De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Succes op de Arbeidsmarkt Frank Roders 28 mei 2016.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Succes op de Arbeidsmarkt Frank Roders 28 mei 2016."— Transcript van de presentatie:

1 Succes op de Arbeidsmarkt Frank Roders 28 mei 2016

2 Compagnon: missie, stijl en diensten Wij helpen mensen en organisaties succesvol te zijn op de arbeidsmarkt. Recruitment services Interim services Career services 28 mei 20162

3 3 Even voorstellen Frank Roders Sinds 2000 samen met Hetty Moll Oprichter: Initiator boeken Recruitment 2020 en Recruitment Kengetallen Gespecialiseerd in: Advisering starters en MKB Marketing Arbeidsmarkt

4 28 mei Arbeidsmarktmodel Perspectief werkgever Specialty Vakgebied Regio Branche Vaardigheid Beleving Commodity Schaarste Groot Klein Belang KleinGroot Vergoeding gerelateerd aan salarisschalen Specialty Commodity Schaarste Groot Klein Belang KleinGroot Vergoeding gerelateerd aan waarde Oude economieNieuwe werkelijkheid

5 Darwin “Het is niet de sterkste soort die overleeft, noch de intelligentste, maar degene die zich het beste aan kan passen” 28 mei 20165

6 Alan Lakein “Planning is bringing the future into the present, so you can do something about it now” Alan Lakein, auteur: How to Get Control of Your Time and Your Life (> 3 mln exemplaren) 28 mei 20166

7 7 Het Plan Doelstelling Sterke en zwakke punten Kansen en bedreigingen Unieke propositie (USP) Actie!

8 1. Doel De route naar succes 28 mei 20168

9 De Cyclus 28 mei 20169

10 1. Doel ZZP? Bron: HR Trends, Performa 28 mei

11 1. Doel Werkkring? Bron: Intelligence Group 28 mei

12 1. Doel Keuzes maken Algemeen Loondienst / Zelfstandige (ZZP of onderneming?) Tussenvormen Specifiek Voorkeursposities Inkomensniveau Termijn SMART Haalbaar? Test uw carrièrewaarden 28 mei

13 28 mei Doel De ideale positie Taps your talent Fuels your passion Satisfies your conscience Answers a significant need Drives your economic engine

14 1. Doel Ideaal 28 mei Talent Passion ConscienceSignificant Need Economic Engine

15 1. Doel Circle of influence 28 mei

16 2. Sterktes/Zwaktes Paradigma’s Industrial Age ParadigmKnowledge Age Paradigm I am my functionI make a significant contribution I’m a job seekerI’m a problem solver I’m a gear in an organizational machine I am a human being with a portfolio of human strengths, talents, passion and a conscience 28 mei

17 28 mei Sterktes/Zwaktes Hulpvragen Wat gaat je gemakkelijk af en doe je goed? Wat vragen mensen je te doen, omdat ze zien dat je er goed in bent? Wat is typisch aan jou, wat doe je van nature, waar een ander iets aan heeft? (Kees Gabriëls) Voor welke onderdelen van je werk loop je warm? Wat vind je belangrijk om te doen?

18 3. Kansen/Bedreigingen The times they are a-changin’ 28 mei

19 3. Kansen/Bedreigingen Trends arbeidsmarkt Vergrijzing Nieuwe krapte Schaarste Techniek Generatie Y Andere arbeidsverhoudingen, andere wensen Lean & mean Managementlagen verdwijnen Social mediaNieuwe kanalen 15% zoekt actief 85% niet He-cessionMannen 50+ Zelfstandigheid ZZP’ers (3.000 HR) 28 mei

20 The “He-cession” 28 mei

21 3. Kansen/Bedreigingen Ontwikkeling vacatures 28 mei

22 3. Kansen/Bedreigingen Trends arbeidsmarkt HR SSC’s en expertisecenters Recruitment uit de functie van HR Van operationeel P&O naar businesspartner Specialismen: Support HR analytics/HRcontrol C&B Learning & development Strategische personeelsplanning Recruitment/sourcing Change Health & Safety 28 mei

23 3. Kansen/Bedreigingen Focus Wat zoekt ú en wat zoekt de klant? Inzicht in type functies: Allround versus specialistisch Uitvoerend, advies, leidinggevend, strategisch Rol/positie/aandachtsgebied binnen de organisatie Type organisatie (profit, overheid, not for profit) Levensfase van de organisatie (pionier, groei, continuïteit, achteruitgang) Internationale organisaties (origine/cultuur, aansturing) Wat zoekt men écht… 28 mei

24 SWOT afronden Startpositie in beeld: Conclusies sterke en zwakke kanten (max. 5) Conclusies kansen en bedreigingen Confrontatiematrix Feedback vragen USP? Doel bijstellen? 28 mei

25 28 mei USP Wat en hoe? Een USP is een eigenschap die u/uw dienst onderscheidt van vergelijkbare personen/diensten Welk(e) talenten maken u of uw aanbod uniek? Zijn er andere zaken die u of uw aanbod uniek maken? Verklein uw publiek i.p.v. het zo open mogelijk te houden Gebruik uw persoonlijkheid!

26 4. USP De toepassing Breng USP in relatie tot: Prijs (financiële wensen) Plaats (waar) Presentatie (op internet) Promotie (op de klant/intermediair/werkgever af) 28 mei

27 4. USP Specialty! Geen generalisme -> Specialisme Specialisme -> Persoon, vak, branche, regio Specialisme -> USP’s 28 mei

28 28 mei

29 5. Actie Plan maken “Verliezers hebben een excuus, winnaars hebben een plan” 1 A4 MarketingDoel, SWOT & USP (punt 1 t/m 4) 1 A4 ActieDe uitvoering (punt 5) 2 A4 CV Resultaten & referenties Consistent? Haalbaar? Eigen? S/Z in relatie tot het geheel K/B in relatie tot het geheel (ook een commodity kan je goed verkopen…) 28 mei

30 5. Actie CV Uiteraard: Contactgegevens Profiel (USP…) Relevante werkervaring: resultaten en referenties Relevante opleiding 2 A4 Richten op de klant/lezer/recruiter: Geen tijd 50+ concurrenten Geen interne maar ‘externe’ functienamen Korte brief: voldoe niet aan competenties… Niet hetzelfde als iedereen 28 mei

31 5. Actie Kanalen Door de hoeveelheid keuzes en mogelijkheden zijn mensen steeds minder goed in staat om te kiezen en kiezen daarom ook minder. De groep (latente) baanzoekers, 85% van de arbeidsmarkt, verwacht dat de baan/werkgever hem vindt (RSS-feeds, werving- en selectiebureaus, jobalerts, referrals en aanwezigheid op LinkedIn en CV-databases) en is daarom minder geneigd actief op zoek te gaan. Belangrijke realisatie dat we maar zeer beperkte kennis hebben van de manier waarop de nieuwe oriëntatiebronnen zoals search engines en social media gebruikt moeten worden, terwijl we zelf denken dat wij deze bronnen goed benutten. In werkelijkheid vinden we via search engines en social media slechts maximaal 33 tot 50% van de voor ons relevante vacatures. (Bron: De Nederlandse arbeidsmarkt Intelligence Group) 28 mei

32 5. Actie Wat dan wel? Profielen aanmaken/verbeteren in de diverse social networks Lid worden van (HR) groepen in de social networks Profielen achterlaten in relevante databases (154 jobsites in NL, trend: gratis zoals Jobbird) Organisaties targeten en in contact treden met degenen die je zélf of via via kent en die bij die organisatie werkt Inschrijven bij W&S bureaus Netwerkgesprekken voeren Gebruik maken van loopbaanadvies 28 mei

33 5. Actie Jobsites: alles naar gratis 28 mei

34 5. Actie Netwerken 28 mei Wijze van netwerken Persoonlijke communities internet (Facebook e.d.) Zakelijke communities (LinkedIn e.a.) Vakgerichte communities (HRbase e.a.) Bezoek (vak)beurzen Deelname aan congressen Volgen workshops/opleiding/training Lidmaatschap beroepsverenigingen

35 5. Actie Bureaus 28 mei

36 5. Actie Bureaus hoe? Focus op top tien (+): 3 tot 5 specialisten in uw vak 3 tot 5 generalisten 3 tot 5 specialisten in de branche waar u naar toe wilt Wat doen: Inschrijven via database Accent op wat u anders maakt, herkenbaar zijn! Niet eisen maar relatie ontwikkelen Niet overal op reageren en één keer bellen Bijeenkomsten bezoeken Persoonlijke aandacht (gunfactor ontwikkelen) 28 mei

37 De eerste indruk is verplaatst naar……..Online 3728 mei 2016

38 3828 mei 2016 Solliciteren anno 2013

39 3928 mei 2016 Linkedin: 4,3 miljoen geregistreerde leden NL

40 Linkedin Gevonden worden… Zoeken… Van A t/m Z Durven vragen Voorbeeld… 28 mei

41 41 Twitter: #dtv #opzoeknaarwerk #vacature 28 mei 2016

42 42 Twitterbaan.nl #vacature 28 mei 2016

43 5. Actie Personal branding; een voorbeeld Beste heer Roders, Naar aanleiding van uw advertentie in het vakblad Werf&, wil ik graag mijn interesse kenbaar maken voor de functie van Searcher bij Compagnon. Net als u, ben ik ook geïnteresseerd in die 85% die niet reageren op een vacature. Ik wil ze graag zoeken, vinden en aan Compagnon binden. Nadat ik in 2011 mijn Bachelor Arbeid en Organisatiepsychologie en Master Communicatie, Beleid & Management succesvol heb afgerond, ben ik aan de slag gegaan bij een Recruitment bureau in Amsterdam. Ik heb ruim een jaar gewerkt in de functie van Recruiter en ik was onder andere verantwoordelijk voor de screening van CV's, referentiechecks, de selectie van kandidaten en de plaatsing van kandidaten bij de juiste organisatie. Ik ben goed op de hoogte van werving via Social Media en andere kanalen. Ik denk dat ik deze ervaring goed kan inzetten in de rol van Searcher, als volgende stap in mijn loopbaan. In mijn werkzaamheden ben ik zeer klantgericht; in een dienstverlenende organisatie is de klant altijd koning en daarom werk ik vraag-gestuurd om de juiste match te kunnen maken. Tevens ben ik ondernemend, pak verschillende werkzaamheden snel op en neem initiatief waar het kan. Ik ben gemotiveerd om te leren en trainingen te volgen om het beste uit mijzelf te halen. In de bijlage vindt u mijn uitgebreide CV. Ik hoop hiermee uw interesse te hebben gewekt en ik ben graag bereid om mijn ervaringen en motivatie toe te lichten in een kennismakingsgesprek. Met vriendelijke groet, Marloes D. 28 mei

44 5. Actie Sales funnel 28 mei

45 Reality check A4 marketing (doel, SWOT, USP’s) uitgewerkt A4 sales (acties) uitgewerkt 2xA4 CV geoptimaliseerd Op laten schieten door netwerk en externen Haalbaar? Het zal niet vanzelf gaan… De brug bouwen terwijl je erover loopt… Ga ik dit allemaal doen? Kom ik tot uitvoering? 28 mei

46 Veel succes! Vragen: 28 mei

47 Bijlage: Workshops Compagnon Career Services Bewust kiezen Loopbaan-oriëntatie Loopbaan-waarden Netwerken Pakkend Persoonlijk Profiel LinkedIn Succesvol solliciteren Sollicitatie-gesprekken 28 mei Kalender per kwartaal Investering van € 275 tot € 350 (bij open inschrijving) Informatie: Juul Stolte

48 Bijlage Links mei


Download ppt "Succes op de Arbeidsmarkt Frank Roders 28 mei 2016."

Verwante presentaties


Ads door Google