De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Loes Bonnemayer - Concept - Dienstregeling 2017 in Dordts perspectief 15 september 2015 Aan de hand van de perspectieven en ambities per corridor wordt.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Loes Bonnemayer - Concept - Dienstregeling 2017 in Dordts perspectief 15 september 2015 Aan de hand van de perspectieven en ambities per corridor wordt."— Transcript van de presentatie:

1 Loes Bonnemayer - Concept - Dienstregeling 2017 in Dordts perspectief 15 september 2015 Aan de hand van de perspectieven en ambities per corridor wordt de voorgenomen dienstregeling 2017 toegelicht voor de situatie in Dordrecht

2 - Concept - Dienstregeling 2017: nieuwe basis  2 ■ NS heeft ambities om reizigersgroei te faciliteren en verbeteringen voor de reiziger door te voeren. Het huidige spoorboekje is echter uit zijn jasje gegroeid, waardoor verbeteren moeilijk is en niet alle ambities kunnen worden gerealiseerd. Er zijn kansen : in 2016 oplevering van nieuwe infrastructuur, zoals rond Amsterdam Zuid en rond Utrecht Daarom in 2017 en 2018 een gefaseerde verbetering: Dienstregeling 2017: meer treinen, betere benutting Hogesnelheidslijn, verkorten van reistijden, verbeteren van aansluitingen en oplossen van knelpunten. Dienstregeling 2018: hoogfrequent Vervoer tussen Amsterdam en Eindhoven.

3 - Concept - Dordrecht in perspectief: corridors Oude Lijn Leiden, Den Haag, R’dam Betuweroute MerwedeLingeLijn West Brabant Zeeland Brabantse Stedenrij HSL Roosendaal, Bergen oZ, Vlissingen België Tilburg, Eindhoven Kijfhoek Dordrecht Breda

4 - Concept - elk kwartier Intercity van en naar Rotterdam, Leiden, Schiphol/ Haarlem en Amsterdam Verknoping met MerwedeLingeLijn Ambitie: “Stedenbaan”: Sprinters richting Rotterdam en Den Haag uitbouwen naar metrofrequentie (elke 10’), ca 2020 op basis van afspraken over infra en reizigersgroei Corridor Oude Lijn: perspectief Oude Lijn Leiden, Den Haag, R’dam Kijfhoek Dordrecht.

5 - Concept - West Brabant - Zeeland: perspectief West Brabant Zeeland Roosendaal, Bergen oZ, Vlissingen Dordrecht 2x/u Intercity van en naar Vlissingen 2x/u Sprinter van en naar Roosendaal (status quo) De Internationale trein Amsterdam- Brussel biedt via de HSL een snelle verbinding tussen Randstad/Breda en België, en rijdt dan niet meer via Dordrecht-Roosendaal

6 - Concept - HSL: perspectief Brabantse Stedenrij HSL België Tilburg, Eindhoven Dordrecht Breda NS wil de HSL benutten: - snel van Randstad naar België - snel van Noordvleugel Randstad naar Breda - snel van Den Haag en Rotterdam naar Brabantse stedenrij/Eindhoven - minstens elk kwartier snel tussen Rotterdam en Breda - studie spitsreiziger (I&M, Regionale Overheden, NS) : ambitie om Rotterdam Blaak rechtstreeks met Brabantse stedenrij/Eindhoven te verbinden

7 - Concept - Brabantse stedenrij: perspectief Brabantse Stedenrij Tilburg, Eindhoven Dordrecht Breda - Intercity Den Haag – Rotterdam snel naar Brabantse Stedenrij/ Eindhoven via HSL - Door HSL routering verliest Dordrecht huidige Intercity verbinding met Brabantse stedenrij. - Ambitie in het kader van PHS treindienst Breda- Tilburg-Eindhoven uit te breiden naar een kwartierdienst Intercity (nu: 2x/u), biedt nieuwe zoekrichting in verbinding Dordrecht – Brabantse stedenrij Ambitie Brabantse stedenrij helaas niet op korte termijn (zie volgende sheet)

8 - Concept - Betuweroute Brabantse Stedenrij Dordrecht Breda Goederencorridors/Betuweroute Perspectief - Goederentreinen Rotterdamse havens/Kijfhoek nu nog via Dordrecht en Brabantse stedenrij naar zuidoost Nederland - Komende jaren wordt infra tussen Meteren-Vught-Eindhoven geschikt gemaakt zodat die goederentreinen meer via Betuweroute kunnen Dán (vanaf 2025) ontstaat er ruimte voor de ambities reizigersdienst Brabantse Stedenrij Kijfhoek

9 - Concept : IC Den Haag – Eindhoven en de IC Amsterdam – Brussel benutten de HSL ■ Dordrecht verliest rechtstreekse IC-verbindingen met Brabantse stedenrij en België ■ 4 IC treinen/uur tussen Den Haag /Rotterdam – Dordrecht (huidig 7x/u) ■ NS rijdt een rechtstreekse Sprinter Dordrecht – Breda – Tilburg – Den Bosch. Hierdoor behoud van 2x/uur directe verbinding tussen Dordrecht en Brabantse bestemmingen. ■ Sprinters rond Dordrecht worden ‘geknipt’ om rechtstreekse Sprinter Dordrecht – Den Bosch mogelijk te maken en t.b.v. robuustheid en optimalisatie materieelinzet. Reizigers tussen Dordrecht Zuid, Lage Zwaluwe, Breda Prinsenbeek, Oudenbosch, Zevenbergen enerzijds en Rotterdam anderzijds stappen over in Dordrecht. Tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe een scheve kwartierdienst met gevolgen voor reismogelijkheden. ■ Haalbaarheidsstudie naar een alternatieve Intercity Dordrecht – Breda. Overleg over exploitatiebijdrage is gestart (I&M, regionale overheden, NS) ■ De overstappen Merwedelingelijn en IC-Rotterdam bedragen 4-5 minuten. 9

10 - Concept - Rotterdam Blaak Rotterdam Centraal BredaRoosendaal Dordrecht Dordrecht Zuid 4x/u MerwedeLingeLijn naar Gorinchem 2x/u Sprinter via Tilburg Universiteit en Tilburg naar ‘s Hertogenbosch 2x/u Intercity via Bergen op Zoom naar Vlissingen 4x/u Intercity naar Delft, Den Haag, Leiden, Haarlem/Schiphol, Amsterdam (C/Z) 1x/u Intercity Dordrecht – Breda in onderzoek Rechtstreekse verbindingen van/naar Dordrecht in voorgenomen dienstregeling x/u Sprinter naar Delft en Den Haag Centraal


Download ppt "Loes Bonnemayer - Concept - Dienstregeling 2017 in Dordts perspectief 15 september 2015 Aan de hand van de perspectieven en ambities per corridor wordt."

Verwante presentaties


Ads door Google