De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Eerst aansteken, dan pas hout op het vuur Onderzoek in de propedeuse van het ICT- en mediaonderwijs.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Eerst aansteken, dan pas hout op het vuur Onderzoek in de propedeuse van het ICT- en mediaonderwijs."— Transcript van de presentatie:

1 Eerst aansteken, dan pas hout op het vuur Onderzoek in de propedeuse van het ICT- en mediaonderwijs

2 pagina 2 Peter SchuszlerMarjolein Jacobs Even voorstellen…

3 pagina 3  Eerst aansteken...  Bekijk het eens van een andere kant!  Aanmaakhoutjes  Vragen + afsluiting + … kadootje Inhoud workshop

4 Eerst aansteken…

5 pagina 5 Het doel van Media Questions is om studenten nieuwsgierig te maken, zodat ze vanuit zichzelf op onderzoek uit willen gaan.

6 pagina 6 Het doel van Media Questions is om studenten nieuwsgierig te maken, zodat ze vanuit zichzelf op onderzoek uit willen gaan.

7 pagina 7 Van vraagstuk naar oplossing

8 pagina 8 Methodenkaart Praktijkonderzoek (Van Turnhout et al., 2013)

9 pagina 9 Bierviltjes (“think & drink set”)

10 pagina 10 Twee enquêtes bij ICA en FEM studenten gericht op in kaart brengen (illegaal) stream- en downloadgedrag. Dieper ingaan op verschil ICA en FEM studenten: drempelprijs in kaart brengen. Onderzoeksvraag: Op welke manier beïnvloeden videostreamingdiensten het downloadgedrag van ICA en FEM studenten? Op basis van enquête ontwikkeling spel ‘drempelprijs’ overstappen legaal streamen.

11 pagina 11 Enquêtes naar solo en team spelers op Reddit en Leage of Legends forums: 2455 responses! Onderzoeksvraag: Is er een fundamenteel verschil tussen solo spelers en teamspelers? Resultaten enquêtes voorleggen aan Community event specialist for Riot games & founder Onderzoeksvraag: Wat is de toegevoegde waarde van augmented reality bij een stadswandeling? Stadswandeling met doelgroep: papieren versie vergelijken met augmented reality versie. Papieren en augmented reality stadswandeling maken.

12 pagina 12 Testen VR demo’s bij opa en oma. Op locatie, in een wooncentrum voor ouderen, de Streetview VR demo laten testen door de doelgroep. Onderzoeksvraag: Hoe kan VR de levens van fysiek beperkte senioren en mindervaliden verrijken?

13 pagina 13  Hé, wacht eens even… waren er geen 5 onderzoeksruimtes… ? Missing link?

14 pagina 14  Hé, wacht eens even… waren er geen 5 onderzoeksruimtes… ?  Jazeker!  Bewuste begrenzing ‘bieb’ zorgt voor meer enthousiast experiment én het verlaten van het klaslokaal. Missing link?

15 Bekijk het eens van de andere kant!

16 pagina 16 Bekijk het eens van een andere kant…

17 Aanmaakhoutjes

18 pagina 18 CMD Methods Pack l

19 pagina 19 Onderzoeksplan? Leuk!

20 Afsluiting en… kadootje !

21 pagina 21 Algemeen  Voor de course: “In eerste instantie leek Media Questions mij een vak zonder enige uitdaging. Ik zag al helemaal voor me hoe ik de hele periode verslagen zou moeten gaan typen met informatie van het internet.”  Na de course: “Dit bleek ik echter helemaal fout te hebben. Ik heb geleerd dat onderzoek doen ontzettend leuk kan zijn, je moet het zelf gewoon leuk maken door een creatieve draai te geven aan je onderzoek. “ Methodenkaart Praktijkonderzoek  “Voordat de course Media Questions begon had ik nog nooit van deze onderzoeksruimtes gehoord. Als ik een onderzoek deed, deed ik dit meestal door de onderzoeksruimte ‘bieb’ te gebruiken. Ik zocht vaak veel informatie op internet op en trok hier mijn conclusies uit. Door de methodenkaart ben ik gaan beseffen dat er veel meer manieren zijn om onderzoek te doen. In de onderzoeksvragen die in het verslag aan bod komen, hebben we ook alle vijf de onderzoeksmethoden gebruikt. Ik vond dit dan ook een leuke uitdaging, omdat we op deze manier onderzoek deden op verschillende manieren.” Reacties van studenten

22 pagina 22 De twee laatste slides bevatten informatie over de sprekers en een bronnenoverzicht. Dank jullie voor jullie aandacht en deelname aan deze workshop! En als kadootje voor iedereen een “think & drink set” in een limited edition gift-wrap!

23 pagina 23 Peter Schuszler is sinds 2005 hoofddocent bij de Informatica Communicatie Academie (ICA) van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) en vanaf 2014 voorzitter van de Onderwijscurriculumgroep. Hij is in 1988 afgestudeerd als politicoloog aan de Vrije Universiteit. Daarna is hij werkzaam geweest als docent Economie en Maatschappijleer in het voortgezet onderwijs en leerplanontwikkelaar bij de Stichting Leerplanontwikkeling (SLO). Van was hij in verschillende functies werkzaam bij de faculteit Bestuurskunde van de Universiteit Twente (medewerker computerondersteund onderwijs, hoofd bureau Teleleren, docent professional skills, vakdidacticus). Van was hij lid van het HAN-lectoraat Networked Applications. Peter Marjolein Jacobs is sinds 2012 docent/onderzoeker bij de Informatica Communicatie Academie (ICA) van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). Zij is in 2002 afgestudeerd als fotografisch vormgever aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. In 2010 heeft ze de internationale master Comparative Arts and Media Studies behaald aan de Vrije Universiteit. Ze is werkzaam geweest als foto- en videospecialist en binnen de communicatie & pr. Aan de HAN is ze docent bij de opleiding Communication en Multimedia Design (CMD), onder andere de propedeuse course Media Questions waar studenten kennismaken met praktijkgericht onderzoek, en ze is coördinator van het eindproject van de propedeuse CMD. Verder is ze verbonden aan het lectoraat Networked Applications waar ze zicht bezighoudt met (onderzoeks)methodologie, waarbinnen vanuit het lectoraat al diverse internationale publicaties zijn gehaald, en op het snijvlak tussen de domeinen kunst, media en technologie. Marjolein

24 pagina 24  Eerst aansteken, dan pas hout op het vuur: onderzoek in de propedeuse van het ICT- en mediaonderwijs (Coppens et al., 2015) Deze publicatie gaat over hoe HAN ICA onderzoek introduceert in de propedeuse van het ICT- en mediaonderwijs. Link:  Triangulatie een basis voor de onderzoeksleerlijn in ICT- en mediaonderwijs (Van Turnhout et al., 2013) Dit is de Nederlandstalige publicatie over de Methodenkaart Praktijkonderzoek. Link:  CMD Method Cards Deze kaartenset, ontwikkeld door de HAN ICA in samenwerking met de HvA, bevat een handreiking aan onderzoeksmethodes die geijkt zijn op de Methodenkaart Praktijkonderzoek. Link:  Proeven van Onderzoek: De Methodenkaart in de Beroepspraktijk van ICT en Media (Jacobs et al., 2015) In dit boekje wordt beschreven hoe HAN ICA heeft onderzocht hoe de beroepspraktijk van ICT en Media onderzoek heeft ingebed zijn dagelijkse praktijk, en of de strategieën van de Methodenkaart Praktijkonderzoek hierin te herkennen zijn. Link: Bronnen

25 Behoudens de in of krachtens de Auteurswet gestelde uitzonderingen is het toegestaan het werk met naamsvermelding te vertonen en te delen, mits het werk in de originele staat blijft en niet voor commerciële doeleinden wordt gebruikt. Het is niet toegestaan het werk te gebruiken als basis voor nieuw materiaal. © | Boom uitgevers Amsterdam BV pagina 25  HAN ICA


Download ppt "Eerst aansteken, dan pas hout op het vuur Onderzoek in de propedeuse van het ICT- en mediaonderwijs."

Verwante presentaties


Ads door Google