De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Onderzoek levenslang leren Klankbordgroep 1 december 2009 Onderzoek in opdracht van:

Verwante presentaties


Presentatie over: "Onderzoek levenslang leren Klankbordgroep 1 december 2009 Onderzoek in opdracht van:"— Transcript van de presentatie:

1 Onderzoek levenslang leren Klankbordgroep 1 december 2009 Onderzoek in opdracht van:

2 2 Agenda  Analyse van het aanbod aan opleidingen in het kader van levenslang leren  Focusgroepen  Resultaten van de onlinebevraging bij West- Vlaamse bedrijven  Face-to-facebevraging van de West-Vlaamse bevolking

3 3 Stappenplan uitgevoerd in uitvoering uitgevoerd begin 2010 voorjaar 2010 begin december

4 1. Analyse van het aanbod  Doel: overzicht opleidingsaanbod en profiel deelnemers van:  CVO’s  CBE’s  VDAB  Syntra West

5 Vergelijking aanbod Syntra – VDAB – CVO’s – CBE’s

6

7

8 Vergelijking aanbod Syntra – VDAB – CVO’s

9 Vergelijking aanbod Syntra – VDAB – CVO’s – CBE’s

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21 Voor volwassenenonderwijs in CVO’s: ook cijfers over West-Vlamingen die opleidingen volgen buiten de provincie  In totaal: deelnames van West-Vlamingen aan volwassenenonderwijs (op een bevolking van personen)  deelnames in provincie zelf (93,9%)  deelnames buiten de provincie (6,1%)  Vooral in studiegebieden:  Sociaalagogisch werk: 19,7% (!) van de deelnames van West- Vlamingen buiten de provincie  Talen richtgraad 1 en 2: 18,1%  Onderwijs: 13,7%  Personenzorg: 9,1%  Informatie- en communicatietechnologie: 5,4%

22 2. Focusgroepen  Roeselare: 4 december 10u  Brugge: 7 december 10u  Westhoek: 7 december 14u  Oostende: 8 december 15u  Kortrijk: 10 december 10u  Wie?  Gegevens doorgekregen van de verschillende RESOC’s  Vraag gesteld aan leden klankbordgroep VDAB, Syntra, Hogescholen en KULAK  CVO’s, CBE’s

23 2. Focusgroepen: thema’s 1. RELATIE AANBOD – VRAAG - Hoe detecteert men behoeften bij bedrijven, bij personen? -Kan aanbod zich flexibel aanpassen aan de vraag? -Hoe speelt het aanbod in op arbeidsmarktkrapte in de regio? 2. HOE TYPEERT U DE REGIO MOMENTEEL OP HET VLAK VAN LEVENSLANG LEREN? -Sterktes -Zwaktes -Opportuniteiten -Bedreigingen 3. WAAR WILLEN WE NAARTOE IN DE REGIO OP HET VLAK VAN LEVENSLANG LEREN? 4. HOE WILLEN/KUNNEN WE DIT BEREIKEN? -Verbetersuggesties -Vormen van samenwerking

24 24 3. Resultaten van de onlinebevraging naar de opleidingsbehoeften van de West-Vlaamse bedrijven

25 Bevraging West-Vlaamse bedrijven METHODOLOGIE  Onlinebevraging  Gericht aan de verantwoordelijke voor de opleidingen  Circa brieven en s verstuurd  ( )adressen uit Bel-first (Bureau van Dijk), Onderwijs Vlaanderen, Sociale Kaart, + alle gemeenten en OCMW’s aangeschreven  Online eerste week van juni - afgesloten eind juni  Advertentie rond enquête in ‘Ondernemers in West- Vlaanderen’ van VOKA, editie 12 juni 2009

26 Advertentie

27 Bevraging West-Vlaamse bedrijven RESPONS EN PROFIEL  563 ingevulde vragenlijsten Sterke correlatie

28 Bevraging West-Vlaamse bedrijven KENMERKEN ORGANISATIES

29

30 Bevraging West-Vlaamse bedrijven OPLEIDINGSBEHOEFTEN  Opleidingsbehoefte groter in non-profitorganisaties en organisaties met 50 of meer werknemers

31 Bevraging West-Vlaamse bedrijven WAAROM GEEN OPLEIDINGSBEHOEFTEN?

32 Bevraging West-Vlaamse bedrijven OPLEIDINGSBEHOEFTEN PER DOELGROEP  Relatief meer opleidingsbehoeften voor bedienden dan voor kaderleden en arbeiders

33 Bevraging West-Vlaamse bedrijven PRIORITAIRE OPLEIDINGSBEHOEFTEN (IN % VAN HET AANTAL RESPONDENTEN MET OPLEIDINGSBEHOEFTEN)

34 Bevraging West-Vlaamse bedrijven PRIORITAIRE OPLEIDINGSBEHOEFTEN  Prioritaire opleidingsbehoeften sterk verschillend per sector:  Industrie en bouw: techniek en technologie, milieu, veiligheid, kwaliteit en arbeidsgezondheid  Handel en horeca: aankoop, verkoop, marketing en externe communicatie  Commerciële diensten: informatica en computergebruik  Non-profit: Informatica, boekhouden, financiën, administratie en wetgeving, management  Per opleidingsmaterie werd ook gevraagd naar de specifieke opleidingen waaraan er behoefte is

35 Voorbeeld: opleidingen informatica, automatisering en computergebruik waaraan behoefte is

36 Bevraging West-Vlaamse bedrijven PRIORITAIRE OPLEIDINGSBEHOEFTEN  Minder dan 10% van de respondenten zal de opleidingsbehoefte volledig intern invullen.

37 Bevraging West-Vlaamse bedrijven WAAROM INTERNE OPLEIDINGEN?

38 Bevraging West-Vlaamse bedrijven EXTERNE OPLEIDINGSINSTANTIES – GEKEND?

39 2.a. Bevraging West-Vlaamse bedrijven EXTERNE OPLEIDINGS- INSTANTIES – IMAGO Goede reputatie Bereikbaarheid, Erkende opleidingen

40 Bevraging West-Vlaamse bedrijven WELKE OPLEIDINGSVERSTREKKER KIEST MEN?

41 Bevraging West-Vlaamse bedrijven WELK SOORT OPLEIDINGEN VERKIEST MEN?  Korte opleidingen, in een korte tijdsspanne, via contactonderwijs  Non-profit: binnen de werkuren (83,1%), overdag (85,5%)

42 Bevraging West-Vlaamse bedrijven INITIATIEFNEMER TOT HET VOLGEN VAN OPLEIDINGEN

43 Bevraging West-Vlaamse bedrijven HOE ZOEKT EEN WERKGEVER GESCHIKTE OPLEIDINGEN?

44 Bevraging West-Vlaamse bedrijven KENT EN GEBRUIKT MEN TEGEMOETKOMINGEN BIJ OPLEIDINGEN?

45 Bevraging West-Vlaamse bedrijven EFFECT HUIDIGE CRISIS OP OPLEIDINGEN  Een kwart van de organisaties voorziet minder opleidingen  Vooral het geval voor organisaties uit handel en horeca en kleinere organisaties

46 Bevraging West-Vlaamse bedrijven AFSTEMMING VRAAG EN AANBOD

47

48  57 organisaties geven verbeterelementen op  Centrale website (8)  Meer opleidingen in eigen regio (en niet in Gent of Brussel, …)  Kostprijs opleidingen  Suggesties rond aanbod  Suggesties rond betere afstemming vraag en aanbod Bevraging West-Vlaamse bedrijven VERBETERACTIES

49 3. Participatie van individuen aan levenslang leren  Face-to-facebevraging West-Vlaamse bevolking  Doel:  Wie participeert aan levenslang leren, wie niet?  Waarom participeert men, waarom niet?  Bij wie volgt men opleidingen?  Hoe typeert men de opleidingsverstrekkers?  Gewenste kenmerken opleidingen?  Zie vragenlijst  West-Vlamingen tussen 25 en 64 jaar (volgens quota naar woonplaats, geslacht, leeftijd en opleidingsniveau)

50 3. Participatie van individuen aan levenslang leren  In samenwerking met  Katho (Hantal en Ipsoc)  VSPW Kortrijk  KULAK  Momenteel 127 studenten aan het enquêteren (78 studenten Hantal, 42 studenten IPSOC, 7 cursisten VSPW Kortrijk)  KULAK start in februari met 32 studenten  Nog 41 studenten nodig in tweede semester (februari 2010)

51 4. Vragen en verdere afspraken


Download ppt "Onderzoek levenslang leren Klankbordgroep 1 december 2009 Onderzoek in opdracht van:"

Verwante presentaties


Ads door Google