De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Solliciteren: wat wil ik?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Solliciteren: wat wil ik?"— Transcript van de presentatie:

1 Solliciteren: wat wil ik?
SLB week 2 Solliciteren: wat wil ik?

2 Deze les Terugblik vorige keer Uitleg werkveldorientatie Solliciteren
Brieven Cv’s SMART Consultaties

3 Terugblik Stand van zaken: Linked-In pagina: welkom bij ASB jaar 2!
Alles helder over de Nationale Ouderen Dag (NOD)? WTTK Linked-In pagina: is het iedereen gelukt er één aan te maken en lid te worden van de groep ASB jaar 2? WTTK: ruimte voor vragen en opmerkingen

4 Werkveldorientatie ter verduidelijking
NOD uitwerking van de opdrachten geldt als 1 werkveldorientatie Hulpvragen bij het invullen van de tweede werkveldorientatie: Welk werkveld vind ik interessant om uit te diepen? GGZ, Kinder en jeugd, vluchtelingen, revalidatie, ziekenhuizen, stervensbegeleiding, schuldhulpverlening, AMW, scholen Zoek in dat veld naar een specifieke instelling of een medewerker uit dat veld en organiseer een bezoek of een interview. Mocht dat echt niet lukken, doe dan een gedegen onderzoek van de website, folders, boeken, etc. naar dat werkveld of die specifieke instelling Bereid vragen voor: Wat zou jij willen weten om ervoor te zorgen dat je erachter kunt komen of dit werkveld geschikt voor jou zou zijn? Klein onderzoek: wat omhelst dit veld? Soort instellingen, doelgroep, hoeveel zijn er van, etc. etc. Specifiek voor de instelling of medewerker van jouw keuze: visie, doel, missie, etc. Werk het uit in een document dat aantrekkelijk is om te lezen (plaatjes erbij, kleurtjes, etc.) en zet dat op je Linked-In pagina. Mede studenten moeten a.d.h.v. dit document informatie krijgen over de mogelijkheden als stageplaats en toekomstig werkveld Maak via Linked-In reclame voor je stuk, zodat iedereen weet dat het er staat en waar het te vinden is

5 Solliciteren Brief en CV paraat! Maak 3-tallen
Bespreek met elkaar je brieven zoals deze er nu uitzien: Wat hoort erin te staan, wat niet? Hoe lang mag deze zijn? Welke taal gebruik je: hoe formeel of persoonlijk word je? Duur: ongeveer 15 minuten

6 Solliciteren vervolg (in dezelfde 3-tallen als vorige sheet)
Trapmetafoor gebruiken: Begane grond: waar sta je nu? Welke ervaring heb ik opgedaan in ‘werken’? Welke ervaring heb ik opgedaan in ‘sociaal werk’? Welke kennis heb ik opgedaan t.n.t.? Welke voorkeuren heb ik t.a.v. werkveld? Termen als: ‘een voorkeur voor’, ‘spreekt mij erg aan’ zijn container begrippen, die eigenlijk niets zeggen Werk met elkaar uit wat dat nu concreet betekent Duur: ongeveer 15 minuten Hier voeren studenten een gesprek met elkaar en vragen goed door aan elkaar. De oefening is om net zolang door te durven vragen tot het volstrekt helder is wat die ander nu precies bedoelt. Dus: “ik werk graag met kinderen, want ik heb ook altijd opgepast op mijn neefjes” is een goed begin. Vervolgens komen de medestudenten erachter: welke kinderen (leeftijd, geslacht, specifieke doelgroep of plaats (hangjongens van jaar die niets anders doen dan elkaar stoere verhalen vertellen, giebelende meisjes van 12 die door de stad lopen en schoenen met hoge hakken passen, kinderen van 8-10 die graag vechten en wilde spelletjes doen, ….) En wat is daar nu zo leuk aan? Wat versta jij onder ‘werk’: wat doe je dan met ze? Wat zijn jouw taken? Etc. etc. De bedoeling is om al richting een verhelderend gesprek te gaan om uiteindelijk concreet te kunnen formuleren wat de kunde, wensen en verlangens zijn.

7 Solliciteren vervolg (in dezelfde 3-tallen als vorige sheet)
Trapmetafoor vervolg: Doelen stellen: wat staat er bovenaan? Waar kom je uit als je boven bent gekomen? Met elkaar in gesprek welke stappen je kunt zetten om uiteindelijk ‘boven’ te komen en je doel te bereiken Maak voor in elk geval stap 1 (liefst ook stap 2) een SMART formulering SMART: zie volgende sheet. Middel om voor jezelf helder te krijgen of het doel ook duidelijk en haalbaar voor je is. Zorg dus dat je hem zo formuleert dat je de stap bij wijze van spreken ook meteen kunt gaan uitvoeren. Duur: ongeveer 15 minuten

8 Bron: cyffer.nl

9 Terug naar de brief Pak nu je sollicitatiebrief en probeer drie stappen te omschrijven: Wat heb je aan (levens)ervaring en kennis opgedaan? Wat wil je bereiken? Hoe kan deze stage daaraan bijdragen? Controleer je cv: staat alles erop wat je gemeld hebt in je brief? Vergeet niet je Linked_in pagina te vermelden Kijk elkaars brieven na en geef feedback Maak met de feedback een mooie afgeronde brief Duur: ongeveer 15 minuten

10 Volgende week Afspraken maken voor een individueel gesprek
Mogelijkheid voor feedback op de werkmap t.n.t. Stel daarvoor gerichte feedback vragen Niet: “is dit goed” Wel: “Ik vind het lastig om in mijn sollicitatiebrief iets te zetten over mijn verwachtingen. Zou je me willen helpen het concreter te maken?” Week 4: teamwork en professionele houding Tijd over deze les? Verder werken aan veldorientatie! Tijdens het individuele gesprek mag je studenten met faalangst inventariseren. Aan de hand van het aantal meldingen en de specifieke vragen daaromtrent kunnen we in week 6 of 7 een korte training aanbieden (vanuit team mwd 2 georganiseerd) Ook kun je de studenten doorsturen naar de decaan, maar dat is evident. Bron: standplaatswereld.nl


Download ppt "Solliciteren: wat wil ik?"

Verwante presentaties


Ads door Google