De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Contentmarketing Content maken.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Contentmarketing Content maken."— Transcript van de presentatie:

1 Contentmarketing Content maken

2 The creative adult is the child that survived

3 Snackable Shareable Searchable

4 Fundamenten/zaadjes/bakstenen
Zie boek Digitaal Marketingplan in 100 dagen van Bert Van Wassenhove (van vorig jaar) Fundamenten: Essentiële informatie Zaadjes: Draagbare stukjes inhoud Bakstenen of keien: bouwstenen van je content marketing strategie

5 3S model van content Snackable (short & simple) Shareable Searchable

6 Snackable Cfr zaadjes Newsbites (snel te scannen nieuwsberichten)
Foto’s, korte video’s (Vine) Is de aanleiding om iets langers te lezen (cfr keien)

7 Shareable De snackable content deelt gemakkelijk
Doelgroep aanzetten om content te delen (viraal effect) Voorbeeld: retweets (127 tekens), repins, embeds Vragen om te retweeten, repinnen… helpt ook echt! Zorg dat je content ook mobiel goed leesbaar is 7 principe schema

8 Searchable Maak je content gemakkelijk vindbaar
Gebruik goede kernwoorden/tags, die ook de consumenten gebruiken (zie hoofdstuk research) Gebruik de kanalen die je doelgroep gebruikt Monitoren/meten

9 Thema’s/kanalen Vanuit je content audit en research weet je welke thema’s, welk verhaal en welke kanalen je kan gebruiken Je weet welke content werkt Welke platformen/content types vereist zijn (Instagram, facebook, Slideshare, LinkedIn, Twitter…) Je weet op welke keywords je moet scoren Liever minder maar beter Beter 1 goed artikel dan veel losse flodders op FB, Twitter…

10 Balanceer je inhoud Mix de toon van je thema’s
60% gemeenschappelijke interesse (tussen jezelf en je klanten) (bvb kaarsmomenten in de wereld) = Top of mind 30% Toegepaste content (bvb Spaas kaarsen voor romantiek) = Productgerichter 10% Zelfpromotie (bvb ‘Speciaal voor klanten: gratis romantisch thuisgeleverd’) = anders ben je enkel een prijsmerk

11 De 80 regels van Social Media

12 Wat geeft veel betrokkenheid?
Waardevolle content, onderzoeken, whitepapers Tips, how to, infografiek, content die zorgt voor kennisdelen Heel actueel nieuws, nieuwsbites Humor, infotainment, quotes, stellingen Content die ‘buzzt’ en viraal gaat Content die geschikt is voor eenvoudige curatie door de lezer, gemakkelijk te delen, te retweeten Sociale content waarbij gereageerd kan worden (mening geven, bijdrage leveren) Content die een duidelijke storytelling heeft en in opbouw de gebruiker ergens naartoe neemt

13 Storytelling

14 Storytelling Content strategie is de keuze welke richting (thema’s) je gaat bewandelen Het verhaal tijdens die wandeling is storytelling Alles moet dus passen binnen het verhaal dat je wil vertellen Maakt het persoonlijker, je kan er emotie insteken Publiek kan zich identificeren Wil het verhaal verder volgen, deelnemen...

15 Storytelling Content strategie is de keuze welke richting (thema’s) je gaat bewandelen Het verhaal tijdens die wandeling is storytelling Alles moet dus passen binnen het verhaal dat je wil vertellen Maakt het persoonlijker, je kan er emotie insteken Publiek kan zich identificeren Wil het verhaal verder volgen, deelnemen...

16 Transmedia storytelling
Bij ‘transmedia storytelling’ wordt het verhaal verteld via meerdere autonome mediakanalen Je transformeert je verhaal naar een bepaald mediakanaal, je zorgt er voor dat de vorm optimaal afgestemd is op het medium Je integreert zo verschillende belevingen binnen verschillende kanalen, die zullen het verhaal versterken

17

18 Storytelling Storytelling for Brands - Our Storytelling Matrix Iemand heeft de leiding over het verhaal Moet de focus houden Anders heb je veel content en geen verhaal Content zonder doel is doelloos

19 Structuur in je verhaal
Een voorbeeld voor een goed verhaal in een presentatie Het toont ook de mogelijke vertelstructuren Het vervolg van Digital Storytelling, cross- en transmedia storytelling kan je vinden in Powerpoints op

20 Voorbeelden Viraal branded Will It Blend? – iPad Molson Canadian Beer Fridge - Scan Your Passport Infotainment Petplan Pet Insurance Gemakkelijk te delen British Airways - #lookup in Piccadilly Circus ‘Integrating offline advertising with online marketing, encouraging people to share via the #Lookup hashtag to generate additional promotion via social media’ 

21 Tone of voice

22 Brand voice Juiste tone of voice bepalen (inhoud en toon zijn 2 verschillende dingen)

23 Brand voice

24 Brand voice

25 Brand voice

26 Tone of Voice

27

28

29

30 Content maken

31 Content genereren Branded content (zelf content creëren)
User generated content (earned content) Content curatie (verzamelen en verspreiden van bestaande content)

32 Zoek herbruikbare content
Bepaal welke herbruikbare content (formaten) bestaat (zowel eigen als ‘earned media’) Eigen research, publicaties, archieven… Externe bronnen (partners, concullega’s, organisaties met gedeelde belangen, klanten…) Opinion leaders (je geeft een scoop, je krijgt retweets…)

33

34 Branded content

35 Branded content maken Wordt ook native advertising genoemd
Eerst verschillende thema’s definiëren, zie content audit Wie levert de eigen content aan? Eigen medewerkers/journalisten Freelancers Samenwerking/sharen

36 Content verzamelen Content van medewerkers
Hebben voeling met noden doelgroep Ervaren sneller problemen met perceptie/aanbod Hebben ervaring in wederkerende issues Zien opportuniteiten die managment/staff niet zien Ideeën vanuit de werkvloer meer authentiek

37 Groei gezamelijk Verklaar het nut van de thema’s aan medewerkers
Verduidelijk hun rol in de content-creatie/verspreiding Werk aan regelmaat en betrokkenheid Content vragen dat binnen hun werk past Vragen om dingen te sharen zodat iemand anders het kan verwerken (bvb via Delicious, Yammer, Evernote…)

38 Groei gezamelijk Geef positieve feedback
Werk met cijfers (effectiviteit, overzicht conversies) Geef ‘best cases’ Geef inzicht in de focus/planning van volgende periode

39 Beelden video geluid

40 Beelden, geluid, video Web is niet tekst-gericht maar visueel/multimediaal Grafiek op Pinterest Filmpje op Vine Interview op YouTube

41 Beelden, geluid, video Mensen kijken mensen
Hoe meer de lezer zich kan identifieren, hoe beter Niets zo interessant als de mensen achter het verhaal Grote foto’s trekken aandacht en emotie Meme maken = beeld met quote dat zich snel verspreid Plaats een ‘share’ optie waar emotie leeft

42 Beelden, geluid video

43 Ook hier keywords Beelden Geluid/video Goede beschrijvingen geven
Kies een goede naam voor het beeld (keyword.jpg) ALT tag (maakt de content ook toegankelijk voor blinden) Moeten in Google Images Search hoog scoren! Geluid/video Naam van de Podcast, video Hashtags Goede beschrijvingen geven

44 Teksten

45 Eén idee Splits de content op in stukken Eén idee per pagina
Beter verschillende kortere artikels dan één heel lang Relaties tussen de pagina’s/ onderwerpen leggen Relatie tussen website en social leggen

46

47 Eenvoudige korte structuur
Gebruik de structuur van een traditioneel nieuwsbericht 1 kerngedachte Belangrijkste bovenaan Daarna steeds meer detail

48 Structuur

49 Richtlijnen Richtlijnen meegeven Aantal woorden per artikel
Welke kernwoorden (keywords) gebruikt moeten worden Artikels in Google Nieuws plaatsten

50

51 Blog Er zijn vele types blogposts: Instructie Wat-als Informatie
Review Vergelijk & contrast Interview Lijstjes Links Wat-als Inspiratie Retorische bedenkingen Case studies Vlogs

52 Blog 12 type blogposts

53 Titels Titels zijn echt belangrijk Een titel moet een belofte inhouden
Goede titels leveren zowel ‘shares’ als ‘clicks’

54 Titels Titels bevatten: Mening Nieuws How to Vraag? Gebod
Lijstjes: 7 redenen om ... Getuigenis

55

56 Gemiddeld 10 woorden per zin, nooit meer dan 15!

57 USP/CTA Elke pagina kan een landed page zijn, dus overal USP, call to action Extra aandacht voor homepage, scorende landingspagina’s, bestemmingspagina’s adwords

58 SEO optimaliseren

59 Optimaliseer voor SEO Pagina titel Metatags Elke pagina een andere
Moet keywords bevatten Deze beschrijving is je resultaat op Google Metatags Keywords en description verzorgen

60 URL structuur Zorg voor een goede URL
Max. 3 levels diep en keyword kort na .be Gebruik – en _ Gebruik keyword als rootdomein

61 Links Zoveel mogelijk in- en uitgaande links
Neem de links op in je pers, vacatures… Breng je content aan in conversaties via social media Als je content engagerend werkt, volgen de links vanzelf Link zelf naar credibele bronnen Best bevatten de links ook keywords

62 Pagina hiërarchie Goede pagina hiërarchie Maak je artikels scanbaar
Eenduidig, 1 idee per pagina Tussentitels (bevatten ook keywords en synoniemen) Woorden vet (bevatten ook keywords en synoniemen) Opsommingen scanbaar Belangrijk voor SEO Structuur titels, tussentitels via headers <H1> <H2>…

63

64 Keywords Keywords bepalen, zie content audit

65 Hashtags #hastags zijn de fora van vandaag
Faciliteert gesprekken rond een gezamelijke passie Volg en gebruik de hashtags van het moment Zeker gebruiken op Twitter, Instagram, Facebook, Pinterest… Bundelen conversaties

66 Conversaties via hashtags
Hashtags bundelen vanuit diverse bronnen #tagboard (

67 Conversaties via hashtags
Denk steeds op voorhand mee met je publiek Als je een conversatie opent, kan je hem niet meer sluiten

68

69 Checklists

70 Checklist Voor je start met schrijven

71 Checklist Na het schrijven

72 Checklist Voor het publiceren

73 Checklist Voor social

74 Toppicking

75 Toppicking Met toppicking worden de interessante, boeiende, soms komische onderdelen van een organisatie of bericht eruit gepikt en in de juiste verpakking naar de juiste kanalen gebracht

76 Wat de organisatie leuk vindt is niet altijd gelijk aan wat het publiek wil horen. Voorbeeld: een persbericht over een organisatie die nog meer winst heeft gemaakt dan het jaar ervoor is niet voor iedereen boeiend. Een dergelijk bericht zal niet snel viraal gaan over de diverse kanalen. Als de winst werd gerealiseerd door het in de markt zetten van nieuwe producten, dan zou dit een aanleiding kunnen zijn om die marktlancering te verpakken als een fotoverhaal. Dit verhaal kan de lancering tot en met de vermarkting visueel en scanbaar in kaart brengen. Een behind-the-scenes video kan het ontwerp, design, en de productie van de producten kort en snel in beeld brengen met relevante uitleg achter de schermen. De winststijging kan in een infografiek worden verpakt en de toelichting op de jaarcijfers kan live gebeuren via een online webinar. Op die manier trek je het bericht uit elkaar en breng je de verschillende deelonderwerpen (snackable topics) naar de juiste kanalen waar het topic als curated content verder gedeeld kan worden. Als je het goed doet pikt het publiek het op en gaat het viraal.

77 Toppicking Infografiek voor Pinterest Markante foto voor Instagram
Quotes voor Twitter Fotoverhaal voor Facebook Online webinar Behind-the-scenes filmpje voor Youtube Artikel voor blog Storify met reacties uit de social media

78 Branded content maken Samengevat

79 User generated content

80 User generated content
Wordt gemaakt door: de gebruiker/fan/klant/volger = de ‘belever’ door de pers door bloggers, twitteraars, instagrammers… Dit zijn de ‘earned media’

81

82 Stickiness Hiermee wordt de methode benoemd om bezoekers online vast te houden op een website of blog En dat is niet noodzakelijk de content waarnaar ze op zoek waren Hoe langer ze blijven hangen hoe groter de conversie En als je daardoor kan maken dat ze regelmatig terugkomen win je helemaal Opgelet voor contentmoeheid van de gebruikers

83

84 Social proof ‘What is social proof?
Put simply, it’s the positive influence created when someone finds out that others are doing something.’  Social proof = delen van meningen, reviews, beoordelingen Door het authentieke karakter is de inhoud meer ‘sticky’ en wordt het beter en meer gedeeld Laat zich moeilijk sturen

85 Social proof Informele sociale invloed (informational social influence) Experten Beroemdheden Gebruikers (user reviews) ‘Wisdom of the crowds’ ‘Wisdom of your friends’

86 http://www. slideshare

87 Influencer marketing ‘In offline context, children, family, friends and colleagues - all are big influencers in the consumers' decision to buy something. In online context, influencers are individuals who have a persuasive voice, authenticity and an audience on the web. Brands can leverage these social influencers to gain voice in user content and feedback surrounding their products.’ Je kan je publiek voordelen bieden, in ruil voor wat indirecte reclame

88

89 Influencer marketing Je kan influencer marketing ook omschrijven als een soort digitale marketing, waar een bedrijf of merk focust op het gebruiken (inhuren) van internet persoonlijkheden, die zelf een grote geloofwaardigheid bij hun (groot aantal) volgers hebben opgebouwd. De bedoeling is dat die influencers een goed woordje gaan doen over jou producten, merk, bedrijf of organisatie Dit kan je bekomen door op een goede mannier contact te maken, producten op te sturen, hen uit te nodigen voor (jou) evenementen, soms door hen te betalen. Voorbeeld

90 Converseer met je publiek
Optimaliseer je pagina voor spontane reacties Wees ook voorbereid op reacties Bepaal op voorhand wie reageert, wanneer en hoe Focus op expertise en oplossingen Accepteer emoties, respecteer mensen, ga niet teveel op in de discussie How can Content Marketing help you pull? Grappig filmpje

91

92

93

94 Sharen Multiplicerend effect van social media
Doordat een bepaald onderwerp geshared of geretweet wordt is een populair onderwerp prompt héél populair Populariteit voedt deels zichzelf

95 Digitale mond-tot-mondreclame

96 Content curatie

97 ‘If we live in a world where information drives what we do, the information we get becomes the most important thing. The person who chooses that information has power.’ Seth Godin

98

99 Soorten curated content
Aggregation: simpel verzamelen van content Elevation: eindconclusies trekken uit bepaalde broncontent in eigen artikel Distillation: de beste meningen, quotes, artikels, slides, foto’s bij elkaar brengen Mashups: een variatie aan curated content bij elkaar brengen als (nieuw) fris geheel Chronology: een timeline van gebeurtenissen samenstellen aan de hand van content van anderen

100 Aggregation Aggregation is the act of curating the most relevant information about a particular topic into a single location. Often taking the form of catalogue style blog posts which list ‘27 Great Resources For Small Business’ (or similar aggregations). This is the most common form of content curation. 

101 Distillation Distillation is the act of curating information into a more simplistic format where only the most important or relevant ideas are shared.  As a result, there may be quite a bit of additional content that is lost for the sake of simplicity 

102 Elevation The smaller ideas that are often shared online in tweets or facebook messages may point to a larger societal trend or shift.  Elevation refers to curation with a mission of identifying a larger trend or insight from smaller daily musings posted online. It requires more expertise and analytical ability on the part of the person or organization during the curating. Its benefit is that it can also be the most powerful in terms of sharing new ideas as well.

103 Mashup Taking two or more pieces of information and fusing them together Merging existing content together is used to create a new point of view. Mashups can offer a way of creating something new while still using content curation as a basis for it because you are building on existing content. 

104 Chronology One of the most interesting ways of looking at the evolution of information is over time Creating a Chronology is a form of curation that brings together historical information organized based on time to show an evolving understanding of a particular topic. This can be a powerful way of retelling history through informational artifacts that exist over time to prove how experiences and understandings have changed.

105 Bestaand materiaal – eigen verhaal
Bij content curatie wordt bestaand materiaal met diverse tools tot een eigen verhaal gemaakt Daarom is het zeer geschikt voor storytelling Bij content curatie draait het om het volgen van de juiste bronnen, content verzamelen en aanpassen en het opnieuw vertellen binnen een eigen verhaal

106 Checklist Beantwoordt het aan de ‘Why should I care’ test?
Is het een universeel verhaal? Verbaast het? Is het een onderwerp dat mensen interessant vinden? Is het nieuw? Iets dat jijzelf nog niet wist? Is het verschillend van de concurrentie? Wordt het systematisch gemeten?

107 Voorbeelden Chanel met Brad Pitt (Origineel: Parodie in vele vormen, veel gedeeld en hergebruikt 'SNL' spoofs Brad Pitt New Chanel 5 commercial …

108 Tools

109

110

111 Content samenstellen Bronnen samenbrengen
Storify ( is een dienst waarmee je verhalen kan vertellen aan de hand van bronnen uit sociale media. De dienst, mee opgericht door een Belg, bestaat al langer in een websitevariant, maar bestaat ook als app (Apple). How to Do Content Marketing With Storify Voorbeeld: en

112 Tools voor content verzamelen
Overzicht soorten tools: Zie powerpoint: contentmarketing_tools.pptx Roeland Pype

113 Automatiseren

114 Via IFTTT Via Buffer

115 Tools voor automatische content curatie
IFTTT & Buffer Acties op verschillende platformen automatiseren, bvb Van Evernote naar Facebook, LinkedIn, Twitter… Twitter Automation: How To "Auto-Tweet" Blog Posts or RSS feeds Tutorial:

116 Wel opletten!

117 Bronnen Vorming Content Marketing – Arteveldehogeschool Door Koen Verbrugge How to create change Door Oscar Berg Handboek Content Strategie Door Patrick Petersen Prezi Content Marketing Door Carole Lamarque en Philippe De Puydt

118 Bronnen The Handy-Dandy Content Audit Template Door John McCrory Data voor Content : Een waarschuwend verhaal Door Koen Verbrugge Social Proof Is The New Marketing Door Aileen Lee


Download ppt "Contentmarketing Content maken."

Verwante presentaties


Ads door Google