De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Noodoproep.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Noodoproep."— Transcript van de presentatie:

1 Noodoproep

2 Gewoon weten De PowerPoint geeft eerst een aantal dia’s waarop kennis staat die de collega die gebruik maakt van portofoon/mobilofoon gewoon moet weten over dit thema. Aan het einde van de presentatie zijn ook nog dia’s met ‘Gewoon bespreken’ en ‘Gewoon proberen’. In dia ‘Gewoon bespreken’ staan vragen die aan de deelnemers aan de training kunnen worden gesteld. In dia ‘Gewoon proberen’ staan praktijkopdrachten die de opleider kan laten uitvoeren door de deelnemers aande training.

3 De PowerPoint geeft eerst een aantal dia’s waarop kennis staat die de collega die gebruik maakt van portofoon/mobilofoon gewoon moet weten over dit thema. Aan het einde van de presentatie zijn ook nog dia’s met ‘Gewoon bespreken’ en ‘Gewoon proberen’. In dia ‘Gewoon bespreken’ staan vragen die aan de deelnemers aan de training kunnen worden gesteld. In dia ‘Gewoon proberen’ staan praktijkopdrachten die de opleider kan laten uitvoeren door de deelnemers aande training.

4 Noodoproep Wat is een noodoproep? Wanneer plaats je een noodoproep?
Wat is een noodoproep? Wanneer plaats je een noodoproep? Hoe plaats je een noodoproep? Waar komt de noodoproep terecht? Wat zien en horen je collega’s bij een noodoproep? Beëindigen noodoproep Noodoproep in Direct Mode (DMO) Noodoproep en busy Aandachtspunten Het betreft in deze dia’s de noodoproep op de portofoon.

5 Wat is een noodoproep? Noodoproep =
Noodoproep = Oproep die je plaatst in de gespreksgroep en die door de meldkamer met absolute voorrang wordt behandeld. Een noodoproep is een oproep die door een collega in een gespreksgroep wordt geplaatst en die door de meldkamer met absolute voorrang behandeld wordt.

6 Wanneer plaats je een noodoproep?
Een noodoproep plaats je in situaties die (levens)bedreigend zijn voor jezelf of je collega. Voorbeelden van (levens)bedreigende situaties zijn: (dreiging van) geweld gewond (geraakt) zijn instortings- of explosiegevaar insluiting door bijvoorbeeld vuur Indien je per ongeluk een noodoproep plaatst, blijf kalm en meld dit aan de meldkamer (zie dia 8).

7 Wanneer plaats je een noodoproep?
Voorbeelden van (levens)bedreigende situaties zijn: (dreiging van) geweld gewond (geraakt) zijn instortings- of explosiegevaar insluiting door bijvoorbeeld vuur Indien je per ongeluk een noodoproep plaatst, blijf kalm en meld dit aan de meldkamer (zie dia 8).

8 Hoe plaats je een noodoproep?
Druk 1,5 tot 3 seconden de noodknop in. Microfoon gaat automatisch 10 tot 15 seconden open (‘automatisch zenden’). Druk geen spreeksleutel in: je hebt direct contact met de meldkamer. Geef locatie en aard van het incident door. De meldkamer zet acties uit voor hulp. Microfoon gaat automatisch seconden open (en dus ook weer automatisch dicht na deze seconden). Deze ‘automatisch zenden functie’ wordt ook wel “hot mike” genoemd. De tijdsduren zijn afhankelijk van de instellingen op je porto. Ga voor je eigen porto na welke instellingen zijn ingeprogrammeerd. De procedure verschilt per discipline. Zo start de politie bij een noodoproep met ‘assistentie collega’ en wordt bij de meeste ambulanceregio’s niets gezegd om de situatie niet te laten escaleren.

9 Waar komt de noodoproep terecht?
De noodoproep komt binnen in de meldkamer die de betreffende gespreksgroep in beheer heeft. Let op dat je goed schakelt! Let op dat je goed schakelt! Als de collega in het gebied van een andere meldkamer is en hij plaatst de noodoproep in een gespreksgroep van de eigen meldkamer omdat hij die gespreksgroep heeft geselecteerd, gaat zijn noodoproep naar zijn eigen meldkamer en niet naar de meldkamer van het gebied waar hij op dat moment is.

10 Waar komt de noodoproep terecht?
Let op dat je goed schakelt! Als de collega in het gebied van een andere meldkamer is en hij plaatst de noodoproep in een gespreksgroep van de eigen meldkamer omdat hij die gespreksgroep heeft geselecteerd, gaat zijn noodoproep naar zijn eigen meldkamer en niet naar de meldkamer van het gebied waar hij op dat moment is.

11 Wat zien en horen je collega’s?
Collega’s in dezelfde gespreksgroep: zien de noodoproep op het display horen een toon en het gesprek van de collega in nood kunnen niet praten zolang ‘automatisch zenden’ actief is Op het display verschijnt een melding + ISSI nummer of naam. Wat de collega’s precies op de display zien, is afhankelijk van de organisatie (brandweer, ambulancezorg, defensie of politie) en instellingen. Ze zien bijvoorbeeld een driehoek en een melding: ‘noodoproep in gebruik’ of ‘alarm bezet’. De toon die ze horen wordt enkele keren herhaald. Na afloop van de ‘automatisch zenden functie’ kan iedereen in de gespreksgroep praten door de spreeksleutel in te drukken.

12 Wat zien en horen je collega’s?
Op het display verschijnt een melding + ISSI nummer of naam. Wat de collega’s precies op de display zien, is afhankelijk van de organisatie (brandweer, ambulancezorg, defensie of politie) en instellingen. Ze zien bijvoorbeeld een driehoek en een melding: ‘noodoproep in gebruik’ of ‘alarm bezet’. De toon die ze horen wordt enkele keren herhaald. Na afloop van de ‘automatisch zenden functie’ kan iedereen in de gespreksgroep praten door de spreeksleutel in te drukken.

13 Beëindigen noodoproep
Overleg met de centralist en geef aan wanneer de noodoproep kan worden beëindigd. Sluit de noodoproep af - indien noodzakelijk - door op de ‘einde’ toets te drukken. Door middel van een ‘knockdown’ brengt de centralist de gespreksgroep terug in de standaardprioriteit. Het is belangrijk dat een collega een noodoproep weet te beëindigen. Indien noodzakelijk geeft de collega eerst ‘einde’ op zijn portofoon; daarna brengt de centralist door middel van een knockdown op het RABS de gespreksgroep weer terug in de standaard prioriteit. Wanneer een noodoproep in een gespreksgroep wordt gemaakt door een Nokia of Sepura portofoon, dan wordt bij het geven van een knockdown door de centralist de gespreksgroep weer automatisch teruggezet in de standaardprioriteit. Bij Motorola moet door de collega vooraf aan de knockdown een reset worden uitgevoerd. Dit doet hij door op de ‘einde’ toets te drukken. Aandachtspunt voor de centralist bij de afhandeling van noodoproepen is, dat hij eerst het gesprek aanneemt (acknowledge) en pas na beëindiging van de noodsituatie en op aangeven van de collega (zijn collega of OVD) een ‘knockdown’ geeft. Indien hij meteen een ‘knockdown’ geeft, is de noodoproepstatus beëindigd. De gespreksgroep gaat terug naar zijn standaard prioriteit. Voor de Sepura en Nokia is het niet nodig om te resetten. De Motorola portofoon moet wel gereset worden. De Motorola gebruiker kan in deze situatie zonder het geven van een reset, steeds nieuwe noodoproepen genereren door de spreeksleutel te gebruiken en andere gespreksgroepen bij congestie van het netwerk duwen. Het is dus van groot belang dat de centralist de noodoproep correct afhandelt.

14 Noodoproep in Direct Mode (DMO)
Als je een noodoproep plaatst in DMO dan komt de noodoproep niet in de meldkamer aan. Je collega’s in de DMO gespreksgroep zien wel de noodoproep. Je ISSI nummer is zichtbaar voor de collega’s. Direct Mode maakt gebruik van een rechtstreekse gespreksweg tussen portofoons, zonder tussenkomst of hulp van het landelijke netwerk. Direct Mode is bedoeld voor situaties waarbij het netwerk niet dekkend zou zijn of netwerkverkeer vanwege fysieke omstandigheden niet mogelijk is.

15 Noodoproep en busy Een noodoproep komt ook door wanneer er sprake is van een busy. De gespreksgroep waarin de noodoproep is geplaatst, krijgt en houdt de hoogste prioriteit tot de centralist een ‘knockdown’ geeft.

16 Aandachtspunten Doe een noodoproep als jij of een collega in een (levens)bedreigende situatie zit. Meldkamer behandelt noodoproep met absolute voorrang. Noodoproep komt altijd door bij een wachtrij. Noodoproep belet andere collega’s seconden om te spreken. Noodoproep in DMO komt niet aan bij de meldkamer, wel bij collega’s in je DMO gespreksgroep. Vertrouw erop dat jouw noodoproep altijd wordt gehoord. Er kunnen meerdere noodoproepen in verschillende gespreksgroepen actief zijn.

17 Gewoon bespreken Heb je wel eens een noodoproep gedaan? Hoe ging dat?
Heb je wel eens een noodoproep gedaan? Hoe ging dat? Heb je wel eens per ongeluk een noodoproep gedaan? Hoe kwam dat? Wat doe je als dit gebeurt? Welke essentiële informatie moet je aan de meldkamer doorgeven als je een noodoproep plaatst?

18 Gewoon bespreken In welke situaties mag je een noodoproep plaatsen?
In welke situaties mag je een noodoproep plaatsen? Wat is een ‘hot mike’? Een vliegtuig is neergestort. Diverse hulpverleners zijn druk in de weer om mensen uit de wrakstukken te redden. Een van de gewonde slachtoffers is woedend op de piloot die het vliegtuig uit strompelt en grijpt de piloot stevig bij zijn keel vast. Is in dit geval het gebruikmaken van de noodoproep juist?

19 Gewoon bespreken Welke handeling moet een collega verrichten na de afhandeling van een noodoproep? Wat is een ‘knock down’? Wat is het gevolg als een collega vergeet om de portofoon te resetten als dit wel is voorgeschreven?

20 Gewoon proberen Schakel de porto naar DMO.
Schakel de porto naar DMO. Eén persoon geeft een noodoproep. Wat gebeurt er als er nog iemand een noodoproep plaatst? Wat zou er bij de meldkamer gebeuren? Anderen, wat zie/hoor je? Opdracht die aan de deelnemers aan de training kan worden gegeven

21 Praktische informatie die je helpt nog beter gebruik te maken van je porto.
Kijk op


Download ppt "Noodoproep."

Verwante presentaties


Ads door Google