De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Nationaal Hockeycongres 2014 Arbitrage workshop 25 januari 2014 13:30uWorkshop 1: Hoe vergroot je het slagingspercentage van de E-learning 14:20ukorte.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Nationaal Hockeycongres 2014 Arbitrage workshop 25 januari 2014 13:30uWorkshop 1: Hoe vergroot je het slagingspercentage van de E-learning 14:20ukorte."— Transcript van de presentatie:

1 Nationaal Hockeycongres 2014 Arbitrage workshop 25 januari 2014 13:30uWorkshop 1: Hoe vergroot je het slagingspercentage van de E-learning 14:20ukorte pauze 14:30u Workshop 2: Hoe maak je scheidsrechters weerbaar?

2 Even voorstellen workshop 25 januari 2014 Jan-Jaap Koning & Angelique Sonnemans Opleidingscoordinator Arja van der Valk Wingstalent coaching Rob de Heus(ex)bondsscheidsrechter Met dank aan de regio examinator Frans Hoefs

3 Deze workshop: Deel 1 workshop 25 januari 2014 De weg omhoog

4 Indeling Workshop 1 workshop 25 januari 2014 1.Aanpak van de opleiding, organisatie (Jan-Jaap) 2.Resultaten E-learning 3.Ervaring instructieavonden (Arja en Rob) 4.Vragen?

5 1. Aanpak organisatie Twee stappen: 1.Leiding geven aan een spel: 12 jaar: C-jeugd. Vertrouwen 2.Regels toe te passen op heel veld 15 jaar: voldoende overzicht E-learning en examen clubscheidsrechter 1. Aanpak organisatie

6

7 Instructie C-jeugd Sept: uitleg (20 minuten) na een training aandachtspunten, oa Vertrouwen Wees duidelijk, fouten zijn niet erg Gevaarlijk spel, de diagonaal Coaches kunnen voorstel doen Geen standje, wel aai over de bol “Oh F-jes. Die zijn schattig….” 1. Aanpak organisatie

8 C-jeugd: eerste keer fluiten Vang ze op, meelopen het veld op Kijk naar de lijnen/pionnen Coaches hand geven, wie houdt tijd bij Vertel coach dat ze alles zelf al weten “hoe ging het?”, consumptiebon Best Practice: deel gehele team in voor eerste keer fluiten 1. Aanpak organisatie

9 MC4 floot voor het eerst: “Ik heb inderdaad terugmelding gehad en deze waren eigenlijk allemaal positief. De meiden vonden het spannend en ook leuk om te doen. Mijn dochter Nikki heeft samen met een teamgenoot gefloten waarbij een ouder na de wedstrijd verhaal kwam halen. De meiden hebben dit gesprek samen goed opgepakt en konden zich goed verwoorden naar de ouder….” 1. Aanpak organisatie

10 Motto Geen dwang maar: Go with the flow Regels zijn noodzakelijk maar moeten onmerkbaar zijn, zonder dwang te ervaren Maak het vanzelfsprekend: laat het hele team ineens de barriere nemen 1. Aanpak organisatie

11 Stap 2: examen clubscheidsrechter 1. Aanpak organisatie

12 Eerste examen (okt 2012) Instructie: 1x, vrijwillig, “leuke quiz” verzuimen=examen betalen opkomst: 8 vd 40 (20%) Inzet:niet serieus, rumoerig op examen, geen pennen meegenomen Examen:Verzuim: 20%, niet afgemeld Geslaagd:50% 2. Resultaten

13 Aantal foutenvs modules E-learning

14 Resultaten 2e keer (dec 2012) Instructie: verplicht voor HERexamen opkomst: 27 vd 40 (67%) Examen:opkomst 100% Geslaagd:examen: 63% herexamen: 76% toch nog aantal gezakt die E-learning hadden gedaan 2. Resultaten

15 Uitbreiding instructie avonden Eerste avond: 1.Inleidende vragen: wat, waarom? 2.Rol van de scheidsrechter 3.De regels, testvragen Tweede avond: Testvragen proefexamens incl zaalhockey Vraag ondersteuning van een ouder: profiel HR/coaching/onderwijs/communicatie 1. Aanpak organisatie

16 Resultaten 3e keer (okt 2013) Communicatie: via JTC, coaches Instructie: - verplicht voor iedereen - uitbreiding met 2e avond - met Screenshots E-learning opkomst: >90% Examen:opkomst 100% Geslaagd:examen: 73% 2. Resultaten

17 Helpt E-learning? 2. Resultaten Met wat hulp Ja.

18 Leerpunten –Jong beginnen in C-jeugd –E-learning heeft duidelijk effect –Aanvulling met twee instructie avonden voldoende –Start voor 1e proefwerkweek (begin oktober) –Aanspreken zo persoonlijk mogelijk liefst per team –Houdt regels en verplichting zo natuurlijk mogelijk Go with the Flow 2. Resultaten

19 Volgende examen 6 febr 2014…. Eerder behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst workshop 25 januari 2014

20 Indeling Workshop 1 workshop 25 januari 2014 1.Aanpak van de opleiding, organisatie (Jan-Jaap) 2.Resultaten E-learning 3.Ervaring instructieavonden (Arja en Rob) 4.Vragen

21 VAN

22 Even wat weetjes Olivier Lanting; 10 jaar; de jongste scheidsrechter van Nederland! NAAR

23 Eerste minuut bepaalt alles Welkom + Doel Spelregels van deze avond Duur - Einde (# vragen, kan snel gaan!) Verwachtingen (absentie, trainer, houding) Details examen (wanneer, # vragen, duur, dyslexie, max. # fouten) Wat als je examen niet haalt (bestuur) Wat als je examen wel haalt (proces)

24 Het is leuk om scheidsrechter te zijn omdat: Je actief met je favoriete sport bezig bent Je ziet de allermooiste wedstrijd om je heen gespeeld worden Je staat tussen de beste spelers en dat geeft een kick Je waardering krijgt voor het fluiten Je dan snel beslissingen moet nemen Het leuk is om leiding te geven aan een wedstrijd en daarbij een belangrijke rol te spelen Door goed te fluiten kunnen spelers zich concentreren op waar het allemaal gaat: lekker hockeyen!

25 Wat levert het fluiten je buiten de sport op? Je leert met een bepaalde druk om te gaan Veel vriendschappen met collega scheidsrechters Je leert veel spelers, coaches en clubs kennen Je leert makkelijker beslissingen te nemen en leiding te geven Het fluiten draagt bij aan je sociale en maatschappelijke ontwikkeling Je leert omgaan met onverwachte situaties en emoties

26 # Tips: Zorg voor weinig tekst op een sheet Zorg voor leesbare sheets (ook als je screenshots gebruikt)

27 Het is leuk om scheidsrechter te zijn omdat: Jij bent de scheidsrechter: jij hebt het spel in handen! Je leert samenwerken met een andere scheidsrechter Je waardering krijgt voor het fluiten

28 De Spelregel Kennisquiz Testvraag: stemmen met gekleurde kaarten. Overtreding bij X. De scheidsrechters (jij, en S2=ander) wijzen ieder andere kant op. Wie beslist Uiteindelijk? A. Jij (groen) B. S2 (rood) ·· S2 Jij X

29 De Spelregel Kennisquiz Vraag 1 (vragen: uit de 3 proefexamens) Voordat de wedstrijd begint zijn er 8 spelers van team A en 11 spelers van team B. Mag deze wedstrijd worden gespeeld? A.Alleen als beide aanvoerders hiermee akkoord gaan B.Ja (geel) C.Nee (rood)

30 De Spelregel Kennisquiz Vraag 2. Wanneer is de bal in de cirkel? A: Alleen bij 1. B: Bij 1 en 2. C: Bij 1,2 en 3 ■ ■ ● 1 2 3 cirkellijn achterlijn

31 # Tips: Zorg voor geringe afstand tussen jou en publiek Hou het publiek scherp door ze continue (onverwacht) in actie te houden

32 De Spelregel Kennisquiz 3. Beoordeel hoge ballen In welk geval is de hoge bal toegestaan? Groen = WEL, Rood = NIET 1. Bal is met een slag gespeeld 2. Bal in richting van tegenstander gespeeld 3. Tegenstander moet de bal ontwijken 4. De ontvangende speler heeft 4m vrije ruimte

33 De Spelregel Kennisquiz Vraag 4:Op welke afbeelding geeft de scheidsrechter aan dat het onsportief gedrag moet stoppen? A (groen): 1 B(geel): 2

34 # Tips: Grijp tijdig terug naar de spelregels die je aan het begin van de instructie avond hebt aangegeven.

35 De Spelregel Kennisquiz 5.Een aanvaller neemt een vrije slag bij punt P. Welke spelers mogen binnen 5m afstand komen? A. Alleen aanvallers B. Alleen verdedigers C. Behalve de aanvaller, geen andere speler · P

36 De Spelregel Kennisquiz Vraag 6. Bij een strafcorner wordt de bal van binnen de cirkel zonder gevaar op doel geslagen. De bal volgt een baan zoals de tekening aangeeft. Wat is juist? A.Doelpunt B.Strafcorner opnieuw nemen C.Vrije slag voor de verdedigende partij

37 # Tips: Behoud de energie door een hoog tempo Maak gebruik van korte pauze

38 De Spelregel Kennisquiz Vraag 7. Lange corner: Aanvaller A1 slaat de bal rechtstreeks naar A2. Hij speelt de bal naar A3, die de bal zonder gevaar in het doel slaat Wat is de juiste beslissing? A1 A2. A3 A.Doelpunt B.Uitslaan C.Vrije slag voor de verdedigende partij

39 De Spelregel Kennisquiz Vraag 8: De bal gaat volgens de pijl in de tekening over de achterlijn. Een aanvaller heeft de bal het laatst aangeraakt. S2 fluit en geeft uitslaan aan. ·· S1 S2 Is dit correct? A.Ja (groen) B.Nee (rood)

40 # Tips: Gebruik het groepsproces.

41 De Spelregel Kennisquiz Vraag 9: Zaalhockey In de zaal pusht een verdediger, liggend in de cirkel, de bal over de achterlijn. Hij doet dit om te voorkomen dat een aanvaller de bal kan bereiken. Wat is de juiste beslissing? A. Lange corner B. Strafbal C. Strafcorner

42 De Spelregel Kennisquiz Vraag 10 Een aanvaller passeert de keeper en slaat van binnen de cirkel zacht op doel. Een aangesnelde verdediger struikelt en laat zijn stick per ongeluk vallen. De bal, die in het doel zou gaan, verdwijnt via de gevallen stick van de verdediger naast het doel over de achterlijn. Wat beslist de scheidsrechter?

43 De Spelregel Kennisquiz Vraag 10 situatie: K= keeper A=Aanvaller V=Verdediger A. Strafcorner B. StrafbalC. Uitslaan V A K

44 # Tips: Sluit positief af Duidelijke verwachting uitspreken over de tweede instructieavond en e-learning gebruik.

45 Don’t s: Te grote groep Grote afstand tussen jou en het publiek Vrijblijvendheid van de instructie avonden Schoolachtige opzet

46 Do’s Eerste minuut bepaalt alles Zorg voor geringe afstand tussen jou en publiek Hou het publiek scherp door ze continue (onverwacht) in actie te houden Grijp tijdig terug naar de spelregels

47 Do’s Behoud de energie door een hoog tempo Maak gebruik van korte pauze Sluit positief af Duidelijke verwachting uitspreken over de tweede instructieavond en e-learning gebruik.

48 Eind workshop 1 Pauze tot Workshop 2: Hoe maak je scheidsrechters weerbaar?


Download ppt "Nationaal Hockeycongres 2014 Arbitrage workshop 25 januari 2014 13:30uWorkshop 1: Hoe vergroot je het slagingspercentage van de E-learning 14:20ukorte."

Verwante presentaties


Ads door Google