De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Workshop Lean is logisch!

Verwante presentaties


Presentatie over: "Workshop Lean is logisch!"— Transcript van de presentatie:

1 Workshop Lean is logisch!
Waarde voor de klant Meenemen/klaarleggen: Handouts A3-formulier Verbeterbord Visgraatdiagram Projectbrief Presentielijst Leanbakje (met o.a. tape en post-its) Tip; schrijf de namen op van de deelnemers. Het is prettig deelnemers bij de naam te kunnen noemen..

2 Inhoud Even voorstellen Inhoud:
De deelnemers van harte welkom heten en hen zich kort even laten voorstellen (naam, functie en waar werkzaam). Soms vertelt men meteen al wat men van Lean weet. Dit kun je dan meteen meenemen (is tweede sheet). Even kort aangeven dat deze onderwerpen aan bod komen.

3 Opdracht Waar ben jij geirriteerd of zelfs gefrustreerd over (werkgerelateerd)? Schrijf 3 punten op (5 minuten voor jezelf) en deel deze daarna met een collega Evt. daarna nog centraal een aantal voorbeelden delen.

4 Verspilling Frustratie en irritatie zijn signalen
Vertel dat dit jongetje iets wil doen en dat het voor hem geen verspilling van tijd is. Voor zijn moeder misschien wel die op hem staat te wachten.

5 Neem deze vormen door en koppel ze aan voorbeelden.

6 Opdracht Welke vormen van verspilling herken je in jouw irritaties/ frustraties? Evt. daarna nog centraal een aantal voorbeelden delen.

7 Wat is Lean? Bedrijfsfilosofie
Bestaat uit 5 basisprincipes en diverse methodieken. Oorsprong Toyota (Toyota Production System) Amerikanen introduceerde ‘begrip Lean’ Begin jaren ‘90 ontwikkeling van Lean in de zorg Korte uitleg over de achtergrond. Hr. Ohno, raad van bestuur Toyota, heeft leanfilosofie ontwikkeld. Amerikanen introduceerden ‘begrip Lean’, beschreven de Toyota productiewijze. Aanleiding was dat Toyota niet goed ging, de economie in een dal zat etc. Men dacht ‘hoe verder?’. Succes van Toyota werd gedeeld met Motorola VS, waar Lean SS werd overgenomen. Vertellen dat in de zorg bleek dat Six Sigma niet motiveerde. Nu dus een verschuiving met de focus op Lean. Nog niet vertellen over de ontwikkelingen in het Westfriesgasthuis. Dat komt in sheet 7.

8

9 Waarom Lean? Zorg kunnen blijven bieden Keuzes durven maken
Marktaandeel Aantonen/verbeteren kwaliteit Probleemoplossend vermogen Werkplezier! Aangeven dat ook het Westfriesgasthuis dacht door alle bezuinigingen en veranderingen in de zorg: ‘hoe verder?’. Vertellen dat het marktaandeel terug liep (tip: vragen aan de groep of men weet wat marktaandeel is) en dat men dacht ‘hoe behouden we kwaliteit met minder mensen?’ ‘Waarom lopen onze patiënten ons voorbij? ‘Hoe bewijzen we onze kwaliteit?’ Marktaandeel: aandeel van ons zorgaanbod t.o.v. andere zorgaanbieders in ons adherentiegebied. Marktonderzoek: interviews met patienten. Gaf inzicht over “beeld van het ziekenhuis”.

10 Strategische koers Veiligheid, kwaliteit en samenwerking in de regio
Kernwaarde: oprechte interesse (“alle aandacht” campagne extern) Lean als middel Vertellen dat Lean een middel is om de doelen van de Strategische koers te behalen. Aangeven dat Lean geen doel is, maar een filosofie die je helpt om verspilling tegen te gaan, waarde toe te voegen aan de klant en je werkplezier te vergroten. Strategische koers: Het WFG behoort binnen 3 jaar tot de top 10 van veilige ziekenhuizen. Patientveiligheid Hoogwaardige kwaliteit Samenwerking met andere zorgaanbieders Bewust van maatschappelijke verantwoordelijkheid

11 Aanpak Lean in het WFG Verkeerd begonnen Herstart 2014
Lean resultaten: wachttijden verminderd, waarde voor de patiënt centraal, dagelijkse verbeterinitiatieven op de werkvloer, meer dan 900 medewerkers getraind, werkplezier verhoogd. Vertellen dat Lean een middel is om de doelen van de Strategische koers te behalen. Aangeven dat Lean geen doel is, maar een filosofie die je helpt om verspilling tegen te gaan, waarde toe te voegen aan de klant en je werkplezier te vergroten. Strategische koers: Het WFG behoort binnen 3 jaar tot de top 10 van veilige ziekenhuizen. Patientveiligheid Hoogwaardige kwaliteit Samenwerking met andere zorgaanbieders Bewust van maatschappelijke verantwoordelijkheid Ok: trm(= dagstart_ Yellow belt resultaten: low flow, popup logo, roosteren buitenpoli, wachttijden, uitvragen klantwaarde

12 Voorbeelden Vertellen dat je ook gebruik kunt maken (na overleg leidinggevenden) van de focusdagen.

13

14 5-keer ‘waarom?’ Wil je de oorzaak van het probleem achterhalen?
> Pas de vijf keer ‘waarom’-vraag toe. (5 times-Why). > Doe het goed: neem per vraag enkele minuten. > Wat is het resultaat? Vertel over het vriijheidsbeeldvoorbeeld: Waarom hoge schoonmaakkosten bij dit beeld en niet bij andere monumenten? Antwoord: duiven/ vogels die hem onder poepen. Waarom zijn daar zoveel duiven/vogels? Antwoord: Er bleken veel spinnetjes te zijn op dit beeld. Waarom zijn daar zoveel spinnetjes: Antwoord: Er bleken veel mugjes en vliegjes, een bepaald insect. Waarom zijn daar deze insecten? Antwoord: De spots van de verlichting stonden de hele dag aan. Oplossing: Licht anders regelen. Na uitleg een eigen voorbeeld oefenen. Loop dan als trainers langs. Het is soms best lastig. Attendeer mensen erop dat zij snel aannames doen. Geef aan dat er ‘takken’ kunnen ontstaan (meerdere routes). Dat is niet erg. Een geef aan dat 5 keer gemiddeld is Voorbeeld uit de praktijk “5 times why”; Op de dagbehandeling deed zich het volgende voor; Waarom zijn de waszakken op de recovery steeds zo vol? Omdat we zoveel was hebben… 2. Waarom hebben we zoveel was dan? Omdat er zoveel beddengoed van de bedden afkomt… Waarom komt er zoveel was van de bedden af? Omdat de patiënt bij aankomst op de recovery (na OK) reeds een deken heeft, en vaak ook nog een warme deken krijgt.. 4. Waarom ligt er dan eigenlijk “dubbel” linnengoed op de bedden? Dan gaan er “nette” bedden naar de recovery.. 5. Waarom moeten er “nette opgemaakte bedden” naar de recovery? …..ehhhhhhhh………..

15 5S-methode Werkplekmethodiek Zie stappenplan en voorbeelden
Sorteren Structureren Schoonmaken en onderhouden Standaardiseren Steeds beter Zie stappenplan en voorbeelden op intranet > Lean-pagina. Vertel dat dit niets anders is dan je kast opruimen en handig inruimen. Benoem voorbeelden: bijvoorbeeld op grijphoogte de dingen neerleggen die je het meeste gebruikt. Ga niet schoonmaken wat je weggooit. Met de stickertjes wordt bedoeld om medewerkers met rode stickers aan te geven wat weg mag en met groen wat niet. Daarna pas in discussie over de materialen met beide stickertjes.

16 En nu? Wat zou Lean jullie kunnen opleveren?


Download ppt "Workshop Lean is logisch!"

Verwante presentaties


Ads door Google