De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoofdstuk 2 De uitvoering van internationalisering.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoofdstuk 2 De uitvoering van internationalisering."— Transcript van de presentatie:

1 Hoofdstuk 2 De uitvoering van internationalisering.

2 Inhoud Inleiding Motieven om te internationaliseren § 4.3 Triggers die tot internationalisering aanzetten § 4.4 Belemmeringen voor internationalisering § 4.5

3 Inleiding Wanneer is er sprake van internationalisering? Als bedrijven hun R&D, productie, verkoop en andere activiteiten naar internationale markten uitbreiden.

4 ©Internationale Marketing (Hollensen) Pearson Internationaliseringsproces MKB

5 Motieven om te internationaliseren § 4.3 Proactieve motieven (vanuit het bedrijf zelf) Reactieve motieven (vanuit druk of bedreiging buiten het bedrijf) Winst- en groeidoelenConcurrentiedruk Gedrevenheid van managementBinnenlandse markt: klein en verzadigd Technolgische competentie / uniek productOverproductie / capaciteit Kansen op / informatie over buitenlandse markten Ongevraagde bestellingen uit het buitenland Schaalvoordelen / leercurveVerkoop van seizoensproducten BelastingvoordeelNabijheid tot internationale klanten / psychologische afstand Bron: bewerking van Albaum et al., 1994, pag. 31

6 Winst – en groeidoelen: Op korte termijn gericht. In het begin weinig winst  oprichting nieuwe filialen Koersschommelingen Gedrevenheid van management Ervaring met buitenlandse markt Managers die uit het buitenland komen/gewerkt hebben Technologische competentie / uniek product Technologische voorsprong of gespecialiseerd. Patenten moeten per land worden aangevraagd is duur Kosten om in andere landen te beginnen relatief laag. Kansen op / informatie over buitenlandse markten Groeiende markten: Zuidoost Azië Oost Europa China Zuid Afrika Informatie door onderzoek, contacten of toeval. Proactieve motieven

7 Schaalvoordelen / leercurve BCG: output x 2  Productiekosten 30% Hierdoor betere concurrentiepositie Marketingmix voor buitenland aanpassen. Belastingvoordeel Amerika: Foreign Sales Corporation Uitstel van belastingbetaling waardoor lagere prijzen Aangevochten door de EU. In 2000 verboden.

8 Reactieve motieven Concurrentiedruk Schaalvoordeel door internationalisering Buitenlandse markten verliezen door concurrenten. Als eerste een markt veroveren  makkelijkst marktaandeel behouden Binnenlandse markt: klein en verzadigd. Beperkt aantal wereldklanten: Stork Einde levenscyclus op binnenlandse markt. Begin levenscyclus buitenlandse markt. Overproductie / -capacitiet Tijdelijke export Vaste kosten gedekt op binnenlandse markt  lagere prijzen. Markt moet ver genoeg weg liggen. (parallelle import) Korte termijn Ongevraagde bestellingen uit buitenland

9 Verkoop van seizoensproducten uitbreiden: Verschil seizoenen noordelijk en zuidelijk halfrond. Nabijheid van internationale klanten / psychologische afstand Duitsland – Oostenrijk Euregio Enschede-Gronau: km2 en 3.4 miljoen inwoners Vanuit het oogpunt van de VS GeografischPsychologisch MexicoDichtbijVer weg (taal, economische situatie) CanadaDichtbij EngelandVer wegDichtbij (taal) Zuid-AmerikaDichtbijVer weg

10 Triggers die tot internationalisering aanzetten § 4.4 Interne triggersExterne triggers Opmerkzaam managementMarktvraag Een specifieke interne gebeurtenisConcurrerende bedrijven Import als internationalisering naar binnen toeBeroepsvereniging Externe experts Triggers voor de invoering van export

11 Interne triggers Opmerkzaam management Internationaal ingesteld Internationale marktervaring Een specifieke interne gebeurtenis Nieuwe werknemer Directeur beslist Import als internationalisering naar binnen toe Import  toetreding internationale markten Internationalisering gestart door de koper óf verkoper (traditionele verkoper- perspectief )

12 Internationalisering naar binnen/buiten toe: een voorbeeld van een netwerk

13 Externe triggers Marktvraag Vraag uit andere landen  internationaliseren Concurrerende bedrijven Internationale bewegingen volgen van de concurrent Beroepsverenigingen Gesprekken met managers van andere bedrijven (netwerken) Externe experts Exportagenten (handelsbemiddelaars) Kvk (Kamer van Koophandel) Banken (spelen een belangrijke financiële rol)

14 Zoeken naar informatie en het vertalen van informatie Informatie en kennis zijn de belangrijkste factoren bij de start van internationalisering bij het MKB. (zie internationaliseringsproces MKB) Relevante informatie vergarenInformatie wordt omgezet in kennis Bij voldoende slagingskans gaat men door Voldoende bruikbare kennis?  internationalisering

15 Belemmeringen voor internationalisering § 4.5 Belemmeringen voor de invoering van internationalisering Kritieke factoren zijn o.a. de volgende (voornamelijk interne) barrières : -onvoldoende geldmiddelen -onvoldoende kennis -gebrek aan buitenlandse marktconnecties -te weinig verbintenis tot uitvoer -gebrek aan productiecapaciteit om aan buitenlandse markten te besteden -gebrek aan buitenlandse distributiekanalen -het management legt de nadruk op het ontwikkelen van binnenlandse markten -kostenescalatie als gevolg van de hoge productie-, distributie- en financieringskosten van de export

16 Opties voor internationale strategie Meervoudige terugtrekking Internationale strategie Individuele terugtrekking Multinationaal Onderlinge afhankelijkheid tussen markten hoog laag De-internationalisering Internationalisering

17 Belemmeringen voor het verdere internationaliseringsproces Kritieke belemmeringen voor het internationaliseringsproces kunnen in drie groepen ingedeeld worden: Algemene marktrisico’s Afstand tot de markt Concurrentie Verschillen in productgebruik Verschillen in productspecificaties Problemen met het vinden van een juiste distributeur Taal- en cultuurverschillen

18 Commerciële risico’s Schommelingen in de wisselkoers Exportklanten die niet betalen Vertraging tijdens transport Financieringsproblemen voor de export Politieke risico’s Restricties vanuit buitenland Nationale exportbeleid Deviezenreglementering Gebrek aan overheidssteun Invoerrechten Conflicten in het buitenland (oorlogen etc.)

19 Het belang van deze risico’s is niet groot. De exporteurs hebben strategieën om de risico’s te beheersen: Vermijd de export naar hoogrisicomarkten Niet te afhankelijk worden van één land Verzeker je tegen risico’s Zorg dat de klant bij de export het meeste risico draagt


Download ppt "Hoofdstuk 2 De uitvoering van internationalisering."

Verwante presentaties


Ads door Google