De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Je bent toch niet op je achterhoofd gevallen. Hester Herweijer

Verwante presentaties


Presentatie over: "Je bent toch niet op je achterhoofd gevallen. Hester Herweijer"— Transcript van de presentatie:

1 Je bent toch niet op je achterhoofd gevallen. Hester Herweijer
Je bent toch niet op je achterhoofd gevallen? Hester Herweijer Heleen Stelwagen Revalidatiearts GZ-psycholoog

2 Inhoud workshop Rondje verwachtingen inventariseren
Theoretische inleiding Het verhaal van Fiona Symptomen nader toegelicht ahv signaleringslijst Casuïstiek

3 Verwachtingen

4 Theoretische inleiding: De onzichtbare NAH-er
Prevalentie Oorzaken Wat je van buitenaf niet ziet… Growing into deficit

5 Prevalentie kinderen en jongeren (1-24 jaar) per jaar met niet- aangeboren hersenletsel Traumatisch 4.000 Niet-traumatisch 90 % daarvan heeft licht hersenletsel = ! Daarnaast: duizenden kinderen en jongeren die niet in de ziekenhuizen worden gezien! Dus in werkelijkheid aantal nog groter! Hersenz, Judith Zadoks, 2015

6 Oorzaken Traumatisch (hoog energetisch trauma of trauma capitis)
Niet-traumatisch (CVA's, aneurysma's, vasculitis) Post-oncologie

7 Wat je van buitenaf niet ziet...

8

9 MRI-beelden “Normaal brein” Jongen met ‘onzichtbare’ NAH

10 Growing into deficit Brein ontwikkelt zich tot 24e jaar
Nieuwe en snellere paden worden (normaliter) aangelegd Meer eisen worden aan het kind gesteld Vaak zichtbaar bij transitiemomenten De Kloet, 2014

11

12 Het verhaal van Fiona

13 De Signaleringslijst van Vilans nader bekeken (I)

14 De Signaleringslijst van Vilans nader bekeken (II)
Geen diagnostisch instrument, maar screening om te kijken of je doorverwijst Voor: professionals die het kind goed in de kaart hebben en weten wat normale ontwikkeling is

15 Aandacht/concentratie
Verdeelde aandacht Volgehouden aandacht Selectieve aandacht Switching en flexibiliteit Tempo van informatie verwerken

16 Geheugen Werkgeheugen Korte termijn Langere termijn
Verschillende modaliteiten

17 Planning en organisatie (= Executieve functies)
Initiatiefname Plannen of organiseren van taken Volgordes van handelingen Verminderd inzicht in eigen functioneren De eerdere aandachtsfuncties

18 Taal Begrijpen van taal Expressie van taal

19 Gedrag, emoties Somberheid Onverschilligheid Angst Emotioneel/huilerig
Prikkelbaar

20 Sociaal gedrag Sociale contacten maken en onderhouden
Inschatten van sociale situaties

21 Overig Moeheid Motoriek (coordinatie-problemen, onhandigheid, problemen met aansturing) Ander onverklaarbaar gedrag

22 Wanneer alarmbel? Op >3 gebieden moeilijkheden, dan:
Bij 1 of 2 gebieden moeilijkheden? Eerst kijken of gerichte adviezen helpen, zo niet dan: Er zijn problemen maar die staan ontwikkeling niet in de weg -> blijf het kind volgen!

23 Casuïstiek vanuit de zaal

24 Literatuurlijst Participation of children and youth with acquired brain injury, proefschrift Arend de Kloet, Haagse Hogeschool, 2014. Factsheet – Aantallen, oorzaken en gevolgen niet-aangeboren hersenletsel, Hersenz, Judith Zadoks, 2015. Signaleringslijst Kinderen en Jongeren NAH, Vilans, 2008. Neuropsychologische diagnostiek – De klinische praktijk, Hendriks ea (2006).

25 Bedankt voor jullie aandacht!
Kom gerust nog even langs om te babbelen, of mail naar: of


Download ppt "Je bent toch niet op je achterhoofd gevallen. Hester Herweijer"

Verwante presentaties


Ads door Google