De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marketing Hoofdstuk 5 Communicatiemix.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marketing Hoofdstuk 5 Communicatiemix."— Transcript van de presentatie:

1 Marketing Hoofdstuk 5 Communicatiemix

2 communicatie

3 5.1 Inleiding communicatiemix
Onbekend maakt onbemind Hoe trek ik de aandacht van de klant? bijv. advertentie, social media, Regels bij bekend maken: eenduidige boodschap boodschap moet passen bij het product boodschap moet passen bij de potentiële klant

4 Doel van communicatie

5 Doel van communicatie

6 Doel van communicatie

7 Doel van communicatie

8 Doel van communicatie

9 Doel van communicatie

10 Doel van communicatie

11 Doel van communicatie

12 5.2 Communicatiebeleid Het onder de aandacht brengen van een product en de eigenschappen ervan bij mogelijke klanten Doelen: Kennisoverdracht Productwaardering Positionering Houding / bepaald gedrag worden niet genoemd als doelen

13 themacommunicatie

14 5.2.2 Communicatiemix of promotiemix
Beïnvloeden van kennis, houding en gedrag van potentiële klanten 2 vormen: corporate communicatie ---> gehele bedrijf marketingcommunicatie ---> specifiek merk en product

15 5.2.3 Soorten Communicatie Communicatiemix bestaat uit 2 onderdelen:
Themacommunicatie ---> = imagoversterking Actiecommunicatie ---> = verkoopbevordering Maak vraag 1 t/m 3 op bladzijde 155

16 5.3.1 Sales promotions Een tijdelijke actie waarbij de prijs-waardeverhouding positief wordt beïnvloed Voorbeelden: Prijsverlaging, zegelspaarsysteem, waardebonnen, gratis accessoires, ….

17 5.3.2 Winkelcommunicatie Aandacht trekken van de klant in het bedrijf
Voorbeelden: Displays, artikelpresentatie, verpakkingen, ….. Verschillende soorten actie-displays  RAD (Regionaal actiedisplay), PAD (Periodiek actiedisplay), Verschillende manieren van artikel presentatie  Rug-aan-rag, Contraplaatsing, nabuurplaatsing, gescheiden plaatsing

18 5.3.3 Persoonlijke verkoop Is het onderhouden van persoonlijke contacten tussen onderneming en klanten Wanneer toepassen: bij weinig directe afnemers bij specialistische producten bij maatwerk bij hoge productiekosten Voordelen: Persoonlijk contact, precieze info, directe feedback Nadeel: Hoge verkoopkosten

19 5.3.4 Direct marketing Is gericht op het verkrijgen en behouden van directe c.q. persoonlijke relaties tussen een aanbieder en de afnemers Enkele vormen: Direct mail, , sms, tele-, catalogus-, online-, face to face-marketing, …. Bel-me-niet register & De wet persoonsregistratie Maak vraag 1 t/m 3 op bladzijde 162

20 reclamebeleid

21 5.4 Reclamebeleid Reclame zorgt er voor dat de communicatiedoelen bereikt kunnen worden Taken van reclame zijn: Contact leggen met de markt; belangstelling opwekken voor het product of merk; relaties onderhouden tussen klant en adverteerder; meer producten verkopen, ….

22 5.4.1 Reclameplan Fasen in een reclameplan: Klantonderzoek
Bepalen doelgroep Vaststellen reclamedoelstelling Ontwikkelen reclame-boodschap Ontwikkelen reclamecampagne Vaststellen budget Kiezen media Reclame-uitvoering

23 Piramide van maslow

24 Reclame doel

25 5.4.1 Reclameplan Fasen in een reclameplan: Klantonderzoek
Bepalen doelgroep Vaststellen reclamedoelstelling Ontwikkelen reclame-boodschap Ontwikkelen reclamecampagne Vaststellen budget Kiezen media Reclame-uitvoering

26 5.4.2 Kiezen voor media Reclame maak je met een middel/medium
Bijv. advertentie, bushokje, mobieltje,….. Soorten media: owned media earned media paid media Indeling media: papier outdoor-media audiovisuele media interactieve media

27 5.4.3 Zelf doen of uitbesteden
samenwerken met een reclamebureau Collectieve reclame Coöperatieve reclame Combinatiereclame Affiliate marketing Uitbesteden: reclamebureau Welke diensten en specialismen kan het bureau uitvoeren Omvang en naamsbekendheid van het bureau Activiteiten van het bureau in binnen- en buitenland Conflicting accounts Vestigingsplaats van het bureau Maak vraag 1 t/m 6 op bladzijde 186/187

28 sponsoring https://www.youtube.com/watch?v=-cSW84xAq3Y

29 5.5 Pr, free publicity en sponsoring (1)
Public relations zijn gericht op iedereen die met de organisatie te maken krijgt Bijv. werknemers, gemeente, concurrenten, banken, …. Doel = goede relaties onderhouden met alle betrokkenen Free publicity krijg je als berichten overgenomen worden door de massamedia voordeel = gratis nadeel = geen invloed op de berichtgeving Sponsoring is een wederkerige overeenkomst, waarbij de ene partij een prestatie levert en de ander partij communicatiemogelijkheden verschaft

30 5.5 Pr, free publicity en sponsoring (2)
Sponsoring is een wederkerige overeenkomst, waarbij de ene partij een prestatie levert en de ander partij communicatiemogelijkheden verschaft Doel = profijt voor beide partijen - vergroten naam of merkbekendheid - imago-verbetering - goodwill kweken 3 vormen: sportsponsoring cultuursponsoring televisiesponsoring Maken vragen 1 en 2 op bladzijde 190 Maken toepassingsvragen 1 t/m 12 bladzijde 193 t/m 195


Download ppt "Marketing Hoofdstuk 5 Communicatiemix."

Verwante presentaties


Ads door Google