De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer."— Transcript van de presentatie:

1 1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer

2 HR kennisnetwerk ‘leiderschapsontwikkeling’

3 3 Waar zijn we mee begonnen? Thema leiderschap (ontwikkeling) breed bekeken en onderzocht; Thema leiderschap (ontwikkeling) breed bekeken en onderzocht; Exploratie van theorieën, stromingen, paradigma’s; Exploratie van theorieën, stromingen, paradigma’s; Leiderschapsprogramma’s, trainingen, cursussen in de eigen organisatie (incompany); Leiderschapsprogramma’s, trainingen, cursussen in de eigen organisatie (incompany); Gekeken wat er in de markt wordt aangeboden. Gekeken wat er in de markt wordt aangeboden.

4 4 Inzichten Het zit niet in nog meer theorieën/modellen/stijlen etc; Het zit niet in nog meer theorieën/modellen/stijlen etc; In essentie is de theorie op orde maar in de praktijk zijn we niet tevreden; In essentie is de theorie op orde maar in de praktijk zijn we niet tevreden; Leiderschapsontwikkeling is “Marketing”: nadrukkelijke focus op vorm; Leiderschapsontwikkeling is “Marketing”: nadrukkelijke focus op vorm; (HR) professionals moeten zich de volgende vraag stellen: (HR) professionals moeten zich de volgende vraag stellen:

5 5 Onderzoeksvraag Waarom staat het thema leiderschap nog steeds op de strategische agenda van grote ondernemingen in NL? Waarom staat het thema leiderschap nog steeds op de strategische agenda van grote ondernemingen in NL?

6 6 Inzichten Leiderschapsontwikkeling kent zichtbare en onzichtbare processen: Leiderschapsontwikkeling kent zichtbare en onzichtbare processen: Zichtbaar: Zichtbaar: Leiderschapsprofielen Leiderschapsprofielen Leiderschapsprogramma’s Leiderschapsprogramma’s Assessments/360 graden feedback Assessments/360 graden feedback Talentmanagementprocessen Talentmanagementprocessen Succession planning Succession planning Onzichtbaar: Onzichtbaar: Macht en invloed Macht en invloed “Old boys network” “Old boys network” Informele hiërarchie Informele hiërarchie Cultuur Cultuur Leiderschapsontwikkeling: Leiderschapsontwikkeling: Is veelal een containerbegrip en niet tastbaar/kwantificeerbaar Is veelal een containerbegrip en niet tastbaar/kwantificeerbaar Fragmentarische aanpak binnen organisaties Fragmentarische aanpak binnen organisaties Gedragsverandering niet waarneembaar Gedragsverandering niet waarneembaar Geen duidelijke portefeuillehouder: Wie is verantwoordelijk? Geen duidelijke portefeuillehouder: Wie is verantwoordelijk? Kostenbewijstzijn is laag Kostenbewijstzijn is laag Veelal generieke programma’s voor specifieke leiderschapsvragen Veelal generieke programma’s voor specifieke leiderschapsvragen

7 7 Wat willen wij vanuit HR bereiken… De dialoog op gang brengen over processen die niet direct zichtbaar zijn maar wel van invloed zijn op leiderschapsontwikkeling De dialoog op gang brengen over processen die niet direct zichtbaar zijn maar wel van invloed zijn op leiderschapsontwikkeling Het bieden van inzicht op knelpunten ten aanzien van leiderschaps- ontwikkeling en het rendement binnen de organisatie Het bieden van inzicht op knelpunten ten aanzien van leiderschaps- ontwikkeling en het rendement binnen de organisatie

8 8 Hoe willen wij dit bereiken… Om greep te krijgen op de onzichtbare processen en hindernissen hebben we het begrip transfer gebruikt. Om greep te krijgen op de onzichtbare processen en hindernissen hebben we het begrip transfer gebruikt.Transfer: 7% van de organisaties meet de effectiviteit van investeringen in leiderschap op een effectieve manier, oftwel brengt dit enigzins in kaart* * bron: Kirkpatrick

9 9 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer

10 10 Het succes van de transfer wordt bepaald door:(1) Business Visie Heeft de organisatie een heldere visie? En hoe gaat zij haar doelstellingen bereiken? Visie op Leiderschap Heeft de organisatie bepaald welke leiderschap er nodig is om de business strategie te realiseren? Leiderschaps- programma’s & - profielen Welke programma’s en profielen worden binnen organisaties ingezet om het gewenste leiderschapsgedrag te ontwikkelen?

11 11 Cultuur Wat is de cultuur ten aanzien van leiderschap in de organisatie en welke invloed heeft die op het ontwikkelen van de gewenste leiderschapsstijl(en)? Hiërarchie Welke hiërarchische processen zijn er binnen de organisatie en wat is de invloed daarvan op de ontwikkeling van de gewenste leiderschapsstijl(en)? Borging Worden de activiteiten ten behoeve van leiderschapsontwikkeling structureel geëvalueerd en worden de resultaten gebruikt om de aanpak te verbeteren? Het succes van de transfer wordt bepaald door:(2)

12 Groeps Dialoog

13 13 Stelling 1 “In onze organisatie durven medewerkers hun managers eerlijk aan te spreken op leiderschapsgedrag” “In onze organisatie durven medewerkers hun managers eerlijk aan te spreken op leiderschapsgedrag”

14 14 Stelling 2 “Onze leiderschapsprogramma’s zijn gericht op het handhaven van de bestaande bedrijfscultuur” “Onze leiderschapsprogramma’s zijn gericht op het handhaven van de bestaande bedrijfscultuur”

15 15 Stelling 3 “Onze leiderschapsvisie wordt uitgedragen door de huidige leidinggevenden” “Onze leiderschapsvisie wordt uitgedragen door de huidige leidinggevenden”

16 16 Stelling 4 “De business strategie is bekend tot op het laagste niveau in de organisatie” “De business strategie is bekend tot op het laagste niveau in de organisatie”

17 17 Tot slot… Wilt u de presentatie per ontvangen, dan kunt u uw visitekaartje of adres bij ons achterlaten. Wilt u de presentatie per ontvangen, dan kunt u uw visitekaartje of adres bij ons achterlaten.

18 18 Deelnemers Corine Staring(projectleider)KLM Jos SeeboldtCorus Marjolein Stuive DAF Esther Mars Randstad Maryvonne Wierikx ABN AMRO Frank van den Brink ABN AMRO Barbara van der Zanden-SandtkeAhold


Download ppt "1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer."

Verwante presentaties


Ads door Google