Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJosephus Simons Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Kadervorming communicatie – sessie1 12 april 2016 Vlaams Brabant & Brussel
2
Even kennismaken / uitwisselen (1 min. per persoon) Kwb-afdeling ………….. = welk dier? Specifiek advies nodig tijdens deze kadervorming?
3
Wat weten ze over ons? Een bloemlezing… Katholieke Werklieden Bond. Arbeiders. Zondagochtend. De 'zachte' tak van het ACW. Socio-cultureel werk, vormingen… Gekend bij de ACV'ers. Steeds onbekender bij 'externen'. Katholiek, oud, vereniging Niets :-) ken het niet KWB? Daar heb ik google voor nodig...
4
Wat weten ze over ons? Een bloemlezing… Kookcursussen, de mannelijke kav, euh eigenlijk weet ik daar niet veel van hoor. Katholiek, beetje ouwbollig, vorming. Die hebben een vlag! Beetje gepensioneerde chiroleiders. Katholieke werklieden bond? Ooit rijles van gekregen ;) Werkmannen? Die mannen helpen bij het leren parkeren enzo. De schrijfwedstrijd die ik een paar jaar op rij gewonnen heb toen in int lager zat. En bonnekes voor goedkoper te zwemmen in Hengelhoef.
5
Wat weten ze over ons? Een bloemlezing… Ah kwb. Zegt me niets. Katholieke wijvenbreiclub? Kilowattuur? Christelijke werknemersbeweging? Ehm.. koninklijk wetsbesluit? DAT KAN BETER!
6
Promotie is…
7
1 - Communicatie Wat is doel van je promotie? (s.m.a.r.t.) Wie zijn jullie? Wat is je verhaal? elevator pitch / kernbegrippen bepalen (DNA-traject kwb Vlbr&Bxl) Interactie: graag! WAAROM Doen we het? WAT / HOE
8
Promotie is… 2 - Nooit teveel 3000 / d (3 /m) kans om opgemerkt te worden?
9
Promotie is… 3 - Bewust / gepland Doel + verhaal Doelgroep(en) Hoe / wanneer bereiken (mediaplan) (Taak)afspraken binnen afdeling! WWeek1Week2Week3Week4Week5Week6Week7 Interne communicatie Communicatie met pers en media Offline (drukwerk, affiche, flyer, uitnodiging) Mond aan mond Sociale media (Facebook, Twitter, Youtube,…) Website en nieuwsbrief Doelgroepcommunicatie bv. doelgroepmail
10
Media(plan)? advertentie, affiche, ansichtkaart, balonnen, banner, billboard, blog, boek, brief, brochure, busreclame (openbaar vervoer), cadeau, commercials (radio/tv/internet), dagbladreclame, direct mail, displays, dvd, e-mail, evenementsdrukwerk zoals bierviltjes, t-shirts, vlaggen, waterflesjes, e-zine, film, foto, gesprek, huis-aan-huisfolders, huisbezoek, informatiemarkt, informatiepanelen, informatiepakket, jingle, kalender, kerstkaart, kleding, lichtkrant, nieuwsbrief, omroepinstallatie (bv. geluidswagen), persbericht, persconferentie, poster, presentatie, sms, spandoek, stickers, telefoon, teletekst, twitter, videoscherm, vlaggen, website BUDGET, RIGHT FIT, MIX
11
Promotie is… 4 - Be good, and tell it! Product dat er staat Gelijkgezinden (peers) boven autoriteit > viraal?! Echtheid / coherentie!
12
WHIDA? “Wat Heb Ik DaarAan?” Motivatoren: Financieel, vaardigheden, ontmoeting, sfeer, exclusiviteit, idealisme, of mix daarvan. Aanbodgericht -> vraaggericht. (doelgroep kennen) Uniek! (USP) USP
13
AIDA? Attention(aandacht) Interest(interesse) Desire(verlangen) Action(actie)
14
De tips op een rijtje Bepaal je doelen + verhaal (“waarom”) Meer = beter Handel bewust: Plan je communicatie (matrix) i.f.v. doel+verhaal, doelgroepen Mix je media i.f.v. “right fit” en budget/tijdsinverstering Verzorg je product (echtheid) Ga in andermans schoenen staan: WHIDA Opbouw van communicatie: AIDA
15
Even doen! (5 groepjes van 3, telkens 4 min. uitwisselen + 1 min. per groepje plenair terugkoppelen) totaal ca. 40 min. Voorbeelden nieuwsbrief / affiche / flyer / sociale media / website WHIDA. Welke motivatoren vind je terug? Voldoende? Herken je de AIDA elementen? Of ontbreken er? Afspraak: wees respectvol, afdelingen zijn aanwezig
16
Nieuwsbrief
17
Affiche
18
Flyer
19
Nieuwsbrief
20
Sociale media (enkel AIDA)
21
Website
22
Affiche
23
Afmetingen social media http://www.c- works.be/cw1/blog/ha ndig-de-nieuwe- afmetingen-voor- facebook-twitter-en- andere-sociale-media- %C3%A9%C3%A9n- overzicht#.Vwu5hvmLR pg
24
Specifiek over drukwerk
25
Waarom verzorgd drukwerk? Hoge verwachtingen als kwb-lid, als consument Externe zichtbaarheid & imago Bereikbaarheid voor hobbyisten Betaalbaarheid, ook voor kleurendruk
26
Basisbegrippen: kleuren RGB (schermen): Rood – groen – blauw Lichtbronnen Cmyk (drukwerk): Cyaan – magenta – geel (yellow) – zwart (k) Reflectie PMS: pantone (drukwerk)
27
Basisbegrippen: kwb-kleuren Lichtgroen CMYK14 - 0 – 78 - 0 RGB234 - 227 - 77 HEX#EAE34D Paars CMYK36 - 100 - 38 - 13 RGB157 - 0 - 83 HEX #9D0053 Donkergroen CMYK31 - 17 - 98 - 0 RGB194 - 185 - 0 HEX #C2B900
28
Basisbegrippen: afloop AFLOPEND OF NIET? (BLEED): Drukwerk kappen zonder witte randen
29
Basisbegrippen: raster/vector Rasterafbeeldingen: Pixels (blokjes) met vaste kleur Vergroten = kwaliteitsverlies.JPG /.BMP /.GIF / … Vectoren: Wiskundige (meetkundige) opbouw Vergrootbaar zonder kwaliteitsverlies.PDF /.PS /.AI / … RASTERAFBEELDINGVECTORAFBEELDING
30
Basisbegrippen: resolutie DPI: = DOTS PER INCH = RESOLUTIE Maat kwaliteit Afbeeldingen Groter = beter! (let op: gebruik) Instellen camera Hoge resolutie Afdruk 300 DPI Lage resolutie Scherm (internet) 72 DPI
31
Basisbegrippen: soorten fonts Met / zonder schreef (serif / sans serif) Combineer niet teveel (max. 3) Kies bewust! Raak: ASAP + ROBOTO Enkele adresjes: www.1001fonts.com www.fontsquirrel.com www.dafont.com
32
Basisbegrippen: fonts (fout gebruik)
33
Basisbegrippen: kleuren
34
Basisbegrippen: Comic Sans…
35
Basisbegrippen: Wordart…
36
Enkele toepassingen Kwb-uitnodingendienstwww.kwb.be/uitnodigingenwww.kwb.be/uitnodigingen MS Publisher (drukwerk) In office pakket Basis technische kennis nodig Gimp (fotobewerking) Gratis Veel technische kennis nodig Adobe creative suite (Indesign, Photoshop, Illustrator, …) Zeer uitgebreide functionaliteit Duur! Veel technische kennis nodig
37
Even doen! Enkele voorbeelden. Jullie evaluatie? (niet whida/aida, wel stijl)
42
Jullie vragen?
43
Bedankt – Wel thuis!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.