De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

WERKEN MET BUITENLANDSE / ANDERSTALIGE ARBEIDSKRACHTEN HOE COMMUNICEREN ? Postacademische Opleiding Veiligheidskunde Overgangscursus Projectwerk Naam:

Verwante presentaties


Presentatie over: "WERKEN MET BUITENLANDSE / ANDERSTALIGE ARBEIDSKRACHTEN HOE COMMUNICEREN ? Postacademische Opleiding Veiligheidskunde Overgangscursus Projectwerk Naam:"— Transcript van de presentatie:

1 WERKEN MET BUITENLANDSE / ANDERSTALIGE ARBEIDSKRACHTEN HOE COMMUNICEREN ? Postacademische Opleiding Veiligheidskunde Overgangscursus Projectwerk Naam: Breedveld Imke Clauwers Patrick Cnaepkens Dominique D’hooge Stefan Smolders Marc OVERGANGSCURSUS (2006/2007) Groepswerk groep 3

2 Inleiding  Achtergronden  Imke, Marc, Stefan, Dominique, Patrick  Probleemstelling  EU, buitenlandse arbeidskrachten  Doel  Opstellen toetsingsmodel voor gebruikersinstructies voor (laaggeletterde) medewerkers  Communicatievormen in beeld brengen  Beperkingen en randvoorwaarden

3 Inleiding  Verloop van onderzoek  literatuuronderzoek  bezoek VOCB (Wablieft)  overleg Dr. Huypens  opstellen toetsingsmodel  bezoek bedrijf Profel  beoordelen bestaande heftruckinstructie  herschrijven heftruckinstructie  opstellen voorlichtingsfilm heftruck  toetsen nieuwe instructie + film

4 Inhoud  Inleiding  Wettelijk kader  Theoretisch kader  Communicatie  Veiligheids- en gezondheidsignalering  Taalvaardigheid  Praktijk uitwerking  Toetsingsmodel  Voorbeeld instructie heftruck  Besluiten

5 Wettelijk kader Wettelijk kader Europese Wetgeving Belgische Wetgeving Nederlandse Wetgeving

6 Theorie communicatie  Vormen van communicatie  Taalvaardigheid

7 Vormen van communicatie Schriftelijk Digitale communicatie SMS Mondeling Audiovisueel Film Veiligheidssignalering Lichtsignalen Akoestisch signalen Hand en armseinen

8   Onderscheiden vermogen per communicatievorm  Massamedia  Gedrukte media  Mondeling media  Audiovisuele media  Digitale media Vormen van communicatie

9 Schriftelijk:  Toegankelijk schrijven  Handvatten bij schriftelijke communicatie  Digitale communicatie Tips digitale communicatie Voor- en nadelen digitale communicatie Handvatten bij digitale communicatie Communicatie via SMS

10 Vormen van communicatie Mondeling:  Een richting  Twee richting

11 Vormen van communicatie Audiovisueel:  Film  Veiligheidssignalering  Lichtsignalen  Akoestische signalen  Hand en armsignalen

12 Theorie communicatie  Vormen van communicatie  Taalvaardigheid

13 Taalvaardigheid

14 Taalvaardigheid Taalvaardigheid Cijfers taalvaardigheid  Vlaanderen  17 % van de bevolking kan onvoldoende lezen of schrijven ( mensen).  Nederland  10 % van de bevolking kan onvoldoende lezen of schrijven ( mensen).

15 Taalvaardigheid  Hoe taalvaardigheid meten ?  Bepaal waarom en wat je wil weten/meten  Opzetten van de toets  Nadenken over / verzamelen van materiaal  Vuistregels voor een betrouwbare toets  Beoordeel objectief en consequent  Interpreteren van toetsresultaten

16 Taalvaardigheid  Taalvaardigheidsniveau  Indeling volgens Common European framework of Reference Begrijpen Spreken Schrijven  Indeling volgens ‘Nederlandse Taalunie’ Lezen Schrijven Rekenen  Indeling volgens AVI-methode Leessnelheid Aantal leesfouten

17 Praktijk uitwerking  Toetsingsmodel  Voorbeeld instructie Profel

18 Toetsingsmodel schriftelijke instructies ontwikkeld handvatten uit de theorie pretest

19 Toetsingsmodel  Opbouw test  Deel A: Tekst  Deel B: Leesbaarheid  Deel C: Vormgeving  Deel D: Toetsing in de praktijk  Werkwijze test  Betrouwbaarheid test

20 Toetsingsmodel

21 Toetsingsmodel Rudolf Flesch / W.H. Douma 206,84 – (0,77 x ASW) – (0.93 x ASL) ASL = gemiddelde zinlengte ASW = Gemiddeld aantal lettergrepen per woord  via statistiek in MS-word  via software AVI  beoordeling op een schaal van 100  hoe hoger de score, hoe makkelijker te begrijpen.

22 Toetsingsmodel

23 Toetsingsmodel representatieve vertegenwoordiger vraagstelling letterlijk niet letterlijk 5-W vragen observatie tijdens de handeling

24 Toetsingsmodel gewicht per vraag gewicht per deelscore hoe hoger de totaalscore => hoe beter verstaanbaar beoordeling score in functie van de doelgroep

25 Toetsingsmodel InstructieFirma Ingeschat niveau doelgroep Score Via toets Schatting Begrijpbaarheid (door ervaring) SlijpenSiegersVoldoende7870 heffen en tillenSiegersVoldoende8480 KoffiemachineJustitieVoldoende75 blussenJustitieZeer laag8580 LaddersDCALaag5860 Aanslaan van lastenDCALaag5355 Netten inlegPekso BetonZeer laag8780 Hijsen en bobcatStruyk VerwoNormaal8170 LaddersBuildadviceLaag80 SeinenBuildadviceLaag6570 …

26 Praktijk uitwerking  Toetsingsmodel  Voorbeeld instructie Profel  Bedrijfsomschrijving  Schriftelijke instructie bestaand  Risico Inventarisatie & Evaluatie  Schriftelijke instructie nieuw  Audiovisuele instructie  Besluit Profel

27 Bedrijfsomschrijving Profel  Vervaardigen buitenschrijnwerk  1200 werknemers  60 heftruckbestuurders

28 Schriftelijke instructie Profel  …………………..  Bedien uitsluitend als u beschikt over een geldig heftruckcertificaat.  Inspecteer uw heftruck voor gebruik: spiegels aanwezig, claxon werkend, werkende handrem, veiligheidsriem aanwezig, lepels recht, achteruitrijd signalering werkend, banden goed, heftruck gekeurd, etc.  Draag altijd uw veiligheidschoenen en andere persoonlijke beschermingsmiddelen.  Loop nooit onder de lepels door en zorg ervoor dat hier ook geen mensen onder doorlopen terwijl u bezig bent.  Houd er bij rijden rekening mee dat bakken kunnen omvallen en dat profielen uit de bak kunnen glijden, hanteer altijd een zekere veiligheidsafstand, veiligheidsmarge tot kwetsbare objecten en personen.  Houd werkplekken, transportwegen, voetpaden en de vluchtwegen vrij van obstakels.  …………………………. Bestaand

29 Risico Inventarisatie & Evaluatie  Risico Inventarisatie  MUOPO Mens, Uitrusting, Omgeving, Product, Organisatie  Risico Evaluatie  Risicograaf

30 RIE Profel (Uitrusting) Risico Oorzaak EWbWiAScoreMaatregelen Aanrijden van personen  Ontbreken spiegels  Ontbreken claxon  Ontbreken van achteruit rij signaal  Ontbreken van zwaailicht  Geen remmen  Checklist voor gebruik toepassen  Onderhoud Aanrijden van goederen  Ontbreken spiegels  Geen remmen  Checklist voor gebruik toepassen  Onderhoud Vallen van lading  Slechte toestand lepels  Geen spanriemen aanwezig  Checklist voor gebruik toepassen  Onderhoud  Bevestigings middelen voorzien.

31 Schriftelijke instructie Profel Nieuw Om te mogen rijden met de heftruck moet je:  minimum 18 jaar zijn  een heftruck opleiding hebben gevolgd en geslaagd zijn in het examen  jaarlijks op medisch onderzoek  deze instructie duidelijk gelezen en begrepen Te dragen persoonlijke beschermingsmiddelen RijdenXXX Laden en lossen XXX Controle batterij X X (zuurbestendige handschoenen) XX

32 Schriftelijke instructie Profel

33 Audiovisuele instructie Profel

34 Besluit Profel  4 personen  Interview na het lezen  Observatie  Test begrijpbaarheid instructie Instructie Score Test Resultaat toetsing Score interview Score observatie bestaande4635%29% herwerkte8477%72% audiovisuele/80%76%

35 Besluiten Beoordeel vooraf:  geletterdheid  risico’s (indien veiligheidsinstructie) Hanteer:  schrijftips Wablieft  handvatten digitale communicatie Toets de instructie met toetsingsmodel


Download ppt "WERKEN MET BUITENLANDSE / ANDERSTALIGE ARBEIDSKRACHTEN HOE COMMUNICEREN ? Postacademische Opleiding Veiligheidskunde Overgangscursus Projectwerk Naam:"

Verwante presentaties


Ads door Google