De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

College 3 terugblik H 1 t/m 4 bespreken opgaven H 6: Productbeleid werkvorm: living Graph.

Verwante presentaties


Presentatie over: "College 3 terugblik H 1 t/m 4 bespreken opgaven H 6: Productbeleid werkvorm: living Graph."— Transcript van de presentatie:

1 College 3 terugblik H 1 t/m 4 bespreken opgaven H 6: Productbeleid werkvorm: living Graph

2 Context 4 p’s; H 10 en 11 H 8 Plaats H12 Promotie Product H 6 en 7 Prijs

3 Wat is een product ”The product is what the product does” Wat verkoop je met een vakantie?

4 I-pad mini

5 Product (definitie) Een product is het geheel van materiële en immateriële eigenschappen van een goed of dienst, hetgeen betrekking heeft op alles wat kan worden aangeboden op een markt en waarmee in een specifieke behoefte kan worden voorzien (NIMA)

6 Totale product: (Verhage) (© Noordhoff: Bron: Verhage, inleiding Marketing, Noordhoff )

7 Copeland/ Mc Carthy: indeling koopgedrag - Convenience goods: “zonder na te denken of enige inspanning” gekocht. * fast moving consumer goods (dagelijks gebruik) * impulsgoederen * emergency goederen  vaak RAG - Shopping goods: Producten worden gekocht na een duidelijk en bewust onderzoek. (bijvoorbeeld kleding)  Vaak BPO - Specialty goods: Een consument doet zeer veel moeite voor dit product, bijvoorbeeld voor een bepaalde parfum naar Parijs.  vaak UPO -Unsought goods: ( Mc Carthy) consumenten weten (nog) niet van het bestaan af; regular unsought goods. Hiervan kent men wel het bestaan maar, deze goederen wil men (nog) niet. © Economie Leer Kracht 2011

8 Productindeling; classificatie consumptiegoederen Geen productvoorkeur Sterke productvoorkeur Hoge bereidheid tot winkelen Lage bereidheid tot winkelen

9 Type goederen: (© Noordhoff: Bron: Verhage, inleiding Marketing, Noordhoff )

10 pk&feature=related

11 Productlevenscyclus. (© Noordhoff: Bron: Verhage, inleiding Marketing, Noordhoff ) (berwerkt ELK 2011)

12 De fasen: Eigenlijk ook fase 0: Ontwikkeling 1.Introductiefase: –afzet groeit langzaam –vaak nog geen winst –veel investeren –primaire vraag stimuleren –reclame vaak voor productsoort –nog een klein aantal verkooppunten –assortiment = beperkt © Economie Leer Kracht 2011

13 2.Groeifase: –omzet stijgt sneller –introductiecampagne –themareclame voor merk –mond – tot – oor communicatie –nieuwe bedrijven betreden de markt © Economie Leer Kracht 2011

14 3. Volwassenheidsfase (rijpheidsfase) –omzet groeit minder snel –veel potentiële kopers hebben het wel eens geprobeerd of hebben het (hoge penetratiegraad) –strijd om marktaandeel –merktrouw creëren –nieuwe modellen / verbeterde uitvoeringen –concurrenten verlaten markt –marktpositie verstevigen © Economie Leer Kracht 2011

15 4.Verzadigingsfase: –kleine omzet stijging vervolgens licht dalen –winst steeds minder –marktaandeel verdedigen –productmodificaties (kleine maar opvallende veranderingen) –gebruiksgemak, merkimago verbeteren –shake out: zwakste bedrijven stoppen © Economie Leer Kracht 2011

16 5.Neergangsfase (Eindfase) –omzet loopt sterk terug –verzadigde markt –veranderde smaak –doorbraak nieuwe technologieën –kosten p.e.p. stijgen –uitmelken = harvesting = oogststrategie © Economie Leer Kracht 2011

17 (© Noordhoff: Bron: Verhage, inleiding Marketing, Noordhoff )

18 PLC te verdelen in: Productklasse: Verzameling productgroepen waaruit iemand kan kiezen om in behoeften te voorzien b.v. vervoer Productgroep: De vorm van het product b.v. auto, fiets, trein Productvariant / type: cabriolet, coupe, stationwagon Merk: BMW © Economie Leer Kracht 2011

19 Productontwikkelingsproces (© Noordhoff: Bron: Verhage, inleiding Marketing, Noordhoff )

20 Oorzaken mislukken product: (1989) Onvoldoende marktanalyse45% Defecten of problemen met product29% Ontbreken van effectieve marketinginspanning25% Hogere kosten dan verwacht19% Kracht of reactie van de concurrentie17% Slecht gekozen tijdstip van introductie14% bron: Marketing Leeflang, Noordhoff

21 mislukken product 80-90% nieuwe producten mislukken. nieuw gelanceerde producten: circa 30-40% op termijn niet aan doelstellingen voldoet. Consumentenproducten falen vaker dan producten industriële afnemers (40% versus 25%). bedrijven besteden meer tijd en geld aan producten die uiteindelijk falen dan aan producten die een succes worden.

22 Mislukkingen?

23 Diensten Dienst: product waarvan de specifieke kenmerken in belangrijke mate immaterieel van aard zijn ontastbaar vergankelijk geen constante kwaliteit afnemersparticipatie © Economie Leer Kracht 2011

24 Goed of dienst? ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life

25 Living Graph iPad Mini kannibaliseert verkoop originele iPad AMSTERDAM - De verkoop van de 9,7 inch iPad groeit niet meer. Sinds de komst van de iPad Mini neemt de verkoop van het originele model in Japan en de Verenigde Staten zelfs af. Wii Mini komt 22 maart naar Nederland De Wii Mini komt op 22 maart naar Nederland en de rest van Europa. Dat heeft Nintendo vandaag aangekondigd. De Wii Mini is een kleinere versie van de originele Wii, uitgevoerd in het zwart met een rode rand. Streamen van muziek verovert Nederlandse markt Nederlanders hebben afgelopen jaar fors meer muziek gedownload en gestreamd. Naar schatting werd 57 miljoen euro gespendeerd aan digitale muziek. Daarmee is sprake van een stijging van 67,7 procent ten opzichte van 2011.


Download ppt "College 3 terugblik H 1 t/m 4 bespreken opgaven H 6: Productbeleid werkvorm: living Graph."

Verwante presentaties


Ads door Google