De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Uitvoering Masterplan Zaalvoetbal

Verwante presentaties


Presentatie over: "Uitvoering Masterplan Zaalvoetbal"— Transcript van de presentatie:

1 Uitvoering Masterplan Zaalvoetbal
September 2011

2 Inhoud A. Het Merk KNVB Zaalvoetbal Missie / Visie Kerndoelgroep
C. Het Plan Doelstellingen Doelgroepen Strategie Topsport en licentiebeleid Beleid versterken verenigingen Wedstrijd-en scheidsrechterszaken Beleid zaalvoetbalontwikkeling Beleid opleidingen Sponsoringbeleid Communicatie- en mediabeleid Timing Monitoring Consequenties organisatie Motivatie stakeholders Budget A. Het Merk KNVB Zaalvoetbal Missie / Visie Kerndoelgroep Behoeften Merkattributen Merkwaarden Merkpropositie Merkverhaal & pay-off Huisstijl & logo B. De Markt Marktkarakteristieken Markt potentieel Segmenten Concurrentie 14. SWOT Belangrijkste uitdagingen

3 HET MERK

4 1. Wie is de KNVB? Facts & Figures Voetbal is volkssport nummer één
KNVB is de grootste sportbond van Nederland met ca. 1,2 miljoen leden, bestaande uit voetballers, scheidsrechters, trainers, bestuursleden en overige vrijwilligers KNVB vertegenwoordigt amateurverenigingen en 36 betaaldvoetbalorganisaties Wekelijks wedstrijden Nr. 2 op de FIFA wereldranglijst (veldvoetbal mannen)

5 1. Wie is de KNVB? Kerntaken
Organiseren van competities en evenementen (veldvoetbal, vrouwenvoetbal, zaalvoetbal, beach soccer, straatvoetbal, schoolvoetbal, 35+ voetbal, 45+ voetbal) Organiseren van het vertegenwoordigende voetbal (Nederlands elftal en andere nationale teams) Organiseren en ontwikkelen van de bedrijfstak voetbal Participeren in maatschappelijke projecten Doelstellingen Zorg dragen voor de kwaliteit van het voetbal Stimuleren van de groei van de voetbalsport

6 1. Wie is de KNVB Zaalvoetbal?
Facts & Figures Sinds 1968 onderdeel van KNVB Zaalvoetbal grootste zaalsport van Nederland ( spelers) KNVB-zaalvoetballeden 645 specifieke zaalvoetbalverenigingen en 300 gecombineerde veld-/zaalvoetbalverenigingen 48 teams verdeeld over top- en eredivisie (incl. vrouwen) 6.364 teams verdeeld over overige klassen Nederland 22e op de wereldranglijst Per seizoen 2011/’12 KNVB zaalvoetbal eredivisie vrouwen

7 1. Wie is de KNVB Zaalvoetbal?
Facts & Figures 7 Regionale zaalvoetbalscholen i.s.m. verenigingen (groei naar 15 voetbalscholen in 2015) 6 Regionale zaalvoetbalcentra Partner in diverse scholencompetities Organisator van arbitrage en technische opleidingen Organisator 5 vertegenwoordigende nationale teams

8 1. Wie is de KNVB Zaalvoetbal?
Kerntaken Organiseren van zaalvoetbalcompetities en -evenementen Organisatie van het vertegenwoordigende zaalvoetbal (nationale teams) Ontwikkelen van zaalvoetbal in Nederland Stimuleren van jeugdzaalvoetbal Versterken van zaalvoetbalverenigingen Participeren in maatschappelijke projecten

9 2. Hoe luidt de missie en de visie?
Missie KNVB: ‘Voetbal is ons leven! Wij dragen zorg voor de bevordering van de actieve en passieve voetbalbeleving van en voor iedereen, op een maatschappelijk verantwoorde wijze. Wij zijn dé toonaangevende sportorganisatie.’ Visie KNVB zaalvoetbal: ‘Zaalvoetbal is de meest gewilde zaalsport. Wij willen onze passie, expertise en organisatiekracht inzetten om mensen door middel van zaalvoetbal te binden en te ontwikkelen; zowel op het gebied van topsport als breedtesport.’ Missie KNVB zaalvoetbal: ‘In 2014 zijn wij hét zaalvoetbalknooppunt in Nederland!’

10 3. Wie is de kerndoelgroep?
Profiel kerndoelgroep KNVB zaalvoetbal Jongeren in de leeftijd van 16 t/m 20 jaar 19/20-jarigen staan zelfstandiger in het leven dan 16 tot 18 jarigen (studeren, uit huis wonen…) Jongens én meisjes Allochtoon én autochtoon Wonend in stad én op het platteland

11 4. Wat zijn de belangrijkste behoeften van de kerndoelgroep
Functioneel: Voetballen en in contact blijven met vrienden Vaardigheden verbeteren Voetballen op eigen niveau, competitie –element Emotioneel: Waardering; iets vertegenwoordigen waar je trots op kunt zijn Zich profileren ten opzichte van elkaar Tegen personen of instituten op kunnen kijken of zich hiermee kunnen associëren

12 5. Wat zijn de merkattributen?
KNVB merk en organisatie Onderdeel van de grootste indoor teamsport van Nederland Aantal leden stabiel in de afgelopen vijf jaar (77.500) Van regionale competities tot landelijke topdivisie Opleidingen voor spelers (van jong tot oud), coaches, scheidsrechters, kader etc. Nu ook eredivisie vrouwen NB. KNVB zaalvoetbal onderscheidt zich door: Expertise, landelijk bereik, doorgroeimogelijkheden

13 6. Wat zijn de merkwaarden?
KNVB Kernwaarden Gepassioneerd, servicegericht, leidend, professioneel, verantwoordelijk Uit de kernwaarden zijn de corporate merkwaarden afgeleid Merkwaarden Gepassioneerd Daadkrachtig en gedisciplineerd Dynamisch All star (‘voor iedereen’) Exciting KNVB zaalvoetbal Dynamisch De aard van de sport Snel, acties, technisch, explosief, aantrekkelijk, creatief Gepassioneerd De betrokkenheid bij de sport Professioneel, serieus, passie voor zaalvoetbal, subcultuur Voor iedereen (All star) De verbinding van de sport Voor iedereen, samen, dichtbij, sociaal, vriendschap, scholen, clubs, recreatief

14 7. Wat is de merkpropositie?
Via KNVB zaalvoetbal kun je jezelf – samen met je vrienden - als zaalvoetballer optimaal ontplooien. Je krijgt alle kans om je zaalvoetbalvaardigheden te tonen in een door de KNVB goed georganiseerde omgeving. Hier wil je graag bij horen.

15 8. Wat is het centrale merkverhaal?
Zaalvoetbal is de grootste indoor teamsport van Nederland qua aantal beoefenaars ( ). KNVB heeft de ambitie om zaalvoetbal goed op de kaart te zetten en om hét zaalvoetbalknooppunt van Nederland te zijn. Doel is om de komende vijf jaar het KNVB-ledenbestand van uit te bouwen tot en om met het nationale team de top 10 van de wereld te bereiken. Zaalvoetbal is een dynamische en technische sport die je graag speelt samen met je vrienden. Onder het motto ‘Show it!’ daagt KNVB zaalvoetbal je uit om je voetbaltalent te tonen in de zaal. Bij de KNVB krijg je volop mogelijkheden om je beter te ontwikkelen als speler, ongeacht je leeftijd of niveau. KNVB organiseert competities en evenementen voor iedereen: van regionale competities tot landelijke eredivisie voor mannen en (vanaf dit seizoen ook) vrouwen, van de Nationale Zaalvoetbaltour tot de Nationale Zaalvoetbaldag. De bond heeft 6 regionale zaalvoetbalcentra en werkt met verenigingen samen. Om jeugd bekend te maken met de sport is KNVB partner in diverse competities voor scholieren in het basis-, middelbaar en voortgezet onderwijs. Ook verzorgt de KNVB opleidingen voor coaches, arbiters en kader, versterkt het individuele verenigingen en participeert het in diverse maatschappelijke projecten. De zaalvoetbalsport zal de komende jaren nadrukkelijk zichtbaar zijn in de media. De zaalvoetbal website - die medio 2012 live gaat - wordt hét centrale platform voor zaalvoetbal in Nederland. Een site met alle info die je nodig hebt en die prikkelt om je talent te tonen in de zaal. Zaalvoetballen bij de KNVB? Show it!

16 9. Wat is de huisstijl van KNVB Zaalvoetbal?
KNVB-huisstijl is de basis voor de communicatie van KNVB zaalvoetbal, incl. KNVB-logo. De slogan ‘Voetbal is ons leven’ gebruiken we alleen in ‘corporate’ KNVB-communicatie. Specifieke elementen voor KNVB zaalvoetbal zijn: Logo moet beeldmerk zijn dat mensen met trots gebruiken, inzetten en dragen Logo is herkenbaar en straalt zaalvoetbal uit; explosief en dynamisch Voor de focus doelgroep jeugd de uitdagende slogan: “Show it!” Dynamische stijl, met 16 t/m 20-jarigen als referentiegroep

17 KNVB Zaalvoetbal logo

18 DE MARKT

19 10. Hoe ziet de zaalvoetbalmarkt er uit?
Segmenten

20 10. Hoe ziet de zaalvoetbalmarkt er uit?
Zaalvoetbal in KNVB verband: aantal leden naar geslacht

21 10. Hoe ziet de zaalvoetbalmarkt er uit?
Zaalvoetbal in KNVB verband: aantal mannelijke leden

22 10. Hoe ziet de zaalvoetbalmarkt er uit?
Zaalvoetbal in KNVB verband: aantal vrouwelijk leden

23 10. Hoe ziet de zaalvoetbalmarkt er uit?
Zaalvoetbal in KNVB verband: aantal leden naar district

24 10. Hoe ziet de zaalvoetbalmarkt er uit?
KNVB zaalvoetbal is actief in de sportmarkt, die weer onderdeel uitmaakt van de markt voor vrijetijdsbesteding Er zijn actieve zaalvoetballers in Nederland Hiervan zijn er lid van de KNVB, wat neerkomt op een marktaandeel van 23 % (dus 77% van het zaalvoetbal in Nederland wordt niet door de KNVB georganiseerd) Van de leden speelt 46% zaalvoetbal als hoofdactiviteit, 37% als nevenactiviteit (‘toeslagleden’), 10% als recreatieve hoofdactiviteit en 7% als recreatieve nevenactiviteit

25 10. Hoe ziet de zaalvoetbalmarkt er uit?
6% van de Nederlandse bevolking zaalvoetbalt ‘wel eens’ 75% van de zaalvoetballers speelt ook veldvoetbal Jongeren spelen relatief vaak in de winterperiode in de zaal (o.a. op school) Volwassenen beginnen vaak na hun veldvoetbalcarrière Volwassen zaalvoetballers doen ook vaak solosporten (hardlopen, fitness, tennis…) 1/3 van de zaalvoetballers speelt meer dan 12 weken per jaar

26 10. Hoe ziet de zaalvoetbalmarkt er uit?
91% mannen, 9% vrouwen 91% senioren, 8% junioren, 1% pupillen Ca. 10% is van niet-westerse afkomst (bij jongeren 20%) Zaalvoetballers maken doorgaans op een leeftijd tussen 13 en 24 jaar kennis met zaalvoetbal Ze komen meestal via veldvoetbal in aanraking met de sport 70% speelt al langer dan 10 jaar zaalvoetbal Blessures en tijdgebrek zijn de belangrijkste redenen om te stoppen Maandag, woensdag en vrijdag tussen 19:00 en 21:00 uur zijn de populairste speelmomenten

27 11. Hoe groot is het marktpotentieel?
Huidig aantal zaalvoetballers: unieke spelers (minimaal 1x per jaar) KNVB-leden (= 22,5% van totaal) recreatief/via koepels 4.200 in studentencompetities 1.900 in militaire competities in scholierencompetities in kleinschalige bedrijfscompetities niet via competities of toernooien

28 12. Wat zijn de belangrijkste segmenten?
Beoefenaars Jeugd t/m 20 jaar Markt vergroten, nieuwe beoefenaars 10-15 jaar (kennismaken) 16-20 jaar (binden) Volwassenen Marktaandeel vergroten, huidige beoefenaars KNVB en daarbuiten 21-25 jaar (bedienen) 26-50 jaar (behouden) Intermediairs Voetbalverenigingen Zaalvoetbalverenigingen Veldvoetbalverenigingen met een zaalvoetbalafdeling Onderwijsinstellingen Primair- en voortgezet onderwijsinstellingen en MBO Aanvullend: HBO en WO Stichtingen en koepels Aanbieders van lokaal recreatief zaalvoetbal

29 13. Wie zijn onze concurrenten?
Concurrentie KNVB zaalvoetbal op de sportmarkt: Voetbal: veldvoetbal, maar ook pleintjesvoetbal Zaalvoetbal: overige organisatoren zoals de recreatieve koepels en competities Overige zaalsporten: beschikbaarheid zalen Who are the main competitors? How do they perform? How are they positioned? What is their strategy?

30 13. Wie zijn onze concurrenten?
Op de markt van vrije tijd ondervindt KNVB zaalvoetbal concurrentie van: Actieve vrijetijdsbesteding (bezoek aan pretpark, bioscoop, festivalbezoek e.d.) Passieve vrijetijdsbesteding (televisie, internet, (spel)computer) Toenemende tijdsdruk (24-uurs economie) Steeds minder vrije tijd (vooral bij jarigen) Toch zijn mensen meer gaan sporten en bewegen Bron: SCP Rapportage Sport 2010

31 14A. Wat zijn onze sterkten en zwakten?
Eigentijdse en dynamische sport Ontwikkeling van de voetballer op technisch/tactische vlak Kracht KNVB als merk en organisatie Laagdrempelige, weersonafhankelijke sport, die het hele jaar door gespeeld kan worden Sociale cohesie binnen teams (‘vrienden’) Constante toestroom van (potentiële) beoefenaars vanuit ‘grote broer’ veldvoetbal Voor alle leeftijden

32 14B. Wat zijn onze sterkten en zwakten ?
Beperkte kennis / zichtbaarheid van zaalvoetbal Beperkt marktaandeel KNVB (20%) en daardoor beperkte invloed Lage organisatiegraad en externe oriëntatie zaalvoetbalverenigingen Beperkte interesse t.a.v. ontwikkeling jeugdzaalvoetbal Tekort aan vrijwillig en gediplomeerd technisch kader Weinig variatie in KNVB zaalvoetbalaanbod (geen maatwerk) Beperkte toegevoegde waarde KNVB voor beoefenaars en organisatoren Regionaal karakter KNVB zaalvoetbalaanbod t.o.v. de lokale behoeften Geen eigen accommodaties Beperkte inkomsten sponsoring en toeschouwers Beperkte aantrekkelijkheid voor tv

33 14C. Wat zijn de kansen en bedreigingen ?
Samenwerking met recreatieve competities en koepels Ontwikkeling zaalvoetbal i.s.m. verenigingen die willen en kunnen Nabijheid sporthallen op lokaal/wijkniveau door heel Nederland Groeiende populariteit zaalvoetbal bij jongeren (t/m 25 jaar) Benutten relatie met veldvoetbal voor kennismaking met zaalvoetbal Interesse onderwijs in organisatie zaalvoetbal Vraag naar vrijblijvend en minder frequent aanbod (maatwerk) Meerwaarde KNVB als zaalvoetbalorganisator onder jongeren Potentie en aantrekkingskracht van het ‘nieuwe’ KNVB als A-merk in de zaalvoetbalmarkt (toekomstig perspectief) Publiciteitswaarde van zaalvoetbal Aanbod creëren voor maatschappelijk relevante projecten

34 14C. Wat zijn de kansen en bedreigingen ?
Sterke versplintering en onoverzichtelijkheid zaalvoetbalmarkt Tekort aan hallencapaciteit op gewenste en populaire tijdstippen (o.a. door concurrentie met andere zaalsporten) Verdere individualisering samenleving waarbij ‘bijsport’ zaalvoetbal concurrentie ondervindt van solo-sporten als hardlopen, tennis, fitness Risico dat derde partijen initiatief nemen bij verder organiseren van zaalvoetbal Imagoschade bij ongeregeldheden

35 15. Wat zijn de belangrijkste uitdagingen?
Verhogen zichtbaarheid van en interesse voor KNVB zaalvoetbal Verbeteren prestaties nationale teams en niveau landelijke competities Verhogen organisatiegraad (competities, accommodaties, coaches, scheidsrechters, kader, vrijwilligers…) Uitbouwen aanbod opleidingen Uitbreiden KNVB zaalvoetbal aanbod met proposities op maat

36 HET PLAN

37 16. Wat zijn de doelstellingen?
Participatie: KNVB zaalvoetballeden in 2016 Prestatie: in top 10 wereldranglijst in 2016 Imago: verhogen awareness van zaalvoetbal en creëren van merkvoorkeur voor KNVB zaalvoetbal Financial en marketing targets Always SMART Specific Measurable Acceptable Realistic Timed Longterm scope (preferably 5 years)

38 16. Wat zijn de doelstellingen?
2011 2012 2013 2014 2015 2016 Mannen Senioren 64416 68925 75818 87190 100269 105282 A-junioren 2922 3273 3764 4516 5194 5973 B-junioren 1720 1926 2215 2658 3057 3516 C-junioren 854 956 1100 1320 1518 1746 D-pupillen 363 407 468 561 545 742 E-pupillen 96 108 124 148 171 196 F-pupillen 38 42 48 58 66 76 Subtotaal 70470 75637 83536 96452 110920 117531 Vrouwen 6266 6893 7582 8719 10027 11030 415 465 535 641 738 863 182 204 234 281 323 378 54 60 70 83 112 40 45 52 62 71 85 6957 7667 8472 9787 11255 12469 Totaal 77366 83303 92008 106239 122175 130000 Financial en marketing targets Always SMART Specific Measurable Acceptable Realistic Timed Longterm scope (preferably 5 years)

39 17. Wat zijn de belangrijkste doelgroepen?
Zaalvoetballers (Zaal)voetbalverenigingen Trainers, coaches en begeleiders Scheidsrechters en officials Clubbestuurders, medewerkers en vrijwilligers Supporters en andere zaalvoetballiefhebbers Recreatieve zaalvoetbalkoepels Gemeenten, scholen en wijken De samenleving Afkomstig uit het KNVB beleidsplan en samengevat/teruggebracht naar 9 doelgroepen: 1 Voetbalspelers 2 Voetbalclubs 3 Trainers, coaches en begeleiders 4 Scheidsrechters 5 Officials 6 Clubmedewerkers en vrijwilligers 7 Bestuurders en managers 8 Entiteiten en belangenbehartigers 9 Supporters en andere voetballiefhebbers 10 Gemeenten, scholen en wijken 11 De samenleving

40 17. Wat zijn de belangrijkste doelgroepen?
Doelgroep zaalvoetballers, in prioriteitsvolgorde (communicatiefocus): 16 t/m 20-jarigen: AANWAS LEDEN + POPULARISEREN ZAALVOETBAL 10 t/m 15 jarigen 21 t/m 25 jarigen 26 t/m 50 jarigen

41 18. Wat is de lange termijn strategie?
A. Participatie (‘ leden in 2016’) Ontwikkeling en invoering van marktstrategieën per doelgroep, met accent op ontwikkeling jeugdzaalvoetbal en (ver)binden van het recreatieve zaalvoetbal aan de KNVB Verhogen beschikbaarheid en inzet van kwalitatief hoogwaardig kader Stimulerende rol spelen bij de realisatie van voldoende en uitdagende accommodaties Versterken van verenigingen

42 18. Wat is de lange termijn strategie?
B. Prestatie (‘top 10 op wereldranglijst in 2016’) Optimaliseren (top) competitiestructuur Ontwikkelen zaalvoetbaltechnisch kader Optimaliseren talentontwikkeling Optimaal faciliteren nationale teams

43 18. Wat is de lange termijn strategie?
C. Versterken imago KNVB zaalvoetbal Sportiviteit en respect Structurele positieve aandacht in de media Eenduidige, herkenbare en aansprekende communicatie

44 19. BELEID VOOR TOPSPORT- EN LICENTIEZAKEN?
Samenwerking tussen KNVB en verenigingen die willen investeren in ambitie Ontwikkelen competitieaanbod waarin een zaalvoetballer zich kan ontwikkelen tot topzaalvoetballer Niveau scheidsrechters verbeteren door betere begeleiding en opleidingen Strategische agenda opzetten met collega-landen over zaalvoetbalontwikkeling Jaarlijkse evaluatie licentievoorwaarden + aanbeveling voor bijsturing In samenspraak met verenigingen licentievoorwaarden gebruiken als middel om te komen tot een hoger niveau zaalvoetbal Structureel overleg op gebied van technisch en bestuurlijk vlak tussen KNVB en verenigingen om het zaalvoetbal gezamenlijk naar een hoger plan te tillen

45 19. BELEID VOOR TOPSPORT- EN LICENTIEZAKEN?
Beleid nationale teams Ontwikkelen nationaal team (prestatiedoelstellingen) Professionele voorwaarden creëren spelers nationaal team Uitbreiden en optimaliseren begeleidingsstaf nationale teams Verhogen (internationale) activiteiten alle nationale teams Implementeren speelwijze binnen alle nationale teams en RZC’s Samenwerking technische staf en management optimaliseren Creëren professionele werksfeer begeleidingsteams zaalvoetbal Samenwerking KNVB-coaches op centraal en decentraal niveau optimaliseren Afstemmen van activiteiten in RZC’s, clubs en nationale teams voor optimale talentontwikkeling

46 20. beleid voor versterken van verenigingen?
Versterken relatie met verenigingen Versterken relatie met lokale aanbieders door samen te werken en te verbinden Stimuleren van verenigingen om (wedstrijd)varianten aan te bieden, met name gericht op jeugd Stimuleren samenwerking met veldvoetbalverenigingen, scholen en gemeenten Ondersteuning met name gericht op verenigingen met ambitie Onderzoek naar beperken KNVB-regels Analyse huidige toelatingsvoorwaarden Vormgeven accommodatiebeleid

47 20. beleid voor versterken van Verenigingen?
Meer vrijwilligers werven Vergemakkelijken van werken als vrijwilliger (verbeteren informatie + digitaliseren) Helpen om richting te geven aan besturen (beleid ontwikkelen en producten aanleveren)

48 21. beleid voor wedstrijd- en scheidsrechterszaken?
Optimaliseren top- en competitiestructuur Evalueren topstructuur Optimale competitieopzet zonder districtsgrenzen Ontwikkelen en implementeren goede jeugdstructuur Heroriëntatie naamgeving in de top van de competitiepiramide Starten en monitoren pilot eredivisie vrouwen Met arbitrage aansluiten bij actieplan VWS: naar een veiliger sportklimaat Verhogen beschikbaarheid en inzet van kwalitatief hoogwaardig kader (scheidsrechters/rapporteurs)

49 21. beleid voor wedstrijd- en scheidsrechterszaken?
Opleiden en begeleiden van scheidsrechters Scholing van arbitrage Ontwikkelen van competities op maat Ontwikkelen van jeugdcompetities (jongens en meisjes) Nieuwe competitie producten ontwikkelen Introduceren ‘Sportiviteit en Respect’

50 22. beleid voor zaalvoetbalontwikkeling?
Ontwikkelen solide competitiestructuur jeugdzaalvoetbal Opzetten samenwerkingsverbanden en zaalvoetbalcompetities met scholen uit primair- en voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs Ontwikkelen lokaal georiënteerd zaalvoetbalaanbod samen met zaalvoetbalverenigingen die in jeugd willen en kunnen investeren, o.a. via opzetten en ontwikkelen van zaalvoetbalscholen (doel: 15 scholen vanaf medio 2012) Opzetten van jeugdcompetities in de districten Opzetten zaalvoetbal winterstopcompetities voor veldvoetballers

51 22. beleid voor zaalvoetbalontwikkeling?
Opzetten nieuwe competitievormen die betrekking hebben op de relatie van de vereniging met de wijk Opzetten van NTC voor zaalvoetbaltalenten Ontwikkelen structuur voor meisjes- en vrouwenzaalvoetbal Opzetten structuur voor talentontwikkeling meisjes Ontwikkelen van programma’s voor talenten Ontwikkelen opleidingsprogramma voor de zaalvoetballer dat inzetbaar is binnen de KNVB en bij verengingen

52 22. beleid voor zaalvoetbalontwikkeling?
Ontwikkelen en onderzoeken van competitievormen Ontwikkelen talentherkenning en talentontwikkeling Samenwerking zaal- en veldvoetbal Samenwerking top- en breedtesport Zaalvoetbalcurriculum ontwikkelen Producten ontwikkelen voor doelgroepen (scholencompetities,bedrijvencompetities, 45 + competities, competities op maat)

53 22. beleid voor zaalvoetbalontwikkeling?
Voorwaardelijke zaken realiseren voor de regionale zaalvoetbalcentra Op diverse gebieden samenwerken met de KNVB (andere voetbalvormen) en partijen op voetbalontwikkelingsgebieden Opzetten van onderzoek naar zaalvoetbal (periodisering, tactische beïnvloeding, ontwikkeling spelers etc.) Ontwikkelen en structureren van samenwerkingsverbanden met externe partners op de beschreven gebieden Beschrijving van gewenst profiel van een topzaalvoetballer in Nederland

54 23. beleid voor opleidingen?
Ambitie KNVB Academie Zaalvoetballen is voor iedereen Voor ieder team een opgeleide trainer-coach Voor iedere wedstrijd een opgeleide scheidsrechter Visie op leren en opleiden Core business van KNVB Academie is opleiden en bijscholen van (zaal)voetbaltechnisch- en arbitragekader, met als focus: Ontwikkeling van het individu ‘Help mij het zelf te doen’ Relatie tussen de brede basis en de smalle top

55 23. beleid voor opleidingen?
Speerpunten Opleidingsmodel zaalvoetballen Bijscholingen zaalvoetballen in het kader van trainers licentiepunten Docentenbeleid; een competent docentenbestand voor zaalvoetbal Borgen van de KNVB-opleidingsvisie in het onderwijsveld door opstellen van een keurmerk

56 24. Wat is het sponsoringbeleid?
Commercieel beleid KNVB KNVB maakt onderscheid tussen partners (sponsors), suppliers, media- en community partners (o.b.v. branche-exclusiviteit) Elke samenwerking kent maatwerk component die aansluit bij de doelstellingen van KNVB en betreffende commerciële partner Ook KNVB zaalvoetbal kan in de toekomst op deze wijze commercieel worden vermarkt

57 24. Wat is het sponsoringbeleid?
Sponsoringaanpak KNVB zaalvoetbal: Logovermelding KNVB partners en mediapartners in alle communicatie vertegenwoordigende teams (= KNVB contract) Ontwikkelen speciale sponsorpakketten voor zaalvoetbal: Opzetten van sponsorpakket waar één KNVB partner voor kan kiezen als ‘segmentactivatiepakket’ (als onderdeel contract) Voorkeur voor één grote presenting sponsor voor zaalvoetbal Topdivisie mannen en eredivisie vrouwen afzonderlijk vermarkten (aparte entiteiten) Ontwikkelen sponsorpakketten voor scholencompetities Creëren nieuwe ‘tegenprestaties’ met media-exposure (tv?)

58 24. Wat is het sponsoringbeleid?
Partners Suppliers Media/community partners Heineken Aquarius Radio 538 ING Perry Sport Telegraaf Nike Continental Hyves Nederlandse Staatsloterij Piet Zoomers PricewaterhouseCoopers Volkswagen NL Energie Maatschappij Adecco Unilever Oad Unit4

59 25. Wat is het media- en communicatiebeleid?
Communicatiestijl Sterker en gerichter profileren  verhogen zichtbaarheid Toegankelijk (geen ivoren toren) Interactie met doelgroep (belangrijke rol social media) Gedreven, proactief, onafhankelijk en betrouwbaar Beleid media Proactief en open Positieve nieuwsberichten de boventoon laten voeren Onder controle houden negatief nieuws (zoals ongeregeldheden) Communicatie tussen KNVB en de media altijd via Persvoorlichting

60 25. Wat is het communicatie- en mediabeleid?
Media- middelenplan Nieuwe website knvbzaalvoetbal.nl + social media (Twitter, Facebook, YouTube) Structurele aandacht in de media voor NL team, topcompetities, scholencompetities, onze ‘producten’ etc. Exposure via tv, radio, dagbladen, magazines, outdoor, online, mobiel… Gouden Bal verkiezing: Voor beste speler, talent, coach en supporters van het jaar Aan het eind van het seizoen bepalen de coaches hun lijstjes Winnaars ontvangen de Gouden Bal tijdens een persbijeenkomst

61 25. Wat is het media- en communicatiebeleid?
Media -middelenplan MVO programma’s (voorbeeld TPP Rotterdam) Ambassadeurs (idolen als voorbeelden voor jongeren) Evenementen Nationale Zaalvoetbaldag Nationale Zaalvoetbaltour Kick-off zaalvoetbalseizoen Nederlands Kampioenschap MBO’s Ontwikkelen van communicatiemiddelen (brochures, doeken, posters,etc)

62 25. Wat is het media- en communicatiebeleid?
Website KNVBZAALVOETBAL.NL Website volgens doelgroep nog steeds onmisbaar Knvbzaalvoetbal.nl = hét officiële zaalvoetbalplatform Voor iedereen met interesse in zaalvoetbal Hoofddoel: verbeteren imago (KNVB) zaalvoetbal Functie als verkeersplein met toegangswegen naar o.a. KNVB sites, websites van derden en social media Belangrijke componenten blijken uit onderzoek: hoogwaardig videomateriaal, professionele uitstraling, fanbeleving en duidelijke en overzichtelijke navigatiestructuur

63 26. Wat is de timing? Doelstellingen behaald in 2016
Jaarlijks meten en monitoren FIFA Ranking Ledenaantallen Onderzoeken Bestuurscommissie benoemd voor drie jaar

64 27. Hoe meten we de doelstellingen en activiteiten?
Aantal KNVB-zaalvoetballeden: maandelijkse rapportage (incl. uitsplitsing per doelgroep) Internationale performance: FIFA ranglijst Merkimago: jaarlijks eigen onderzoek in najaar Frequent onderzoek: Voorbeeld: Jongeren en zaalvoetbal (Motivaction, mei 2011)

65 28. Wat betekenen de plannen voor de (landelijke) organisatie?
Manager H. Schelling Beleidsmedewerker R. Nieuwenhuis Bondscoach M. Loosveld Assistent Coaches M. Tjaden /M. Privee Team manager J. van Egeraat ZV - Ontwikkeling M. Privee Districten Mdw licentiezaken M. Neggers Man.assistente M. Koopman

66 28. Wat betekenen de plannen voor de (districts)organisatie?
Manager H. Schelling Noord Mdw. org. zv W. Jongens Comp.leider/SRZ J. Melles Districtscoach E. de Jonge Oost Mdw org. zv M. Vruggink Comp.leider/SRZ T. van Reenen F. Huet Zuid I S. Beijen Comp.leider/SRZ F. vd Heuvel P. Janssen Zuid II Mdw.org.zv E. Debets A. vd Burgh A. Merlino West I Mdw.org. zv R. Kauwen/ W. Lagerwey Comp.leider/SRZ Kauwen/Lagerwey/ Hoekema H. Hoekema West II B. Eikendal M. vd Sande Districtscoach R. Havermans S. Yaaqobi

67 29. Hoe motiveren we de stakeholders?
Presentatie Bestuurscommissie + Hoofdcommissie Zaalvoetbal (KNVB Zeist) 29 augustus Presentatie marketingplan aan genodigden uit zaalvoetbalnetwerk incl. pers (voorafgaand aan Supercup) 3 september Diverse presentaties ‘in het land’ vanaf september 2011 Rapportage Bestuur AV 2x per jaar Permanente zaalvoetbal communicatie

68 30. Budget Besluitvorming AVAV 2010:
Voor de seizoenen 2011/’12 tot en met 2013/’14 heeft KNVB zaalvoetbal dezelfde financiële ruimte als in het seizoen 2010/’11


Download ppt "Uitvoering Masterplan Zaalvoetbal"

Verwante presentaties


Ads door Google