De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Op zoek naar het wonderbaarlijke Een zoektocht naar jezelf en begripsvorming over gedrag van anderen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Op zoek naar het wonderbaarlijke Een zoektocht naar jezelf en begripsvorming over gedrag van anderen."— Transcript van de presentatie:

1

2 Op zoek naar het wonderbaarlijke Een zoektocht naar jezelf en begripsvorming over gedrag van anderen

3 Wat is het enneagram ??  Modern management instrument met oude wortels.  Een instrument tot zelfmanagement.  Een diagnostisch instrument.  Een leidraad tot zelfontwikkeling en vergroting persoonlijke effectiviteit.  Inzicht krijgen in gedrag van medemensen op het werk of in prive situaties.  Bereiken van effectievere communicatie.

4 Wat is het niet !!!  Een mensen in hokjes stop systeem.  Een tovermiddel.  In ben nu eenmaal een bepaald enneatype dus kan ik er niets aan doen, dat ik altijd ruzie heb met iedereen.

5 De geschiedenis en oorsprong van het enneagram  Ennea is negen  Grammos geschreven punten, dus negen punten.  Duizenden jaren voor Christus ontstaan in Mesopotamie bij de Sarmoengbroederschap.  Griekse filosofen  Vroeg Christelijke leer.  Nu gebruikt als psychologisch instrument gedoceerd op vele universiteiten.

6 Verspreiding over de jaren heen.  Gurdjeff en Ouspensky.  Ichazo.  Naronjo.  Helen Palmer.  Hanna Nathans.  Daniel Offman.  Willem Jan van de Wetering.

7 De bemiddelaar De succesvolle werker De gever De perfectionist De romanticus De loyalist De levensgenieter De waarnemer De baas

8 Waarvoor en hoe wordt het gebruikt  Zelfsturing en reflectie.  Loopbaanbegeleiding.  Selectie.  Opleiding en training.  Coaching.  Teambuilding en samenwerking.  Veranderprocessen.  Onderhandelen.  Time management.  Leiderschap.

9 Persoonlijkheidstypen.  De meeste methodes gaan uit van gedrag en gedragsvoorkeuren.  Het enneagram gaat uit van de onderliggende persoonlijkheid en met name op bewuste of onbewuste basismotivaties en gedragspatronen.  Het enneatype bepaalt voor een groot deel het gedrag, alsmede opvoeding, ervaring aanlerg en de situatie waar mensen in verkeren.  Het enneatype zorgt er wel voor dat je met een bepaalde bril naar situaties kijkt.

10 Drie niveau’s tot zelfontwikkeling.  De eerste orde leren: Het leren van nieuwe vaardigheden door stapsgewijze verbetering van het gedragrepertoire.  De tweede orde leren: De onderliggende patronen helder krijgen, bestuderen en helder krijgen.  Derde orde leren: Transformatie- leren het overstijgen van typefixatie.

11 Drie Zes Negen Basistypes en basisemoties Verdriet Angst Woede

12 De bemiddelaar De succesvolle werker De gever De perfectionist De romanticus De loyalist De levensgenieter De waarnemer De baas Buik type’s Hart type’s Hoofdtype’s

13 Buik Hoofd en Hart Buik Hoofd en Hart  Buik:  Doen actie zichzelfvergetende typen.  Hoofd:  Mentale activiteiten, visie denken, concepten en denkwijze.  Hart:  Verbonden met zaken als liefde en gericht op anderen.

14 Buik ( woede  Negen naar binnen naar buiten basistype.  Acht naar buiten  Een naar binnen.

15 Hart ( verdriet)  Drie naar binnen en naar buiten basistype.  Twee naar buiten  Vier naar binnen.

16 Hoofd ( angst)  Zes naar binnen en naar buiten basistype.  Zeven naar buiten  Vijf naar binnen.

17 De bemiddelaar De succesvolle werker De gever De perfectionist De romanticus De loyalist De levensgenieter De waarnemer De baas Buik type’s Hart type’s Hoofdtype’s

18 Vleugels  Alle enneatypes worden soms beïnvloed door hun naast liggende enneatype’s  De zeven kan dus beïnvloed worden door de zes en de acht.  Soms een voorkeur voor een vleugel of soms zijn beide gelijkelijk ontwikkeld.

19 Stress en ontspanningspunt.  Onder matige stress worden de eigen kenmerken versterkt.  Onder hevige stress worden kenmerken van andere types aangenomen. ( dit geldt voor zowel de negatieve kenmerken als voor de positieve kenmerken ).  Onder ontspanning ( emotionele veiligheid) kan men tegen de richting van de pijl in verschuiven ( dit geldt voor zowel de negatieve kenmerken als voor de positieve kenmerken ).

20 De bemiddelaar De succesvolle werker De gever De perfectionist De romanticus De loyalist De levensgenieter De waarnemer De baas Stresspunten en ontspanningspunten De twee De vier De vijf hebben contact met 2 basisemoties. De andere typen met 3 basisemoties.

21 De negen types in het kort.

22 De perfectionist De een !!!

23 De perfectionist  Andere namen.  De hervormer, verbeteraar, normsteller, leraar, volbrenger,prediker, inspecteur, rechter en ondernemer.

24 De perfectionist.  Aandacht; gaat naar goed of fout.  Basismotivatie; genegenheid krijgen door het juiste te doen.  Perceptie; heeft een constante innerlijke monitor.  Emotionele programmering;overgevoeligheid voor niet correct behandeld worden.  Basisaanname; kan alleen eigenwaarde krijgen door volmaakt te zijn.  Basisangst; om niet goed genoeg te zijn.  Overleveringsstrategie; alles opmerken wat niet goed is.  Paradox; alles opmerken dat niet goed genoeg is vergroot de frustratie en vergroot een negatief zelfbeeld.

25 De Perfectionist  Verleiding; het streven naar volmaaktheid  Vermeden wordt; het maken van fouten  Ideale zelfbeeld;ik ben correct, goed en ijverig, loyaal zorgvuldig, tactvol en beoefen zelfdiscipline  Drijvende emotionele energie; woede de wereld is niet volmaakt en ik ben ook niet genoeg  Preoccupatie; wrok en boosheid  Defensiemechanisme ; reactieformatie ( het omgekeerde doen van wat je eigenlijk wil ).

26 De gever De twee

27 De twee/de gever  Andere namen.  De helper, verzorger, verleider, moeder, minnares, achter de schermen en engelbewaarder.

28 De gever/ de twee  Aandacht; behoefte van anderen staan centraal.  Basismotivatie; goedkeuring, genegenheid en liefde verwerven door te voorzien in de behoefte van belangrijke anderen.  Perceptie; de wereld wordt waargenomen door de bril van wat anderen nodig hebben.  Emotionele programmering; overgevoelig voor kritiek, voor afwijzing en het niet krijgen van erkenning  Basisaanname; je kan alleen opgemerkt worden als jezelf eerst aandacht, erkenning te geven aan anderen.  Basisangst; ik krijg niet voldoende aandacht en waardering  Overleveringsstrategie; onmisbaar maken voor anderen.  Paradox; geven om terug te ontvangen werkt niet altijd want niet iedereen geeft terug wat verwacht wordt door de twee.

29 De gever/de twee  Verleiding; anderen helpen en zichzelf ontlopen  Vermeden wordt; projecteert eigen behoefte op anderen  Ideale zelfbeeld; ik ben behulpzaam zelfopofferend en een goede vriend voor iedereen  Drijvende emotionele energie; trots, wanneer anderen hem nodig hebben  Preoccupatie; mensen vleien om ze ervan bewust te maken dat ze hem nodig hebben.  Defensiemechanisme; onderdrukking van de eigen behoeften

30 De succesvolle werker. De drie

31 De drie /de succesvolle werker.  Andere namen.  Doener, winnaar,showbink, druktemaker, statuszoeker, producer en streber..

32 De succesvolle werker..  Aandacht; doen, taken, projecten, resultaten en winnen.  Basismotivatie; acceptatie en liefde door te doen, prestatie succes, prestige, imago, de beste zijn.  Perceptie; bekijkt de wereld door imagobevordering en/of vermindering. Er is een scherp oog voor wat goed of slecht valt in verschillende omgevingen.  Emotionele programmering; overgevoeligheid voor onvoldoende imago.  Basisaanname; ik wordt alleen geaccepteerd en geliefd als ik presteer.  Basisangst; onvoldoende gewaardeerd te worden of onvoldoede aanzien te hebben.  Overleveringsstrategie; presteren succes hebben een goed imago verzorgen.

33 De succesvolle werker.  Paradox; als het rollenspel slaagt geven de mensen waardering aan het imago en niet aan de persoon zelf.  Verleiding; efficient werken en veel presteren.  Vermeden wordt; falen in ogen van anderen  Ideale zelfbeeld; ik ben efficient en succesvol ik krijg de dingen voor elkaar.  Drijvende emotionele energie; neiging tot zelfbedrog bedrog dat anderen in het zelf gecreeërde imago gaan geloven.  Preoccupatie; ijdelheid.  Defensiemechanisme; identificatie (veiligheid creeëren door zich te vereenzelvigen met een rol)

34 De romanticus. De vier

35 De vier/ de romanticus  Andere namen.  Artiest, individualist, van koninklijke bloede, idealist, connaisseur.

36 De romanticus.  Aandacht; gaat naar dat wat ontbreekt in het leven.  Basismotivatie;hervinden wat ontbreekt.  Perceptie; is dit wel authentiek genoeg, is wel genoeg diepgang.  Emotionele programmering; overgevoeligheid om in de steek te worden gelaten.  Basisaanname; er ontbreekt iets essentieels aan mij.  Basisangst; in de steek te worden gelaten.  Overleveringsstrategie; bijzonder zijn en uniek en anderen zelf afstoten voor ze mij afstoten.

37 De romanticus.  Paradox; blijven zoeken naar de ideale toekomst en het in stand houden van verlangens, werkt niet en kweek dus altijd melancholie. Het onderwerp van het verlangen blijft dus altijd onbereikbaar.  Verleiding; echtheid oorspronkelijkheid en uniek.  Vermeden wordt; het gewone in de steek gelaten worden, verlies.  Ideale zelfbeeld; ik ben gevoelig en ik heb gevoel voor esthetiek.  Drijvende emotionele energie; afgunst andere hebben wel wat ik niet heb.  Preoccupatie; melancholie  Defensiemechanisme; introjectie (onuitgesproken of vermoede opvattingen en oordelen van anderen).

38 De observeerder De vijf

39 De vijf/ De observeerder  Andere namen.  De onderzoeker, denker,analyticus, wijze man of vrouw, filosoof en informatiejunk.

40 De observeerder..  Aandacht; waarnemen en denken.  Basismotivatie; beschermen tegen inbreuken van anderen en het gevoel tekort te schieten door privacy zelfvoorziening en het minimaliseren van behoeften.  Perceptie; kijk uit voor mogelijke inbreuken van buitenaf.  Emotionele programmering; overgevoeligheid voor grensoverschrijding door anderen en ook voor een emtioneel appel.  Basisaanname; de wereld vraag teveel.  Basisangst; opraken van energie aan de buitenwereld.

41 De observeerder.  Overleveringsstrategie; afstand houden, waarnemen i.p.v. participeren en vooral gevoelens minimaliseren.  Paradox; terugtrekken nodigt juist uit tot invasie van anderen.  Verleiding; kennis want kennis is macht.  Vermeden wordt; afhankelijkheid van mensen en dingen of overlopen worden  Ideale zelfbeeld; ik ben wijs, ik ben een goede waarnemer en ik heb kennis.  Drijvende emotionele energie; het bij zich houden van zijn vitale energie, tijd en kennis.  Preoccupatie; zelfvoorzienend zijn ik heb niemand nodig.  Defensiemechanisme; isolatie

42 De loyalist De Zes

43 De zes / De loyalist  Andere namen.  De duivels advocaat, cynicus, vragensteller, troubleshooter, wachter, held, rebel, avonturier, fanaticus, achtervolgde achtervolger.

44 De loyalist.  Aandacht; gaat altijd naar the worst case, wat kan er mis gaan, naar mogelijke verborgen agenda’s.  Basismotivatie; veiligheid creëren in een gevaarlijke wereld.  Perceptie; wantrouwen en mogelijke bedreigingen.  Emotionele programmering; overgevoeligheid voor een gebrek aan loyaliteit, gebrek aan transparantie en situaties waarin mensen die in een underdogpositie verkeren, verkeerd worden behandeld.  Basisaanname; de wereld is gevaarlijk en waakzaamheid is geboden  Basisangst; niet te overleven in een gevaarlijke wereld.  Overleveringsstrategie; waakzaam zijn

45 De loyalist  Paradox; het altijd maar streven naar veiligheid zorgt dat de loyalist zich steeds onveiliger voelt.  Verleiding; voortdurend streven naar veiligheid  Vermeden wordt; risico’s en angst  Ideale zelfbeeld; ik ben altijd loyaal en betrouwbaar, mensen kunnen op mijn rekenen.  Drijvende emotionele energie; angst  Preoccupatie; twijfel  Defensiemechanisme; projectie ( het is de buitenwereld die het doet)

46 De levensgenieter. De zeven

47 De zeven/ De levensgenieter.  Andere namen.  Enthousiasteling,avonturier,optimist,drome rvisionair, charmeur,generalist, genotzoeker en plannenmaker.

48 De levensgenieter.  Aandacht; zoveel mogelijk opties en kansen  Basismotivatie; vermijden van angst en pijn.  Perceptie; de wereld is een feestelijke, en een positieve plaats vol met kansen.  Emotionele programmering; overgevoeligheid voor beperkingen en belemmeringen.  Basisaanname; de wereld beperkt mensen en veroorzaakt pijn.  Basisangst; geen pijn lijden  Overleveringsstrategie; verbeelding van positieve mogelijkheden, als middel om geen pijn te voelen.

49 De levensgenieter  Paradox; pijn vermijden kost meer pijn, alleen de positieve zaken toelaten in je leven is de echte beperking.  Verleiding; idealisme en ik moet altijd gelukkig zijn.  Vermeden wordt; psychische en fysieke pijn  Ideale zelfbeeld; ik ben toegewijd, ga er helemaal voor, ik ben leuk, zie de positieve kanten  Drijvende emotionele energie; onmatigheid  Preoccupatie; plannen maken  Defensiemechanisme; rationalisatie ( het vinden van zgn rationele redenen voor wat men doet die niet zo noodzakerlijkerwijs de werkelijke redenen zijn).

50 De baas De acht.

51 De baas/ De acht.  Andere namen.  Leider, uitdager, krijgsman/vrouw, moralist, kampioen en potentaat.

52 De baas/ de beschermer  Aandacht; controle, dominantie en macht.  Basismotivatie; respect en bescherming te verkrijgen en kwetsbaarheid te verbergen door sterk, machtig en confronterend te zijn.  Perceptie; kijkt naar kracht of zwakte  Emotionele programmering; overgevoelig voor onrecht, en gebrek aan loyaliteit en mogelijke kwetsbaarheid.  Basisaanname; het is een harde onrechtvaardige wereld, waarin je door wilskracht en hard te zijn kan overleven waarin je door wilskracht en hard te zijn kan overleven  Basisangst; is gekwetst te worden  Overleveringsstrategie; voorkomen om gekwetst te worden

53 De baas/de beschermer  Paradox; het uitoefenen van macht, roept tegenmacht op, waardoor de kwetsbaarheid vergroot wordt.  Verleiding; mijn definitie van rechtvaardigheid is de enige juiste.  Vermeden wordt; de eigen kwetsbaarheid  Ideale zelfbeeld; ik ben machtig, ik ben onkwetsbaar en tot alles in staat, verantwoordelijk en ik dien de waarheid  Drijvende emotionele energie; levenslust en begeerte  Preoccupatie; wraak nemen op hen die mij dwarsbomen.  Defensiemechanisme; ontkenning

54 De bemiddelaar. De negen.

55 De bemiddelaar / De negen.  Andere namen.  Vredestichter, onderhandelaar,heilige, zoeker en natuurlijk persoon.

56 De bemiddelaar  Aandacht; claims van anderen  Basismotivatie; harmonie  Perceptie; een scala van mogelijke conflicten die voorkomen of vermeden moeten worden.  Emotionele programmering; overgevoeligheid voor gepasseerd te worden. Om niet gezien te worden.  Basisaanname; voegen naar anderen en vooral niet opvallen  Basisangst; uitgestoten te worden er niet bij horen.  Overleveringsstrategie; aansluiting zoeken bij anderen en harmonie te creëren door zichzelf te vergeten en aan vermoede verwachtingen van anderen te voldoen.

57 De bemiddelaar  Paradox; wie probeert om er niet te zijn, vindt ook geen aansluiting. In wezen probeert hij/zij geaccepteerd te worden voor wie hij/zij niet is.  Verleiding; klein maken en mogelijk conflicten te ontkennen.  Vermeden wordt; is dus het conflict en confrontatie.  Ideale zelfbeeld; ik ben rustig, tevreden met wat ik heb, makkelijk pas ik me aan.  Drijvende emotionele energie; is traagheid is het kiezen voor de eigen persoonlijkheid.  Preoccupatie; zichzelf vergeten, zichzelf onbelangrijk vinden.  Defensiemechanisme; verdoving/ verslaving door tijd te besteden aan minder belangrijke zaken.

58 Luiheid. Zelfveronacht zaming Zelfbedrog IJdelheid Wrok Boosheid Afgunst Melacholie Angst twijfel Onmatigheid Plannen maken Hebzucht Gierigheid Lust Buitensporigheid Wraak Trots Vleierij

59 Ik doe dus ik ben Ik ben goed dus ik ben Ik voel dus ik ben Ik twijfel dus ik ben Ik heb plezier dus ik ben Ik denk dus ik ben Ik wil dus ik ben Basisaannames Ik help dus ik ben Ik ben er niet dus ik ben

60 Eerlijkheid en hoop Gelijkmoedigheid Orginele bron Moed Geloof Vertrouwen Niet hechten alwetenheid Soberheid Werk Deugden Nederigheid Wil en vrijheid Juiste actie Liefde Onschuld en waarheid Sereniteit Volmaaktheid

61 Identificatie Introjectie Projectie Isolatie Rationalisatie Verdedigingsmechanismen Onderdrukking Ontkenning Reactie Formatie Verdoving

62 De type’s in het bijzonder.

63 De bemiddelaar De succesvolle werker De gever De perfectionist De romanticus De loyalist De levensgenieter De waarnemer De baas

64 De een ( de perfectionist)  Hoe enen informatie verwerken.  Hoe communiceren enen met anderen.  Hoe kan je op optimale wijze met enen communiceren.  Hoe motiveer je enen.  Enen in een team  Enen en conflicten.  Enen als leider.  Enen als werknemer.

65 Hoe enen informatie verwerken.  Monniken met een oordelende geest.  Er is altijd maar een juiste oplossing voor ieder probleem.  Alle andere oplossingen tellen niet.  Honderd procent goed anders is het geheel fout.  Enen voeren rechtszaken in hun hoofd met een aanklager en een advocaat.

66 Hoe communiceren enen met anderen.  Non verbaal.  Stil tot ze klaar met denken zijn en het rechte eind gevonden hebben.  Inwendig koken.  Boosheid.  Trekken een blij gezicht als ze boos zijn.  Beleefde woorden spreken met een scherpe kritische toon.  Een glimlach in combinatie met een rigide houding.

67 Hoe communiceren enen met anderen.  Verbaal  We zijn er nog lang niet, we doen nog niet genoeg ons best.  Onuitgesproken aansporingen.  Nee schudden.  Feiten overdragen en netjes praten.  Preken.  Niet in de rede gevallen worden.  Zwart wit en ongenuanceerd.  Kunnen niet improviseren.

68 Hoe kan je met optimale wijze met enen communiceren.  Vraag aan enen wat niet klopt en besteedt net zoveel tijd aan het geen wel in orde is.  Spreek altijd vanuit je eigen idee wat goed is.  Erken altijd je fouten, maar laat je niet van de wijs brengen.  Gelegenheid bieden om zowel de voordelen als de nadelen van een bepaalde kwestie te bespreken.

69 Hoe kan je met optimale wijze met enen communiceren.  Zorg dat enen hun klachten uiten zelfs als je het niet met ze eens bent.  Wees rationeel en help hun frustratie in een positieve context te plaatsen.  Zorg dat je goed voorbereid bent.  Help hen meerdere manieren te zien.

70 Hoe motiveer je enen.  Werken voor een goed doel.  Genoegen scheppen in hun eigen deskundigheid.  Werken met integriteit.  Ethiek.  Wees oprecht en rechtvaardig.  Zorg dat er contact met mensen die ze respecteren.  Fouten maken deel uit van het proces.  Feed-back en waardering.  Helpen in het afbakenen van hun verantwoordelijkheid.

71 Enen en conflicten  Enen willen hun gelijk halen.  Vechten en wedijveren.  Vermijden.  Regels moeten nagekomen worden.  Afspraak is altijd afspraak.  Leggen vaak de verantwoordelijkheid bij anderen.

72 Enen in een team  Enen willen gelijk hebben.  Tegenspreken mag niet.  Verantwoordelijkheid voor een klein gebied.  Zullen zich altijd vergelijken met anderen.  Trekken zichzelf terug als de inspanning winst oplevert voor de ander.  Aandacht moet gericht zijn op het ontwikkelen van vaardigheden in plaats van op competitie  Gericht op zwakke plekken in plannen.  Enen zijn alert op storingen.

73 Enen als leider.  Kwaliteitscontrole.  Supervisie.  Perfect plannen.  Delegeren is moeilijk.  Werken graag alleen.  Bevooroordeeld.  Geen innovatie ( behoudend).

74 Enen als leider.  Op andere gedachten brengen is moeilijk.  Onzekerheid betekent vertraging in beslissingen.  Kunnen moeilijk met onverwachte gebeurtenissen omgaan.  Kunnen goed plannen en structureren.

75 Enen als medewerker.  Integriteit.  Werken graag bij bedrijven met een goede reputatie en imago.  Willen erkend worden zonder zichzelf op de voorgrond te plaatsen.  Kunnen binnen bestaande richtlijnen zeer vernieuwend zijn.  Kunnen flexibel zijn als ze weten hoe flexibel ze moeten zijn.  Meer gericht op het doel dan gericht op de werkwijze.

76 Enen als medewerker.  Direct ondervragingen in het openbaar kunnen bedreigend zijn.  Willen precies weten wat ervan ze verwacht wordt.  Welk protocol moeten we volgen.  Verandering moeten vooraf duidelijk bekend worden gemaakt.

77 Ontplooiingsmogelijkheden.  Let op wanneer je dwangmatig gaat denken.  Zet ?? bij regels.  Vervang zelfverwijt voor in zelfinzicht.  Check de realiteit.  Leer vergeven dat was toen en dit is nu.  Leer kritiek te vragen en te ontvangen.  Leer het verschil tussen zou moeten en ik wil.  Herken de eigen signalen van woede.

78 De bemiddelaar De succesvolle werker De gever De perfectionist De romanticus De loyalist De levensgenieter De waarnemer De baas

79 De twee ( de gever)  Hoe de twee informatie verwerkt.  Hoe communiceren tweeën met anderen.  Hoe kan je op optimale wijze met tweeën communiceren.  Hoe motiveer je tweeën.  Tweeën in een team  Tweeën en conflicten.  Tweeën als leider.  Tweeën als werknemer.

80 Hoe de twee informatie verwerkt.  De monniken met een trotse geest.  Opbergsysteem met kaarten.  Familieomstadigheden, gezondheidstoestanden DATA base.  Kan goed luisteren.  Legt werkrelaties vaak in de persoonlijke sfeer.  Weet veel over anderen negeert de eigen behoeftes.

81 Hoe communiceren tweeën met anderen.  Non verbaal.  Goed tempo.  Passende houding.  Vriendelijke toon.  Warme klank in de stem.  Bemoedigende gebaren.  Vaak ook aanraken.

82 Hoe communiceren tweeën met anderen.  Verbaal.  We staan er samen voor.  Je kunt op me rekenen.  Mag je me of niet  Wat kan ik voor jou doen.  Maar ook: Zonder mij had je het nooit gered.  Mijn deur staat altijd voor je open.  Ik geef maar wat krijg ik er voor terug.

83 Hoe kan je met optimale wijze met tweeën communiceren ?  Persoonlijke belangstelling en waardering overbrengen.  Zorg dat je weet wat de verwachtingen van de twee zijn.  Moedig tweeën uit te spreken over wat zelf willen.  Stel grenzen aan ze wat je voor je mogen doen.  Kritiek kan worden opgevat als een persoonlijke afwijzing.  Let op de inhoud is vaak ondergeschikt aan de vorm.  Veel lichaamstaal.  Herinner ze eraan dat niet iedereen een grote mate van persoonlijk contact op prijs stelt.

84 Hoe motiveer je tweeën.  Een goede relatie met een gezaghebbend persoon.  Ruimte geven voor ontplooiing van persoonlijke talenten.  Positief blijven bekrachtigen.  Duidelijk zijn over rol en verantwoordelijkheid.  Laten weten dat ze niet altijd aardig hoeven te zijn  Geef hen tijd nieuwe dingen te leren.

85 Tweeën en conflicten  Temperamentvol.  Geen respect grote irritatie.  Emotioneel manipuleren.  Uitbarstingen  Snel vergeten en vergeven.  Eerste vermijden dan vechten.

86 Tweeën in een team  Aardig gevonden willen worden.  Speciale aandacht willen krijgen.  Hechtheid uit emotionele binding.  Adviseren en aanmoedigen.  Richten zich op behoeften van hun teamleden.  Groepswerkers zijn sfeer gevoelig.  Attent voor anderen  Zorgen voor anderen. ( kadootjes kleine attenties)

87 Tweeën als leider.  Efficient.  Voorkeur voor werken achter de schermen.  Voelen zich aangetrokken tot veelbelovende nieuwe richtingen.  Ingroup of outgroep.  Macht en succes.  Netwerkers.  Willen herkend en gezien worden.  Enthousiasme en persoonlijke charme

88 Tweeën als leider.  Nadruk op het signaleren van de behoefte van anderen.  Menselijke interactie.  Beslissingen op basis van overleg met betrouwbare adviseurs.  Achter de schermen wordt macht op basis van onderlinge solidariteit en trouw aan elkaar verkregen.

89 Tweeën als medewerker.  Steun aan de baas.  Signaleren veranderende bond- genootschappen, weten waar de macht is.  Hebben veel waardering nodig.  Goede promotors.  Worden soms te trots over hun bijdrage.  Moeten op weg worden geholpen.

90 Ontplooiingsmogelijkheden.  Leer je eigen behoefte kennen in plaats van die van anderen.  Weet wat je werkelijk waard bent voor anderen.  Herken de wens om te vleien en je verlangen naar goedkeuring als signalen van angst.  Zoek je ware ik i.pv. Te leven met meerdere ikken om aan de behoefte van anderen te voldoen.  Doorzie je strategie om te geven om te ontvangen.  Weet wanneer mensen je echt nodig hebben.

91 De bemiddelaar De succesvolle werker De gever De perfectionist De romanticus De loyalist De levensgenieter De waarnemer De baas

92 De drie ( de succesvolle werker)  Hoe de drie informatie verwerkt.  Hoe communiceren drieën met anderen.  Hoe kan je op optimale wijze met drieën communiceren.  Hoe motiveer je drieën.  Drieën in een team  Drieën en conflicten.  Drieën als leider.  Drieën als werknemer.

93 Hoe de drie informatie verwerkt.  Monniken van ijdelheid  Hij neemt geen tijd voor negatieve feed-back.  Wel voor positieve feed-back.  Rangschikt informatie op basis van combinatie.  Denkt in overeenkomsten niet in verschillen.  Luistert in termen van potentiele middelen.  Steun verwerven bij iedereen die op zijn weg komt.  Zoekt in het verleden om het heden te begrijpen.  Onbelangrijke informatie verdwijnt.  Past alle relevante gegevens uit welke bron dan ook toe.

94 Hoe communiceren drieeën met anderen.  Non verbaal.  Mensen voelen zich op hun plaats gezet. Dominantie  Zoeken oogcontact.  Stralen dit is fantastisch gevoel uit.  Staan graag in het middelpunt.

95 Hoe communiceren drieeën met anderen.  Verbaal.  Dit is fantastisch  Wat jij hebt meegemaakt is leuk maar moet je horen wat ik ga doen.  Snel en oppervlakkig.  Praten vastberaden en altijd op succes gericht.

96 Hoe kan je op optimale wijze met drieën communiceren.  Spreek over resultaten en prestaties.  Nadruk op actitiviteit in plaats van context en theorie.  Roep ze een halt toe stop !!!  Laat zien dat anderen ook aan het succes kunnen bijdragen.  Wees vastberaden in het presentesren van andere standpuinten.  Erken hun bezorgdheid om tijd te verspillen.  Bouw evaluatiemomenten in en mogelijkheden tot feed- back.  Plaats kritiek tegen de achtergrond van betere resultaten

97 Hoe motiveer je drieën.  Tastbaar succes is de drijfveer.  Materieeel status en bonussen.  Behoefte aan goedkeuring.  Niet willen falen.  Solisten.  Laat ze uitblinken.  Prestatie gerichte taken.  Vaak gaan ze vanzelf.

98 Drieën in een team.  Als er geen duidelijke rolverdeling is nemen drieen de leiding.  Grote betrokkenheid.  Bewijzen steeds weer hoe belangrijk ze zijn voor het team.  Geen oog voor details.  Gaan concurreren met collegae die even goed zijn.  Zijn promotors en verkopers en imago gericht.  Soms manipulerend en benadrukken hun eigen keuze’s.  Ongeduld met collegae die een lager tempo hebben.

99 Drieën en conflicten.  Boos als projecten worden onderbroken.  Ongeduldig bij problemen.  Machtsconflicten.  Vechten en soms vermijden, naast aanpassen.  Als efficientie ontbreekt onstaan er conflicten.  De drie ervaart soms luiheid bij mensen die zijn werktempo niet bij kunnen houden.

100 Drieën als leider.  Leider als voetballers. Ze kennen alle trucs om de bal in goede richting te krijgen.  Stropen mouwen op.  Hebben een enorme energie en werklust.  Passen vaak situationeel leiderschap toe.  Nemen soms teveel risico.  Gewoon doen.  Kwantiteit en kwalilteit.  Richt zich op uitbreiding van doelen.  Ongeduldige leiders

101 Drieën als medewerker.  Beloningen en status.  Gevoelig voor verschillen in status.  Ontbreken van erkenning leidt tot concurrentie met anderen.  Windhonden trekkend aan hun riem.  Drieëen leren terwijl ze bezig zijn.  Zitten nooit achteruit

102 Ontplooiingsmogelijkheden.  Stop is het sleutelwoord.  Ruim tijd in voor emoties.  Verschil tussen doen en voelen.  Fantasie en werkelijkheid.  Sta stil bij problemen.  Schenk aandacht aan uitstellen van gevoelens.  Merk op dat als je voelt als je jezelf bedriegt.  Ervaar je faalangst als de werkdruk afneemt.  Sta toe dat mensen van je houden om wie je bent en niet om wat je doet.  Keuze’s maken op basis van gevoel en niet op basis van status.

103 De bemiddelaar De succesvolle werker De gever De perfectionist De romanticus De loyalist De levensgenieter De waarnemer De baas

104 De vier ( de romanticus )  Hoe de vier informatie verwerkt.  Hoe communiceren vieren met anderen.  Hoe kan je op optimale wijze met vieren communiceren.  Hoe motiveer je vieren.  Vieren in een team  Vieren en conflicten.  Vieren als leider.  Vieren als werknemer.

105 Hoe de vier informatie verwerkt.  Verwerkt vanuit een melancholieke geest.  Richt zich op datgene dat ontbreekt.  Hunkeren naar wat ze missen.  Ervaart vaak artistieke censuur.  Vieren lopen vooruit op de mogelijkheid van verlies.

106 Hoe communiceren vieren met anderen.  Non verbaal.  Stralen emotionaliteit uit.  Elegantie.  Theatrale indruk.  Stemmingen.  Melancholie.

107 Hoe communiceren vieren met anderen.  Verbaal.  Willen iets maken dat nooit eerder vertoont.  Uniek zijn dat is het !!  Vertelt over zijn gedachten  Als ik nu maar !!!  Zie je dan niet dat ik anders ben dan anderen.  Verontwaardiging.

108 Hoe kan je op optimale wijze met vieren communiceren.  Biedt persoonlijke steun en warmte.  Vieren zijn snel afgeleid.  Steun de persoon los van zijn/haar prestaties  Laat je niet in verwarring brengen door de emoties.  Weer vastberaden als vieren alles laten varen voor een nieuw idee.

109 Hoe motiveer je vieren.  Biedt autenticiteit.  Honoreer hun unieke bijdrage en stijl.  Toon je waardering voor hun vermogen er iets moois van te maken.  Geef ze speciale aandacht.  Aanmoedigen tot het geven van feed- back.

110 Vieren in een team.  Sterspelers.  Bijzonder zijn is belangrijker dan een plaats hebben in een team.  Vergelijking tussen teamleden vermijden.  Regelmatig vinden er interpersoonlijke drama’s plaats.  Gaan zich verweren als ze over het hoofd gezien worden en kunnen dan wraakzuchtig reageren.

111 Vieren en conflicten.  Geven geven ons het gevoel dat we altijd tekort schieten.  Verleiden en afwijzen.  Vechters.  Reageren zich soms af zonder aanziens des persoons.

112 Vieren als leider.  Kunnen concurreren.  Doelen en resultaten stellen om zich te kunnen van anderen onderscheiden.  Rivaliserend leiderschap.  Presenteren zich op unieke en dramatische wijze.  Geven leiding als hun hart in hun werk zit.  Hebben gevoel om mensen die goed bijelkaar passen met elkaar samen te laten werken.  Kunnen anderen uitdagen tot de beste prestaties.

113 Vieren als medewerker.  Willen zich bijzonder voelen.  Extra verdiensten en voorkeursbehandeling.  Veranderen routineuze handelingen in unieke werkzaamheden door ze anders te benaderen.  Hartstochelijke betrokken bij zaken die voor hen waardevol is.

114 Ontplooiingsmogelijkheden.  Verlies is realiteit.  Opgaan in verdriet doorbreken en zorgen voor anderen.  Stop met zelfsabotage en onvoltooide zaken.  Doorzie hen patroon van aantrekken en afstoten.  Ontdek bij jezelf wat je bij anderen benijdt.  Richt je op wat je hebt i.p.v. wat je mist.  Zorg voor steunpunten om verdrietige perioden te kunnen overbruggen.  Ga ervan uit dat intimiteit angst voor verlies in de steek gelaten teweeg zal brengen

115 De bemiddelaar De succesvolle werker De gever De perfectionist De romanticus De loyalist De levensgenieter De waarnemer De baas

116 De vijf ( de observeerder).  Hoe de vijf informatie verwerkt.  Hoe communiceren vijven met anderen.  Hoe kan je op optimale wijze met vijven communiceren.  Hoe motiveer je vijven  Vijven in een team  Vijven en conflicten.  Vijven als leider.  Vijven als werknemer.

117 Hoe de vijf informatie verwerkt.  Monniken met een hebzuchtige geest.  Onderzoekend.  Verzamelt strategische informatie  Denkproces lijkt op een systematische catalogus, een laatje open andere laatje dicht.  Kennis is macht.  Houden informatie voor henzelf.  Gierig met tijd en informatie.  Om informatie moet je vragen.  Om informatie moet je vragen.

118 Hoe communiceren vijven met anderen.  Non verbaal.  Vijven verhullen niets in hun lichaamstaal en gezichtuitdrukking.  Pokerface.  Soms zijn ze er niet, als ze er wel zijn.  Calibreren niet.  Vijven drukken hun genegenheid uit d.m.v zorgvuldig uitgekozen signalen.  Kiezen van een positie is een signaal.  Komen alleen tevoorschijn als hun interesse is gewekt.  Deelname aan een activiteit is een uiting van ik wil wel contact met je.

119 Hoe communiceren vijven met anderen.  Verbaal.  Ingekeerde manier van communiceren.  Zijn cerebraal en afstandelijk.  Objectief en op zich zelf.  Niets spontaans alles is gestructureerd, alles is gepland.  Wisselen feiten uit en geen gevoelens.  In gesprekken met vijven kunnen lange stiltes.  Willen onzichtbaar zijn.

120 Hoe kan je op optimale wijze met vijven communiceren.  Gun tijd.  Respecteer hun grenzen.  Kondig jezelf aan.  Doe niets onverwachts.  Zorg voor regelmatig evaluatie punten vat veel samen tijdens het gesprek.  Weersta de verleiding om te verzinnen wat de vijf voelt.  Soms begrijpen ze je vraag niet.

121 Hoe motiveer je vijven.  Gun hen de rol van deskundige.  Geeft hen de ruimte om te waarnemen.  Geef ze gelegenheid deskundigheid om vaardigheden te ontwikkelen op hun interesse gebeid.  Geef ze ruimte alleen te werken.  Maak ze bewust van hun terugtrekking op de ander.

122 Vijven in een team.  Wijze van contact lijkt meer op “nemen”, dan “geven”.  Als ze interesse hebben voor de taak, kunnen ze zich isoleren.  Communiceren over specifieke vragen binnen hun interessesfeer.  Weiden niet uit en zullen niet doorvragen.

123 Vijven en conflicten.  Vermijden en weglopen, niet vechten.  Kunnen conflicten moeilijk hanteren.  Geen verweer tegen openlijke confrontatie.  Vijven geven geen informatie over de wijze van hun besluitvorming.  Vijven vermelden hun besluiten als een simpele mededeling.  Hebben moeite met emoties van anderen.  Vijven zijn slecht toegankelijk.  Zoeken geen persoonlijk contact.

124 Vijven als leider.  Vanachter gesloten deuren.  Vanuit de positie als denker en analiticus.  Geven boodschappen zonder versiering.  Gaan heel snel over tot delegeren en laissez faire.  Vergaderen vertrouwelijk met andere managers.  Verbergen informatie.  Afdelingen worden tegen elkaar uitgespeeld.  Vijven kunnen wachten.  Raken niet snel in paniek.

125 Vijven als medewerker.  Een werkomgeving met veel bureau’s en geen scheidingsmuren is een hel voor vijven  Met zijn allen lunchen nee vijven willen rust en vrede.  Ze vragen zich altijd af:  Wat ga ik doen ?  Hoeveel is er te doen ?  Hoe lang zal het duren ?  Gevoelig voor prikkels voor buitenaf worden ze inefficient in een omgeving met veel prikkels.

126 Ontplooiingsmogelijkheden.  Merk op wanneer je anderen niet in je gedachten en emoties laat delen.  Observeer hoe je kennis, tijd energie, privacy en persoonlijk ruimte voor jezelf behoudt.  Observeer hoe het denken de plaats in kan nemen van het ervaren van emoties en lichamelijke sensaties.  Leer om te gaan met onverwachte dingen en niet geplande activiteiten.  Ga na waarom je geen emoties wil tonen.  Besef dat terugtrekkende krachten de ander in rol van initiatief nemer plaatsen.

127 De bemiddelaar De succesvolle werker De gever De perfectionist De romanticus De loyalist De levensgenieter De waarnemer De baas

128 De zes ( de loyalist )  Hoe de zes informatie verwerkt.  Hoe communiceren zessen met anderen.  Hoe kan je op optimale wijze met zessen communiceren.  Hoe motiveer je zessen.  Zessen in een team  Zessen en conflicten.  Zessen als leider.  Zessen als werknemer.

129 Hoe de ‘zes informatie verwerkt.  Monniken met de twijfelende geest.  Zessen houden hun overtuigingen steeds tegen het licht.  Blootleggen van onderliggende informatie.  Zijn nooit zeker over intenties van anderen.  Zijn goed voorbereid en zoeken altijd naar dubbele boodschappen.  Laten zich moeilijk overtuigen.

130 Hoe communiceren zessen met anderen.  Non verbaal.  Grote ogen  Onverzettelijke houding  Als ze zich zeker voelen wordt hun spreektoon zacht en warm.  Onveiligheid hard en confronterend.  In de gezichtsuitdrukking is twijfel en achterdocht te zien.

131 Hoe communiceren zessen met anderen.  Verbaal.  Het gaat om de inhoud niet om de vorm.  Ik ben nog aan het denken  Is dat wel zo, moeten we niet uitkijken.  Richten de discussie vaak op potentiëele problemen.  Analytisch vermogen  Gebruiken of angstige taal of juist heldenmoed.  Naar buiten treden om te spreken vinden zessen vaak moeilijk.

132 Hoe kan je op optimale wijze met zessen communiceren.  Geef zessen zekerheid.  Blijf ook positieve kanten belichten.  Zessen kunnen vaak maar een stap tegelijk doen.  Let op met plotselinge veranderingen.  Moedig zessen aan om hun gedachten te toesten aan de werkelijke situatie en niet aan hun angstscenario’s  Zessen geven hun meerderen vaak te veel macht, verzetten of volgen is dan de reactie.  Zessen klagen wel maar doen toch wat er gedaan moet worden.

133 Hoe motiveer je zessen.  Geef zessen macht die ze aankunnen.  Zorg dat ze weten waar ze aan toe zijn.  Laat ze zwakkeren uit hun omgeving beschermen.  Help hun negatieve gedachten te uiten en te toetsen aan de werkelijkheid.  Geef voldoende informatie en zorg dat mee kunnen beslissen.  Laat zaken onderzoeken door een zes en neem pas een beslissing als je de zes gehoord hebt.  Toon waardering voor hun scherpzinningheid.  Wordt niet boos al ze vragen stellen.  Als ze vragen stellen lijkt het net of ze je aanvallen, maar zo wordt het zelden bedoelt.

134 Zessen in een team.  Zessen zijn sterk gericht op de onderlinge relaties.  Veiligheid is voor een zes solidariteit.  Competetie vinden ze niets  Zessen volgen de leider of vechten tegen de leider.  Zessen zijn de teamspelers pur sang.  Goede probleemoplossers.  Wie kan ik nu echt vertrouwen.  Zijn creatief en gericht op echte vriendschap.

135 Zessen en conflicten.  Conflicten gaan altijd over twijfel en vertrouwen.  Ja maar of heb je er wel aangedacht.  Vechten tegen autoriteiten.  Twee uitersten vechten of aanpassen.  Zessen hebben een overdenkingsproces dit wordt vaak door anderen als vervelend gevonden.  Vaak als het goed gaat is de zes op zijn hoede en kan heel vervelend en aanvallend het gevoel van enthousiasme weghalen.  Tijdsdruk in conflicten is voor een zes erg vervelend.

136 Zessen als leider.  Zessen komen met tegenslag tot leven.  Bedrijf in de rode cijfers een zes redt ze.  Twijfel verdwijnt als er problemen opgelost moeten worden.  Energie wordt vergroot indien er nieuwe uitdagingen zijn.  Als de problemen opgelost zijn en tegenstand weg worden er zaken uitgesteld en komt de oude twijfel weer terug.  Als er obstakels zijn richten ze hun energie op de obstakels.  Zessen richten zich op de underdog en ervaren het soms als schokkend als ze merken dat als leidinggevende zelf autoriteit hebben.

137 Zessen als medewerker.  Zessen zijn met ons of tegen ons.  Loyalisten of rebellen.  Vriendelijke toenadering is bij zessen erg belangrijk.  Zekerheid is de sleutel.  Wat zal erin de toekomst gebeuren.  Erken hun prestaties en ze worden zeer creatief en coöperatief.  Zessen reageren goed op duidelijke regels en straffen en bevelstructuur.

138 Ontplooiingsmogelijkheden.  Check de realiteit.  Spreek je angsten uit.  Controleer je conclusies bij iemand die je vertrouwd.  Vermijd vage overeenkomsten.  Zessen hebben steun nodig meer dan andere typen.  Zoek veiligheid in richtlijnen  Herken de neiging om te vluchten of te vechten.

139 De bemiddelaar De succesvolle werker De gever De perfectionist De romanticus De loyalist De levensgenieter De waarnemer De baas

140 De zeven ( de levensgenieter)  Hoe de zeven informatie verwerkt.  Hoe communiceren zeven met anderen.  Hoe kan je op optimale wijze met zeven communiceren.  Hoe motiveer je zevens.  Zevens in een team  Zevens en conflicten.  Zevens als leider.  Zevens als werknemer.

141 Hoe de zeven informatie verwerkt.  De monniken met een onverzadigbare geest.  Zevens denken in de toekomst.  Plannen maken.  Netwerken met mensen die zijn/haar visie delen.  Denken associastief.  Er zijn altijd eindeloos veel mogelijkheden.  Geen zin in eentonige taken.  Positieve zaken worden altijd extra belicht, terwijl negatieve zaken niet serieus worden genomen.

142 Hoe communiceren zevens met anderen.  Non verbaal.  Ze komen overtuigend over.  Kijken vaak vrolijk.  Enthousiasme.  Heldere expressie en lichaamstaal.  Blij maar met weinig inhoud en veel variatie.

143 Hoe communiceren zevens met anderen.  Verbaal.  Strooien met onzekerheden en ontsnappingmogelijkheden  In discussie vliegen ze alle kanten op.  Hebben altijd veel opties.  Zevens zetten problemen vaak in een andere context en doen dit dan op een onlogische wijze.  Meesterlijke vertellers.  Stel je dat eens voor, of wat zou het mooi zijn.  Zevens houden zich niet bij een idee maar bij meerdere tegelijk.

144 Hoe kan je op optimale wijze met zevens communiceren.  Het zijn mensen die de droom levend houden.  Wijs hen wel op problemen die op een constructieve manier opgelost dienen te worden. Help hen ook de negatieve kant van zaken te zien.  Zevens vervelen zich snel.  Vat veel samen benadruk de belangrijkste punten en maak kennisoverdracht niet te langdradig.  Zevens kunnen na het maken van een afspraak weer heel snel van gedachten veranderen.  Zeven kunnen sarcastisch worden als ze beknot worden in hun vrijheid.

145 Hoe motiveer je zevens.  Gebruik hun actieve geest.  Zorg dat zevens zich kunnen vermaken.  Geef ze avontuur en ontelbar veel mogelijkheden.  Ze zijn vaak op zoek naar de nieuwste technologische verworvenheden.  Verwelkom hun enthousiasme  Laat ze netwerken en contact houden met veel mensen.  Zeven moeten hun plannen koppelen aan reële middelen

146 Hoe motiveer je zevens.  Geef zevens de ruimte.  Zorg dat ze plezier hebben in hun werk.  Leg geen nadruk op gezag,maar zorg dat ze zich gelijkwaardig voelen.  Perk ze niet in maar geen het werk waarde.

147 Zevens in een team.  Hebben feeling voor nieuwe ontwikkelingen in het werkveld.  Zorgen voor en continue informatiestroom.  Zijn graag intermediar met andere groepen.  Ze gaan snel soms te snel.  Nieuwe keuze’s nieuwe richtingen en een nieuwe aanpak.

148 Zevens en conflicten.  Zeven ontvluchten beperkingen.  Ontwijken pijn en vervelende klussen.  Zevens willen altijd met iedereen op gelijke voet leven. ( leiderschapsconflicten)  Zevens doen vaak heleboel dingen tegelijkertijd die dan niet goed aflopen.  Zevens worden vaak beschuldigd van hun deel van de taak niet te volbrengen.

149 Zevens als leider.  Kunnen veel informatie samenbrengen tot een geheel.  Hebben een sterk optimistische kijk op de toekomst.  Verbaal sterk enovertuigend.  Het zijn meer planners dan uitvoerders.  Zevens moeten leren delegeren.  Soms nemen ze op een chaotische wijze beslissingen.

150 Zevens als medewerker.  Procesgericht.  Wederzijds respect voor elkaar.  Zevens willen graag geaccepteerd worden door hun collegae.  Zeven kunnen veel halen uit de beginfase van een conflict.  Ze hebben vaak een houding van wie verteld mij wat.  Zevens zijn snelle werkers.

151 Ontplooiingsmogelijkheden.  Let op de aantrekkingskracht van nieuwe zaken maak ook de oude dingen af.  Verlangen naar plezier is soms een vlucht voor pijn en problemen.  Let op dat je niet heleboel dingen tegelijk doet.  Ontdek dat oppervlakkige activiteiten de plaats in kunnen nemen voor diepgang.  Herken je neiging om kritiek van anderen niet serieus te nemen.  Kijk naar de omvang van je eigen verant- woordelijkheden.

152 De bemiddelaar De succesvolle werker De gever De perfectionist De romanticus De loyalist De levensgenieter De waarnemer De baas

153 De acht ( de baas )  Hoe de acht informatie verwerkt.  Hoe communiceren achten met anderen.  Hoe kan je op optimale wijze met achten communiceren.  Hoe motiveer je achten.  Achten in een team  Achten en conflicten.  Achten als leider.  Achten als werknemer.

154 Hoe de acht informatie verwerkt.  Monniken met een begerige geest.  Zoeken naar uitdagingen.  Gericht op het doel  Macht en waarheid en tegenwerking en wraak.  Soms oogkleppen boosheid over hetgeen jij als eerlijk ziet.  Alternatieven wijs je bijvoorbaat soms af.  Je wuift suggesties af je weet het allemaal wel.

155 Hoe communiceren achten met anderen.  Non verbaal.  Als een acht er is dan is hij er ook.  Achten stralen zekerheid uit.  Loyalisten kunnen achten als bedreigen ervaren.  Zelfs als ze klein van stuk zijn is de lichaamstaal van achten direct en veelzeggend.  Er is een voortdurende stroom van energie.

156 Hoe communiceren achten met anderen.  Verbaal.  Achten zijn erg direct en confronterend.  Onverbloemd en openhartig.  Wijzen snel de schuldige aan als ze zich bedreigd voelen.  De mening van de acht is altijd direct bekend.  Willen graag kritiek krijgen via een boogje.  Achten hebben geen verborgen agenda.  Achten zijn zich vaak niet bewust van hun invloed op anderen.  Komen soms arrogant over maar ook zelfbewust en krachtig.

157 Hoe kan je op optimale wijze met achten communiceren.  Wees duidelijk in ja en nee.  Houdt voet bij stuk zo win je respect.  Hou je aan de hoofdlijnen in een discussie.  Sluit niet gelijk een compromis.  Ze zijn niet uit op complimenten en geven ze zelf ook niet vaak.  Luister naar wat ze te zeggen hebben.  Als je een fout heb gemaakt kuip dan niet door het stof maar vertel het hem wel eerlijk.  Geef achten feed-back  Hou achten goed op de hoogte.

158 Hoe motiveer je achten.  Geef ze actie en uitdagingen.  Competitie  Geef ze veel werk en laat ze hun energie goed besteden.  Het is alles of niets.  Werk is alleen de moeite waard als je je er helemaal voor in kan zetten.  Laat ze ook zwakkeren beschermen.  Het gaat achten om de waarheid.  Soms moet je ze wel afremmen.

159 Achten in een team.  Het zijn toegewijde strijders.  Werken tot ze erbij neervallen.  Pakken de moeilijke zaken aan.  Lage tolerantie voor vergaderingen.  Sociale relaties in een team zijn voor achten belangrijk.  Geef ze een begrensd gebied.  Stel wel duidelijke grenzen aan verantwoordelijkheden.

160 Achten en conflicten.  Oneerlijk en onrechtvaardig.  Het zijn echte vechters geen vermijders.  Zijn niet erg fijngevoeling en kunnen goed uithalen.  Bij onduidelijkheid kunnen ze ontploffen.  Slapjanussen en leugenaars.  Belonen en straffen.

161 Achten als leider.  Direct en assertief  Rechtvaardig  Speerpuntacties  Preferen geen delegatie maar houden de macht zelf in de hand.  Zien soms anderen als verraders.  Soms worden kleinigheden groot opgeblazen.  Woede en wraak.

162 Achten als medewerker.  Wie heeft de autoriteit.  Zullen naar macht zoeken.  Zijn praktisch in oplossingen.  Beschermen vaak de minderen in de groep.  Jonge achten blinken soms uit in destructief gedrag.  Soms grenzen stellen en straffen uitdelen.

163 Ontplooiingsmogelijkheden.  Geef andere ook de gelegenheid zich te ontplooien.  Merk op wanneer je gevoel van onzekerheid toeneemt en je de neiging hebt om zaken te laten escaleren.  Leer dat een compromis sluiten geen teken van zwakte is.  Leer je woede in toom te houden.  Laat soms je zwakte eens zien.  Ontdek dat verschillen in standpunten van anderen voor kunnen komen.

164 De bemiddelaar De succesvolle werker De gever De perfectionist De romanticus De loyalist De levensgenieter De waarnemer De baas

165 De negen ( de bemiddelaar)  Hoe de negen informatie verwerkt.  Hoe communiceren negens met anderen.  Hoe kan je op optimale wijze met negens communiceren.  Hoe motiveer je negens  Negens in een team  Negen en conflicten.  Negens als leider.  Negens als werknemer.

166 Hoe de negen informatie verwerkt.  De monniken met een luie geest.  Worden vaak heel erg in beslag genomen door anderen.  Veel op details en verbreding van gezichtsveld.  Ziet samenhang.  Taxeren als geen ander de positie van anderen.  Leren soms hun eigen gevoelens uit te schakelen en doen daarmee zichzelf te kort.

167 Hoe communiceren negen met anderen.  Non verbaal.  Vaak is ingehouden woede zichtbaar en voelbaar.  Gaat netjes praten en snel  Rood hoofd.  Gespannen bewegingen.

168 Hoe communiceren negen met anderen.  Verbaal.  Rustig en zacht praten  Weinig feed-back  Soms rustig tijdens de ontploffing hard.  Blijven het liefst neutraal.  Willen de vrede bewaren.  Schuiven soms dingen af.

169 Hoe kan je op optimale wijze met negens communiceren.  Soms zeggen ze ja maar bedoelen nee.  Wie zwijgt stemt toe klopt hier dus niet.  Baken verantwoordelijkheden af.  Negens gaan vaak met je mee terwijl ze dat niet willen.  Negens hebben structuur nodig, procedures en een heldere gezagstructuur.  Negens hebben de neiging veel te praten en soms om de hete brij heen te draaien.

170 Hoe motiveer je negens.  Belangen van anderen verdedigen dat willen ze wel.  Negens gaan vaak tegen hun zin in te veel de belangen van anderen volgen.  Negens ontwikkelen vaak deskundigheid op een duidelijk gebied, geef ze die kans.  Zorg dat ze zich bewust zijn van hun noden.

171 Negens in een team.  Staan altijd klaar voor anderen.  Nemen geen standpunt in.  Zijn het met iedereen eens.  Geboren groepsmensen.  Ze gaan op in de aspiraties van de anderen.  Laten anderen scoren.  Als teamlid zijn ze vaak creatiever als eenling.

172 Negens en conflicten.  Soms koppig niet communiceren.  Aan welke kant staan ze eigenlijk.  Negens hebben een hekel aan conflicten.  Nemen soms zonder uitleg aan anderen beslissingen.  Graven zich in.  Eenmaal een positie ingenomen krijg er niet vanaf.

173 Negens als leider.  Kiezen niet en raken verscheurd.  Hebben vaak globale doelen iedereen moet zich er prettig invoelen.  Negens willen altijd consensus.  Conflicten zijn moeilijk.  Hebben het liefste zelfstandige werknemers.  Zijn niet snel in veranderen.

174 Negens als medewerker.  Gevoelig voor structuur.  Houden van een stimulerende omgeving en duidelijke regels.  Willen over het hoofd worden gezien.  Bemiddelaars zijn vaak de lijm in de organisatie.

175 Ontplooiingsmogelijkheden.  Zorg voor deadlines, structuur en positieve feedback  Stel niet altijd alles uit.  Maak af wat je van plan bent.  Vertragen maakt je alleen bozer.  Vraag je af wat wil ik zelf en niet altijd wat wil de ander.  Welke gevoelens verdoof je ten onrechte.


Download ppt "Op zoek naar het wonderbaarlijke Een zoektocht naar jezelf en begripsvorming over gedrag van anderen."

Verwante presentaties


Ads door Google