De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 Titel: Fontys Frutiger 28 pt.. 2 Documenteren geïnspireerd door de Reggio Emilia aanpak Nelly Ehrismann Fontys Pedagogische opleidingen Den Bosch Fontys.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 Titel: Fontys Frutiger 28 pt.. 2 Documenteren geïnspireerd door de Reggio Emilia aanpak Nelly Ehrismann Fontys Pedagogische opleidingen Den Bosch Fontys."— Transcript van de presentatie:

1 1 Titel: Fontys Frutiger 28 pt.

2 2 Documenteren geïnspireerd door de Reggio Emilia aanpak Nelly Ehrismann Fontys Pedagogische opleidingen Den Bosch Fontys OSO Tilburg coordinator/docent specialist jonge risicokinderen

3 3 Reggio Emilia benadering Reggio Emilia is een stad in Noord Italie Na WO2 behoefte aan een betere wereld Loris Malaguzzi grondlegger Bijzondere manier van onderwijs aan 0-7 jarigen Kinderen hebben 100 talen Kinderen zijn competent Kinderen willen de wereld onderzoeken

4 4 Drie pedagogen van Reggio Emilia (bron: Sporen van Reggio, M. Meeuwig en T. van der Werf)  De eerste pedagoog zijn de andere kinderen; ze leren het meest van elkaar  De tweede pedagoog is de volwassene; zij draagt niet primair kennis over maar zet kennis en ervaring in ten dienste van ontwikkeling van kinderen 3.De derde ‘pedagoog’ zijn de ruimte en de materialen; zij zijn van grote invloed op het ontwikkelingsproces van kinderen

5 5 Jouw beeld Waar denk jij aan bij Observeren Interpreteren Reflecteren Documenten???

6 6 Documenteren als middel Consequentie van de 3 pedagogen is documenteren: Maakt luisteren zichtbaar Helpt om te reflecteren Helpt om activiteiten en projecten te evalueren Laat muren spreken

7 7 Voor wie is documenteren bestemd? (Bron: Nevelle Harper, Directeur Stella Nova Zweden) Voor het belang van het kind het belang van de opvang familie bezoekers, autoriteit.

8 8 Wat levert documenteren op? (Bron: Nevelle Harper, Directeur Stella Nova Zweden) De stemmen van degenen die leren zouden gehoord moeten worden De pedagoog is erop uit om de ideeën van kinderen te ontdekken.

9 9 Gebruik van documentatie (Bron: Nevelle Harper Directeur Stella Nova Zweden) Illustreren van ervaringen die worden vastgelegd in foto’s of geschreven commentaren Terugblik door verhalen van kinderen over wat er is gebeurd Vooruitblik door vanuit documentatie vervolgstappen te maken Verwachtingen: op basis van documentatie voorlopig conclusies uitspreken

10 10 Doel van documenteren (Bron: Nevelle Harper Directeur Stella Nova Zweden) Proces van:  het onderzoeken  de ervaringen  de gedachten  de overtuigingen van het kind in beeld brengen Dit is een natuurlijk onderdeel van wat er gebeurt. Het kind weglaten en komen met een afgerond product is makkelijk, maar wat is dan het doel?

11 11 Documenteren en interpreteren (Bron: Nevelle Harper, Directeur Stella Nova Zweden) Gesprekken en conversaties worden gedocumenteerd en geïnterpreteerd om het denken te openbaren en om het denken uit te breiden.

12 12 Documenteren en interpreteren Bron: lezing Vea Vecchi, pedagogista in Reggio Emilia Documenteren wordt waardevoller als er interpretaties volgen Terugkijken, reflecteren en vervolgens interpreteren van degenen die deelgenoot zijn Reacties en interpretaties van derden om nieuwe gezichtspunten te krijgen

13 13 De fonteinen, Project in Reggio Emilia (Bron : le fontane, Reggio Children Uit een project om een Lunapark voor vogels te construeren)) School La Villetta in Reggio Emilia Doordat er veel vogels waren in de buurt van de school bedachten de kinderen dat ze iets voor hen wilden maken. Ze besloten -na veel gesprekken- dat een Lunapark voor vogeltjes volop kansen bood om te spelen Ze vonden dat daar ook fonteinen bij hoorden De volgende documentatie maakt duidelijk hoe dat vorm kreeg

14 Talking about fountains Alice: I saw some fountains made of ice in the mountains. They were beautifull Andrea: You know, some fountains are used for taking baths. Simone: Not for people, though - for birds. Agnese: For dogs, too. Simone: Dogs too? Federica: Cats take a bath in the fountains, too. Filippo: Fountains are really beautiful to see. Yesterday in town 1 saw some birds go and dive into the fountain. Simone: Well, maybe a fountain is something useful, it's good for lots of things, for dogs and cats and birds. Federica: I saw an ice fountain too. It was all angels made out of ice. Filippo: I saw the one in the park and the water went up straight, then it fell down.

15 Giorgia: I saw one made out of concrete, in a park in Padova I think, it was like a weeping tree. Simone: You know, a,fountain is sort of like a... maybe it's like a sculpture, like we do with clay. Filippo: Yeah, maybe... we've never made fountains out of clay but we've made other stuff. Andrea: I know one, in the square, where you can drink. There are two faces and a metal bar where the water comes out. You drink in a glass that you bring. The water comes out all the time, I think. There are the faces and a little pipe. Filippo: In the fountain I saw there's a first level that sprays the water out flat, and the second level spurts it out stronger, and in the last one the water goes up with the pipes. Andrea: In the fountain in the park, the re's a man' s face drawn on the bricks. Giorgia: If you walk all the way around the fountain, there are lots of.faces.

16 Alice: I saw some fountains made of ice in the mountains. They were beatifull! Alice: Ice fountain Filippo: Fountain in the mountains (verboden te drinken)

17 Simone: Drinking fountain Federica: Fountain for birds Giorgia: I love fountains Crying fountain

18 18 Toevoegen van interpretaties Het vorige verslag is waardevol omdat de tekst van de kinderen letterlijk is weergegeven en het proces zichtbaar wordt Het wordt nog beter als er foto’s van worden gemaakt commentaar van kinderen bij foto’s wordt genoteerd samen met collega’s wordt geinterpreteerd op basis daarvan vervolgplannen worden gemaakt

19 19 Documenteren voor jou Wat is documenteren nu voor jou? Kun je er iets mee doen in je eigen groep Waar zou je mee willen beginnen?

20 20 Femke en Mariëlle spelen een rollenspel, Femke (rechts) is het kind Mariëlle (links) is de leerkracht. De andere studenten observeren Het kind maakt een vliegtuig en de leerkracht past daarbij de technieken van Verwoorden toe. Als begeleidingsplaats kiest de leerkracht voor meespelen Mijn documentatieproces Met studenten OSO Master Sen Leerroute jonge risicokinderen Module speciale spelbegeleiding Oefenen van de technieken van Aansluitend spel


Download ppt "1 Titel: Fontys Frutiger 28 pt.. 2 Documenteren geïnspireerd door de Reggio Emilia aanpak Nelly Ehrismann Fontys Pedagogische opleidingen Den Bosch Fontys."

Verwante presentaties


Ads door Google