De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 Challenge the future Maker Movement: digitaal hoe- het-zelven? Marc J. de Vries.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 Challenge the future Maker Movement: digitaal hoe- het-zelven? Marc J. de Vries."— Transcript van de presentatie:

1 1 Challenge the future Maker Movement: digitaal hoe- het-zelven? Marc J. de Vries

2 2 Challenge the future Maker Movement Make Magazine 2005 First Maker Faire 2006 Maker Movement Manifesto (Mark Hatch, 2014) “Rules for Innovation in the New World of Crafters, Hackers and Tinkerers”

3 3 Challenge the future Maken in het onderwijs Handvaardigheid (van oudsher) Maken overheersend Algemene Technieken (1970-er jaren ) Maken centraal, maar samen met andere vaardigheden Techniek (vanaf 1993) Ontwerpen en maken met begripsleren Technologie (Kennisbasis) (2000-er jaren) Maken naar de achtergrond, cognitie op de voorgrond STEM (2010-er jaren) Integratie?

4 4 Challenge the future Makersonderwijs (NL) Maken van artefacten Met digitale middelen 3D-printer, computer, Internet Vaak buitenschools Maar ook 1 op 10 scholen (schatting Kennisnet) Politieke steun Motie Tweede Kamer

5 5 Challenge the future Vormende waarde van maken: pleitbezorgers Friedrich Fröbel Maria Montessori John Dewey Seymour Papert

6 6 Challenge the future Waarde van maken Essentieel onderdeel van technologie Ontwerpen-maken-gebruiken/evalueren Essentieel aspect van mens-zijn Hoofd, hart en... handen Nodig om goed te kunnen ontwerpen Professionele ontwerpers: ‘gevoel’ nodig voor wat mogelijk is met een materiaal Bijna noodzakelijk in samenhang met andere (21st Century) vaardigheden Maar je kunt ‘t geforceerd isoleren Stimuleert creativiteit Maar afhankelijk van hoe geisoleerd het is Leuk Voor iedereen?

7 7 Challenge the future Maker Movement Manifesto Maken hoort bij mens-zijn Genesis 1 Delen wat je gemaakt hebt is verrijkend Als je geeft wat je zelf gemaakt hebt, geef je iets van jezelf Je leert veel van maken Zorg dat je toegang hebt tot middelen in je omgeving Doe ‘t spelenderwijs Neem deel een groepsactiviteiten Maken maakt je bewust van je verantwoordelijkheid om de wereld te verbeteren Maken verandert je

8 8 Challenge the future Maker Movement = Techniekonderwijs? Opvallend dat veel reclame voor Maker Movement totaal onwetend lijkt van schoolvak Technology Education Bestaand wiel opnieuw uitgevonden? Kernwoorden/kernwaarden: Belangrijk in samenleving Hoort bij technologische geletterdheid Motiveert Maakt creatief Klinkt allemaal heel bekend van vak Techniek in 1993!

9 9 Challenge the future Making and Tinkering: A Review of the Literature (1) Rapport Shirin Vossoughi en Bronwyn Bevan in opdracht van Committee on Succesful Out-of-School STEM learning (VS) Drie varianten binnen Maker Movement onderscheiden Entrepreneurship & Community Creativity (o.m. FabLabs) (“techniek algemeen vormend”) STEM Pipeline and Workforce Development (“vocational”) Inquiry-Based Education (“science”) Constructionism (Papert) als onderwijskundige basis Iets maken leidt tot beter begrip van werkelijkheid Claim: maken leidt tot grotere belangstelling voor STEM Aanname: niet alleen maken, maar ook onderzoeken en ontwerpen

10 10 Challenge the future Making and Tinkering: A Review of the Literature (2) Onderzoeksresultaten Zelfreflectie en zelfvertrouwen gestimuleerd Begripsleren en onderzoeksvaardigheden (STEM) gestimuleerd Leren samenwerken gefaciliteerd

11 11 Challenge the future Wat heeft de techniekfilosofie te bieden? Weinig aandacht voor maken in vergelijking tot andere thema’s (aard van artefacten, aard van technische kennis, techniek en mens/samenleving) Eigen aan veel technische kennis: niet-propositioneel (“knowing-how”) NB: niet gelijk aan “tacit knowledge” Hannah Arendt: onderscheid tussen “animal laborans” en “homo faber” Hoe-vragen versus waarom-vragen Richard Sennett’s The Craftsman Ervaringen met het materiële zijn niet vervangbaar dooor ervaringen met het virtuele Overeenkomst tussen deze pragmatist en de fenomenologen

12 12 Challenge the future Maken: is daar conceptueel wat aan te beleven? Ja! Typen maakprocessen: rol van materie Verbinden Met object, met materiaal, met vorm Vast en losneembaar Scheiden Vormen Vervormen Bedekken Inwendig veranderen Typen productieprocessen: rol van energie en informatie Handmatig (gereedschappen) Machinaal (machines) Geautomatiseerd (automaten) Mogelijk te gebruiken bij lokaalinrichting

13 13 Challenge the future Sloyd: Maker Movement “avant-la- lettre”? Zweden, sinds 1880-er jaren Otto Salomon ( ) Nääs als centrum van overdracht Invloed van Uno Cygneus (Finland) Internationaal uitgewaaierd Ook NL Meester-gezel relatie tussen leerling en docent Verschuiving van voorbeeld tot inspiratiebron/gids Algemeen vormende waarde Manuele vaardigheden Wortels in nationale tradities (hout, metaal, textiel) Waardering van schoonheid en kwaliteit Persoonlijke vaardigheden (samenwerken, communiceren) Nog steeds verplicht schoolvak in Zweden Erg populair (rapport Skolverket 2005), hoge status Onderzoek (Tidskrift för lärarutbilndnung och forskning (2006)

14 14 Challenge the future Risico’s Taalvervuiling: “maken” = “techniek”? Gevolg: conceptuele verwarring “Methodificatie” Denk aan “Industrial Arts” in de VS “Betovering” van digitale middelen Focus op mooie resultaat dankzij 3D printer NB: is printen met een 3D-printer eigen wel een vorm van “maken” die de vormende waarden bevat? Alleen maakvaardigheden Vooral voor minder begaafden Cognitive overload Maken en leren tegelijk vraagt teveel van geheugen Aanslag op natuurlijke bronnen b.v. 3D-printers Eigen leven naast vak Techniek en/of Technologie in bèta- vakken Wiel opnieuw uitgevonden

15 15 Challenge the future Discussie Ervaringen (b.v. met FabLab)? Positieve en negatieve aspecten Wat werkt wel en wat werkt niet? Bedreiging voor vak Techniek? Wat op school niet gebeurt, gebeurt buiten school wel? Plaats van Maken in Kennisbasis Komt Maken voldoende tot zijn recht of hoort dit slechts ten dele thuis bij Technologie?

16 16 Challenge the future


Download ppt "1 Challenge the future Maker Movement: digitaal hoe- het-zelven? Marc J. de Vries."

Verwante presentaties


Ads door Google