De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Arbeidsmarkt conferentie Hoe kan bij/nascholing bijdragen aan het invullen van de toekomstige personeelsvraag? Utrecht, 26 november 2012 1 Paul Bours en.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Arbeidsmarkt conferentie Hoe kan bij/nascholing bijdragen aan het invullen van de toekomstige personeelsvraag? Utrecht, 26 november 2012 1 Paul Bours en."— Transcript van de presentatie:

1 Arbeidsmarkt conferentie Hoe kan bij/nascholing bijdragen aan het invullen van de toekomstige personeelsvraag? Utrecht, 26 november Paul Bours en Angelique Dorland

2 Inleiding Bij- en nascholing in de zorg E-learning Discussie Welkom

3 Toename van ouderen in 2015 aantal mensen boven 65: 3 mio (17%) voor 2055 aantal mensen boven 65: 4,5 mio (25%) Afname van het aantal werkenden tussen 20 en 67 jaar in 2012: 10 mio (58%) voor 2055: 9,5 mio (53%) Bij een stijgende bevolking in combinatie met een stijgende zorgvraag. ( Cijfers CBS) Aantal cijfers

4 Zorgkosten in afgelopen jaren van 52,5 mrd naar 90 mrd Aandeel BBP in ,7% naar 14,9% in 2011 Per inwoner zorgkosten gestegen van euro in 2001 naar in 2011

5 Ontwikkelingen binnen het MBO Aantal leerlingen stijgt Tussen 2005 en 2011 aantal MBO studenten binnen zorgopleidingen van naar (14%) Veranderingen in de structuur van de Opleidingen Van focus naar werkprocessen (vakmanschap)

6 Behoefte naar smalle opleidingen Opleiden voor speciale beroepsvelden Versterking relaties, beroepsveld en het hoger onderwijs Doelstelling: - Meer praktijkgerichte opleidingen - Verbeteren van de doorstroom - Creëren van afgestemde curricula Behoefte naar leeroplossingen Werkdruk bij docenten stijgt Digitalisering onderwijs

7 Wat we horen vanuit de markt Sterke bezuiniging op (opleidings-) budgetten Roep om (regionale) samenwerking Niet steeds het wiel zelf opnieuw (willen) uitvinden Versterken regionale mobiliteit en doorgroei Landelijke kennisnormen, standaards en richtlijnen Afstemmen leermaterialen voor verschillende niveaus

8 Doorlopende leerlijn Leermateriaal sluit aan op de verschillende niveaus Didactische en inhoudelijke lijn Doorstroom van zorgprofessionals

9 Body of knowledge Kwaliteit en veiligheid van zorg Uitwisselbaarheid en mobiliteit Efficiency Aansluiting zorgonderwijs / zorgpraktijk Levenslang leren Evidence Based / Practice Based Certificering, accreditatie, (her) registratie Halfwaardetijd van kennis Toenemende complexiteit, nieuwe eisen Aantoonbaar deskundig worden, aantoonbaar deskundig blijven

10 Nieuw samenwerkingsverband Zorgdragen voor voldoende kennis en vaardigheden Kwalitatief hoogstaand leermateriaal en diensten Faciliteren leven lang leren Eenduidige kwaliteitsnormering en toetsing

11 Naast nieuwe instroom, behoud en mobiliteit valt er veel winst te behalen bij het slim inrichten van je organisatie. Eén van de voorbeelden is: E-Learning Aanbeveling rapport:

12 Een middel, geen doel op zich Onderdeel van uw visie t.a.v opleidingsbeleid In combinatie met praktijk/toetsing; blended learning E-learning in de zorg

13 Flexibel Meer medewerkers beter en uniform opleiden Aansluiting mbo/ho op arbeidsmarkt Uitwisseling medewerkers (mobiliteit) Kosteneffectief Ontwikkeling: continu werken aan kennis- en competentieontwikkeling en innovatie Optimale ondersteuning van processen Uniformiteit in werkwijze zorgpersoneel Differentiatie voor medewerker, interactieve maatwerk opleiding E-learning in de zorg

14 Aantrekkelijke werkgever (behoud personeel) Protocollen (Vilans) Certificering (BIG /kwaliteitsregister) Gestandaardiseerde kwaliteit van de inhoud Altijd gericht op kwaliteit van de zorg en op basis van de meest actuele kennis, in samenwerking met kennis instituten uit de zorg E-learning in de zorg

15 Onze ervaring: Iedere zorginstelling heeft een ander vertrekpunt. Wat is de huidige situatie en wat is de stip aan de horizon? V E-learning in de zorg

16 Visie/beleidsontwikkeling e-learning (vragenlijst/plan) Opzet business case (adviesrapport) Advies – Techniek – Content Implementatie / projectmanagement Nazorg E-learning in de zorg

17 Einddoel

18 Basis vertrekpunt

19 Vertrekken vanuit het HRM systeem Uitgangspunt bij implementatie is het HRM systeem van de organisatie Gebruik maken indien aanwezig van bestaande functieprofielen Indeling in backoffice en frontoffice op basis van bestaande afdelingen Wegschrijven van behaalde resultaten naar portfolio in HRM systeem indien gewenst en aanwezig Scholing aanbieden op basis van vereiste competenties

20 Centrale Administratie

21 Aanbieden en plannen van Reguliere trainingen E-learning cursussen Blended learning Verzenden van uitnodigingen inclusief bevestigen Genereren presentie en deelnemerslijsten Evaluatie van De diverse trainingen die aangeboden worden Management rapportages Studieresultaten Budgetten Competenties Beheren en begroten van tijd, budgetten en kosten Begroting opleidingen vastleggen Registratie van verleturen en kosten Budgetbewaking Centrale administratie opleidingen

22 Profielen Vastleggen van functieprofielen Vastleggen competentieprofielen Voorbehouden Handelingen Opleidingen koppelen aan functie en/of competentieprofielen Aanvragen en toekennen cursussen Via competentie profiel verplichte cursussen Aanvragen van vrijwillige cursussen Toestemming door leiddinggeven Indien goedkeuring budget wordt bijgewerkt Cursist krijgt toegekende cursussen te zien in persoonlijk scherm Portfolio Registratie uitslagen van reguliere toetsen Resultaat e-learning toetsen wordt automatisch bijgewerkt Overzicht certificaten en diploma’s Registratie kwalificaties Registratie van ervaringen Centrale administratie opleidingen

23 Front office

24 Zelf ontwikkelen van content en aanbieden van SCORM content Content inkopen (CampusCare / CampusMed) Vormgeving aanpassen aan uw eigen huisstijl Inhoud customizen aan eigen protocollen Blended learning Zelf leerpaden uitzetten Kan gebruikt worden voor: Cursussen Workshops Seminairs Symposia Front office

25 Zelf leerpaden maken en arrangeren met eigen invulling Hyperlinks maken naar websites: Mp3 bestanden Animaties Filmbestanden Interactieve bronnen Chat – volgen en invullen Forum – Sorteren per onderwerp en discussies en doorsturen per mail Keuzes – Stemmen door vragen Opdrachten – Inleveren van huiswerk Workshop – gezamenlijk leren en beoordelen Conditionele activiteiten Progress tracking Repositories Youtube Wikimedia Flickr Front office

26 Aansluitende systemen

27 Gevalideerde toetsvragen die altijd up to date zijn en geaccrediteerd via LeerstationZorg Kennisflitsen verwerkt in toetsvragen Aanpassing toetsvragen op niveau cursist Rapportage naar LMS Look en Feel van de organisatie Bepalen niveau middels nulmetingen en afronding leerpaden middels eindtoets Verbeteren en aanscherpen van instroom nieuwe medewerkers Gerichter ontwikkelen van medewerkers en volgen van deze ontwikkeling Inzage krijgen welke competenties wel en niet goed opgepakt worden Praktische informatie over loopbaan- en groeimogelijkheden van uw medewerkers Persoonlijk ontwikkel plan Individuele resultaat en ontwikkelafspraken Aansluitende systemen

28 CampusMed/CampusCare Modules Hoogste kwaliteit inhoud, didactiek, design; Gericht op niveau 3/4/5 Gebaseerd op Vilans protocollen; Volgen meest recente richtlijnen; Vaste didactische en inhoudelijke structuur; Volgen stappen in het zorgproces Interactief; animatie, audio en video; Opgezet in duidelijke taal; Zijn individueel en zelfstandig door te werken; Vaste omvang in studielast uren; Worden afgesloten met een summatieve eindtoets en certificaat; Elk jaar uitbreiding van minimaal 10 sbu

29 Hoe ziet een E-learning module van Noordhoff Uitgevers eruit? (demonstratie)

30

31 Eindpunt

32 Hoe draagt Noordhoff Uitgevers bij aan het invullen van de toekomstige personeelsvraag ? Doorlopende leerlijnen Body of knowledge e-Learning Samenwerking

33 Bedankt voor uw belangstelling!


Download ppt "Arbeidsmarkt conferentie Hoe kan bij/nascholing bijdragen aan het invullen van de toekomstige personeelsvraag? Utrecht, 26 november 2012 1 Paul Bours en."

Verwante presentaties


Ads door Google