De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Workshop Nive – 31 januari 2013 Miranda Keijser-van Gils.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Workshop Nive – 31 januari 2013 Miranda Keijser-van Gils."— Transcript van de presentatie:

1 Workshop Nive – 31 januari 2013 Miranda Keijser-van Gils

2 Wat een gezeur! 1 (Van Dale)...langdurig of telkens op een vervelende toon of lastige wijze over iets spreken, veelal om zich te beklagen...

3 Wat is waar? A.we lachen gemiddeld 10 tot 15 x per dag B.we lachen gemiddeld 300 tot 400 x per dag A.ouderen zeuren vaker dan jonge(re) mensen B.jonge(re) mensen zeuren vaker dan ouderen A.of je een optimist/pessimist bent wordt voor 25% genetisch bepaald B.of je een optimist/pessimist bent wordt voor 75% genetisch bepaald A.20% van de medewerkers is tevreden met z’n baas B.20% van de medewerkers is ontevreden met z’n baas A.gelukkige mensen hebben bescheiden ambities en verwachtingen B.gelukkige mensen geloven in ‘the sky is the limit’ 2

4 Gewend of verwend? 3

5 Consequenties van gezeur Verspilling van tijd en energie Verlies van ‘spirit’ en vertrouwen Vertrek van enthousiaste, constructieve collega’s Afname creativiteit en probleemoplossend vermogen Zeurders zijn letterlijk vaker ziek, hebben minder (diepgaande) sociale contacten, zijn minder succesvol en leven korter… 4

6 Zeuren is zinnig… 5

7 Pel je eigen ui af 6 Welk zeurgedrag vertoon ik? Wanneer? Is er een rode draad? Waar? Op ‘t werk? Thuis? Bij vrienden? Waar komt het vandaan? Waarom kies ik daarvoor? Wil ik er vanaf? Is dat echt zo? Wat houdt me tegen?

8 Zeuren en de baas 7 Zeurlogica en aangeleerde hulpeloosheid De bedoeling van de baas zijn, rolopvatting Zeuren over medewerkers die zeuren is ook zeuren… doe niet na, doe het voor Van de wortel en de stok, de keerzijde van dezelfde medaille Dienend leiderschap en dienend medewerkerschap Normen zijn nodig bij afwezigheid van waarden Leiderschap is het sturen van emoties in de juiste richting

9 Wat voor een baas ben jij? 8 Een zuurpruim? Controlefreak? Blij ei? Hoe ga jij om met gezeur? Met welke case/vraag ben je hier vandaag? Wat is je zeursetting? – Een enkeling die het stempel drukt? – Heel team? – Waarover wordt gezeurd? Jou? Beleid? Communicatie? Bezuinigingen? Alles? –…–…

10 Leiden of Lijden Zeuren is (grotendeels) een keuze Jouw last is jouw last De motor achter gedragsverandering is belang Leefbalans, fysieke en mentale gezondheid Sense of coherence – Begrijpelijk – Beïnvloedbaar – Betekenisvol 9

11 Cirkel van invloed vergroten 10 Wat is jouw last top 5?

12 Wilskracht Vermogen om iets te willen en die wil ook uit te voeren door het beheersen van: – Gedachten – Emoties – Impulsen – Prestaties Beperkte hoeveelheid Vraagt om focus Vraagt om realiteitszin Op de flow 11

13 Aanpakken! 12 1.Spiegel voorhouden 2.Urgentie 3.Op zoek naar het waarom 4.Alternatieven 5.Persoonlijke winst 6.Coachen 7.Conclusies trekken

14 Feedback & feedforward 13 Feedback = voeding terug geven om te leren – Tijdig, persoonlijk, gedrag i.p.v. persoon, specifiek, vanuit jezelf en zonder interpretatie – Gezondheid en vitaliteit van een sociaal systeem is een resultante van de zuiverheid van de feedback – Onbevooroordeeld bestaat niet Feedforward = voeding vooraf geven om te syncen – Toetsen van verwachtingen – Vooraf bespreken van consequenties en omstandigheden – Verbinding helpt autonomie

15 Uitsmijter Hoe ga jij morgen de eerste stap(pen) zetten om het gezeur de baas te worden? Wat ga je heel concreet doen? Wat en wie heb je daarbij nodig? Zijn er obstakels? Hoe overwin je die? 14

16 All(en)een 15 Je verbonden weten als zeurmedicijn…

17 Op naar de borrel Als je een regenboog wilt, moet je de regen erbij nemen! 16


Download ppt "Workshop Nive – 31 januari 2013 Miranda Keijser-van Gils."

Verwante presentaties


Ads door Google