De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Timemanagement voor huisartsen Corinne Reynders ism. ECHTT ExpertiseCentrum HuisartsTrajecten en Teams.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Timemanagement voor huisartsen Corinne Reynders ism. ECHTT ExpertiseCentrum HuisartsTrajecten en Teams."— Transcript van de presentatie:

1 Timemanagement voor huisartsen Corinne Reynders ism. ECHTT ExpertiseCentrum HuisartsTrajecten en Teams

2 Lok groepen TM Doel Methode Resultaat

3 Wie herkent zich hierin ? 3

4 Of hierin ???? 4

5 Of dit ?

6  Ik heb teveel te doen en voor niemand tijd  Ik heb veel te lange werkdagen  Ik slaap te weinig, vooral van zondag op maandag  Ik lees m'n mails ook in 't weekend en soms ook 's nachts  Ik zeg ja tegen alles en iedereen  Ik durf niet nee te zeggen  Ik mis voeling met waar het echt over gaat.  Ik weet niet wat ik met al die mails aan moet  Ik kom niet meer aan mijn kernactiviteiten toe  Ik heb de hele dag hard gewerkt, maar wat heb ik eigenlijk gedaan  Ik kom nooit op tijd op het oudercontact  Ik twijfel of ik met de juiste dingen bezig ben  Ik kom altijd te laat Herkent u zichzelf in minstens 5 van deze symptomen van inefficiëntie?

7

8 Huisartsen  Tijd als gesprekonderwerp voor artsen  Tijd is een probleemgebied voor artsen  Artsen = kwetsbare doelgroep  WERKEN ALLEEN  STRESS GERELATEERD BEROEP  NIET ZONDER EMOTIES  Gezondheidszorg = tijd cruciaal  Leven en dood  Procedures en protocollen leveren tijdswinst op  Doelmatigheid en efficiëntie

9 Bij huisartsen ref. Hutten, J.B.F. Workload and provision of care in general practice ICS/Nivel, Utrecht 1998

10 TIJD BIJ HUISARTSEN RIZIV-gegevens van 2007: gemiddeld per huisarts: raadplegingen (gem.25’) huisbezoeken (gem.33’) 550 patiënten 42u per week; 20 contacten per dag tss.8 en 18u slechts 2% van alle activiteiten vallen na 18u of in weekends tijdsbesteding Vlaamse huisarts = 70 uur per week (De Huisarts,2007):

11 TIJDSREGISTRATIE HAIO’s tijdsregistratie via zelfbeschrijving bij 25 haio’s in 2007 (A. De Bonte, I. Hofman, S. De Cock, 2007): gemiddeld 7u06’ klinisch werk per dag (33%) gemiddeld 1u39’aan studie- en opleidingsactiviteiten (17%) gem. 23’ per dag aan niet-klinische administratie gemiddeld 78 patiënten per week gemiddeld 25’ per consultatie gemiddeld 37’ per huisbezoek aantal prestaties wordt onderschat door haio’s (10%) en door praktijkopleiders (50%) haio’s besteden veel tijd aan telefoonpermanentie

12 WAT GAAN WE DOEN 3 VRAGEN BEANTWOORDEN OM DE 10 MIN VAN TAFEL WISSELEN SYNTHESE PER VRAAG DOOR HET HART VAN DE TAFEL PLENAIR SAMENBRENGEN PER VRAAG EN 1 INDIVIDUELE VRAAG 3 VRAGEN BEANTWOORDEN OM DE 10 MIN VAN TAFEL WISSELEN SYNTHESE PER VRAAG DOOR HET HART VAN DE TAFEL PLENAIR SAMENBRENGEN PER VRAAG EN 1 INDIVIDUELE VRAAG

13 Tips om efficiënt te werken 1.Noteer onmiddellijk het gezegde 2.Maak het concreet 3.Probeer de kern weer te geven. 4.Niet meer niet minder 5.Het gaat niet om volledigheid maar om essentie.

14 Het hart = per tafel en = per vraag Modereert de antwoorden aan zijn/haar tafel Noteert een samenvatting op een blad papier Brengt ze naar voor Het hart = per tafel en = per vraag Modereert de antwoorden aan zijn/haar tafel Noteert een samenvatting op een blad papier Brengt ze naar voor

15 HOE KAN IK IN MIJN CONSULTVOERING ( GESPREKSVOERING ) MIJN TIMEMANAGEMENT VERBETEREN ? Vraag 1

16 HOE KAN ONS AGENDABEHEER OF ONZE WERKPLANNING ONS TIMEMANAGEMENT VERBETEREN ? Vraag 2

17 SPEELT PERSOONLIJKHEID, TYPE VAN PERSOONLIJKHEID EN WERKSTIJL EEN ROL IN HET TIMEMANAGEMENT ? WAT IS UW SUGGESTIE ? Vraag 3

18 WAAR MOET IK ALS HUISARTS WERK VAN MAKEN BINNEN MIJN PRAKTIJK ? Individuele vraag

19 Conclusies per vraag

20 Hoe kan ik mezelf beter begrijpen Dominante stijl  Is gemotiveerd om problemen op te lossen en snel resultaat te komen  Stelt de voorkeur aan directe antwoorden  Toont dadendrang en onafhankelijkheid Ik ben liever eigen baas Ik weet wat ik wil en zet me daarvoor in Ik daag mezelf graag uit Initiatief rijke stijl  Gemotiveerd om anderen te overtuigen en te beïnvloeden  Is open en kan zijn gedachten en gevoelens goed verwoorden  Werkt het liefst met anderen samen Ik vertel graag verhalen en amuseer anderen graag Ik kan overal enthousiast voor worden Gedetailleerd werk en controle laat ik aan naderen over. Consciëntieuze stijl Wil hoge standaards bereiken Is diplomatiek en weegt de voors en tegens tegen elkaar af Geeft de voorkeur aan een omgeving met duidelijk gedefinieerde verwachtingen Ik analyseer graag In emotionele situaties voel ik me ongemakkelijk Ik werk graag samen met mensen die georganiseerd zijn en hoge maatstaven verkiezen Stabiele stijl Gemotiveerd om een voorspelbare omgeving te scheppen Geduldig en goede luisteraar Liever teamlid dan teamleider en luistert liever dan hij zelf aan het woord is. Werkt graag samen met mensen die met elkaar overweg kunnen Helpt graag anderen Als er iets moet gebeuren kan je op hem rekenen

21 Persoonlijkheid en tijdmanagement Dominante tijdmanager Tijd maximaal benutten en alles uit elke minuut halen Analyseert snel, onderscheidt het essentiële van het bijkomstige Houdt voortdurend zijn doel voor ogen Houden zich punctueel aan afspraken Behouden het recht om te laat te komen als er iets belangrijks is tussen gekomen Wachten niet graag Verwachten stiptheid en geduld van de ander De ‘initiatiefrijke’ tijd manager  Neigen ertoe in het heden te denken en te handelen  Geen mensen van de klok  Tijd is structuur  Initiatiefrijke mensen komen vaak te laat maar hebben ook begrip indien anderen te laat komen  Relaties zijn belangrijker dan punctualiteit  Initiatiefrijke mensen laten zich graag enthousiasmeren voor plannen of ideeën  Teveel zaken ineens af te handelen De stabiele tijdmanager Werkt langzaam, grondig en precies Beschouwt deadlines als oorzaak van negatieve stress Stelt duidelijke prioriteiten,omdat ze voor orde en zekerheid zorgen Heeft tijd nodig om na te denken Zegt vaak ja tegen een opdracht want neen kan de relatie schaden De consciëntieuze tijdmanager Neigt ertoe om te verzanden in details Hij analyseert veel en maakt uitvoerige plannen Hij zegt neen als een nieuwe taak niet in zijn plan past Tijdverslindende zaken en storingen frustreren hem Komt altijd op tijd en is goed voorbereid met veel dossiers

22 Tips voor huisartspraktijken Timemanagement speelt zich af op drie werkgebieden : 1. organisatie patiëntenstroom 2. de wijze van consultvoering 3. praktijkorganisatie

23 Praktijkvoering Kijk kritisch naar uw visites en herhaalbezoeken Beperk een te brede taakstelling Maak korte haalbare ‘to-do’ lijstjes per dag Zorg voor ordening in uw werkmaterialen Laat alle post slecht eenmaal door uw handen gaan Neem op vaststaande tijden een korte pauze Investeer in goede samenwerkingsrelaties

24 Consultvoering Verhelder de vraag van de patiënt zorgvuldig Onderhoud uw vaardigheid in gespreksvoering Rond het consult tijdig en adequaat af Bouw voorlichting in, voorkom klachten

25 Organisatie patiëntenstroom Zorg voor triage Onderscheid korte en lange consulten Bied niet standaard elke patiënt een afspraak op dezelfde dag Bestel patiënten selectief terug Zorg voor regelmatige spreiding van piekdrukte in de week Plan aparte tijden vr specifieke vragen Zorg voor praktijkfolder ( informatie) Plan regelmatig 10 ‘ tussentijd

26

27 DANK VOOR UW MEDEWERKING


Download ppt "Timemanagement voor huisartsen Corinne Reynders ism. ECHTT ExpertiseCentrum HuisartsTrajecten en Teams."

Verwante presentaties


Ads door Google