De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Najaar 2012 Hockey: het is ‘net’werken Strategie KNHB 2020.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Najaar 2012 Hockey: het is ‘net’werken Strategie KNHB 2020."— Transcript van de presentatie:

1 Najaar 2012 Hockey: het is ‘net’werken Strategie KNHB 2020

2 De hockeyvereniging, als kloppend hart van de sport, staat niet alleen voor sportieve uitdagingen Jonge jongens voetbal Geestelijk gehandicapt en hockey Tophockeye r + kindje samen Zak geldZonnepanel en

3 Uitgave mei ’16 ©KNHB … en er is niet één antwoord of blauwdruk: dé hockeyvereniging bestaat niet meer… Verenigingen zoeken naar manieren om een eigen antwoord te geven op vragen rondom onder andere maatschappij en de veranderende consumentenbehoefte op een manier die bij hun vereniging past. Zij kunnen niet alles voor iedereen zijn en zullen een duidelijke keuze moeten maken voor hun positie in het veld vanuit het doel te blijven boeien en binden… Aantal leden per 3-cijferige postcode > Nu… … zien we dat iedere vereniging uniek is; een eigen profiel en eigen issues.

4 Uitgave mei ’16 ©KNHB Strategie 2020 De KNHB helpt verenigingen bij het kiezen van hun beste positie in het veld. De KNHB biedt ‘modules’ per thema/aandachtsgebied aan waarmee verenigingen concreet invulling kunnen geven aan deze positie. Dit doen we niet allemaal zelf; we brengen vraag, aanbod, mensen en expertise samen en maken dit voor iedereen toegankelijk: de KNHB als netwerkorganisatie. Duurzaam Gezondheid Sociale integratie Organisatie Vrijwilligersbeleid Exploitatie van vereniging Breedtesport Topsport Andere hockeyvormen Andere sporten Families Studenten Werkenden Senioren Jeugd Lidmaatschaps- vormen Sponsoring en donaties Sportiviteit & respect Betaalde krachten Training & opleiding

5 Uitgave mei ’16 ©KNHB Invulling positie adhv 5 thema’s : -Doelgroep -Aanbod -Niveau -Bedrijfsvoering -Maatschappij Bijv. Doelgroep Wie is je doelgroep en hoe kun je die groep blijven boeien en binden? Hoe houden we studenten aan ons verbonden na afstuderen? Hoe komen we aan meer jonge jongens? Hoe betrekken we ouders van jeugd meer bij de vereniging? Duurzaam Gezondheid Sociale integratie Organisatie Vrijwilligersbeleid Exploitatie van vereniging Breedtesport Topsport Andere hockeyvormen Andere sporten Families Studenten Werkenden Senioren Jeugd Lidmaatschaps- vormen Sponsoring en donaties Sportiviteit & respect Betaalde krachten Training & opleiding

6 Doelgroep Aanbod Niveau Bedrijfsvoering Maatschappij Agenda 27/3 : overleg 15/4: sessie X … Zoeken Clubhuis Presentatie vereniging X Presentatie vereniging Y Actiepunten lijst A Overzicht deelnemers Presentatie vereniging Z Onderwerp: Club: Contactpersoon: Contact: Onderwerp: Club: Contactpersoon: Contact: Onderwerp: Club: Contactpersoon: Contact: Hockeypedia De vijf onderdelen van het wiel als eenvoudige navigatie naar inhoud Agenda met alle komende offline bijeenkomsten, sessies etc. Video’s waarin successen, informatie, ideeën, etc. worden gedeeld De mensen achter de video’s krijgen een gezicht zodat er direct contact opgenomen kan worden Directe tools&tricks downloadable om aan de slag te gaan Het clubhuis waar mensen elkaar online kunnen vinden en kunnen discussiëren. Doel : centrale plaats voor kennisdeling per thema; verrijkt met offline en online events.

7 Uitgave mei ’16 ©KNHB Inventariseren netwerk Interactie stimuleren Intern herorganiseren Clubs helpen bij het bepalen van hun positie in het veld: KNHB Club Monitor ©. Verzamelen best practices per thema. Witte vlekken in behoeften definiëren. Ontwikkelen online interactie platform voor kennisdeling. Best practices in de spotlight en stimuleren onderlinge interactie. Invullen witte vlekken in behoeften (met partners). KNHB verder doorontwikkelen als netwerk-organisatie. Waarmaken van de strategie in drie stappen 1 3 2

8 Uitgave mei ’16 ©KNHB Inventariseren netwerk Welke positie in het veld neem je als vereniging in? Wat is je zorg? Waar ligt je kracht? 1 Welke keuzes maak je als vereniging? Je hoeft en kunt niet alles zijn! Welke doelgroep(en) kies je voor als vereniging? Wat zijn de behoeften van jouw (potentiële) leden? Op welke niveau speel je mee? Welk sportaanbod presenteer je? Welke rol neem je in binnen de maatschappij? Hoe kun je optimaal je bedrijfsvoering inrichten?

9 Uitgave mei ’16 ©KNHB Inventariseren netwerk De KNHB Club Monitor © als middel om positie in het veld te helpen bepalen 1 De KNHB Club Monitor geeft inzicht in waar verenigingen nu staan en waar ze naartoe willen. De informatie uit de Monitor vormt de basis voor het matchen van vraag en expertise tussen verenigingen. Best practices uit de pratijk komen naar voren om in een later stadium zichtbaar te maken en te delen. Club 1 Club 2 Club 3 Club 4 Club 5 Club 6 Club 7 Club 8 Club 9 Club 10 Club 11 Club 12 Club 13 Club 14 Club 15 Club 16 Club 17 Club 18 Club 19 Club 1 Club 2 Club 3 Club 4 Club 5 Club 6 Club 7 Club 8 Club 9 Club 10 Club 11 Club 12 Club 13 Club 14 Club 15 Club 16 Club 17 Club 18 Club 19 Club geeft kennis Club ontvangt kennis Club 15 kan Club 7 op veel gebieden helpen... … maar andersom ook!

10 Uitgave mei ’16 ©KNHB Inventariseren netwerk De KNHB Club Monitor als middel om de witte vlekken te bepalen voor ontwikkeling 1 De KNHB Club Monitor geeft de clubs en de KNHB inzicht in waar witte vlekken zitten op kennis- en/of ervaringsgebied zodat we hiermee gericht issues kunnen aanpakken.

11 Het samenbrengen van vraag, mensen, kennis en expertise: online en offline Interactie stimuleren 2 Doelgroep Aanbod Niveau Bedrijfsvoering Maatschappij Agenda 27/3 : overleg 15/4: sessie X … Zoeken Clubhuis Presentatie vereniging X Presentatie vereniging Y Actiepunten lijst A Overzicht deelnemers Presentatie vereniging Z Onderwerp: Club: Contactpersoon: Contact: Onderwerp: Club: Contactpersoon: Contact: Onderwerp: Club: Contactpersoon: Contact: Hockeypedia Het uiteindelijke doel is het samenbrengen van mensen, kennis en expertise op Hockeypedia; aangevuld met offline en online events om mensen te verbinden.

12 Uitgave mei ’16 ©KNHB Inspiratie en ideeën vanuit externe trends en ontwikkelingen Ook geeft de KNHB input en inspiratie op de verschillende thema’s vanuit trends en ontwikkelingen en haar visie op de toekomst van hockeywereld. Dit met als doel om voorop te blijven lopen in het internationale veld en binnen de Nederlandse sport (en maatschappij). Interactie stimuleren 2

13 Uitgave mei ’16 ©KNHB Van beleidsorganisatie naar service organisatie Intern herorganiseren 3 Vroeger De KNHB als beleidsorganisatie Regels voor de sport Verdelen over clubs Top-down en bottom-up Gesloten ‘log in’ Voor ‘leden’ Straks De KNHB als service organisatie Regelen voor de sport Verbinden tussen clubs Netwerkorganisatie Open ‘social’ Voor 1 miljoen ‘hockeyvrienden’


Download ppt "Najaar 2012 Hockey: het is ‘net’werken Strategie KNHB 2020."

Verwante presentaties


Ads door Google