De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s

Verwante presentaties


Presentatie over: "Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s"— Transcript van de presentatie:

1 Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s
Week 1 - Introductieles Business IT & Management Rotterdam, 00 januari 2007

2 Literatuur Een praktijkgerichte benadering van Organisatie en Management, Marcus en van Dam (8e druk) ISBN: bezoek de website Werken met logistiek, Visser en Van Goor (7e druk) ISBN: Grondslagen AO (deel B: processen en systemen), Jans (21e druk) ISBN:

3 Planning Week 1 - Introductieles en Marketing
Week 2 - Bedrijfstypologieën en Dienstverlening Week 3 - Logistiek 1 en Organisatiestructuren Week 4 - Organiseren en structureren en Logistiek 2 Week 5 - Financieel Management en MVO Week 6 - Wet en Regelgeving / Omgevingsinvloeden Week 7 - Logistiek 3 / Concurrentie en samenwerking Vakantie Week 8 - Startups en Proeftentamen Week 9 - Tentamenweek Week 10 - Feedback rapportage

4 Bedrijf: Cronus fietsenfabriek
Bedrijfsprofiel: samenvatting beschikbaar bij project Platte organisatie Groeispurt: van commercieel pionieren naar echte bedrijfsvoering: wat betekent dit?? Bedrijf komt in beeld bij externe partijen Verplichtingen op financieel gebied en op terrein van wet en regelgeving Relatie met het project!

5 Waar denk je allemaal aan als je aan een bedrijf denkt?
Brainstorm op post-its 1 onderwerp per post-it

6 Introductie

7 Proces van Strategisch Management (OM 3.2 – 118)

8 Bedrijfskundige thema’s
De bedrijfskundige thema’s bekijken we dus vanuit het besturen van de business! Thema’s met nadruk op externe omgeving: Omgevingsinvloeden Concurrentie en samenwerking Wet en regelgeving Thema’s met nadruk op interne organisatie: Bedrijfstypologieën Distributielogistiek Financieel Management Organisatiestructuren Maatschappelijk verantwoord ondernemen Marketing Dienstverlening

9 Het drieluik Organisatie en management: over het besturen van organisaties! Logistiek: over het besturen van de fysieke goederenstroom! Administratieve Organisatie: over het besturen van processen! Ook nog: Financieel Management en Wet- en regelgeving Dus: het gaat in alle gevallen over besturen! Doel: verkrijgen van (management-)informatie

10 De business! Organisaties, Bedrijven, Ondernemingen
Organisaties: nadruk op samenwerken voor het bereiken van een afgesproken doel Bedrijven: nadruk op produceren van een product of dienst Ondernemingen: nadruk op winstoogmerk Dit noemen we in goed Nederlands: de business!

11 Relevantie voor het beroep (1)
Ons BIM-vak gaat over organisatie, processen, (ICT-) systemen en managementinformatie BIM’ers zijn bruggenbouwers: tussen ICT en de business/management De business (organisatie, bedrijf, onderneming)wordt bestuurd door managers Managers willen de toegevoegde waarde weten van ICT voor de business (d.m.v. managementinfo) De BIM’er legt dit uit aan de hand van processen, systemen en maakt de business case (?)

12 Relevantie voor het beroep (2)
Vak is multidisciplinair: bedrijfseconomie, financiën, administratieve organisatie, marketing, informatica, sociologie, logistiek, organisatiepsychologie, juridische wetenschappen etc. Dus: een brede blik is een vereiste! Competenties: analyseren en adviseren! Bedrijfsprocessen staan bij BIM centraal!

13 Lessen uit het verleden (OM 1.2 – 1.4)
Adam Smith: grondlegger economische wetenschappen (OM – p38) Boek: ‘Wealth of Nations’ (1776) Nederland als voorbeeld van een economische grootmacht Concurrentiekracht in handel en industrie Basis: technologische voorsprong (OM, p34/35) Eerste multinational: VOC (v.a. 1602)!

14 Grote denkers (OM 1.5 – 1.13) Adam Smith (1776): productieve arbeid (verdeling) basis van de welvaart Frederick Taylor (1900): eerste bedrijfskundige benadering over organisatie van het werk (pag. 38) Max Weber (1940): sociologische invalshoek van organisaties (bureaucratie, pag. 43) Henry Mintzberg (1979): ‘vijf’ basisvormen van ideale organisaties (pag. 50) Michael Porter (1980): strategie over bereiken concurrentievoordelen (pag. 53) Pagina’s uit boek Organisatie & Management (37-65)

15 Dé trend Oude inzichten: gehoorzaamheid, ijver en feitenkennis …..
Nieuwe inzichten: initiatief, creativiteit en passie ! Zie Google, Apple, ………………………………. etc.

16 Vragen zijn welkom


Download ppt "Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s"

Verwante presentaties


Ads door Google