De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Mindfulness Pieter Boeke lezing 8 november 2011 Dit onderzoek werd mogelijk gemaakt door Fonds Psychische Gezondheid, en ZonMW Anne Speckens Afdeling Psychiatrie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Mindfulness Pieter Boeke lezing 8 november 2011 Dit onderzoek werd mogelijk gemaakt door Fonds Psychische Gezondheid, en ZonMW Anne Speckens Afdeling Psychiatrie."— Transcript van de presentatie:

1 Mindfulness Pieter Boeke lezing 8 november 2011 Dit onderzoek werd mogelijk gemaakt door Fonds Psychische Gezondheid, en ZonMW Anne Speckens Afdeling Psychiatrie UMC St Radboud

2 Jon Kabat-Zinn, 1992 Mindfulness Mindfulness wordt gekenmerkt door: met aandacht aanwezig zijn in het hier en nu zonder oordeel

3

4 Baer, 2003 Mindfulness-based Stress Reduction (MBSR) chronische pijn gegeneraliseerde angststoornis fibromyalgie psoriasis multiple sclerosis kanker

5 Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT) 8 zittingen van 2,5 uur deelnemers per groep dagelijks oefenen stiltedag

6 Terugval percentage bij depressie Lifetime prevalentie 6-17% Episode 1: 50-60% kans op terugval Episode 2: 70% kans op terugval Episode 3: 90% kans op terugval

7 Copyright restrictions may apply. Segal, Z. V. et al. Arch Gen Psychiatry 2006;63: Cumulative proportion of survival in recovered patients across 3 levels of cognitive reactivity

8 MBCT: inhoud Formele meditatie oefeningen lichaams scan zitmeditatie loopmeditatie Informele meditatie oefeningen drie minuten adempauze dagelijkse bezigheden met aandacht doen Cognitieve gedragstherapeutische technieken plannen van activiteiten gedachten zijn geen feiten terugval preventie

9 MBCT: structuur 1. De automatische piloot 2. Omgaan met obstakels 3. Aandacht voor de ademhaling 4. Erbij blijven 5. Toelaten/accepteren wat er is 6. Gedachten zijn geen feiten 7. Hoe kan ik het beste voor mezelf zorgen? 8. Gebruiken wat je hebt geleerd

10 Wat leren de deelnemers ? Concentratie Stilstaan bij ervaring in hier en nu Differentieren tussen lichamelijke sensaties, emoties en gedachten Opmerken van intenties, reacties, patronen in gedrag Afstand nemen Acceptatie zonder oordelen Laten gaan Toenadering zoeken tot negatieve gevoelens Cognitieve en gedragsmatige patronen doorbreken Beter voor jezelf zorgen Mildheid en vriendelijkheid

11 Teasdale et al., 2000

12 Ma & Teasdale, 2004

13 Kuyken et al., 2008

14 Voorspellen van depressie door cognitieve reactiviteit

15 Moderatie door verandering in self-compassion

16 Design MBCT training (n=112) WLCG (n=111) Inclusion (n=223) MBCT (depressief) (n=49) MBCT (remissie) (n=63) WLCG (depressief) (n=52) WLCG (remissie) (n=59)

17 Results: Depression WLCG MBCT WLCG MBCT **p<0.001 * p=0.01 **

18 Results: Mindfulness ** * **p<0.001 * p=0.01

19 Results: Rumination & Worry **p<0.001 ** WLCG MBCT WLCG MBCT

20 Resultaten Depressie Mindfulness: Awareness

21 Resultaten ThemaToelichting 1. Verantwoordelijkheid en autonomie De verdeling van verantwoordelijkheden en autonomie tussen de trainer en de deelnemer 2. GelijkwaardigheidMate van hierarchie tijdens de training 3. Internaliseren van de methode De mate waarin de trainer de methode zelf ook uitdraagt en toepast 4. RolmodelDe trainer als rolmodel voor de deelnemers 5. TaalgebruikHet gebruik en de rol van taal tijdens de training 6. InteractieUitwisseling/interactie tijdens de training 7. FacilitatieHet klimaat tijdens de training 8. De groepDe invloed van de groep op de trainer-deelnemer relatie

22 Discussie 4. Rol-model & 3. Internaliseren van de methode Trainers (9): Rolmodel zijn wordt gezien als voorwaarde om de training te kunnen geven: ook in je eigen dagelijkse leven is het belangrijk om te oefenen. Deelnemers (9): Deelnemers hechten veel waarde aan de authenticiteit van de trainer zonder dat deze ‘spiritueel’ is Conclusie: Belangrijk is dat trainers zelf (dagelijkse) ervaring hebben

23 Discussie (2) 1. Verantwoordelijkheid en autonomie Trainers (9): niet ingaan op de inhoud maar focussen op het oefenen/trainen van mindfulness: andere relatie dan andere therapie Deelnemers (5): minder persoonlijk, minder afhankelijke relatie met hulpverlener vergeleken met andere relaties binnen de gezondheidszorg. Conclusie: Deelnemers worden door de trainer gestimuleerd om verantwoordelijkheid te nemen voor de mindfulness training

24 Discussie (3) 8. De groep Trainers (2): De groep is belangrijk voor motivatie en herkenning Deelnemers (8): De groep geeft steun, herkenning en motivatie. Conclusie: De groep speelt een belangrijke rol in MBCT, met name in de beleving van de deelnemers en veel minder in die van de trainers

25 Opzet MOMENT studie Patiënten met recidiverende depressie (gedeeltelijk) in remissie, 6 maanden medicatie MBCT Interview & basismeting MindfulnessMindfulness & Medicatie Medicatie Interview & nameting Interview Interview & follow- up meting Medicatie MBCT Medicatie Zeker Mindfulness Zeker Medicatie

26 Samenwerking UMC St Radboud & GGZ Nijmegen Leiden University / Leiden UMC & Rivierduinen (GGZ Leiden + Duin en Bollenstreek) VU Medisch Centrum & GGZ In Geest (Amsterdam) AMC Amsterdam Parnassia en PsyQ (Den Haag) Symfora Groep (Amersfoort) De Gelderse Roos (Arnhem, Ede, Tiel) GGNet (Zutphen) UMC Groningen University of Exeter

27

28 Mindfulness training voor mensen met onverklaarde lichamelijke klachten Hiske van Ravesteijn Peter Lucassen Anne Speckens Chris van Weel

29 Mixed Methods Design RCT Qualitativ e interview s Participan t observatio n + HTA

30 Mindfulness training Cre as usual 12 maanden diagnostisch interview + vragenlijsten MFN training + Gebruike- lijke zorg vragenlijsten diepte interview Randomisatie 3 maanden start MFN training Gebruike- lijke zorg

31 Werving van patiënten In samenwerking met huisartsen: 1) Lijsten met 10% meest frequent bezoekers 2) Huisartsen sluiten patiënten uit met (bijv.): Lichamelijke ziekten die de klachten verklaren Huidig drugs of alcohol misbruik 3) Patiënten worden met een brief uitgenodigd

32 Belangrijkste lichamelijke klacht

33 Aantal lichamelijke klachten Aantal terugkerende klachten in de afgelopen maand Aantal patiënten

34 MBSR in medical and premedical students Shapiro et al., 1998 N=78, randomised to MBSR and wait-list control Less anxiety Less depression Better functioning Higher empathy levels

35 MBSR in primary care physicians Krasner et al., 2009 N=70, before and after study Improvements in mindfulness Less burnout Higher empathy levels Greater emotional stability

36 Copyright restrictions may apply. Krasner, M. S. et al. JAMA 2009;302: Didactic and Narrative and Appreciative Inquiry Themes

37 Mindfulness in psychotherapists in training Grepmair et al., 2007 N=18 psychotherapists in training, N=124 inpatients Better quality of individual therapy according to patients Higher satisfaction with entire inpatient treatment Less psychological distress Better functioning

38 Cursussen voor medewerkers “Meer tijd en rust inbouwen in de gesprekken met patiënten; gesprekken bewust met meer aandacht voeren en voorbereiden, wat aan twee kanten positief werkt.” “In stressvolle situaties (patiënt aan de balie, de telefoon gaat en de behandelaar vraagt iets) meer de rust en met meer aandacht de situatie bekijken en dan handelen.”

39 ANT (paradigm)

40 Network scores (normalized RT)

41 Efficiency scores

42 Cahn & Polich, 2009

43

44 P3a component mean amplitude for each experimental condition and stimulus type Cahn & Polich, 2009

45 Prefrontal asymmetry scores before and after meditation Barnhofer et al., 2010 BeforeAfter MSDM Breathing Loving kindness Rest

46 Copyright restrictions may apply. Holzel, B. K. et al. Soc Cogn Affect Neurosci :55-61; doi: /scan/nsm038 Greater gray matter concentration for meditators compared to non-meditators (P 20 voxels) in the left inferior temporal gyrus (upper left panel; cluster size: 157 voxels), right anterior insula (lower left panel; cluster size: 22 voxels) and right hippocampus (upper right panel; cluster size: 106 voxels)

47 Holzel et al., 2010

48 Conclusie (1) Mindfulness meditatie is effectief bij klinische populaties, zoals patienten met recidiverende depressie Mindfulness is effectief bij professionals in de gezondheidszorg

49 Conclusie (2) Meditatie resulteert in: efficienter gebruik van de aandacht minder afgeleid worden door onverwachte stimuli meer toenadering en positieve gevoelens meer open staan voor zintuigelijke waarnemingen minder emotionele reactiviteit

50 Teasdale et al.,

51 Han Fortmann Centrum voor Mindfulness Post-academische opleiding tot mindfulness trainer en – onderzoeker 1 e jaar: persoonlijke beoefening en verdieping 2 e jaar: toepassing als trainer, verschillende doelgroepen 3 e jaar: zelfstandig onderzoeksproject


Download ppt "Mindfulness Pieter Boeke lezing 8 november 2011 Dit onderzoek werd mogelijk gemaakt door Fonds Psychische Gezondheid, en ZonMW Anne Speckens Afdeling Psychiatrie."

Verwante presentaties


Ads door Google