De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Opleiding Syntra 1. Boeken (+ spel) van Redactiebureau Palindroom - Verstandig Bouwen en Renoveren (i.o.v. De Witte & Co) - Met zicht op zee (boek over.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Opleiding Syntra 1. Boeken (+ spel) van Redactiebureau Palindroom - Verstandig Bouwen en Renoveren (i.o.v. De Witte & Co) - Met zicht op zee (boek over."— Transcript van de presentatie:

1 Opleiding Syntra 1

2 Boeken (+ spel) van Redactiebureau Palindroom - Verstandig Bouwen en Renoveren (i.o.v. De Witte & Co) - Met zicht op zee (boek over vernieuwde Kursaal in Oostende (i.o.v. Mercatorfonds) - Limburg vanuit de Lucht (*) - Vlaamse Architectuur vanuit de Lucht (*) - Flanders from the Air (*) - Hasselt-Expert (gezelschapsspel gemaakt voor Stad Hasselt, *) - *: uitgegeven in eigen beheer 2

3 Waarom een boek (niet) in eigen beheer uitgeven?  Via uitgever: minder werk en zorgen Geen financieel risico Minder eigen zeggenschap Relatief kleine opbrengst  Eigen beheer Volledige zeggenschap Alle kosten en opbrengsten zijn voor jou Meer arbeidsvreugd 3

4 Conceptbepaling  Vernieuwend?  Kan het anderen interesseren?  Welke doelgroep?  Type boek  Met of zonder sponsoring?  Soortgelijke initiatieven Tip: stel je eigen ‘denktank’ samen / leg het voor aan mensen uit de sector 4

5 Financieel plan  Uitgaven Eigen uren? Redactiewerk Correctiewerk Administratie Vormgeving Vertaling Drukker Verzending /portkosten Distributie (percentage voor boekhandel en distributeur) Promotie Voorfinanciering ISBN-nummer  Tip: ruilovereenkomsten mogelijk? 5

6 Financieel plan  Inkomsten Rechtstreekse verkoop Verkoop via boekhandel en andere winkels Sponsoring Terugbetaling portkosten? Doorverkoop teksten/foto’s ? 6

7 Timing  Lanceringsdatum bepalen en dan terugtellen  Tracht datum lancering te koppelen aan bepaald evenement of gebeurtenis (vb. Batibouw, eindejaar, Valentijn, Pukkelpop,….)  Voldoende marge nemen  Let op: je hebt niet alles zelf in de hand  Rekening houden met vakanties ? 7

8 Drukspecificaties (1)  Ga samenzitten met een drukker voor je meerdere prijzen opvraagt  Vraag voldoende prijzen op en zorg voor correcte vergelijking (goedkoopste blijkt op einde van de rit niet altijd goedkoopste)  Drukker ver van huis kan, maar bij strikte timing geen voordeel  Indien grote tijdsmarge: prijzen opvragen in Oostblok, China,… kan interessant zijn, maar wees voorzichtig  Papiersoort (grammage / mat-glanzend, speciale effecten,…)  Cover: hardcover of softcover (hardcover is duurder, maar het is vak hardcover die verschil makt tussen magazine en boek)  Schutbladen (gewoon wit laten, gekleurd of bedrukt?) 8

9 Drukspecificaties (2)  Formaat (uit band springen is aanrader, maar kan prijs sterk doen stijgen)  Afwerking: inbinden, nieten, wire-o  Met of zonder kapitaalbandjes  Aantal pagina’s (deelbaar door 4)  Oplage (prijs per exemplaar zakt heel sterk narmate oplage stijgt)  Vraag staffel op (tabel met aantallen, pagina’s,…) 9

10 Drukspecificaties (3)  Kleine oplages: digitaal drukken kan een optie zijn  Gepersonaliseerde boeken (zie verder)  Wikkel / doos / cassette?  Meerprijzen  Termijn?  Hoe materiaal aanleveren?  Hoe en waar worden boeken geleverd Tip: kleine stootkar is gen overbodige luxe  Sealen, krimpfolie: absolute aanrader om beschadigingen te voorkomen 10

11 Meerwaarde van personaliseren  Geeft klant het gevoel dat het ‘zijn’ boek is  Door te personaliseren kan je commerciële info in boek zelf tot een minimum beperken  Prijs personalisatie valt best mee  Personaliseren kan ook al voor kleine hoeveelheden (vb. 25 exemplaren)  Wat personaliseren? Cover, backcover en rug Eerste of laatste katern Bijkomende katern kan ook (opletten met paginanummers in dat geval) Cassette, doos, wikkel (kan ook nadien nog) 11

12 Redactie  Duidelijke afspraken maken  Tracht te werken met één document (vb. Google docs) waar iedereen tegelijkertijd aan kan werken  Schakel spellingstest maar overschat hem niet  Laat je tekst door anderen nalezen  Hou het zo bondig mogelijk  Titels, tussentitels en bijschriften worden het meest gelezen 12

13 Vertaling  Document sharing ook voor vertaling absolute aanrader (zo kan je veel knip- en plakwerk vermijden)  Native speakers?  Extra controle van vertaling?  Welke talen? Waarom beperken tot voor de hand liggende talen? 13

14 Fotografie  Belang van goede foto’s mag niet onderschat worden  Hoge resolutie is een must (vuistregel: 100 pixels voor 1 cm goed drukwerk)  Bekijk met fotograaf, vormgever en drukker hoe foto’s aangeleverd moeten worden  Manieren om deel van de kosten fotografie terug te verdienen (vb. ruildeal, verkoop foto’s,…  Tip: op sommige sites kan je aan scherpe prijzen knappe foto’s aankopen (vb. / )www.istockphoto.comwww.dreamstime.com 14

15 15

16 16

17 Pagina-indeling  Stel een ‘plank’ samen met weergave van Begin en einde van hoofdstuk Advertenties,… Voorwoord Colofon Inhoudstafel,… Index  Moet deelbaar zijn door 4 of 8 17

18 Lay-out / Grafische vormgeving  Zorg dat het “klikt” met de vormgever  Eerst een stramien, een ‘look & feel’ bepalen  Alles staat of valt met goede briefing  “Platte tekst” aanleveren zonder foto’s; vet,… aanduiden op print  Foto’s apart aanleveren  Tracht zo veel mogelijk in één keer aan te leveren. Benoem teksten en foto’s zo dat vormgever meteen weet waar ze thuishoren  Streefdoel: teksten staan volledig op punt als ze naar lay-out gaan (gemakkelijker om het in word-bestand te verbeteren dan in opgemaakte pagina’s)  Kijk pdf’s goed na; laat anderen het ook nakijken  Interessante tools voor doorsturen materialen:  18

19 Aanleveren drukker  Vormgever en drukker moeten op voorhand afspreken hoe materiaal aangeleverd moet worden  Streefdoel: gen tekstuele aanpassingen of aanpassingen foto’s voor aanlevering van materialen aan drukker  Ga zeker eens kijken naar drukproces  Bekijk drukproeven  Indien fotoboek: zeker ook digitale kleurenplot of sherpa-proef vragen zodat je er zeker van kan zijn dat kleuren correct weergegeven worden; kleur op jouw scherm is niet altijd zelfde als kleur in boek 19

20 Vergeet ISBN-nummer en streepjescode niet  Vormgever moet hier plaats voor vrij laten op cover  Best ook vermelden in colofon  ISBN-nummer aanvragen via  Streepjescode niet verplicht maar wel aanrader  Aan de hand van ISBN-nummer kan drukker streepjescode samenstellen. Laat dit wel p voorhand controleren in boekhandel) 20

21 Promotie maken voor jouw boek  Datum is belangrijk (te koppelen aan bepaald evenement?)  Zoek naar originele invalshoek om boek te promoten  Ruilovereenkomst mogelijk?  Nodig ook sponsors en klanten uit op persconferentie  Officiële overhandiging eerste exemplaar?  Interessante actie: gratis boeken weggeven aan bepaalde tijdschriften (bij voorkeur wedstrijd aan koppelen waarvoor men naar jouw site moet surfen)  Besteed aandacht op jouw website aan het boek of maak een aparte website  Gerichte acties naar specifieke doelgroepen 21

22 Distributie  Wacht niet te lang om hier afspraken over te maken  Niet evident om boek uitgegeven in eigen beheer in boekhandel te krijgen (monopoliepositie van grote uitgeverijen)  Indien beperkt aantal winkels, interessant om elke winkel individueel te contacteren  Via boekendistributeur (vb. :www.exhibitionsinternational.com Vrij grote marge In depot met maandelijkse afrekening Teruggave van boeken na bepaalde tijd  Via persagentschappen (vb. AMP) Ook in supermarkten, krantenwinkels,… Nog grotere marge  Eigen verkoop loont het meest (geen marges afstaan; stimuleren door gerichte acties en website. Wel niet goedkoper verkopen dan in winkel)  Zoeken naar andere, minder voor de hand liggende kanalen  Hou rekening met beperkte houdbaarheid van het boek  Wat doen met overschot? 22

23 Succes ermee!  Meer advies nodig? ○ Rik Neven ○ Redactiebureau Palindroom ○ Molenpoort 10/6 ○ 3500 Hasselt ○ Tel: ○ ○ 23


Download ppt "Opleiding Syntra 1. Boeken (+ spel) van Redactiebureau Palindroom - Verstandig Bouwen en Renoveren (i.o.v. De Witte & Co) - Met zicht op zee (boek over."

Verwante presentaties


Ads door Google