De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

PLATOS Colloquium 2016 William van Genugten Rens van Overdijk Het optimaliseren van fietsgedrag in verkeersmodellen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "PLATOS Colloquium 2016 William van Genugten Rens van Overdijk Het optimaliseren van fietsgedrag in verkeersmodellen."— Transcript van de presentatie:

1 PLATOS Colloquium 2016 William van Genugten Rens van Overdijk Het optimaliseren van fietsgedrag in verkeersmodellen

2 “To get more people riding bicycles, we need to meet their needs; the need to be safe & feel safe, the need to reach a destination conveniently & comfortably, and the need to enjoy yourself while riding a bicycle.” PLATOS Colloquium Hoe effectief is het verhogen van comfort? Hoeveel fietsers gaan gebruiken maken van de fietsroutes? Hoeveel nieuwe fietsers zullen er ‘ontstaan’ bij het verhogen van het comfort?

3 3 “Er bestaat een ‘blinde vlek’ als het gaat over modellering van fietsverkeer.” PLATOS Colloquium 2016

4 4 Beschrijvende kant: “In de eerste plaats is het detailniveau van het gehele modelproces voor fietsverkeer niet nauwkeurig genoeg.” Verklarende kant: “Een tweede punt is dat het schatten van de gedragsparameters voor langzaam verkeer een flinke verbeterslag verdient.” - NM Magazine, 2015 PLATOS Colloquium 2016

5 5 Een theoretische onderbouwing van fietsgedrag, met betrekking tot route-comfort aspecten is gevonden. De invloed van deze comfort aspecten op route-keuze en vervoerswijze-keuze (modal split) is onderzocht. De gevonden gedragsparameters kunnen worden geïmplementeerd in het Aimsun Verkeersmodel. PLATOS Colloquium 2016

6 6 Een ‘Stated Preference’ keuze experiment is opgezet. Huidige onderbouwingen zijn vaak nog gebaseerd op GPS-data en aannames. Stated Preference maakt de exacte factoren inzichtelijk die bijdragen aan de route-keuzes. PLATOS Colloquium 2016

7 7 Keuze voorbeeld Route A = 15 minuten Route B = 19 minuten PLATOS Colloquium 2016

8 8 Keuze voorbeeld Route A = 15 minuten Route B = 19 minuten PLATOS Colloquium 2016

9 9 Online enquête 728 Respondenten Standaard fiets E-Bike Korte afstand Lange afstand RecreatiefWoon-werk Rit doeleinde Afstandsklasse Type fiets PLATOS Colloquium 2016

10 10 Type fietspad PLATOS Colloquium 2016

11 11 Wegdek kwaliteit PLATOS Colloquium 2016

12 12 Kruispunt zonder voorrang Kruispunt met verkeerslicht Kruispunt met voorrang Helling Visualisatie van aspecten PLATOS Colloquium 2016

13 13 Route-keuze factoren van meest naar minst belangrijk: 1.Type Fietsvoorziening 2.Wegdek Kwaliteit 3.Helling 4.Reistijd verkorting op korte afstanden 5.Kruispunt zonder voorrang 6.Snelheid van overig autoverkeer 7.Reistijd verkorting op lange afstanden 8.Kruispunt met verkeerslicht 9.Kruispunt met voorrang PLATOS Colloquium 2016

14 14 Vervoerswijze-keuze factoren van meest naar minst belangrijk: Fiets 1.Fiets parkeervoorziening 2.Route-comfort 3.Reistijd verkorting Auto 1.Reistijd verkorting 2.Auto parkeervoorziening 3.Reistijd vertraging Openbaar Vervoer 1.Reistijd verkorting 2.Reistijd vertraging PLATOS Colloquium 2016

15 15 Verschillen gevonden tussen sub- groepen in onderzoek: Fietsers / E-Bikers: E-Bikers hechten meer waarde aan de aanwezigheid van een vrijliggend fietspad en voelen meer impact bij het ontbreken van een voorziening Afstandsklassen: Reistijd winning van 1 minuut is belangrijker op korte afstanden, op langere afstanden wordt comfort belangrijker PLATOS Colloquium 2016

16 16 Verschillen gevonden tussen sub- groepen in onderzoek: Afstandsklassen: Wegdek kwaliteit heeft meer invloed op de route-keuze naarmate de afstand toeneemt. Leeftijdsgroepen: Oudere mensen hechten meer waarde aan vrijliggende fietspaden. PLATOS Colloquium 2016

17 17 Toepassing van de resultaten Gemiddelde wachttijd: 30 Seconden Gemiddelde wachttijd: 30 Seconden Kruispunt 1:Kruispunt 2: PLATOS Colloquium 2016

18 18 Toepassing van de resultaten Gemiddelde wachttijd: 30 Seconden Gemiddelde wachttijd: 30 Seconden Kruispunt 1:Kruispunt 2: 50% Voorkeur: PLATOS Colloquium 2016

19 19 Toepassing van de resultaten Gemiddelde wachttijd: 30 Seconden Gemiddelde wachttijd: 30 Seconden Kruispunt 1:Kruispunt 2: 50% Voorkeur: Conventioneel Model: PLATOS Colloquium 2016

20 20 Toepassing van de resultaten Gemiddelde wachttijd: 30 Seconden Nut-waarde: β Kruispunt zonder voorrang Gemiddelde wachttijd: 30 Seconden Nut-waarde: β Kruispunt met verkeerslicht Kruispunt 1:Kruispunt 2: 46%54% Voorkeur: Volgens resultaten:Volgens Resultaten: PLATOS Colloquium 2016

21 21 Toepassing van de resultaten PLATOS Colloquium 2016

22 22 Toepassing van de resultaten PLATOS Colloquium 2016

23 23 Toepassing van de resultaten 15 minuten 17 minuten A B PLATOS Colloquium 2016

24 24 Toepassing van de resultaten Verkeer Toedeling: Op basis van kortste route voorkeur aanname in conventionele modellen: Route A: 67,5% Route B: 32,5% PLATOS Colloquium 2016

25 25 Toepassing van de resultaten Utility Route A: V = Utility Route B: V = Invullen van de Logit formule geeft: Route A = Route B = Verkeer Toedeling: Op basis van kortste route voorkeur aanname in conventionele modellen: Route A: 67,5% Route B: 32,5% Volgens gevonden parameters: Route A: 43,8% Route B: 56,2% PLATOS Colloquium 2016

26 26 Een uitgebreide set van comfort aspecten is onderzocht en kwantitatief onderbouwd. Antwoord kan worden gegeven op: Waarom fietsers ergens fietsen En hoe veel belangrijker het ene aspect is ten opzichte van het andere Een gedetailleerder netwerk voor de fiets kan worden gecreëerd in het verkeersmodel Route keuze gedrag kan worden gesimuleerd, rekening houdend met de omgevingsfactoren De effecten van omgevingsfactoren op de vervoerswijze keuze zijn gevonden en kunnen worden gebruikt in multimodale modellen PLATOS Colloquium 2016

27 Bedankt voor uw aandacht! 27


Download ppt "PLATOS Colloquium 2016 William van Genugten Rens van Overdijk Het optimaliseren van fietsgedrag in verkeersmodellen."

Verwante presentaties


Ads door Google