De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Expertiseteam Toetsenbank 1. Doel van vragen stellen 2. Welke soorten vragen zijn er 3. Veel voorkomende fouten 4. Zelf een vraag maken 5. Zelf een vraag.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Expertiseteam Toetsenbank 1. Doel van vragen stellen 2. Welke soorten vragen zijn er 3. Veel voorkomende fouten 4. Zelf een vraag maken 5. Zelf een vraag."— Transcript van de presentatie:

1 Expertiseteam Toetsenbank 1. Doel van vragen stellen 2. Welke soorten vragen zijn er 3. Veel voorkomende fouten 4. Zelf een vraag maken 5. Zelf een vraag beoordelen. Goede gesloten vragen maken

2 Expertiseteam Toetsenbank Maak eerst een matrix waarin je bepaalt hoeveel vragen je per onderwerp/deelonderwerp je wilt stellen Bepaal het minimum aantal vragen en het soort vragen per deelonderwerp Wat is je doel,

3 Expertiseteam Toetsenbank Welke soorten vragen zijn er Soorten vragen –Multiple choice –Meervoudig antwoord vragen –Ja/ nee vragen –Pull down –Matchings vragen –Tekstmatch –Numeriek –Drag and drop

4 Expertiseteam Toetsenbank Meerkeuze vraag Aandachtspunten Stel een vraag! (met een vraagteken) Wees volledig in de vraagstelling Laat het 4 e alternatief achterwege indien dit niet logisch is.

5 Expertiseteam Toetsenbank Meervoudig antwoord vraag Aandachtspunten Stel een vraag! (met een vraagteken) 2 wijzen van puntentoekenning: –Alleen punten als alle goede antwoorden zijn gekozen –Per goed gekozen antwoord punten Goede antwoorden moeten echt goed en afleiders ook echt fout zijn.

6 Expertiseteam Toetsenbank Selectie vraag (Pull down) Aandachtspunten Gebruik een goed zichtbaar plaatje Gebruik niet te veel alternatieven Iedere vraag moet onafhankelijk van de andere vragen te beantwoorden zijn. Denk om kleurengebruik

7 Expertiseteam Toetsenbank Matching vraag Aandachtspunten Iedere keuze is slechts éénmaal bruikbaar, is dus gemakkelijker dan pull down

8 Expertiseteam Toetsenbank Numerieke vraag Aandachtspunten Wat wil je meten? Wat is de meerwaarde t.o.v. meerkeuze vraag?

9 Expertiseteam Toetsenbank Tekst match vraag Aandachtspunten Wat wil je meten? Wat is de meerwaarde t.o.v. meerkeuze vraag? Wordt bij deze vraagvorm vaker een goed antwoord fout gerekend, dan een fout antwoord goed?

10 Expertiseteam Toetsenbank Tekst match vraag Alleen te gebruiken in de authoring manager

11 Expertiseteam Toetsenbank drag and drop vraag Aandachtspunt Uitgebreide hot spot vraag Alleen bruikbaar in Authoring manager

12 Expertiseteam Toetsenbank 1.Amerika is ontdekt door: 2._______ontdekte Amerika 3.Wie ontdekte Amerika? Een vraag stellen. Wat was naam van de man die Amerika ontdekte in 1492? Een italiaans kapiteinDe Chinezen VikingenDe Feniciers Ikzelf in 2008De Spanjaarden Columbus

13 Expertiseteam Toetsenbank 1.Welk dier is een zoogdier? Struisvogel Walvis pinquïn Vleermuis Welk vraagtype kies je. Is dit een zoogdier Struisvogelja/nee Walvisja/nee Veldmuisja/nee Vleermuisja/nee Ik wil dat een ll van een aantal dieren kan aangeven of het een zoogdier is of niet

14 Expertiseteam Toetsenbank Stelling: –Stelling I Een paard is geen herkauwer –Stelling II Een wolf eet altijd vlees A.Stelling I en II zijn juist B.Stelling I is juist en II is onjuist C.Stelling I is onjuist en II is juist D.Stelling I en II zijn onjuist. Absoluut verboden

15 Expertiseteam Toetsenbank In de vraag komt deel van antwoord voor Langste/meest gespecificeerde antwoord is juist Wegstrepen van onaantrekkelijke afleiders Overlappen van deel antwoorden Geen alfabetische/nummerieke volgorde Testwijsheid

16 Expertiseteam Toetsenbank Vraagstam enkelvoud, afleiders meervoud In de vraag komt een deel van het antwoord voor Gebruik van absolute termen als “nooit” “altijd” in De vraag is niet te beantwoorden zonder dat alle antwoorden zijn bekeken. Afleiders zijn niet fout genoeg. Foutieve vraagstelling

17 Expertiseteam Toetsenbank 1.Maak een meerkeuze vraag aan de hand van het invulblad ( 5 minuten) 2.Zie lijst met tips voor het maken van vragen. 3.Geef deze door aan de persoon die voor je zit. En vice versa 4.Deze checkt de vraag aan de hand van de checklist (5 minuten) 5.Bespreek de resultaten( 5 minuten) Opdracht

18 Expertiseteam Toetsenbank 1.Informatie: 2.Voor een “echte” cursus CITO, ICM of …. 3.Elkaars vragen bekijken/ beantwoorden is zeer nuttig 4.Ook internet biedt veel informatie (Ben Wilbrink) Hartelijk dank voor uw aandacht.( presentatie op informatie


Download ppt "Expertiseteam Toetsenbank 1. Doel van vragen stellen 2. Welke soorten vragen zijn er 3. Veel voorkomende fouten 4. Zelf een vraag maken 5. Zelf een vraag."

Verwante presentaties


Ads door Google