Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSiebe van den Broek Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Workshop Inkoop bdKO 31 mei 2012 Nico Keller & Gert Walhof Organisatie Captise
2
Persoonlijke Introductie Nico Bronswerk Refac Thomassen International Ammeraal productie Ferney Holland Otis Avebe Philips ETG Howden TwenceNevi docent 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO2
3
Persoonlijke introductie Gert 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO3 &
4
Context o Jonge branche o Branche van belang o Van arbeidsmarktvoorziening naar begeleiden jonge kinderen in hun ontwikkeling o Van sterke groeimarkt naar krimp o Van focus op kwantiteit naar focus op kwaliteit 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO4
5
Context 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO5
6
Inkoop 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO 6 Waardeketenmodel Porter
7
Inkoop een definitie INKOOP = Het van externe bronnen betrekken van alle goederen en diensten die noodzakelijk zijn voor de bedrijfsuitoefening, de bedrijfsvoering en de instandhouding van het bedrijf tegen de voor de organisatie meest gunstige voorwaarden (Arjan van Weele) Alles waar een factuur tegenover staat! (Jan Telgen) 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO7
8
Inkoop bijdrage o Kosten en besparingen: o Externe leveranciers o Proceskosten o Kwaliteit o Innovatie o Risicobeheersing 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO8
9
Inkoop het belang 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO9
10
Inkoop belang 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO10
11
Model 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO11
12
Algemeen Beleid & Inkoop Beleid o Doelstellingen, middelen, organisatie en tijdpad o Doelstellingen inkoop moeten bijdragen aan organisatiebeleid o Zelf doen of uitbesteden 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO12
13
Algemeen Beleid & Inkoop Beleid 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO13 Treacy en Wiersema
14
Algemeen Beleid & Inkoop Beleid 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO14 MSU-Model (Monczka)
15
Klanten & leveranciers o Wie is de klant? o De klant van de (interne) klant 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO15 Interne klant Leveran- ciers markt Proces
16
31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO16
17
Control o Doelstellingen en prestaties o Inzet mensen & middelen o Inzicht in contracten o Inzicht in verplichtingen 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO17
18
Randvoorwaarden o Organisatie & personeel o Inkoopkennis & kunde o Zelf doen, samen of uitbesteden o Methoden & procedures o Wie mag verplichtingen aangaan o Hoe komt een specificatie tot stand o Altijd 3 offertes? o Informatievoorziening o Elektronisch inkopen 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO18
19
Bijdragen aan vragen sector o Kosten o Extern o Intern o Flexibilisering o Kwaliteit o Innovatie 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO19
20
Het begint met inzicht 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO20
21
Alleen is maar alleen 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO21 BedrijfsuitoefeningBedrijfsvoering Samen tenderen Samen kennis ontwikkeling en delen Gezamenlijke resources
22
Vragen 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO22
23
Pauze 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO23
24
Persoonlijke Introductie Nico Bronswerk Refac Thomassen International Ammeraal productie Ferney Holland Otis Avebe Philips ETG Howden TwenceNevi docent 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO24
25
En dan nu de praktijk De basis wordt gevormd door de verschillende anonieme financiële gegevens die ontvangen zijn. 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO25
26
De teneur is Onbalans van de inkoop omzet Versus de inkoop proceskosten 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO26
27
Grove verdeling totale kosten o Personeel70% o Huisvesting (incl. afschrijving)15% o Overige lasten (incl. afschrijving)14% o Rente – en buitengewone lasten 1% Bron: Sectorrapport Kinderopvang 2010 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO27
28
Kernwoorden o Flexibiliteit o Marktvraag kunnen volgen o Kostenbeheersing o Prijzen/tarieven omlaag o Proceskosten verminderen 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO28
29
Wat staat u te doen? 1.Verzamelen van data 2.Analyse van de data 3.Mogelijke oplossingen 4.Best haalbare kiezen 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO29
30
Personeelslasten o Ingeleend (tarieven/condities) o Tijdelijke contracten (verlengen of niet) o Vaste krachten (koesteren) o Opleidingen (gezamenlijk/in compagny) o Representatie (wat is echt nodig) Bij ongewijzigd volume betekent dit 5% besparen en een 3% hogere marge 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO30
31
Huisvesting huur o Einde huurcontracten in kaart brengen o Krimp: eerst aflopende contract opzeggen o Onderhandelen over verlagen huur o Overtollige ruimte onderverhuren o Alternatieve, goedkopere locaties zoeken o Energie tarieven (aansluiten bij collectief) o Bezwaar maken tegen OZB aanslagen o Bezwaar tegen afvalstoffenheffing etc. 10% besparen is 1.5% hogere marge! 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO31
32
Huisvesting eigendom o Overtollige ruimte onderverhuren o Goedkopere locaties zoeken o Energie tarieven (collectieve contracten) o Bezwaar maken tegen OZB aanslagen o Bezwaar tegen afvalstoffenheffing etc. 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO32
33
Huisvesting algemeen o Verzekeringspolissen laten vergelijken door een onafhankelijke deskundige o Beveiliging bij meerdere locaties in verschillende plaatsen neem een landelijk/regionaal opererend bedrijf in de arm 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO33
34
Overige lasten o Inrichting (maximalisatie standaardisatie) o Onderhoud/schoonmaak (zelf doen) o ICT (samen inkopen – allemaal hetzelfde) o Voeding (laten bezorgen) o Afval o Vervoer o Telefonie (bundelen en meedoen aan een veiling) o Kantoorartikelen (landelijk contract) 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO34
35
Voorbeeld crediteurenanalyse I 1.Facturen debet:8.321 a.6.026 (72%) waarde <€500,- b.2.157 (28%) waarde >€500,- 2.Kas(sa)bonnen:9.560 3.Inkoopvolume op factuur:€ 6.373.000,- 4.Inkoopvolume kas (geschat!):€ 700.000,- 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO35
36
Daaruit volgt 1.Gemiddelde waarde alle facturen:€766,- 2.Gemiddelde waarde facturen <€500,-:€152,- 3.Gemiddelde waarde kas(sa)bonnen:€ 73,- 4.Kosten afhandeling factuur:€35,- - €76,- 5.Kosten halen goederen & afhandeling:€114,- Conclusie: Personeelskosten behandeling van facturen met lage waarde en kas(sa)bonnen zijn: 6.026 X €76,- + 9.560 X €114,- = €1.547.180,- Voor een inkoopvolume van €1.618.000,- Dus prijzen en tarieven niet van belang, proceskosten wel. 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO36
37
Voorbeeld crediteurenanalyse II 1.Totaal aantal facturen: 1.163 2.Totale inkoopvolume: €1.775.000,- a.500 (43%) daarvan waarde <€500,-: € 150.000,- b.663 (57%) daarvan waarde >€500,-: € 1.625.000,- 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO37
38
Daaruit volgt 1.Gemiddelde waarde alle facturen:€14.008,- 2.Gemiddelde waarde facturen <€500,-:€300,- 3.Kosten afhandeling factuur:€35,- - €76,- Conclusie: Personeelskosten behandeling van facturen met lage waarde zijn: 500 X €76,- = €38.000,- Voor een inkoopvolume van €150.000,- Beter voorbeeld als het eerste voorbeeld, maar weer geldt: prijzen en tarieven niet van belang, proceskosten wel. 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO38
39
Wat nu te doen 1.Inventarisatie alle contracten/afspraken 2.Sterke reductie aantal leveranciers 3.Afspraken maken over verzamelfacturen 4.Geen kassabonnen meer 5.Dagelijkse boodschappen laten bezorgen 6.Bewaking schoonmaak etc. concentreren 7.Inkoopcombinatie ad hoc of permanent 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO39
40
Contracten & afspraken o Nog geldig? Wanneer opzeggen o Flexibiliteit ‘inbouwen’ o Verzamelfacturen o Waar mogelijk bundelen van diensten 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO40
41
Reductie aantal leveranciers o Groter volume per leverancier o Veel kleiner aantal facturen 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO41
42
Verzamelfacturen o Vastleggen in overeenkomsten o Betalingskorting opnemen o Introduceren Purchasing Credit Cards 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO42
43
Geen kas(sa)bonnen meer o Eigen personeel ontlasten o Te duur om boodschappen te doen o Kosten onvoorspelbaar o Administratiekosten zijn te hoog 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO43
44
Dagelijkse boodschappen o Groothandel in de arm nemen o Aansluiten bij zieken- of verzorgingstehuis o Eenvoudige bestelroutines maken 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO44
45
Bewaking/schoonmaak etc. o Contract met een Multi disciplinaire dienstverlener: o Schoonmaak o Bewaking o Onderhoud o Verhuizingen o Etc. 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO45
46
Inkoopcombinatie o Niet zelf ‘het wiel uitvinden’ o Assortimentscommissie o Samen doen wat kan (en dat is veel): o Energie/water o Telecommunicatie o Computer (hard – en software) o Facilitaire diensten o Etc. 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO46
47
Samenvatting o Flexibiliteit inbouwen o Verlagen proceskosten o Verlagen inkoopvolume 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO47
48
Aan het werk! Discussie Wat als eerste te doen? Wie en wat is daarbij nodig? 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO48
49
Vragen 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO49
50
Tot slot Evaluatie Afsluiting Borrel 31 mei 2012Workshop Inkoop voor bdKO50
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.