De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Issues Management Vrijdag 4 juni 2010 Congres Veeteelt en Volksgezondheid.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Issues Management Vrijdag 4 juni 2010 Congres Veeteelt en Volksgezondheid."— Transcript van de presentatie:

1 Issues Management Vrijdag 4 juni 2010 Congres Veeteelt en Volksgezondheid

2 Issues: Kwesties in de publieke opinie Ontwikkelen zich in fasen Diverse actoren en belangengroepen Lange levensduur Percepties Onderhevig aan debat Beslecht als meerderheidsstandpunt

3 Issuesmanagement: waarom ? ‘License to operate’ Draagvlak voor beleid Reputatie Crisispreventie Maatschappelijke steun Consumenten vertrouwen Gewenste wetgeving Beslechting van standpunten Vroegtijdige dialoog

4 Fases in publieke opinievorming I Informeel © Issues Management Institute, Amsterdam

5 Informele netwerken

6 I II Informeel formeel © Issues Management Institute, Amsterdam

7 Formele netwerken

8 Belangengroeperingen

9 Fasenmodel publieke opinie IIIIII Informeelformeelmedia © Issues Management Institute, Amsterdam

10

11 Fasenmodel publieke opinie IIIIIIIV Informeelformeelmediapolitiek © Issues Management Institute, Amsterdam

12 Politieke besluitvorming

13 Politiek

14 Fasenmodel publieke opinie IIIIIIIV Informeel formeelmediapolitiek V overheid ® Issues Management Institute, Amsterdam

15 Overheid en wetgeving

16 … via politiek weer naar burger

17 Issues om op aan te haken: de tijd is rijp Duurzaamheid Dierenwelzijn Milieu, ammoniak &c Fijn stof Obesitas SMAAK Gezond product voor een gezonde prijs

18 Dank voor uw aandacht, we gaan in debat Eliane Schoonman, Issues Management Institute, Amsterdam

19 Issuegrid (1,3) Issue 4 oranje (2,3) Issue 7 rood (3,3) Issue 9 rood Dimensie Y: aandacht in de samenleving (1,2) Issue 2 groen (2,2) Issue 6 oranje (3,2) Issue 8 rood (1,1) Issue 1 groen (2,1) Issue 3 oranje (3,1) Issue 5 oranje Dimensie X: impact op de organisatie

20 voorspellen Samen- leving (-1,3)oranjerood (-1,2)groenoranjerood (-1,1)groen oranje (1,-1)(2,-1)(3,-1) Organi- satie

21 proactief ingrijpen Kritische grens bepalen Consequenties voor de organisatie Welk communicatiebeleid of stakeholdermanagement Mediaaandacht bepalen Tussenstop voor politieke aandacht (ondersteuning PA-functie)

22 Stappenplan 1: Monitoring/scanning 2: Identificatie 3: Prioritering (issue ranking matrix) 4: Analyse (interne/externe stakeholders) 5: Strategische besluitvorming 6: Implementatie (issue positioning paper)

23 Voorwaarden succesvol issuesmanagement Vroege identificatie van potentiële issues en stakeholders Eigendom van geïdentificeerde issues in de lijn Commitment van het management aan proces en uitvoering Competentie en bereidheid om intern en extern te communiceren


Download ppt "Issues Management Vrijdag 4 juni 2010 Congres Veeteelt en Volksgezondheid."

Verwante presentaties


Ads door Google