De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)"— Transcript van de presentatie:

1 Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)

2 plaats Product Promotie doelgroep Plaats Prijs
De hoogte van de prijs wordt bepaald door de andere P’s die in dit boek aan de orde komen nl het product (assortiment, merk, verpakking, service en garantie en kwaliteit), plaats (incl. wijze van distributie) en m promotie Prijs

3 Plaats

4 Plaats

5 plaatsbeleid Hoe wil je je product aan de man brengen:
van waaruit: via een winkel of via het web? hoe: rechtstreeks of via via? vervoer: hoe komt je product bij de klant? wie: op wie ga je je richten? Op de tussenhandel of de klanten?

6 Wat is distributie Het geheel van activiteiten dat betrekking heeft op het voortstuwen van de productenstroom van producent naar klant, oftewel: ronddelen verdelen verspreiden van je producten naar de klant.

7 Distributiekanaal Het gehele proces van distributie van producten van productie tot consumptie

8 Informatieverschaffing
Distributieproces Transport Opslag Informatieverschaffing Promotie Onderhandelen Bestellen Financieren Risico nemen Betalen Eigendom overdragen

9 Bedrijfskolom

10 Groothandel Verkoopt/verhuurt goederen die door anderen gemaakt zijn door naar een volgend bedrijf.

11 Groothandel - importeurs - exporteurs - import- en exportbedrijven
handelshuizen binnenlandse groothandel grossiers

12 Detailhandel Verkoopt/verhuurt/levert goederen aan eindgebruikers

13 Detailhandel zelfstandige winkels Webwinkels in- en verkoopcombinaties
franchise-ondernemingen vrijwillige filiaalbedrijven grootwinkelbedrijven

14 internetkanalen Voordelen webwinkel Nadelen webwinkel groot bereik
minder verkoop voor groothandels koopgemak opzet is kostbaar en tijdrovend besparing op personeel en huur minder verkeer in centrum Meer leegstand in centrum

15 internetkanalen Te gebruiken voor: communicatie met de klant
- distributie voor tussenhandel - verkoop aan consumenten combinatie van hierboven Maak vraag 1 t/m 3 blz. 128 en 129!

16 Lengte van het distributiekanaal is afhankelijk van:
Is rechtstreeks contact nodig? Wonen er veel mensen in de omgeving? Welk distributiekanaal is beschikbaar? Welk distributiekanaal kost het minst? Waar verwacht de consument jouw product te vinden?

17 Directe of indirecte distributie?
Direct = rechtstreeks naar de klant Indirect = via tussenhandel Duaal = tussenhandel en rechtstreeks (multichanneling)

18 Directe distributie Voordelen directe distributie
Nadelen directe distributie Kort en overzichtelijk Beperkte afzet mogelijk Veel greep op het proces opzet eigen verkooporganisatie kost tijd en geld Directe reactie zichtbaar Minder kosten = meer winst

19 distributiekanalen

20 Cross channeling Maak vraag 1 t/m 3 blz. 134!

21 Intensiteit van distributie
Intensieve distributie voor convenience goods (gewoontegoederen) Selectieve distributie voor shopping goods (keuzegoederen) Exclusieve distributie voor specialty goods (speciale goederen) Maak vraag 1 en 2 blz. 138 en 139!

22 Push of Pull? Push strategie is gericht op de verkoper:
De producent probeert door middel van kortingen, bonussen, promotiematerialen etc. zijn product in het assortiment van de verkoper op te laten nemen. Vooral bij selectieve en exclusieve distributie. Pull strategie is gericht op de koper: De producent probeert door middel van allerlei reclame-uitingen voorkeur voor zijn merk/product op te bouwen bij de klant. Vooral bij intensieve distributie

23

24 Cross, deep and up? Cross selling: verkopen van aanverwante producten.
Up selling: verkopen van duurdere producten dan de klant eigenlijk van plan was te kopen. Deep selling: verkopen van grotere hoeveelheden. Maak vraag 1 en 2 blz. 144!

25 Opdrachten Maak de toepassingsvragen 1 t/m 5 blz !


Download ppt "Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)"

Verwante presentaties


Ads door Google