De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Locatie: Rotterdam Delfshaven

Verwante presentaties


Presentatie over: "Locatie: Rotterdam Delfshaven"— Transcript van de presentatie:

1 Locatie: Rotterdam Delfshaven
Jullie eigen KDV Locatie: Rotterdam Delfshaven

2 Normaal gesproken stap 1. marktonderzoek doen
stap 2. bedrijfsplan opstellen stap 3. het vinden van een geschikte locatie stap 4. inschrijving in het handelsregister stap 5. bestemmingsplan inzien stap 6. omgevingsvergunning aanvragen stap 7. pedagogisch beleidsplan opstellen stap 8. risico inventarisaties veiligheid en gezondheid uitvoeren stap 9. registreren landelijk register kinderopvang en peuterspeelzalen stap 10. reglement oudercommissie opstellen stap 11. gekwalificeerd personeel aannemen stap 12. reglement klachtencommissie opstellen stap 13. voldoen aan eisen uit de warenwet stap 14. protocol kindermishandeling opstellen

3 Begin Logo/naam vestiging Visie & Missie

4 Delfshaven, wat weten we ervan?
een succesvol kdv past bij de buurt, 70 procent van je klanten komt uit de directe omgeving…

5 dikke deur kleine vriend paleisje

6 Het belang van een visie
Succesvolle leiders en succesvolle bedrijven en instanties hebben een visie. De werknemers van het bedrijf of de leden van een groep kunnen zichzelf dat niet geven, dat moet een leider doen. Soms is een nieuwe visie nodig, als de groep op een dood spoor is belandt en er om een nieuwe koers of richting wordt gevraagd. Zonder visie gaat de groep of het bedrijf zwalken en weet men niet welke richting met uit moet. Zonder visie dobber je wat rond in een oneindige oceaan. Een visie geeft op beknopte wijze weer: waar een organisatie voor staat, de kernwaarden waarom een organisatie bestaat, hoger doel waar een organisatie heen gaat, gewaagd doel waarin een organisatie uitblinkt, de kernkwaliteiten

7 Pedagogische uitgangspunten
Pedagogische doelen Pedagogische visie opstellen keuze vve programma Startblokken, Piramide, Kaleidoscoop, Ben ik in Beeld, Kototaal, sporen

8 max 2 a4 waarin minimaal 3 pedagogen genoemd worden
Verschillende pedagogen ontwikkelden een visie op interacties tussen volwassenen en kinderen. Thomas Gordon legt bijvoorbeeld de nadruk op de gelijkwaardigheid in relaties en Emmi Pikler stelt dat je baby's in een groep vooral tijdens de dagelijkse verzorging intensief aandacht moet geven.  Thomas Gordon Emmi Pikler (Lóczy-methode) Maria Montessori Janusz Korczak Loris Malaguzzi (Reggio Emilia) Aletha Solter Rudolf Steiner Célestin Freinet

9 Borgen van kwaliteit Hoe zorg je voor kwaliteit in: je aanpak, voor je medewerkers Activiteitenaanbod Bij elke activiteit een voorbeeld gebasseerd op je pedagogische visie Buitenspelen Creatief Ontdekken Taal Motoriek Voeding Multicultureel

10 Groepen horizontaal of verticaal, toelichten van keuze
denk hierbij aan kosten, ruimte , pedagogische visie, babygroep?

11 dagindeling Globaal ziet een dag er als volgt uit:
Tussen 7.15 en uur: binnenkomst kinderen Tussen 9.30 en uur: verschonen/ toiletbezoek, eten en drinken Tussen en uur: vrij spel en / of begeleide activiteit (binnen en/ of buiten) Tussen en uur: lunch Tussen en uur: naar bed of spel / begeleide activiteit voor de kinderen die wakker zijn Tussen en uur: uit bed, verschonen/ toiletbezoek, eten en drinken Tussen en uur: vrij spel en / of begeleide activiteit (binnen en/ of buiten) Tussen en uur: rustmoment, naar huis.

12 Pedagogisch medewerkers en aanvullend personeel
Personeelsinzet bij het begin en het einde van de dag en tijdens de pauze (3-uurs regeling) Elke groep heeft een samenwerkende groep waarmee wordt samengevoegd bij de start en het einde van de dag. Algemeen genomen ziet de planning er als volgt uit: 7.15 uur: opening KDV en start één pedagogisch medewerker per samenwerkende vleugel 8.00 uur: 2e pedagogisch medewerker start 9.00 uur: 3 e en 4e pedagogisch medewerker start 13:00 uur: 1e en 2e pedagogisch medewerker nemen pauze 14:00 uur: 3e en 4e pedagogisch medewerker nemen pauze 16.30 uur: 1e pedagogisch medewerker gaat naar huis 17.00 uur: 2 e pedagogisch medewerker gaat naar huis 18.00 uur: 3e pedagogisch medewerker gaat naar huis 18.15 uur: Sluiting KDV en 4e pedagogisch medewerker gaat naar huis

13 Verzorging en veiligheid
Hoe draag je zorg voor deze zaken/ggd rapport volgt nog…. Medewerkers NCKO monitor verwerken

14 Uitstroom Samenwerking met basisschool die aansluit bij jullie visie.
Welke basisschool of scholen en waarom Doorgaande leerlijn

15 Oudercontacten Folder maken…moet ouders aanspreken, duidelijk zijn..
filmpje contact mogelijkheden Rol oudercommissie enlijst%20GGD%20oc%20kdv-bso.pdf

16 Kinderopvang checklist
Wanneer je na de bevalling weer aan het werk wilt, zul je een vorm van opvang moeten regelen. Wordt het een oppasmoeder, vertrouw je je kindje aan je (schoon)moeder toe of kies je toch voor de crèche? En zo’n crèche kiezen, hoe doe je dat eigenlijk? Soms krijg je het idee dat er qua kinderdagverblijf weinig te kiezen valt. Je bent gebonden aan een straal rond je woon- of werklocatie en voor de meeste crèches is een behoorlijke wachtlijst. Toch is het zaak wel kritisch te blijven. Je wilt tenslotte dat je kindje wel op een fijne en veilige opvangplek terecht komt! Gebruik daarom de Mama en Zo checklist. Intuïtie Krijg je een goed gevoel bij je eerste belletje of bezoek aan het kinderdagverblijf? Neemt men echt de tijd voor je en worden je vragen goed beantwoord? Let ook op wat de andere leidsters en uiteraard de kids uitstralen. Maak daarom bij voorkeur een afspraak op een tijdstip dat de meeste kindjes wakker zijn, rond lunch- of theetijd. Locatie Kies je voor opvang dichtbij huis of juist in de buurt van je werk (of dat van je partner)? Bedenk ook wie van jullie twee het makkelijkst vrij kan krijgen als jullie gup in verband met ziekte onverwachts moet worden opgehaald.  Ook is het handig op te checken of je er bij het halen en brengen makkelijk even kunt parkeren. Rijd daarom eens ’s ochtends of ’s avonds langs de crèche. Lifestyle Past het kinderdagverblijf bij jullie levensstijl? ‘Werkt’ de crèche volgens een bepaalde filosofie? Kunnen jullie je vinden in het dagritme dat er op nagehouden wordt? En wat wordt er bijvoorbeeld gegeten en gesnoept? Daarnaast is het belangrijk om te weten of de flexibiliteit van het dagverblijf aansluit bij jullie werktijden. Op welke tijden kun je je kindje halen en brengen? En mag hij ook komen als hij een beetje ziekjes is? Groepen Hoeveel kindjes zitten er op een groep? Hoeveel (gediplomeerde) leidsters zijn daar bij? Check ook of de groepen aan het begin of einde van de dag worden samengevoegd en voor hoe lang dat dan is. Een groep op het kinderdagverblijf kan horizontaal of verticaal zijn ingedeeld. Horizontaal wil zeggen: ingedeeld naar leeftijd. In verticale groepen zitten kinderen van verschillende leeftijden. De laatste vorm bootst min of meer de gezinssituatie na. Het voordeel van de horizontale indeling is dat de leidsters zich geheel kunnen richten op de bewuste leeftijdsgroep en de ontwikkeling binnen die groep. Spelen & leren Het belangrijkst is natuurlijk een lieve leidster, maar je uk moet zich op het kinderdagverblijf ook kunnen vermaken. Worden er speciale activiteiten georganiseerd? Is er genoeg uitdagend speelgoed. Zijn er klauter- en klimmogelijkheden? Hoe vaak wordt er buiten gespeeld? Natuurlijk let je er ook op of alles schoon en veilig is. De meeste kinderdagverblijven werken tegenwoordig ook met een pedagogisch plan. Vraag of je een kopietje daarvan mee kunt krijgen. Contact Hoe intensief zijn de ouders betrokken bij de crèche? Kun je als ouder makkelijk bij de leidster terecht als er wat is? Is het een kwestie van halen en brengen of wordt er verwacht dat je ‘s ochtends nog een kopje koffie meedrinkt? Zijn er ouderavonden en worden die goed bezocht? Is er ook een oudercommissie en heeft die voldoende leden? Kwaliteit Om de kwaliteit van kinderopvang te garanderen zijn er een aantal kwaliteitseisen vastgelegd. De kinderopvanginstelling moet rekening houden met: goede hygiëne veiligheid voldoende binnen- en buitenruimte inrichting maximum aantal kinderen per leidster maximum groepsgrootte voldoende informatie aan ouders

17 Sociale kaart Voor medewerkers Voor ouders
Gebruik sociale kaart voor medewerkers en voor ouders, speeltuinen speel o theek etc. digitaal

18 Indeling & inrichting van binnen- en buitenruimte
keuze materiaal gverblijf-bijzondere-inrichting/ %20Handleiding%20Van%20Visie%20n aar%20ruimte.pdf

19

20 concurrentie wat onderscheid jullie van de rest!

21 budget en kids Jaar budget van 250000
huur, eten, salaris, luiers , materiaal, eneco e.nl/saw/images/stories/Mondriaan/Werkmodell en/Training/Voorbeeld%20van%20een%20deel%2 0van%20de%20begroting%20van%20een%20kinde rdagverblijf.pdf 20 kinderen stel een basistarief vast en eventuele keuze mogelijkheden voor ouders.

22 Speciale doelgroep Om sociale betrokkenheid te tonen en extra budget te vergaren richten we ons ook op een aanbesteding vanuit de gemeente. De doelgroep : Tienermoeders met lvb (wajong) Maak een voorstel hoe jullie kdv ondersteunend kan zijn in opvang en hulp aan deze bijzondere doelgroep

23 rollen vaststellen in een team
Verdeel de taken werk samen, ontwikkel je visie gezamenlijk, samenwerking is de oplossing voor deze grte opdracht…

24 Logo/naam nieuwe vestiging
Visie & Missie Pedagogische uitgangspunten Pedagogische doelen Borgen van kwaliteit Activiteitenaanbod Volgen van kinderen Sociale kaart Groepen Verzorging en veiligheid Medewerkers Oudercontacten Uitstroom Pr, folder filmpje Indeling & inrichting van binnen- en buitenruimte Budget opstellen

25 vragen?

26 de groepen… Axel Charmaine Oortwijn Dorinda Morabit Naoual Taal
Ham Mabel Benoit Almanzar ELISA Tasammart Karima Saddiki Najla Morabit Naoual Taal Patricia Wildenberg Demi Lumsden sieglinde Schellingerhout Maaike Hagebeek Sheelean Kaya betul Sahraoui Yosra Stavenuiter Tessa Eijnden Nicole Autar Ishani Habibe Broere Larissa Mahesh Shanice

27 Ikane Wassima Henriquez STEPHY Couvreur Cheniva Vogel Charita
Albouayadi Fatima Gülhaci Güler Plas Dewi Harcharan Sunita Regeling Wendy Abanur Amina Decaster Ezjeminne Mirck Amy Heest Japke Henriquez STEPHY Moerenhout Sanne Hanemaaijer Rosa Alp Kubra Abdoulrahamani Maria Hellemun Shurnahelys Troenopawiro Shanice

28 Salh Lina Nijnatten Roxanne Belterman Suzan Kemper Kitty Oostveen
Ashley Zuijlekom Raffaella Salh Lina Nijnatten Roxanne Stam Kim Donker Natascha Adney Kimberley Mannoe Shefira Diejen Lisa Baidjoesingh Radhana Verheezen Melissa Idrissi Karima Belterman Suzan Kemper Kitty Redel Vos joelle Vreeburg Christa Maat Nina Ajdaa Khadija

29 Kisoen Shakita Hill Noelani Darbinjan Armine Meijer Manuela Hemmerlé
Merle Kisoen Shakita Groenewegen Bernadette Richardson Jerusha Yachou Ilham Best Ceona barby robinette Holleman Natascha Hill Noelani Diepeveen Inge Assenberg van Eijsden Debby Nieuwenhuijzen Astrid Brouwer Michelle abdulgadir khadra Darbinjan Armine plet Dinotra Njie Nabou

30 volgende week gewoon les
groep 3 om 830 groep 1 om 920 groep 2 om 1030

31


Download ppt "Locatie: Rotterdam Delfshaven"

Verwante presentaties


Ads door Google