De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Op weg naar… het nieuwe geneeskundecurriculum. 2015.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Op weg naar… het nieuwe geneeskundecurriculum. 2015."— Transcript van de presentatie:

1 Op weg naar… het nieuwe geneeskundecurriculum

2 2015

3 Visie CRU + Continuïteit van zorg Continuïteit van supervisie Continuïteit van curriculum

4 Verticale curriculumintegratie Figuur 1 Schematische weergave van een verticaal geïntegreerd curriculum M3 M2 M1 Veel kliniek, lange coschap­pen, grote klinische verantwoorde­lijkheid en zelfstandigheid, beperkte sturing Veel basisvakken, accent op kennis en retentie daarvan, veel sturing en beperkte klinische verantwoordelijkheid B1 B2 B3

5 Belangrijkste veranderingen 1. Selectie 2. Kennisretentie 3. Werkgroepsonderwijs 4. Bachelorblokken 5. Longitudinale integratiecoschappen 6. Patiëntenpanel en mentoraat 7. Differentiatiepaden 8. Entrustable professional activities

6 Planning Bachelor jaar 12015/2016 Blok ‘Vorm en functie’, blokherziening, CRUX- toetsen LINK groen + patiëntenpanel Bachelor jaar 22016/2017 Bachelor jaar 32017/2018 Master jaar 12016/2017LINK rood en blauw Master jaar 22017/2018LINK geel en paars Dedicated Schakeljaar2015/2016

7 Tijdlijn CRU + ontwikkeling Maart 2015Juni 2014 September 2015 Curriculumcommissie LINK groen / projectgroep HAG LINK rood EPA’s LINK paars LINK geel 1 e cohort CRU + Pilot LINK groen/ patiëntenpanel & mentoraat LINK blauw Januari 2015 November 2014 Blokcommissies

8 Prof.dr. M.R. van Dijk, opleidingsdirecteur (voorzitter) Prof.dr. Th.J. ten Cate, directeur expertisecentrum (vice-voorzitter) Dr. D.L.M. Zwart, huisartsgeneeskunde Prof.dr. A.B.J. Prakken, kindergeneeskunde Drs. S. van den Munckhof, onderwijscentrum/basisarts (ambtelijk secretaris) Drs. S.V.L van der Velden, onderwijscentrum/basisarts Drs. M. M. Weggemans, onderwijscentrum/basisarts Drs. L.S. Welink, onderwijscentrum/basisarts Boris Peltenburg, student Samuel Fidder, student Floor van Leeuwen, student Curriculumcommissie

9 Motivatiebrief Kennistoets Communicatietoets Overgangscijfers van 5-6 VWO Selectie

10 CRUX-toetsen doel: behouden van klinisch relevante basiskennis kennis bachelorjaren 1 en 2 digitaal getoetst UVT Kennisretentie

11 Kleinschalig onderwijs goed beoordeeld Meer diepgang vakinhoudelijke docenten voorbereiding studenten blended learning Werkgroeponderwijs

12 Wat is er al nieuw in de bachelor? Academische Vaardigheden Kwaliteit & Veiligheid Blended Learning Certificering BLS in PLO Figuur 1 Schematische weergave van een verticaal geïntegreerd curriculum

13 Schema Bachelor

14 De zorg verandert: meer specialistische/multidisciplinaire zorg kortere ligduur ethical erosion Kritiek studenten : Kort contact met de supervisor Veel verschillende locaties ‘Als ik net gewend ben aan een ziekenhuis moet ik weer weg…’ Daarom: Longitudinale INtegratie in de Kliniek Waarom LINKs?

15 Wat is een LINK in CRU + ? Junior + senior 12 weken, één ziekenhuis Entrustable Professional Activities Longitudinale supervisie Patiënten volgen Link specialismen

16 Overzicht LINKs Figuur 1 Schematische weergave van een verticaal geïntegreerd curriculum BlokLINK groen Huisarts Interne Chirurgie BlokLINK rood Kind Gynaecologie Klinische genetica BlokLINK blauw Neurologie Psychiatrie Geriatrie BlokLINK geel HuisartsKNO Sociale Oog Dermatologie BlokLINK paars InterneSEH Chirurgie Anesthesie Ma 1 Ba 3 Ma 2

17 Concept LINK groen

18 Doel Leren opbouwen van een arts-patiëntrelatie Zorgproces vanuit patiëntenperspectief Inhoud Volgen van circa 4 patiënten/entiteiten Diversiteit Huisarts als mentor Drie jaar Patiëntenpanel en mentoraat

19 Profileren in onderzoek of onderwijs Link met speerpunten Voorbereiding op vervolgopleiding EPA’s Dedicated schakeljaar Internationale ervaring in keuzeruimte en de wetenschappelijke stage Differentiatiepaden

20 Wat is een Entrustable Professional Activity? “Vertrouw ik deze coassistent nu deze taak toe?” Patiëntveiligheid Verbinden competentieraamwerk met praktijk: – Competentie (persoon) ↔ EPA (taak) Ve rschillende soorten: – Kern EPA’s – Profiel EPA’s – Electieve EPA’s

21 Voorbeeld: EPA formulier Titel Omschrijving Link met competentie- raamwerk  Medisch deskundige  Gezondheidsbevorderaar  Communicator  Academicus  Samenwerker  Beroepsbeoefenaar  Organisator Vereiste kennis, vaardigheid, attitude Evaluatie Bekwaamverklaring

22 Website en contact Informatiebrochure CRU + Vragen: Praktische vragen studenten:

23 Vragen?


Download ppt "Op weg naar… het nieuwe geneeskundecurriculum. 2015."

Verwante presentaties


Ads door Google