De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Ontwikkelingen in de Boekenbranche Paul Rutten Book and Digital Media – UL Symposium KVB – Tiele Stichting Amsterdam 24 maart 2009.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Ontwikkelingen in de Boekenbranche Paul Rutten Book and Digital Media – UL Symposium KVB – Tiele Stichting Amsterdam 24 maart 2009."— Transcript van de presentatie:

1

2 Ontwikkelingen in de Boekenbranche Paul Rutten Book and Digital Media – UL Symposium KVB – Tiele Stichting Amsterdam 24 maart 2009

3 Trends en ontwikkelingen Boekenbranche Groeiende markt, maar afvlakkend NL 2008: 47,7 miljoen A-boeken, +3,6% afzet,€ 600-650 miljoen, +2% Minder dominantie van bestsellers in 2008 Concentratie en toenemende macht van concerns Van cottage industry naar corporate policy (beursgenoteerd) Boekenuitgeverij als onderdeel van de media-industrie Globalisering van markten, producten en bedrijven (literaire vertalingen!) Nederland: regie in de keten (CD, VBP) Concentratie en innovatie in retail Superstores en ketens, onafhankelijke boekhandel Opkomst van on-line retailing Invloed van nieuwe technologie – digitalisering Verborgen revolutie, vooral proces, nog niet product Verschillen in velden: A-boek vs. W-boek Nieuwe spelers: Amazon, BOL, Google, Sony etc. Monografieën in crisis: open access publishing (OAPEN)

4 CBS Statline (Bewerking SEO) Ontwikkeling ‘Boekhandel’

5

6 UitgeverijBanen 2006Groei (absoluut) Groei (%) Boeken7.3904500,6% Kranten10.530-3.030-2,5% Tijdschriften10.1803.2703,9% Lisa (Bewerking TNO) Banen uitgeverij (1996-2006)

7 Dagbladen, Tijdschriften, Boeken Uitgeverijen in Nederland

8 Source: Social and Cultural Planning Office of the Netherlands (2006)‏ Ontwikkeling mediagebruik

9 Dynamiek in de keten? Creatie Productie Uitgave Distributie Consumptie Rechten- eigenaren Rechten- eigenaren en -gebruikers Rechten gebruikers Markt voor concepten, ideeen en manuscripten Markt voor ‘werken’ (producent & diensten) Markt voor distributie- diensten Consumentenmarkt

10 Uitgeven is… … exploiteren van toegang tot informatie Positie in de waardeketen … wat uitgevers doen Content acquisitie, content ontwikkeling, ontwerp, marketing en sales, fullfillment, rechtenexploitatie etc.

11 Content Creation [Authors] Content Acquisition [Publishers] Quality Control [Publishers] Content Development [Publishers] Design [Publishers, Outsourced] Copy Editing [Publishers and Free-lancers] Typesetting [Typesetters] Proofreading [Publishers, Authors, Free-lancers] Warehousing and Distribution [Publishers and Distributors] Bookselling [Booksellers, Bookclubs] Printing and Binding [Printers] [Agents] [Packagers] Sales and Marketing [Publishers] Wholesaling [Wholesalers] Institutions [Libraries etc.] Consumers, Readers The Publishing Chain (Thompson, 2005)

12 Boekenuitgeverij Economisch model Exploitatie gebaseerd op gecontroleerde toegang Consument is gebruiker en niet eigenaar. Licenties, abonnementen in de digitale constellatie. Windowing: hardback, paperback, pocketbook Kosten en opbrengsten Arbeidsintensieve creatie buiten de organisatie Kosten van talent (verzonken) varieert, relatief hoge marginale kosten Na break-even, hoge marginale opbrengsten, economies of scale Afrekenen met onzekerheid Soms hoge risico’s, soms hoge beloning. Risicodeling; optiecontracten Lokale en mondiale markten Markt voor vertalingen, internationale exploitatie Cross mediale mogelijkheden Rechtenexploitatie

13 Landschap opnieuw uitgetekend Digitalisering en convergentie OmroepFilmMuziekGamesBoeken Productie Uitgeven Distributie Consumptie Creatie

14 Ontwikkelingen Boekenuitgeverij en digitalisering Verschillende trajecten in verschillende velden A-boek, W-boek, Onderwijs Algemeen: revolutie in het process Efficiency in het voortraject Eindproduct traditioneel Drempels van proces naar product innovatie Partijen in de keten Lezer als final frontier Maar ook...

15

16 Innovatie in de boekenwereld Boekenuitgeverij – twee stadia Nieuwe ontwikkelingen in papier On-line marketing en verkoop van boeken Digital printing – POD Ontwikkelende digitale constellatie E-book projecten en experimenten Journals model toegepast op monografieen Google en Amazon: e-books; E-readers Gebruikers produceren: Wikipedia, weblogs

17 Ontwikkelingen Toekomstperspectieven Massamarkt via traditionele model Flexibele exploitatie van niches Digitale marketing (searching, e-retailing) Customisation, self publishing Cross media strategieen; hybride toekomst On-line, druk, diverse formats, D-base uitgeven POD als garantie voor voortbestaan boek Relevante coalities, opkomst nieuwe spelers I-tunes van de boekenwereld? Strategie in en met de keten? Sector, Overheid

18 Dank voor uw aandacht


Download ppt "Ontwikkelingen in de Boekenbranche Paul Rutten Book and Digital Media – UL Symposium KVB – Tiele Stichting Amsterdam 24 maart 2009."

Verwante presentaties


Ads door Google