Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdKatrien Beckers Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Opleiding Syntra 1
2
Boeken (+ spel) van Redactiebureau Palindroom - Verstandig Bouwen en Renoveren (i.o.v. De Witte & Co) - Met zicht op zee (boek over vernieuwde Kursaal in Oostende (i.o.v. Mercatorfonds) - Limburg vanuit de Lucht (*) - Vlaamse Architectuur vanuit de Lucht (*) - Flanders from the Air (*) - Hasselt-Expert (gezelschapsspel gemaakt voor Stad Hasselt, *) - *: uitgegeven in eigen beheer 2
3
Waarom een boek (niet) in eigen beheer uitgeven? Via uitgever: minder werk en zorgen Geen financieel risico Minder eigen zeggenschap Relatief kleine opbrengst Eigen beheer Volledige zeggenschap Alle kosten en opbrengsten zijn voor jou Meer arbeidsvreugd 3
4
Conceptbepaling Vernieuwend? Kan het anderen interesseren? Welke doelgroep? Type boek Met of zonder sponsoring? Soortgelijke initiatieven Tip: stel je eigen ‘denktank’ samen / leg het voor aan mensen uit de sector 4
5
Financieel plan Uitgaven Eigen uren? Redactiewerk Correctiewerk Administratie Vormgeving Vertaling Drukker Verzending /portkosten Distributie (percentage voor boekhandel en distributeur) Promotie Voorfinanciering ISBN-nummer Tip: ruilovereenkomsten mogelijk? 5
6
Financieel plan Inkomsten Rechtstreekse verkoop Verkoop via boekhandel en andere winkels Sponsoring Terugbetaling portkosten? Doorverkoop teksten/foto’s ? 6
7
Timing Lanceringsdatum bepalen en dan terugtellen Tracht datum lancering te koppelen aan bepaald evenement of gebeurtenis (vb. Batibouw, eindejaar, Valentijn, Pukkelpop,….) Voldoende marge nemen Let op: je hebt niet alles zelf in de hand Rekening houden met vakanties ? 7
8
Drukspecificaties (1) Ga samenzitten met een drukker voor je meerdere prijzen opvraagt Vraag voldoende prijzen op en zorg voor correcte vergelijking (goedkoopste blijkt op einde van de rit niet altijd goedkoopste) Drukker ver van huis kan, maar bij strikte timing geen voordeel Indien grote tijdsmarge: prijzen opvragen in Oostblok, China,… kan interessant zijn, maar wees voorzichtig Papiersoort (grammage / mat-glanzend, speciale effecten,…) Cover: hardcover of softcover (hardcover is duurder, maar het is vak hardcover die verschil makt tussen magazine en boek) Schutbladen (gewoon wit laten, gekleurd of bedrukt?) 8
9
Drukspecificaties (2) Formaat (uit band springen is aanrader, maar kan prijs sterk doen stijgen) Afwerking: inbinden, nieten, wire-o Met of zonder kapitaalbandjes Aantal pagina’s (deelbaar door 4) Oplage (prijs per exemplaar zakt heel sterk narmate oplage stijgt) Vraag staffel op (tabel met aantallen, pagina’s,…) 9
10
Drukspecificaties (3) Kleine oplages: digitaal drukken kan een optie zijn Gepersonaliseerde boeken (zie verder) Wikkel / doos / cassette? Meerprijzen Termijn? Hoe materiaal aanleveren? Hoe en waar worden boeken geleverd Tip: kleine stootkar is gen overbodige luxe Sealen, krimpfolie: absolute aanrader om beschadigingen te voorkomen 10
11
Meerwaarde van personaliseren Geeft klant het gevoel dat het ‘zijn’ boek is Door te personaliseren kan je commerciële info in boek zelf tot een minimum beperken Prijs personalisatie valt best mee Personaliseren kan ook al voor kleine hoeveelheden (vb. 25 exemplaren) Wat personaliseren? Cover, backcover en rug Eerste of laatste katern Bijkomende katern kan ook (opletten met paginanummers in dat geval) Cassette, doos, wikkel (kan ook nadien nog) 11
12
Redactie Duidelijke afspraken maken Tracht te werken met één document (vb. Google docs) waar iedereen tegelijkertijd aan kan werken Schakel spellingstest maar overschat hem niet Laat je tekst door anderen nalezen Hou het zo bondig mogelijk Titels, tussentitels en bijschriften worden het meest gelezen 12
13
Vertaling Document sharing ook voor vertaling absolute aanrader (zo kan je veel knip- en plakwerk vermijden) Native speakers? Extra controle van vertaling? Welke talen? Waarom beperken tot voor de hand liggende talen? 13
14
Fotografie Belang van goede foto’s mag niet onderschat worden Hoge resolutie is een must (vuistregel: 100 pixels voor 1 cm goed drukwerk) Bekijk met fotograaf, vormgever en drukker hoe foto’s aangeleverd moeten worden Manieren om deel van de kosten fotografie terug te verdienen (vb. ruildeal, verkoop foto’s,… Tip: op sommige sites kan je aan scherpe prijzen knappe foto’s aankopen (vb. www.istockphoto.com / www.dreamstime.com )www.istockphoto.comwww.dreamstime.com 14
15
15
16
16
17
Pagina-indeling Stel een ‘plank’ samen met weergave van Begin en einde van hoofdstuk Advertenties,… Voorwoord Colofon Inhoudstafel,… Index Moet deelbaar zijn door 4 of 8 17
18
Lay-out / Grafische vormgeving Zorg dat het “klikt” met de vormgever Eerst een stramien, een ‘look & feel’ bepalen Alles staat of valt met goede briefing “Platte tekst” aanleveren zonder foto’s; vet,… aanduiden op print Foto’s apart aanleveren Tracht zo veel mogelijk in één keer aan te leveren. Benoem teksten en foto’s zo dat vormgever meteen weet waar ze thuishoren Streefdoel: teksten staan volledig op punt als ze naar lay-out gaan (gemakkelijker om het in word-bestand te verbeteren dan in opgemaakte pagina’s) Kijk pdf’s goed na; laat anderen het ook nakijken Interessante tools voor doorsturen materialen: www.dropbox.com, www.wetransfer.com, www.yousendit.com www.dropbox.comwww.wetransfer.comwww.yousendit.com 18
19
Aanleveren drukker Vormgever en drukker moeten op voorhand afspreken hoe materiaal aangeleverd moet worden Streefdoel: gen tekstuele aanpassingen of aanpassingen foto’s voor aanlevering van materialen aan drukker Ga zeker eens kijken naar drukproces Bekijk drukproeven Indien fotoboek: zeker ook digitale kleurenplot of sherpa-proef vragen zodat je er zeker van kan zijn dat kleuren correct weergegeven worden; kleur op jouw scherm is niet altijd zelfde als kleur in boek 19
20
Vergeet ISBN-nummer en streepjescode niet Vormgever moet hier plaats voor vrij laten op cover Best ook vermelden in colofon ISBN-nummer aanvragen via www.boekenbank.be www.boekenbank.be Streepjescode niet verplicht maar wel aanrader Aan de hand van ISBN-nummer kan drukker streepjescode samenstellen. Laat dit wel p voorhand controleren in boekhandel) 20
21
Promotie maken voor jouw boek Datum is belangrijk (te koppelen aan bepaald evenement?) Zoek naar originele invalshoek om boek te promoten Ruilovereenkomst mogelijk? Nodig ook sponsors en klanten uit op persconferentie Officiële overhandiging eerste exemplaar? Interessante actie: gratis boeken weggeven aan bepaalde tijdschriften (bij voorkeur wedstrijd aan koppelen waarvoor men naar jouw site moet surfen) Besteed aandacht op jouw website aan het boek of maak een aparte website Gerichte acties naar specifieke doelgroepen 21
22
Distributie Wacht niet te lang om hier afspraken over te maken Niet evident om boek uitgegeven in eigen beheer in boekhandel te krijgen (monopoliepositie van grote uitgeverijen) Indien beperkt aantal winkels, interessant om elke winkel individueel te contacteren Via boekendistributeur (vb. www.exhibitionsinternational.com) :www.exhibitionsinternational.com Vrij grote marge In depot met maandelijkse afrekening Teruggave van boeken na bepaalde tijd Via persagentschappen (vb. AMP) Ook in supermarkten, krantenwinkels,… Nog grotere marge Eigen verkoop loont het meest (geen marges afstaan; stimuleren door gerichte acties en website. Wel niet goedkoper verkopen dan in winkel) Zoeken naar andere, minder voor de hand liggende kanalen Hou rekening met beperkte houdbaarheid van het boek Wat doen met overschot? 22
23
Succes ermee! Meer advies nodig? ○ Rik Neven ○ Redactiebureau Palindroom ○ Molenpoort 10/6 ○ 3500 Hasselt ○ Tel: 0477 638 516 ○ Info@palindroom.be Info@palindroom.be ○ www.palindroom.be www.palindroom.be 23
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.