De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Muziek: Jos Broos Dromen, Durven, Delen, Doen: Wilco van Rooijen Vakmanschapsroute PIE (produceren, installeren, energie) Bart Kemp – Elde College Vakmanschapsroute.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Muziek: Jos Broos Dromen, Durven, Delen, Doen: Wilco van Rooijen Vakmanschapsroute PIE (produceren, installeren, energie) Bart Kemp – Elde College Vakmanschapsroute."— Transcript van de presentatie:

1 Muziek: Jos Broos Dromen, Durven, Delen, Doen: Wilco van Rooijen Vakmanschapsroute PIE (produceren, installeren, energie) Bart Kemp – Elde College Vakmanschapsroute BWI (bouwen, wonen, interieur) Michel van den Burg – ROC de Leijgraaf Vakmanschapsroute M & T (mobiliteit en transport)) Abdel Moussati– Bossche vakschool Technologieroute ’oost’ René Marneffe – Udens College Technologieroute ’west’ Klaas Nauta– Sg De Overlaat Toptechniek in bedrijf Eva van Cooten – Platform Bètatechniek Welkom

2 Abdel MoussatiEdwin BrussenHein KremersKarin VisserPeter Postma Ad van Galen Ank Fennis Jouke Dijkstra Edward de Gier Will van Roosmalen Henny Knechten Klaas Nauta Karin van Meer Leo Swaans Pieter van der Meulen Jos Broos Ad van KemenadeEric van DaelenHuib van OldenKas VerhagenRené Marneffe Alice van LaarhovenErwin BrouwerHuub de BockManon de JongRené Peters Ania JansenEva van CootenIris FrankenMarga HuijbregtsReinoud van Uffelen Anja FleischeuerFred van de GeinJan JansenMarianne van BalenRini Timmers Anoek HuismanFrans SnellaarsJelle BroeksMario van UdenRob Barnhoorn Arie van VuurenFrans VerweijJacques DoomernikMarleen VorstenboschRob Goedegebuur Ben PenningsGer de BruinJeanette NoordijkMartin JanssenRob Walravens Bart Kemp Bert van Strien Geert DuijsJeanette van DijkMathieu RaemaekersRonald van Weijenburg Carla van den Brandt Geert Swinkels Geert-Jan van der Aa Jephte RodriguesMichel van den BurgStephan de Wit Clemens WoutersGijs StrijkJeroen van RoosmalenNico VorstenboschTheo Jacobs Corre van OersHuub VergouwJoanne KuipersNicole BanninkTheo Prinssen Desirée VonkHan van HelmondJohan van der LeestNiels GlaudemansTheo van de Veerdonk Dick van der EntHans MeulenbeldJohn SchoolNiels PetersTheo van den Berg Dirk de HaanHans MigchielsenJoop MestromPeer van SummerenTheo van Kempen Dré SchellekensHarald DoedeeJos van SchijndelPaul BekkersTheo van Overbeek Veronique ScharenborgWillem PoenJanneke Jansen Rutger van VeenToine Bastings Willie StevensWilma HendriksWilco van Rooijen Henry Versteeg

3 Welkom Dagcomité Overheid: - Dhr. Huib van Olden, wethouder Sociale zaken en sport, ’s-Hertogenbosch en Dhr. René Peters, wethouder Arbeidsmarkt en onderwijs, Oss Onderwijs: - Mevr. Karin Visser, lid CvB, ROC de Leijgraaf, Peer van Summeren, voorzitter CvB, ROC de Leijgraaf en Mevr. Jeanette Noordijk, voorzitter CvB, Koning Willem I College Ger de Bruin directeur Vmbo Udens College en Dhr. Edward de Gier, algemeen directeur Bossche vakschool & van Maerlant en namens OMO scholengroep Bedrijfsleven: - Dhr. Pieter van der Meulen, brewery director, Heineken, Mevr. Nicole Bannink, P&O & Dhr. Dré Schellekens, account manager, van Doren Engineers BV Jos van Schijndel, mededirecteur Elektro van Santvoort Regio Agrifood Capital: - Dhr. Willem Poen, voorzitter stuurgroep Toptechniek: Dhr. Willem Poen, bestuurder 5*NoordoostBrabantWerkt!, industrie & techniek Eregasten: - Eva van Cooten, Platform Bètatechniek en Wilco van Rooijen, team Wilco van Rooijen

4 Muziek: Jos Broos Jentley Drieman Dromen, Durven, Delen, Doen: Wilco van Rooijen Vakmanschapsroute PIE (produceren, installeren, energie) Bart Kemp – Elde College Vakmanschapsroute BWI (bouwen, wonen, interieur) Michel van den Burg – ROC de Leijgraaf Vakmanschapsroute M & T (mobiliteit en transport)) Abdel Moussati– Bossche vakschool Technologieroute ’oost’ René Marneffe – Udens College Technologieroute ’west’ Klaas Nauta– Sg De Overlaat Toptechniek in bedrijf Eva van Cooten – Platform Bètatechniek Welkom

5

6 Muziek: Jos Broos Dromen, Durven, Delen, Doen: Wilco van Rooijen Vakmanschapsroute PIE (produceren, installeren, energie) Bart Kemp – Elde College Vakmanschapsroute BWI (bouwen, wonen, interieur) Michel van den Burg – ROC de Leijgraaf Vakmanschapsroute M & T (mobiliteit en transport)) Abdel Moussati– Bossche vakschool Technologieroute ’oost’ René Marneffe – Udens College Technologieroute ’west’ Klaas Nauta– Sg De Overlaat Toptechniek in bedrijf Eva van Cooten – Platform Bètatechniek Welkom

7 Vakmanschapsroute Produceren, Installeren en Energie

8 Ontwerpen en maken Ontwerpen en maken Bewerken en verbinden van materialen Bewerken en verbinden van materialen Besturen en automatiseren Besturen en automatiseren ELEKTROTECHNIEK METAALTECHNIEK INSTALLATIETECHNIEK KOUDETECHNIEK PROCESOPERATOR FOOD MECHATRONICA Installeren en monteren Installeren en monteren Procestechniek Onderhoud W&E Zonne & wind energie Sanitaire installaties Woon- en kantoortechnologie Woon- en kantoortechnologie Verspanen Booglassen 1 Plaat & constructiewerk Utiliteitstechniek VCA Besturen & automatiseren 2 Besturen & automatiseren 2 VCA Besturen & automatiseren 2 Besturen & automatiseren 2 Besturen & automatiseren 2 Besturen & automatiseren 2 Besturen & automatiseren 2 Besturen & automatiseren 2 Besturen & automatiseren 2 Besturen & automatiseren 2 Utiliteitstechniek Koudetechniek Procestechniek Onderhoud W&E Koudetechniek Licht, beeld & geluid (Mobiele) communicatietechnologie (Mobiele) communicatietechnologie Nutsvoorzieningen CNC-technieken Booglassen 2 Nutsvoorzieningen Dakbedekking Klimaattechnologie Onderhoud W&E Klimaattechnologie Zonne & wind energie CNC-technieken 3D-technologie Koudetechniek Vakmanschapsroute PIE

9 Ontwerpen en maken Ontwerpen en maken Bewerken en verbinden van materialen Bewerken en verbinden van materialen Besturen en automatiseren Besturen en automatiseren INSTALLATIETECHNIEK Installeren en monteren Installeren en monteren Sanitaire installaties VCA Besturen & automatiseren 2 Besturen & automatiseren 2 Nutsvoorzieningen Dakbedekking Klimaattechnologie Onderhoud W&E Koudetechniek Vakmanschapsroute PIE Werktuigkundige installaties Werktuigkundige installaties Isoleren van Leidingmaterialen Isoleren van Leidingmaterialen Zinkbewerken Luchtbehandeling

10 Ontwerpen en maken Ontwerpen en maken Bewerken en verbinden van materialen Bewerken en verbinden van materialen Besturen en automatiseren Besturen en automatiseren ELEKTROTECHNIEK Installeren en monteren Installeren en monteren Zonne & wind energie Woon- en kantoortechnologie Woon- en kantoortechnologie Utiliteitstechniek VCA Besturen & automatiseren 2 Besturen & automatiseren 2 Licht, beeld & geluid (Mobiele) communicatietechnologie (Mobiele) communicatietechnologie Nutsvoorzieningen Vakmanschapsroute PIE Meten en Onderhouden Regels & Normen Werken in het Elektrotechnisch Installatiebedrijf Werken in het Elektrotechnisch Installatiebedrijf Vaktheorie Vaksimulatie Loopbaan & Burgerschap

11 Ontwerpen en maken Ontwerpen en maken Bewerken en verbinden van materialen Bewerken en verbinden van materialen Besturen en automatiseren Besturen en automatiseren MECHATRONICA Installeren en monteren Installeren en monteren Onderhoud W&E VCA Besturen & automatiseren 2 Besturen & automatiseren 2 Procestechniek Zonne & wind energie CNC-technieken 3D-technologie Vakmanschapsroute PIE

12 Ontwerpen en maken Ontwerpen en maken Bewerken en verbinden van materialen Bewerken en verbinden van materialen Besturen en automatiseren Besturen en automatiseren PROCESOPERATOR FOOD Installeren en monteren Installeren en monteren VCA Besturen & automatiseren 2 Besturen & automatiseren 2 Procestechniek Onderhoud W&E Koudetechniek Vakmanschapsroute PIE Procestechniek: Basis operator. Proeve van bekwaamheid (afname door het bedrijfsleven). 6 dagdelen bezoek op de werkvloer ROC. 1 dagdeel proeve van bekwaamheid. Koudetechniek: Boek NVKL koudetechniek VMBO. Praktijkopdrachten komen overeen met Installatietechniek. 3 dagdelen ROC KWIC vacumeren en vullen. Eventueel bijscholing docenten. Besturing en automatisering: Algemeen, voor meerdere uitstroom richtingen. Onderhoud W&E: Algemeen, voor meerdere uitstroom richtingen. 6 Stel tafels.

13 Ontwerpen en maken Ontwerpen en maken Bewerken en verbinden van materialen Bewerken en verbinden van materialen Besturen en automatiseren Besturen en automatiseren METAALTECHNIEK Installeren en monteren Installeren en monteren Verspanen Booglassen 1 Plaat & constructiewerk VCA Onderhoud W&E CNC-technieken Booglassen 2 3D-technologie Vakmanschapsroute PIE

14 Ontwerpen en maken Ontwerpen en maken Bewerken en verbinden van materialen Bewerken en verbinden van materialen Besturen en automatiseren Besturen en automatiseren KOUDETECHNIEK Installeren en monteren Installeren en monteren Procestechniek VCA Besturen & automatiseren 2 Besturen & automatiseren 2 Utiliteitstechniek Koudetechniek Klimaattechnologie Vakmanschapsroute PIE

15 Muziek: Jos Broos Dromen, Durven, Delen, Doen: Wilco van Rooijen Vakmanschapsroute PIE (produceren, installeren, energie) Bart Kemp – Elde College Vakmanschapsroute BWI (bouwen, wonen, interieur) Michel van den Burg – ROC de Leijgraaf Vakmanschapsroute M & T (mobiliteit en transport)) Abdel Moussati– Bossche vakschool Technologieroute ’oost’ René Marneffe – Udens College Technologieroute ’west’ Klaas Nauta– Sg De Overlaat Toptechniek in bedrijf Eva van Cooten – Platform Bètatechniek

16 De expeditie van Toptechniek Vakmanschapsroute Bouw Tussenevaluatie 19 juni 2014

17 Toptechniek Vakmanschapsroute Bouw Bij de meeste expedities vallen mensen af….. Bij die van ons niet !! Er melden zich nog steeds nieuwe deelnemers

18 Dit zijn de deelnemende partijen: Elde College Fioretti College Het Hooghuis Merlet College Cambium Uden’s college Bossche vakschool Baanderheren College Bouwmensen Oss Schilderscool Den Bosch STUC werk en leren SBH KW1-College ROC De Leijgraaf Toptechniek Vakmanschapsroute Bouw

19 Korte beschrijving van de aanpak tot nu toe: Kennis gemaakt, gezocht welke partners we misten Doelen gesteld, pragmatisch gehouden, zo snel mogelijk doorstromen met zo hoog mogelijke kwaliteit, niets dubbel doen wat niet dubbel hoeft, methode-onafhankelijk. Examenkaarten in één format gezet van alle BHM-opleidingen van KWIC en ROC de Leijgraaf Toptechniek Vakmanschapsroute Bouw

20 Korte beschrijving van de aanpak tot nu toe: VMBO’s brachten in beeld wat ze al deden aan onderdelen van die examenformats ROC’s leverden kaarten met beoordelingscriteria, planningen en praktijkopdrachten om zoveel mogelijk inzicht te geven voor de VMBO’s Toptechniek Vakmanschapsroute Bouw

21 Praktisch inzoomen op examenkaarten: Toptechniek Vakmanschapsroute Bouw

22 Praktisch inzoomen op examenkaarten: Toptechniek Vakmanschapsroute Bouw

23 Inzoomen op beoordelingscriteria: Toptechniek Vakmanschapsroute Bouw

24 Inzoomen op planningskaarten: Toptechniek Vakmanschapsroute Bouw

25 En hoe nu verder in ? VCA in zoveel mogelijk VMBO-bouw-programma’s onderbrengen Formuleren en in beeld brengen van de verschillende vakmanschapsroutes die per VMBO bouwbreed nader uitgewerkt en uitgevoerd gaan worden In beeld krijgen welke VMBO’s daadwerkelijk vakmanschapsroutes operationeel hebben per sept 2015 Toptechniek Vakmanschapsroute Bouw

26

27 We hebben zes routes geschetst; we komen in specifieke werkgroepen bij elkaar om iedere route volledig in beeld te kunnen brengen. 6 grove routeconcepten opleveren voor kerst 2014 uitvoeringsbeeld per vmbo opleveren voor kerst 2014 daarna specifieke uitwerkingen per route tot aan de zomervakantie 2015, ook per subwerkgroep Hoe gaan we dat doen? Toptechniek Vakmanschapsroute Bouw

28 Dat de bemensing geborgd is en stabiel blijft!! (verzoek aan directies om hier op te sturen) Wat is er nu het allerbelangrijkst? Toptechniek Vakmanschapsroute Bouw

29 Muziek: Jos Broos Dromen, Durven, Delen, Doen: Wilco van Rooijen Vakmanschapsroute PIE (produceren, installeren, energie) Bart Kemp – Elde College Vakmanschapsroute BWI (bouwen, wonen, interieur) Michel van den Burg – ROC de Leijgraaf Vakmanschapsroute M & T (mobiliteit en transport) Abdel Moussati– Bossche vakschool Technologieroute ’oost’ René Marneffe – Udens College Technologieroute ’west’ Klaas Nauta– Sg De Overlaat Toptechniek in bedrijf Eva van Cooten – Platform Bètatechniek

30 Vakmanschapsroute Mobiliteit

31 Toekomstbestendig opleidingsroute Mobiliteit & Transport Willie Stevens (Fioretti College) Matthieu Raemaekers ( ROC Leigraaf) Rob Josten en Hedzer van der Kooi ( KW1C) Niels Dekkers ( Het Hooghuis) Marten Jongenelen ( Willem van Oranje) Tom Berkers ( Fioretti College) Abdel Moussati ( Bossche Vakschool)

32 Wat is er al bereikt? In 2006 gestart met 1 VMBO school ( KW1C- Willem van Oranje) -Veel herhaling 1 e jaar MBO ( AT-BAT) -Overlap kwalificatiedossier MBO en eindtermen VMBO -In 2013 zes VMBO scholen -Landelijk bekendheid, workshops bij landelijke platforms en Vakcollege bijeenkomsten, werkbezoeken verschillende ROC en VMBO

33 Wat is er al bereikt? -VMBO autotechnicus van het jaar Beste vmbo leerlingen strijden op het KW1C om deze titel -Meeloopdagen VMBO leerlingen op het KW1C/ROC Leijgraaf ( 2 wieler, AT, BAT en autoschade) -Uitwisselen inventaris Verdeling beschikbare inventaris

34 Toekomst Op het VMBO Herkenbaar en sterke afdeling M&T + Op het MBO Waarborgen kwaliteit medewerkers voor de branche = Samen opleiden

35 Uitgangspunten? Een beroepsopleiding in de Automotive Branche START in leerjaar 3 van het VMBO In leerjaar 4 van het VMBO leiden wij de leerlingen samen op In leerjaar 1 van het MBO zorgen wij voor verdieping en kwalificeren wij bij wie het kan In leerjaar 2 en 3 van het MBO leiden wij specialisten op In leerjaar 4 van het MBO bereiden wij studenten op voor het Hoger Beroepsonderwijs

36 Notendop Leerjaar 1 en 2 ( VMBO): Oriëntatie op de mobiliteitsbranche ( praktijklessen en bedrijfs (doe) bezoeken) Leerjaar 3: de 4 profieldedelen M&T Leerjaar 4: 3 verplichte en vastgestelde keuzedelen t.b.v. vakmanschapsroute, ( 1 vrije keuzedeel t.b.v. specialisatie/verdieping) (onderzoek kaderleerlingen extra keuzedeel ondernemen) Leerjaar 4 (feb.) start BPV boek volgens Kwalificatiedossier (KW1C/Leijgraaf) Leerjaar 1 ROC: afronden AT/BAT opleiding

37 Opleidingsstructuur

38 Schooljaar eerste lichting vakmanschapsroute ( PTA) onderzoek ( gezamenlijk?) aanbod profieldeel en keuzedelen TRANSPORT en logistiek NO- Brabant mogelijkheden en onderzoek samen examineren op VMBO en MBO mogelijkheden voor vakmanschaproute transport, autoschadetechnicus, 2 wieler afstemmen deskundigheidsbevordering VMBO en MBO docenten

39 Voor wie?

40 Muziek: Jos Broos Jentley Drieman Dromen, Durven, Delen, Doen: Wilco van Rooijen Vakmanschapsroute PIE (produceren, installeren, energie) Bart Kemp – Elde College Vakmanschapsroute BWI (bouwen, wonen, interieur) Michel van den Burg – ROC de Leijgraaf Vakmanschapsroute M & T (mobiliteit en transport)) Abdel Moussati– Bossche vakschool Technologieroute ’oost’ René Marneffe – Udens College Technologieroute ’west’ Klaas Nauta– Sg De Overlaat Toptechniek in bedrijf Eva van Cooten – Platform Bètatechniek

41 Muziek: Jos Broos Jentley Drieman Dromen, Durven, Delen, Doen: Wilco van Rooijen Vakmanschapsroute PIE (produceren, installeren, energie) Bart Kemp – Elde College Vakmanschapsroute BWI (bouwen, wonen, interieur) Michel van den Burg – ROC de Leijgraaf Vakmanschapsroute M & T (mobiliteit en transport)) Abdel Moussati– Bossche vakschool Technologieroute ’oost’ René Marneffe – Udens College Technologieroute ’west’ Klaas Nauta– Sg De Overlaat Toptechniek in bedrijf Eva van Cooten – Platform Bètatechniek

42 technologieroute ‘oost’ en ‘west’ in gezamenlijkheid maar met ‘eigen kleur’ op weg naar regionale afstemming

43 T Science / Techniekmavo Udens College, René Marneffe, Hans Brouwers, Miranda Onstenk-Kusters, Dirk de Haan Mondriaan College, Annemarie Jansen, Tom van den Brink, Inge Frentz d’Oultremont College, Alice van Laarhoven, Arnold Tjon a San SG De Overlaat, Klaas Nauta Ds. Pierson College, Marleen Thuis Merlet College, Ben Leenen ROC de Leijgraaf: Bouwkunde/Creatief vakman,Middenkader engineering, Lab. Techniek, ICT, Mathieu Raemaekers, Paul Bekkers KW1C: afd. Bouw Architectuur Meubeldesign, Jelle Broeks ICT Academie, Bert van Strien High Tech Metalektro, Theo Prinssen, Geert Swinkels en Middelbare Techniek School Avans, Pleunie Warnink, Martin Rodenburg, Patty de Vaan-Verboord Bouwend Nederland, Karin Oomen Van Doren Engineers BV, Dré Schellekens Barnhoorn Interim BV, Rob Barnhoorn …………………………………………………………………. Bouwkunde Industriële automatisering Technische informatica Middenkader Engineering S Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding

44 Gezamenlijkheid met eigen kleur: verschillende scenario’s * ‘Harde’ technologieroute: stevige investering op mavo/theoretische leerweg -> doorlopende leerlijn met mbo -> verkorting/versnelling/maatwerk * ‘zachte’ technologieroute: betere voorbereiding op mbo ‘techniek’ door uitdagende opdrachten -> meer gericht op betere loopbaanoriëntatie

45 Route ‘oost’: mondriaan college – UC – de Leijgraaf Modulair opgebouwde projecten met Praktijksimulatie Opdrachten vanuit het bedrijfsleven Competenties en inhoudelijke kennis/vaardigheden

46 1 HBO MBO 4 Examen: 6 vakken avo 7 e vak: science = MBO modules 3 Vakkenpakket: Sector Techniek Techniekmavo/science 2 Techniek-breed: Oriëntatie 1 Theoretisch/ Mavo Techniek-breed: Oriëntatie Bedrijfsleven Experimenteerruimte:  Gespreid examen lj3/4 vmbo mogelijk  Onderdelen mbo (modules) afronden in lj ¾ vmbo mogelijk

47

48

49

50 Techmavo leerjaar 2 Schooljaar 2014/2015

51 Toptechniek in bedrijf In Toptechniek in Bedrijf werken Vmbo scholen en Mbo scholen gezamenlijk aan de invulling van een regionale doorlopende leerlijn binnen het techniekonderwijs Met als resultaat een krachtige onderwijsroute met toekomstperspectief

52 Waarom een Techmavo ? Maar 20 % van de jongeren maakt tijdens of na de middelbare school de keuze voor een technische studie De samenleving vraagt om meer. Duurzame oplossingen voor energie en klimaat, gezondheid en welzijn, de vergrijzing en mobiliteit vragen om nieuwe generaties technici. Veel jongeren hebben talent voor techniek maar er is onvoldoende stimulans om deze talenten verder te ontwikkelen en te benutten Onderzoek heeft uitgewezen dat 55% van de jongeren een intrinsieke of extrinsieke belangstelling heeft voor techniek Veel jongeren maken deze keus niet, onder meer door onvoldoende uitdagend onderwijs en onjuiste beeldvorming van de techniek Bron: Bèta mentality (jongeren boeien voor Bèta en Techniek)

53 Techniek ´Maken, Sturen of Vertalen’ Uit onderzoek is gebleken dat Techniek meer was dan alleen harde techniek Verkopen heeft vaak een relatie met de techniek Managen vraagt vaak om technische kennis van de producten Andere beroepen kwamen daardoor in beeld met de werelden van Techniek Voor puur technische beroepen is het belang dat er ook wordt beschikt over commerciële en organisatorische kennis en vaardigheden

54 voordelen Geen losse trajecten, Vmbo en Mbo hebben een gedeeld programma Gezamenlijke samenwerking met de bedrijfsopleidingen in de regio De beste en gewenste opleidingsplek realiseren Snelle en goede voorbereiding op wat de arbeidsmarkt vraagt en mogelijk ander vervolgonderwijs zoals het Hbo Programma's uitdagend door koppeling aan de werelden van techniek

55 De werelden van de techniek zijn de uitgangspunten Techmavo leerjaar 2 met als doel: Technische talent ontwikkeling Oriëntatie op de werelden van de Techniek in de toekomst Loopbaanoriëntatie in leerjaar2 Oriëntatie op de (toekomstige) kwalificatie structuur MBO Oriëntatie op het technische bedrijfsleven. Een gefundeerde keuze voor het vervolgtraject

56 Lessentabel Techmavo VakAantal lesuren Nederlands4 Engels3 Duits2 Wiskunde3 Natuur/Scheikunde3 Economie3 Kunst & Cultuur2 Techniek6 Taal1 Rekenen1 Mentor begeleiding1 Lichamelijke oefening 3

57 Toelichting vakken Nederlands is een kernvak. Integratieve opdrachten maken deel uit van het vak Nederlands (sollitatiebrieven,formulieren,procedures/werkopdrachten enz) Engels is een kernvak er worden lesbrieven Technisch Engels ontwikkeld Duits is een verplicht vak voor de Techmavo. Er worden lesbrieven technisch Duits ontwikkeld Wiskunde is een kernvak. Integratieve opdrachten maken deel uit van het programma.(de relatie tussen theorie en praktijk inzichtelijk maken) Natuur/Scheikunde is een verplicht vak voor de Techmavo. Integratieve opdrachten maken deel van het programma. Economie is een verplicht vak voor de Techmavo. Integratieve opdrachten maken deel uit van het programma Techniek is de spil waar alles om draait. Eerst ontdekken,onderzoeken, ontwerpen, maken testen en ondernemen Projectdagen en excursies naar bedrijven en vervolgonderwijs

58 Media &vormgeving Vakmanschap Laboratorium& Gezondheids- techniek Transport Scheepvaart Logistiek Afbouw Onderhoud & Hout Mobiliteit &Voertuigen Techniek &procesindustrie Bouw & Infra BWI M&T PIE Media &vormgeving ICT &Informatica MVI Doorstroomschema Techmavo 3 en 4 naar het Mbo4

59

60 Hoe verder?  Doel is te komen tot regionale certificeerbare eenheden  Oktober 2014: Leijgraaf en KW1 bepalen in overleg afstemming kwalificatiedossiers  December 2014: a.h.v. kwalificatiedossiers opstellen leerplankader: welke kerntaken/werkprocessen/competenties zijn van belang  December 2014: vaststellen inhoud ‘technologie’ op vmbo:  2015: regionale beginselafspraken over kwaliteitsbewaking en vorm van certificering  Betrokkenheid en input bedrijfsleven wezenlijk!

61 Muziek: Jos Broos Jentley Drieman Dromen, Durven, Delen, Doen: Wilco van Rooijen Vakmanschapsroute PIE (produceren, installeren, energie) Bart Kemp – Elde College Vakmanschapsroute BWI (bouwen, wonen, interieur) Michel van den Burg – ROC de Leijgraaf Vakmanschapsroute M & T (mobiliteit en transport)) Abdel Moussati– Bossche vakschool Technologieroute ’oost’ René Marneffe – Udens College Technologieroute ’west’ Klaas Nauta– Sg De Overlaat Toptechniek in bedrijf Eva van Cooten – Platform Bètatechniek

62 Toptechniek in bedrijf

63 Platform Bèta Techniek Doel overheid Nederland wil tot de top 5 van kenniseconomieën behoren De Nederlandse economie draait voor een groot gedeelte op bèta en technici Ambitie 40% van alle afgestudeerden (vmbo, havo, vwo, mbo, hbo en wo) heeft een (bèta)technische opleiding genoten Hoe Het Platform Bèta Techniek draagt hieraan bij door uitvoering van diverse programma’s in opdracht van de ministeries van EZ, OCW en SZW, waaronder Toptechniek in bedrijf 63

64 Toptechniek in bedrijf Voldoende goedgeschoolde technische vmbo en mbo vakkrachten voor nu en in de toekomst door regionale samenwerking tussen onderwijs, bedrijfsleven en overheid In Toptechniek in bedrijf werken regionale stakeholders vanuit een gezamenlijke regiovisie aan twee programmalijnen: Programmalijn 1: vmbo en mbo techniek Programmalijn 2: Centra voor innovatief vakmanschap 64

65 Regiovisie Beschrijft de regionale situatie met zijn specifieke kenmerken; Vormt de basis voor het gezamenlijk meerjarig inzetten van acties door diverse stakeholders in de regio, die elkaar aanvullen en versterken; Voorkomt dat losse initiatieven naast elkaar bestaan of acties elkaar tegenwerken; Bevat: 65

66 Zeventien regio’s vmbo en mbo techniek 66

67 Doelen 1. Verhogen in-, door- en uitstroom 2. Doorlopende leerlijnen:  Vakmanschapsroute: doorlopende leerlijn tot mbo-niveau 2/3  Technologieroute: doorlopende leerlijn tot mbo-niveau 4 3. Doelmatig opleidingenaanbod in de regio 4. Betrokkenheid bedrijfsleven 67

68 Kansen Toptechniek Toptechniek is uniek om de regionale aanpak, bottom up door de drie ‘O’s’ op basis van een regiovisie In de praktijk is de regiovisie aanleiding geweest voor partijen om daadwerkelijk met elkaar te spreken over een aantal onderwerpen waar men voor die tijd niet met elkaar over sprak; W e zien dat de regio’s met een sterke regionale visie nu ook sterk zijn in de uitvoering van de plannen en veel commitment hebben van partners. Met de infrastructuur die binnen de regio’s is ontstaan, is een stevig fundament gelegd voor duurzame en effectieve samenwerking, die doorontwikkeld kan worden binnen het Techniekpact 68

69 Verbinding met Techniekpact PBT heeft coördinerende rol in landsdelen; Verbindende rol techniek initiatieven: Toptechniek in bedrijf, Jet-Net, topsectoren, TechNet, W&T in het funderend onderwijs, CIV en CoE; Met Toptechniek in bedrijf is een stevig fundament gelegd voor een duurzame en effectieve samenwerking die doorontwikkeld kan worden binnen het Techniekpact; Adopteren van de ‘blinde vlekken vmbo-mbo’ binnen de landsdelen van het Techniekpact; Subsidieregeling 'Regionaal investeringsfonds mbo' M-Tech programma 69

70 Contact Eva van Cooten

71 Muziek: Jos Broos Jentley Drieman Dromen, Durven, Delen, Doen: Wilco van Rooijen Vakmanschapsroute PIE (produceren, installeren, energie) Bart Kemp – Elde College Vakmanschapsroute BWI (bouwen, wonen, interieur) Michel van den Burg – ROC de Leijgraaf Vakmanschapsroute M & T (mobiliteit en transport)) Abdel Moussati– Bossche vakschool Technologieroute ’oost’ René Marneffe – Udens College Technologieroute ’west’ Klaas Nauta– Sg De Overlaat Toptechniek in bedrijf Eva van Cooten – Platform Bètatechniek

72 Muziek: Jos Broos Jentley Drieman Dromen, Durven, Delen, Doen: Wilco van Rooijen Vakmanschapsroute PIE (produceren, installeren, energie) Bart Kemp – Elde College Vakmanschapsroute BWI (bouwen, wonen, interieur) Michel van den Burg – ROC de Leijgraaf Vakmanschapsroute M & T (mobiliteit en transport)) Abdel Moussati– Bossche vakschool Technologieroute ’oost’ René Marneffe – Udens College Technologieroute ’west’ Klaas Nauta– Sg De Overlaat Toptechniek in bedrijf Eva van Cooten – Platform Bètatechniek Pauze

73 Muziek: Jos Broos Jentley Drieman Dromen, Durven, Delen, Doen: Wilco van Rooijen Vakmanschapsroute PIE (produceren, installeren, energie) Bart Kemp – Elde College Vakmanschapsroute BWI (bouwen, wonen, interieur) Michel van den Burg – ROC de Leijgraaf Vakmanschapsroute M & T (mobiliteit en transport)) Abdel Moussati– Bossche vakschool Technologieroute ’oost’ René Marneffe – Udens College Technologieroute ’west’ Klaas Nauta– Sg De Overlaat Toptechniek in bedrijf Eva van Cooten – Platform Bètatechniek


Download ppt "Muziek: Jos Broos Dromen, Durven, Delen, Doen: Wilco van Rooijen Vakmanschapsroute PIE (produceren, installeren, energie) Bart Kemp – Elde College Vakmanschapsroute."

Verwante presentaties


Ads door Google