De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De repetitie is nagekeken… Hoe analyseer je de resultaten en zet je die om in actie? Utrecht,16 februari 2016 J.C. van der Net.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De repetitie is nagekeken… Hoe analyseer je de resultaten en zet je die om in actie? Utrecht,16 februari 2016 J.C. van der Net."— Transcript van de presentatie:

1 De repetitie is nagekeken… Hoe analyseer je de resultaten en zet je die om in actie? Utrecht,16 februari 2016 J.C. van der Net

2 Deze workshop… -Doen we een beknopt voorstelrondje -Behandelen we het ‘bekende’ uitgangspunt. De toets is gemaakt. Ja, en nu? -Behandelen we een praktijkanalyse van een toets met behulp van Zipgrade en Excel -Behandelen we enkele acties die ondernomen kunnen worden. -Extra: Koppelen we de geboden informatie aan de optie Google spreadsheet (evt. Wintoets) -Doel: Informeren over mogelijkheden om een goede analyse uit te voeren.

3 Voorstelrondje 1. Naam, functie 2. Verwachting van de workshop

4 Voorstelrondje Ervaringen/prestaties Excel: -Beginner -Gevorderd -Competent -Bedreven -Expert

5 Vragen: -Wie bespreekt de toets met de klas na? -Wie geeft de leerling feedback na het afnemen van een toets? -Wie analyseert zijn toetsen? -Welke regels worden er gebruikt bij de normering? -Wie biedt er herkansingen aan? -Wie maakt er gebruik van de kern-itemmethode? -Wie maakt er gebruik van standaardtoetsen? -Wie maakt er gebruik van absoluut cijfergeven?

6 Algemeen – enkele uitgangspunten… -De toets gemaakt… -De rol en visie van de inspectie -De toekomst van de toets in het Nederland onderwijs

7 De toets is nagekeken - Ervaring 1. VAS-analyse 2. VAS-analyse versus andere testen 2. VAS-Analyse versus differentiëren etc. 3. VAS-analyse versus dyslexie 4. Analyse repetitie in Excel 5. Cijferen op twee niveaus 6. DTT-toets versus formatief toetsen

8 Succesvolle methoden -Leerdoelen en succescriteria -Helder -Ruimte -Zelfeffectiviteit -Effectief vragen stellen -Formatief inzetten van summatieve toetsen -Het geven van feedback -Zelfbeoordeling en elkaar beoordelen -Werken met beoordelingsrubrieken/matrices ‘Evalueren om te leren’

9 De toets… -Validiteit (inhoud en vorm) -Betrouwbaarheid -Het doel van de toets… Beoordelen of leerproces stimuleren? ‘Veel beter is om de leerling een volgende opdracht te geven waarin hij mijn feedback moet gaan gebruiken.’

10 Het draait om de middenstip… Evaluatie Toets (PTA)Toetsmatrijs Toets en correctiemodel Afname en resultaten

11 Formatief versus summatief

12 Het gewenste doel

13 Feedback – vooraf goed nadenken… -Leg leerlingen uit wat ze moeten doen en hoe ze het moeten doen. -Stel haalbare doelen -Geef goede feedback Belangrijke vragen: -Wat wil ik gaan toetsen? -Waarom wil ik gaan toetsen? -Hoe wil ik toetsen? -Wanneer ga ik toetsen? -Wie gaat het beoordelen?

14 Feedback - concreter voorgesteld… -Verbeter de kwaliteit van de toetsen (kwaliteit, complexiteit) -Geef inzage in gemaakt werk -Geef voorbeeldtoetsen -Bied tussenstappen aan -Denk na over andere vormen van toetsen -Evalueer de cesuur regelmatig -Denk na over ruimte voor herkansingen (denk om de voorwaarden!)

15 Taxonomieën Benjamin Bloom OBIT RTTI Rubrics Romiszowski Kwakernaak Block en Heene Van Hiele

16 Gebruik een taxonomie die passen bij het nagestreefde cognitieve niveau. Zorg dat de toetsmatrijzen binnen en tussen doorlopende leerlijnen consistent zijn met de beoogde opbouw en samenhang. Gebruik checklists voor de formulering van open als voor gesloten vragen, zodat alle studenten de vraag begrijpen en er sprake is van gelijke kansen. Taxonomieën

17 Toetsvraag 1/6 (Weten) Hoe noem je het vertrouwen dat leerlingen hebben in het uitoefenen van invloed op hun eigen prestaties? a. zelfeffectiviteit b. zelfkennis c. zelfregulering d. zelfvertrouwen

18 Toetsvraag 2/6 (Doen) Je geeft een SO op voor de volgende les om te beoordelen of de leerlingen hun huiswerk maken. Welk toetsdoel past hier het beste bij? a. afrekenen b. controleren c. diagnosticeren d. motiveren

19 Toetsvraag 3/6 (Snappen) Je wilt dat je leerlingen actief hun eigen ontwikkeling sturen. Wie kan hen dan het beste beoordelen? a. hun docent b. hun medeleerlingen c. zijzelf

20 Toetsvraag 4/6 (Weten) Bij welk cognitief niveau hoort het beargumenteren van een standpunt? a. weten b. doen c. snappen

21 Toetsvraag 5/6 (Weten) Wat kan je helpen om feedback op toetsresultaten concreter te maken? a. een correctievoorschrift b. een modelbeoordeling c. een taxonomie-indeling d. een tweede beoordelaar

22 Toetsvraag 6/6 (Weten) Een 5-havoklas maakt het centrale examen geschiedenis. Hoe noem je deze manier van toetsen? a. formatief toetsen b. ipsatief toetsen c. summatief toetsen

23 Zipgrade - meerkeuzevragen https://www.zipgrade.com/

24 Excel – open vragen Aan de slag met Excel!

25 Handige bronnen https://www.zipgrade.com/ html html Magazine Toets (gratis) Lesgeven en zelfstandig leren. (2002). Assen: Koninklijke Van Gorcum. Berkel, H. v., & Bax, A. (2006). Toetsen in het hoger onderwijs. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. https://www.youtube.com/watch?v=2NFaBpfvQRY (Google Sheets of Forms) https://www.youtube.com/watch?v=2NFaBpfvQRY App ICE cijferwijzer


Download ppt "De repetitie is nagekeken… Hoe analyseer je de resultaten en zet je die om in actie? Utrecht,16 februari 2016 J.C. van der Net."

Verwante presentaties


Ads door Google