De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

T ECHNIEK – EN ICT WEEK IN G EMEENTELIJKE B ASISSCHOOL D E K LIM S CHELLE Periode: 21 januari 2013 – 25 januari 2013.

Verwante presentaties


Presentatie over: "T ECHNIEK – EN ICT WEEK IN G EMEENTELIJKE B ASISSCHOOL D E K LIM S CHELLE Periode: 21 januari 2013 – 25 januari 2013."— Transcript van de presentatie:

1 T ECHNIEK – EN ICT WEEK IN G EMEENTELIJKE B ASISSCHOOL D E K LIM S CHELLE Periode: 21 januari 2013 – 25 januari 2013

2 Sluitingen: Knopen Touwen Draden Gaatjes Foto’s schijnen op digibord  terugblik met de kinderen.

3 DB-WO-TEC explorerend en experimenterend grondstoffen en materialen ontdekken., DB-WO-TEC explorerend en experimenterend eigenschappen van grondstoffen en materialen ontdekken., DB-WO-TEC vaststellen dat een technische realisatie niet of slecht functioneert., DB-WO-TEC in een situatie nagaan welke technische realisatie best tegemoet komt aan een behoefte., DB-WO-TEC vaardig en correct omgaan mat materialen en gereedschappen aangepast aan hun leeftijd., DB-WO-TEC technische realisaties in verschillende toepassingsgebieden van techniek gebruiken., DB-WO-TEC ideeën bedenken voor een eenvoudige technische realisatie. DB-MV-DRA hun fantasie ontwikkelen via allerlei spelsituaties., DB-MV-DRA de expressiemogelijkheden van het eigen lichaam hanteren in functie van de te spelen rol., DB-WI-MTK een model nabouwen in de ruimte., DB-WO-MEN een beperkt aantal regels en afspraken nakomen bij een activiteit of spel., DB-WO-MEN met hetzelfde materiaal naast elkaar spelen., DB-WO-TEC ideeën bedenken voor een eenvoudige technische realisatie., DB-WO-TEC een eenvoudige technische realisatie maken. DB-MV-DRA eenvoudige versjes expressief verwoorden ondersteund door beweging of materialen. DB-WO-TEC ervaren dat sommige technische realisaties gemaakt zijn uit verschillende materialen., DB-WO-TEC explorerend en experimenterend ontdekken dat technische realisaties uit verschillende onderdelen bestaan., DB-WO-TEC courante materialen en hulpmiddelen veilig en hygiënisch gebruiken., DB-WO-TEC ideeën bedenken voor een eenvoudige technische realisatie., DB-WO-TEC een eenvoudige technische realisatie maken., DB-WO-TEC vaststellen of het doel met de technische realisatie bereikt werd.

4 Film bekijken: bouwenDB-WO-TEC DB-WO-TEC Ned: VerhaalDB-WO-TEC Hummeltje en Hommeltje bouwen een huis WO: We bouwen een huisjeDB-WO-TEC van takken en stroDB-WO-TEC van steen en mortelDB-WO-TEC DB-WO-TEC DB-WO-TEC DB-WO-TEC WO: We bouwen een huisjeDB-WO-TEC van takken en stroDB-WO-TEC van steen en mortelDB-WO-TEC (VERVOLG)DB-WO-TEC DB-WO-TEC DB-WO-TEC WO: plattegrond nabouwenDB-WO-RUI met lego-blokjes, TekenenDB-WO-RUI van een huis, Bouwen metDB-WO-RUI houten blokken => nabouwen van plannetjes, hoeken. WO: Bouwen van een muurtjeDB-WO-TEC DB-WO-TEC DB-WO-TEC DB-WO-TEC DB-WO-TEC DB-WO-TEC DB-WO-TEC DB-WO-TEC WO: Waarneming windDB-WO-TEC DB-WO-TEC DB-WO-TEC DB-WO-TEC DB-WO-TEC MV: Windzak maken, molentjeDB-WO-TEC maken, Hoeken: ontdekdoosDB-WO-TEC windDB-WO-TEC DB-WO-TEC DB-WO-TEC DB-WO-TEC DB-WO-TEC DB-WO-TEC MV: Windzak maken, molentjeDB-WO-TEC maken, Hoeken: ontdekdoosDB-WO-TEC windDB-WO-TEC (VERVOLG)DB-WO-TEC DB-WO-TEC DB-WO-TEC DB-WO-TEC DB-WO-TEC WO: uittesten van windmolenDB-WO-TEC en windzakDB-WO-TEC-01.07

5 Maandag: WaterWoensdag: Lucht Verhaal: Floepje in het waterProefjes: klasdoorbrekend --> kls werken met stempelkaart * vliegtuig of windmolen Klassikaal proefje: witte bloem kleuren met ecoline in het water* welke voorwerpen gebruiken geen lucht + werkblad * ventilator met lint/zilverpapier Proefjes: klasdoorbrekend --> kls werken met stempelkaart* luchtbel in het water * waterloep maken * water vervoeren + werkbladSchrijfmotoriek: luchtbellen schrijven * proefje met waterdamp * drijven en zinken + werkblad * kleuren van water * laag op laag ICT: ICT: we trekken ook foto's van de proefjes en bespreken deze later via digibord Donderdag: AardeVrijdag: Vuur Waarneming: verschillende soorten aardeKringgesprek: vulkanen Proefjes: klasdoorbrekend --> kls werken met stempelkaartproefjes: klasdoorbrekend --> kls werken met stempelkaart * soorten aarde onderzoeken* welke spullen gebruikt een vulkanoloog + werkblad * zandlopers maken*vulkaanuitbarsting simuleren * zandtekening maken* vulkaan uitknippen + uitbarsting schilderen * hoeveel schepjes/lepels gaan er in + werkblad* ei in de fles * opgraafwerken uitvoeren* kan lucht opgebrand geraken? * ballon in het vuur * schrijfdans: vulkaan ICT: we trekken ook foto's van de proefjes en bespreken deze later via digibord

6 Workshop 1: Letterplank maken Deze techniekactiviteit koppelen we aan ‘leren lezen’. We maken een letterplank, zodat je de link kunt leggen naar een al aangeleerde letter. Vanuit de ervaringen van de lln in de KS of thuis komen we tot timmeren met hamer en nagel. We bekijken de techniek en hoe we die kunnen verbeteren. We benoemen de gebruikte materialen en staan even stil bij hoe je dingen kunt vastmaken. Doelen: De lln kunnen een hamer juist gebruiken De lln kunnen vertellen hoe je een letterplank maakt De lln kunnen vertellen waarvoor een hamer en nagels dienen De lln kunnen een voorbeeld geven van iets dat genageld, geschroefd, gelijmd of genaaid is Referenties: W.O. – Techniek: 02.04, 02.08, 02.11, 02.18, 02.24, 04.01, 04.02, Materiaal: Per leerling: een lichte hamer, een 20-tal spijkers van ong 20 mm, 1 plankje, 1 kopieerblad, beschermingsmatjes + badlaken Workshop 2: Hoe maak je het vast? Na deze les zullen heel wat ouders tevreden zijn! Aan de hand van een stappenplan leren we veters knopen en uit elkaar halen. Doelen: De lln kunnen schoenen vastmaken De lln kunnen een knoop uit elkaar halen en maken Materiaal: Per leerling: een schoen met veters (door elke ll zelf meegebracht), stappenplan met gedicht, veterdiploma Workshop 3: Hoe maak je het vast?  verbindingen We gaan dieper in op hoe je dingen nog op andere manieren kunt vastmaken aan textiel of stof. Daarnaast leggen we ook de link naar de wereld rondom ons hoe we andere materialen vastmaken (schroeven, naald en draad, stekker stopcontact, rits, velcro, haakjes, knopen,…) Doelen: De lln kennen 3 manieren om textiel vast te maken De lln kennen een ander woord voor textiel De lln kunnen de juiste combinaties voor het vasthechten maken De lln kunnen de bijhorende onderdelen correct koppelen Materialen: Ritsen, velcro, knopen + knoopsgat, haakjes en lussen, riem, nagel en schroevendraaier, veters, lijm en penseel, naald en draad, scharnier, plakband, duimspijker, …

7 ET WO 2.7 in concrete ervaringen stappen van het technisch proces herkennen (het probleem stellen, oplossingen ontwikkelen, maken, in gebruik nemen, evalueren); ET WO 2.8 technische systemen, het technisch proces, hulpmiddelen en keuzen herkennen binnen verschillende toepassingsgebieden van techniek ET WO 2.9 een probleem, ontstaan vanuit een behoefte, technisch oplossen door verschillende stappen van het technisch proces te doorlopen ET WO 2.10 bepalen aan welke vereisten het technisch systeem dat ze willen gebruiken of realiseren, moet voldoen ET WO 2.11 ideeën genereren voor een ontwerp van een technisch systeem ET WO 2.12 keuzen maken bij het gebruiken of realiseren van een technisch systeem, rekening houdend met de behoefte, met de vereisten en met de beschikbare hulpmiddelen ET WO 2.13 een eenvoudige werktekening of handleiding stap voor stap uitvoeren

8 ONDERWERP: maken van een knikkerbaan en/of knikkersorteerder (zie bijlage) DOELEN: graag ondersteuning MATERIAALLIJST: knikkers/ karton / papier/ lijm / schaar FASERING: Fase 1: : klasdoorbrekend in 3A We bekijken SAMEN de 2 fimpjes op you tube. Klik op leerlijn Groep 5-8 Link you tube :filmpje 3+11 Fase 2: klasdoorbrekend in 3A/B Groepjes verdelen en zeggen in welke klas ze moeten werken. De kinderen maken (per 3) zelf een ontwerp van een knikkerbaan. Volgende boodschap meegeven: Hou het simpel! Fase 3: klasdoorbrekend in 3A/B De kinderen maken een stappenplan voor de kinderen van het 4 e leerjaar. Per stap moeten de kinderen een foto maken. (gekleurde, genummerde onderleggers)

9 FASE 4: W.I.H. Doorschuif na 50 minuten HOEK 1: ICT = o.l.v. KAAT en JOKE Eerst gaan de lln die in 3B werkten naar de computerklas. Ze plakken de gemaakte foto’s in WORD en zetten er commentaar bij. Het moet duidelijk zijn voor de kinderen van het 4e leerjaar, want die moeten op basis van dit werkje hun knikkerbaan kunnen maken. VLUG-KLAAR? Maak een materiaallijst in WORD! Wat hebben de lln van het vierde nodig om jouw knikkerbaan te kunnen maken? HOEK 2: in 3A Eerst gaan de lln die in 3A werkten naar 3A. 3 hoeken: wissel na 16 minuten TECHNIEK: ORIGAMI: stap voor stap iets vouwen TECHNIEK: Clicks/meccano/’k nexx ICT: techniek op het smartboard FASE 5: De mapjes worden op de computer achtergelaten voor de lln van het vierde. FASE 6: = donderdagnamiddag TOONMOMENT + EVALUATIE 3 e + 4 e Hoe zien de werkjes van het vierde eruit? Waren de stappenplannen duidelijk?

10 Doelen Tecniek OVSG: Robot ontwerpen en maken: L1: 1(begrijpen); L2:1,3,4; L2: 5,9,10,11,12; L3:3; L4:1,2  ontwerp maken + nadenken over materialen en verbindingen/ maken en duiden van hun realisatie + evalueren Hoekenwerk: L1: 2,3,6(begrijpen);L 3: 1,2 Voor de techniekweek : Thema “Hier brandt de lamp” afgewerkt.  Rond muzische vorming werkten we rond robots:Een liedje over robots (spelen met het lied, woorden vervangen door robotgeluiden ), gedichtje over robots Ontwerpen van een robot op papier: doel= nadenken over de te gebruiken materialen en verschillende soorten verbindingen die nuttig zijn. Techniekweek: Di : uitstap naar de KTA: Voormiddag: maken van een gsm-houder met ledlampjes en drukknop + maken van en Vlaamse boterham, werkvorm: een doorschuifsysteem ; technieken: hout bewerken, elektriciteit maken + solderen, kunststoffen bewerken en koken (Zeer interessante formule die aansloeg bij de leerlingen) In de namiddag: quiz rond hefbomen, tandwielen,… Woe: WO/ techniek: Proeven van techniek: fiches uitesten proefondervindelijk ervaren hoe tandwielen en hefbomen werken, gericht observeren en waarnemingen noteren : doorschuifsysteem (10 min per proef) Na 3 x 50’ volgt er een klassikale bespreking van de proeven en deels ook enkele interessante vragen uit de quiz. Afsluiter : een spelletje rond tandwielen op digibord Do: Mu Vo : 1x 50’ Rollenspel robots: bewegen als robots, geluiden maken, robot is stuk en techniekers moeten hem repareren. Vrij:Muvo/Techniek : 2 x 50’: Maken van een robot (van afvalmateriaal) + gesprekje achteraf over de resultaten en de problemen die de lln ondervonden hebben en hoe ze het opgelost hebben. Extra uitdaging: een elektrische stroomkring inbouwen -> wie heeft dit gedaan?

11 Praktische proef OVSG techniek “de rekkerende racer” Energie ICT Constructie Transport Biochemie Motivering: videofragment proef Oriëntering: Youtube Verzamelen van materiaal Onderzoeken van materialen op geschiktheid Ontwerp maken Construeren van voertuig In gebruik nemen en testen Meten van de afgelegde weg Toonmoment ET WO 2.2 ET WO 2.11 ET WO 2.7 ET WO 2.14 ET WO 2.16 WO – TEC – WO – TEC – WO – TEC – WO – TEC – WO – TEC – WO – TEC – 04.02

12 ICT opdracht: stop-motion filmpjes maken Scenario maken Materiaal verzamelen Scenes opzetten + foto’s trekken In JELLYCAM een stopmotion filmpje maken Uploaden op Youtube


Download ppt "T ECHNIEK – EN ICT WEEK IN G EMEENTELIJKE B ASISSCHOOL D E K LIM S CHELLE Periode: 21 januari 2013 – 25 januari 2013."

Verwante presentaties


Ads door Google