De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Welkom bij de Job Crafting Tool! Sleutelen aan je jobinhoud kan je werk werkbaarder maken. Deze tool helpt je daarbij. De focus wordt gelegd op vier domeinen:

Verwante presentaties


Presentatie over: "Welkom bij de Job Crafting Tool! Sleutelen aan je jobinhoud kan je werk werkbaarder maken. Deze tool helpt je daarbij. De focus wordt gelegd op vier domeinen:"— Transcript van de presentatie:

1 Welkom bij de Job Crafting Tool! Sleutelen aan je jobinhoud kan je werk werkbaarder maken. Deze tool helpt je daarbij. De focus wordt gelegd op vier domeinen: je takenpakket, je netwerk, je doelen, en je werkplek. Voor elk van deze vier domeinen, kan je inspiratie vinden om je job naar je hand te zetten. Veel plezier ermee! Bart Thijssen STARTEN Jouw werk, jouw kasteel

2 Job Crafting Jouw werk, jouw kasteel ? © Bart Thijssen

3 Job Crafting Jouw werk, jouw kasteel ? Klik op één van de vier icoontjes om te starten. © Bart Thijssen

4 Jouw takenpakket Door je takenpakket af te stemmen op jouw talenten, maak je je werk een stuk aangenamer. 1.Lijst al je taken op Als je dit moeilijk op papier krijgt, hou dan een week lang een logboek bij.een logboek 2.Markeer de taken die je graag doet Dat zijn taken waar je talent voor hebt. Waar je energie van krijgt, en waarbij de tijd lijkt te vliegen.talent 3.Markeer de taken die je vervelend vindt Ook al heb je de competenties, er zullen altijd taken zijn waar je enorm tegen op ziet. 4.Laat je team hetzelfde doen Dat is handig voor de volgende stap. 5.Bespreek de resultaten samen met je leidinggevende Door de taken te herverdelen naar ieders talenten, vaart iedereen in het team er beter bij. Lees ook het voorbeeld.voorbeeld TERUG

5 Jouw takenpakket Door je takenpakket af te stemmen op jouw talenten, maak je je werk een stuk aangenamer. 1.Lijst al je taken op Als je dit moeilijk op papier krijgt, hou dan een week lang een logboek bij. 2.Markeer de taken waar je talent voor hebt Dat zijn taken waar je energie van krijgt, en waarbij de tijd lijkt te vliegen. 3.Markeer de taken die je vervelend vindt Ook al heb je de competenties, er zullen altijd taken zijn waar je enorm tegen op ziet. 4.Laat je team hetzelfde doen Dat is handig voor de volgende stap. 5.Bespreek de resultaten samen met je leidinggevende Door de taken te herverdelen naar ieders talenten, vaart iedereen in het team er beter bij. TERUG Hou een logboek bij Een logboek bijhouden van je werk is een nuttige bezigheid. Beperk je daarbij niet alleen tot het bijhouden van informatie, maar ook hoe je je erbij voelde, en hoeveel tijd je er aan de taak in kwestie hebt besteed, en welke toegevoegde waarde deze taak had. Maak je logboek als volgt: X TijdstipTaakomschrijvingGevoelWaardeDuur /  /  H / M / L /  /  H / M / L /  /  H / M / L

6 Jouw takenpakket Door je takenpakket af te stemmen op jouw talenten, maak je je werk een stuk aangenamer. 1.Lijst al je taken op Als je dit moeilijk op papier krijgt, hou dan een week lang een logboek bij. 2.Markeer de taken waar je talent voor hebt Dat zijn taken waar je energie van krijgt, en waarbij de tijd lijkt te vliegen. 3.Markeer de taken die je vervelend vindt Ook al heb je de competenties, er zullen altijd taken zijn waar je enorm tegen op ziet. 4.Laat je team hetzelfde doen Dat is handig voor de volgende stap. 5.Bespreek de resultaten samen met je leidinggevende Door de taken te herverdelen naar ieders talenten, vaart iedereen in het team er beter bij. TERUG Wat is talent? Over wat al dan niet een talent is, is vatbaar voor discussie. Als je weet dat het befaamde nature-nurture-debat ermee gemoeid is, kan je al raden dat er veel inkt is over gevloeid. Voor deze tool is het voldoende om te weten dat je talenten het mogelijk maken om taken uit te voeren in de flow. Wanneer je bv. erg creatief bent, strategisch kunt denken en invloed kunt uitoefenen, ben je wellicht erg goed in ondernemen. Op de werkvloer blink je uit in het ontdekken en uitvinden van nieuwe ideeën. Maar het kan ook zijn dat je analytisch, nauwkeurig en wiskundig inzicht hebt. In dat geval kan je goed overweg met de cijfertjes van een boekhouding.de flow Er zijn veel hulpmiddelen op de markt die je helpen met het vinden van talenten en je sterke punten in het algemeen. Zoek ze zeker eens op! X

7 Jouw takenpakket Door je takenpakket af te stemmen op jouw talenten, maak je je werk een stuk aangenamer. 1.Lijst al je taken op Als je dit moeilijk op papier krijgt, hou dan een week lang een logboek bij. 2.Markeer de taken waar je talent voor hebt Dat zijn taken waar je energie van krijgt, en waarbij de tijd lijkt te vliegen. 3.Markeer de taken die je vervelend vindt Ook al heb je de competenties, er zullen altijd taken zijn waar je enorm tegen op ziet. 4.Laat je team hetzelfde doen Dat is handig voor de volgende stap. 5.Bespreek de resultaten samen met je leidinggevende Door de taken te herverdelen naar ieders talenten, vaart iedereen in het team er beter bij. TERUG Flow Wanneer een taak voldoende uitdagend is, en je er voldoende competentie voor hebt, geraak je gemakkelijk in de flow. De hoeveelheid uitdaging en competentie komen dan perfect bij elkaar. Bron: Levi Jacob Price X

8 Jouw takenpakket Door je takenpakket af te stemmen op jouw talenten, maak je je werk een stuk aangenamer. 1.Lijst al je taken op Als je dit moeilijk op papier krijgt, hou dan een week lang een logboek bij. 2.Markeer de taken waar je talent voor hebt Dat zijn taken waar je energie van krijgt, en waarbij de tijd lijkt te vliegen. 3.Markeer de taken die je vervelend vindt Ook al heb je de competenties, er zullen altijd taken zijn waar je enorm tegen op ziet. 4.Laat je team hetzelfde doen Dat is handig voor de volgende stap. 5.Bespreek de resultaten samen met je leidinggevende Door de taken te herverdelen naar ieders talenten, vaart iedereen in het team er beter bij. TERUG Voorbeeld van taakcraften: toevallige trainingsrol Een onderhoudsmonteur die voor de introductie van een nieuwe productietechnologie zich helemaal heeft verdiept in dit systeem gaat uit zichzelf nieuwe werknemers inwerken. Het geeft hem plezier en voldoening om op deze manier met verschillende mensen te werken en nieuwe werknemers zo beter te leren kennen. Sindsdien is zijn takenpakket aangevuld met een informele trainingsrol, waarbij hij alle nieuwe medewerkers wegwijs maakt in het werken met het nieuwe systeem, zonder dat deze rol formeel onderdeel uitmaakt van zijn werk. Bron: Dorenbosch (2013) X

9 Jouw netwerk Het tijdperk van de eenzame kantoorjobs is voorbij. Samenwerken met anderen is een essentiële vaardigheid 1.Lijst al je soorten contacten op Werk niet op basis van personen, maar op soorten contacten zoals klanten, leveranciers, collega’s, etc. 2.Markeer de contacten waar je je prettig bij voelt Ben je bijvoorbeeld een geboren onderhandelaar… 3.Markeer de contacten die je zou vermijden als je kon … maar ben je minder klantgericht? 4.Laat je team hetzelfde doen Dat is handig voor de volgende stap. 5.Bespreek de resultaten samen met je leidinggevende Door de contacten te herverdelen naar ieders comfort, vaart iedereen in het team er beter bij. Lees ook het voorbeeld.voorbeeld TERUG

10 Jouw netwerk Het tijdperk van de eenzame kantoorjobs is voorbij. Samenwerken met anderen is een essentiële vaardigheid 1.Lijst al je soorten contacten op Werk niet op basis van personen, maar op soorten contacten zoals klanten, leveranciers, collega’s, etc. 2.Markeer de contacten waar je je prettig bij voelt Ben je bijvoorbeeld een geboren onderhandelaar… 3.Markeer de contacten die je zou vermijden als je kon … maar ben je minder klantgericht? 4.Laat je team hetzelfde doen Dat is handig voor de volgende stap. 5.Bespreek de resultaten samen met je leidinggevende Door de contacten te herverdelen naar ieders comfort, vaart iedereen in het team er beter bij. TERUG Voorbeeld van relationeel craften: schoonmakers als tour guides Amerikaanse onderzoekers interviewden schoonmakers in het ziekenhuis over wat hun werk betekenisvol maakt en houdt. Sommige schoonmakers bleken persoonlijk betekenisvolle werkrelaties aan te gaan met patiënten en bezoekers van patiënten. Dit deden ze bijvoorbeeld door bezoekers de weg te wijzen en rond te leiden, of door het praten met patiënten die hun verhaal kwijt willen. Hierdoor krijgen ze het gevoel dat hun werk meer is dan alleen het schoonmaken. Ze voelden zich meer onderdeel van de gang van zaken in het ziekenhuis. De schoonmakers zien het sociale aspect van hun werk nu als een onderdeel van het genezingsproces van patiënten. Bron: Dorenbosch (2013) X

11 Jouw doelen Een zinvolle job verandert je kijk op werk. 1.Zoek je bestaansreden Een boeiende zoektocht.boeiende zoektocht 2.Schrijf je doelen op Pen het neer met de SMART-techniek, en het stuurt je onbewust in de goede richting.SMART-techniek 3.Werk naar je doelen Zeg neen tegen aanbiedingen die niets toevoegen aan je doelen. 4.Volg je doelen op Je prestaties meten, werkt zeer motiverend. 5.Hou jezelf verantwoordelijk En wees niet bang om daar hulp bij te vragen. Lees ook het voorbeeld.voorbeeld TERUG

12 Jouw doelen Een zinvolle job verandert je kijk op werk. 1.Zoek je bestaansreden Een boeiende zoektocht. 2.Schrijf je doelen op Pen het neer met de SMART-techniek, en het stuurt je onbewust in de goede richting. 3.Werk naar je doelen Zeg neen tegen aanbiedingen die niets toevoegen aan je doelen. 4.Volg je doelen op Je prestaties meten, werkt zeer motiverend. 5.Hou jezelf verantwoordelijk En wees niet bang om daar hulp bij te vragen. TERUG Ontdek je bestaansreden Begin met een wit blad, schrijf bovenaan de vraag “Wat is de ware zin van mijn leven?” en start met brainstormen. Schrijf elk antwoord op dat in je op komt, dat mogen ook korte zinnen zijn. Na een tijdje zal er antwoord komen dat je vanzelf zult opmerken als iets bijzonder, het zal sterk inspelen op je emoties. Als je een kompas nodig hebt voor je zoektocht, check dan de 15 vragen die je op weg kunnen helpen.de 15 vragen Bron: Steve Pavlina (2015) X

13 Jouw doelen Een zinvolle job verandert je kijk op werk. 1.Zoek je bestaansreden Een boeiende zoektocht. 2.Schrijf je doelen op Pen het neer met de SMART-techniek, en het stuurt je onbewust in de goede richting. 3.Werk naar je doelen Zeg neen tegen aanbiedingen die niets toevoegen aan je doelen. 4.Volg je doelen op Je prestaties meten, werkt zeer motiverend. 5.Hou jezelf verantwoordelijk En wees niet bang om daar hulp bij te vragen. TERUG 15 vragen om je bestaansreden te ontdekken 1.Wat maakt je aan het lachen? (activiteiten, mensen, gebeurtenissen, hobbies, projecten, etc.) 2.Wat waren je favoriete dingen om te doen in het verleden? En de dag van vandaag? 3.Welke activiteiten doen je de tijd uit het oog verliezen? 4.Wat maakt je geweldig voelen over jezelf? 5.We inspireert je het meest? (eender wie je kent of niet kent. Familie, vrienden, auteurs, artiesten, leiders, etc.) Welke kwaliteiten inspireren je, in ieder persoon? 6.Voor welke dingen heb je een natuurtalent? (vaardigheden, mogelijkheden, gaven) 7.Waarvoor vragen mensen je typisch om hulp? 8.Als je zou lesgeven, welk vak zou dat dan zijn? 9.Van welke dingen die je niet doet, bent of hebt zou je spijt hebben in het leven? 10.Stel je voor: je bent 90, zit in je schommelstoel op het terras te genieten van de zon. Je kijkt terug naar het leven en denkt aan alles wat je bereikt hebt. Wat komt er in je op? 11.Wat zijn je diepste waarden? 12.Welke uitdagingen en struikelblokken heb je reeds overwonnen? Hoe heb je dat gedaan? 13.Welke goede doelen zijn voor jou belangrijk? Met welke voel je je verbonden? 14.Als je een boodschap kon brengen aan een grote groep mensen: wie zouden die mensen dan zijn? En wat breng je over? 15.Hoe zou jij je talenten, je passie en je waarden gebruiken om andere mensen en goede doelen te helpen? Bron: Tina Su, Think Simple Now X

14 Jouw doelen Een zinvolle job verandert je kijk op werk. 1.Zoek je bestaansreden Een boeiende zoektocht. 2.Schrijf je doelen op Pen het neer met de SMART-techniek, en het stuurt je onbewust in de goede richting. 3.Werk naar je doelen Zeg neen tegen aanbiedingen die niets toevoegen aan je doelen. 4.Volg je doelen op Je prestaties meten, werkt zeer motiverend. 5.Hou jezelf verantwoordelijk En wees niet bang om daar hulp bij te vragen. TERUG Maak je doelen SMART Het SMART-principe helpt je om een haalbare doelen op te stellen, die je ook kunt opvolgen. Zulke doelen zijn: Specifiek - Is de doelstelling eenduidig? Meetbaar - Onder welke (meetbare/observeerbare) voorwaarden of vorm is het doel bereikt? Ambitieus - Bewerkstelligt het doel wel een echte verandering? Realistisch - Is het doel haalbaar? Tijdsgebonden - Wanneer (in de tijd) moet het doel bereikt zijn? Je kan deze principes uitbreiden met Ecologisch (Past het binnen je leefwereld?) en Relevant (Heeft het toegevoegde waarde?) voor SMARTER doelen. Bron: Iris S van Uchelen (2003) X

15 Jouw doelen Een zinvolle job verandert je kijk op werk. 1.Zoek je bestaansreden Een boeiende zoektocht. 2.Schrijf je doelen op Pen het neer met de SMART-techniek, en het stuurt je onbewust in de goede richting. 3.Werk naar je doelen Zeg neen tegen aanbiedingen die niets toevoegen aan je doelen. 4.Volg je doelen op Je prestaties meten, werkt zeer motiverend. 5.Hou jezelf verantwoordelijk En wees niet bang om daar hulp bij te vragen. TERUG Voorbeeld van cognitief craften: een groene pen doet wonderen In een ingezonden brief in de Volkskrant beschrijft een oud-lerares de voordelen van het corrigeren van proefwerken met een groene pen in plaats van met een rode. Door de juiste antwoorden groen te onderstrepen in plaats van de foute met een rode pen door te strepen legt zij volgens haar de nadruk op datgene wat leerlingen goed hebben gedaan. Dit geeft hen meer zelfvertrouwen. Ook voor haarzelf verandert het werk hierdoor: ‘Deze aanpak motiveert enorm. Ik voel mij een betere leerkracht.’ Door een kleine aanpassing in de werkwijze (het gebruik van een groene pen in plaats van een rode) veranderde de oud-lerares het beeld van haar werk. Bron: Dorenbosch (2013) X

16 Jouw werkplek Flexibiliteit is het nieuwe werken: de juiste plaats voor elke taak, en een betere balans met het privéleven. 1.Breng orde in je werkplekken Niet alleen opruimen, maar ook herorganiseren helpt. 2.Krijg de stroom informatie onder controle Je hebt meer postvakken dan je denkt. Elimeneer het overbodige.postvakken 3.Kies de juiste plaats voor de juiste taak Niet elke plek leent zicht voor een sterke focus.sterke focus 4.Wissel af met thuiswerk, als dat kan Goed voor de balans tussen werk- en privéleven. 5.Synchroniseer je werktijd met je bioritme Ben je een ochtend- of avondmens, of zelfs een nachtdier?een nachtdier Lees ook het voorbeeld.voorbeeld TERUG

17 Jouw werkplek Flexibiliteit is het nieuwe werken: de juiste plaats voor elke taak, en een betere balans met het privéleven. 1.Breng orde in je werkplekken Niet alleen opruimen, maar ook herorganiseren helpt. 2.Kies de juiste plaats voor de juiste taak Niet elke plek leent zicht voor een sterke focus. 3.Wissel af met thuiswerk, als dat kan Goed voor de balans tussen werk- en privéleven. 4.Synchroniseer je werktijd met je bioritme Ben je een ochtend- of avondmens, of zelfs een nachtdier? TERUG Je berichten onder controle met Inbox Zero Niet alleen je mailboxen, maar ook je voic , inkomende sms-berichten, papieren post (snail mail), verbale opdrachten van je leidinggevende, etc. kan je als een postvak in beschouwen. Elimineer de postvakken die overbodig zijn, als je dat lukt doe je aan rasechte job crafting. De overige postvakken, moet je beheren. Een postvak mag geen takenlijst worden. Streef voor inbox zero, oftewel een lege postvak: 1.Ga na of een item een actie nodig heeft. Kan dit binnen de 2 minuten? Doe het meteen! 2.Andere acties schrijf je op je takenlijst, zet je in je agenda, of delegeer je naar een collega 3.Items die informatief zijn en wil bewaren, archiveer je in een aparte referentiemap 4.Items die je niet meer nodig hebt, verwijder je. X

18 Jouw werkplek Flexibiliteit is het nieuwe werken: de juiste plaats voor elke taak, en een betere balans met het privéleven. 1.Breng orde in je werkplekken Niet alleen opruimen, maar ook herorganiseren helpt. 2.Kies de juiste plaats voor de juiste taak Niet elke plek leent zicht voor een sterke focus. 3.Wissel af met thuiswerk, als dat kan Goed voor de balans tussen werk- en privéleven. 4.Synchroniseer je werktijd met je bioritme Ben je een ochtend- of avondmens, of zelfs een nachtdier? TERUG Focus met de pomodorotechniek De telefoon rinkelt, mailtjes komen binnen, en je collega heeft een dringende vraag. Allemaal zaken die voor enorme afleiding zorgen. Op het einde van de dag, heb je niets gedaan. Probeer het daarom eens met de pomodorotechniek: 1.Schakel alle afleiding uit: zet je telefoon op stil, sluit je programma, zet een hoofdtelefoon op. 2.Kies één taak waar je aan wilt werken 3.Zet een timer (bv. een keukenwekkertje) op 25 minuten 4.Als de timer afloopt, neem je een korte pauze van 5 minuten en begin je opnieuw 5.Na 4 keren, neem je een lange pauze van 25 minuten en begin je opnieuw X

19 Jouw werkplek Flexibiliteit is het nieuwe werken: de juiste plaats voor elke taak, en een betere balans met het privéleven. 1.Breng orde in je werkplekken Niet alleen opruimen, maar ook herorganiseren helpt. 2.Kies de juiste plaats voor de juiste taak Niet elke plek leent zicht voor een sterke focus. 3.Wissel af met thuiswerk, als dat kan Goed voor de balans tussen werk- en privéleven. 4.Synchroniseer je werktijd met je bioritme Ben je een ochtend- of avondmens, of zelfs een nachtdier? TERUG De voordelen van nachtwerk Wist je dat onderzoek heeft uitgewezen dat mensen die ‘s nachts werken over het algemeen slimmer en creatiever zijn? Er gaat heel wat lof uit naar ochtendmensen, en ‘s ochtends een vast ochtendritueel hebben is inderdaad gezond. Maar ook nachtuiltjes hebben dus tal van voordelen. Let wel goed op dat je genoeg slaap krijgt, een gezonde 7 à 8 uren per nacht is het minimum. Bron: The Huffington PostThe Huffington Post X

20 Jouw werkplek Flexibiliteit is het nieuwe werken: de juiste plaats voor elke taak, en een betere balans met het privéleven. 1.Breng orde in je werkplekken Niet alleen opruimen, maar ook herorganiseren helpt. 2.Kies de juiste plaats voor de juiste taak Niet elke plek leent zicht voor een sterke focus. 3.Wissel af met thuiswerk, als dat kan Goed voor de balans tussen werk- en privéleven. 4.Synchroniseer je werktijd met je bioritme Ben je een ochtend- of avondmens, of zelfs een nachtdier? TERUG Voorbeeld van contextueel craften: geboorteloket in het ziekenhuis Vanuit ambtenaren van de burgerlijke stand kwam het idee om ook een geboorteloket in een ziekenhuis te openen. Direct na de geboorte van het kind kunnen de trotse ouders ter plekke aangifte doen. Ambtenaren die de geboorteaangiften verwerken, kwamen zo in een andere omgeving, waarbij ze het gevoel hadden dat ze zich meer dienstbaar naar de burger opstelden en onderdeel uitmaakten van het dagelijkse leven. Aan de taken veranderde in wezen niets. De verandering van de omgeving kan echter wel bijdragen aan de betekenis van het werk voor anderen en meer persoonlijk werkplezier. Bron: Dorenbosch (2013) X

21 Credits Alle rechten voorbehouden © 2016 Bart Thijssen De auteursrechten van de indeling en de iconen blijven bij hun oorspronkelijke eigenaars Indeling gebaseerd op: Wrzesniewski en Dutton (2001) via Dorenbosch in Dhondt, S. & Oeij, P. (redactie) (2012) Iconen getekend door: Francesco Terzini, Matt Hawdon, Franck Juncker, Lloyd Humphreys, Roy Verhaag Brussel gefotografeerd door: Kitchen-Lab Overige bronvermelding bij de teksten VOLGENDE

22 Gemaakt voor: Redelijk Eigenzinnig TERUG


Download ppt "Welkom bij de Job Crafting Tool! Sleutelen aan je jobinhoud kan je werk werkbaarder maken. Deze tool helpt je daarbij. De focus wordt gelegd op vier domeinen:"

Verwante presentaties


Ads door Google