De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Mensa SlimmerIQuiz oktober 2015

Verwante presentaties


Presentatie over: "Mensa SlimmerIQuiz oktober 2015"— Transcript van de presentatie:

1 Mensa SlimmerIQuiz oktober 2015

2 Welkom bij de klassenronde van de Mensa SlimmerIQuiz 2015
Ieder van jullie heeft een antwoordenblad en pen of potlood. Zo meteen begint deze powerpoint als een soort film te lopen. Je leerkracht zal de presentatie niet stopzetten. Telkens komt er een vraag voorbij en moet je binnen de aangegeven tijd antwoord geven op je antwoordblad. Tips: Zet nú je naam bovenaan het blad. Als je een antwoord niet weet, is gokken gunstig (geen puntenaftrek voor een fout). Deze quiz is zó geschreven dat je echt niet alles goed kan hebben binnen de gegeven tijd. Zo veel mogelijk punten halen, dát is het doel. Niet alle vragen hebben maar één antwoord. Je zult af en toe creatief moeten zijn. Gewoon doen. Bij vereniging Mensa waarderen wij creativiteit. We hopen dat jullie klas een team van drie leerlingen naar de scholenstrijd zal sturen. Doe dus je best, misschien zit jij wel in dat team! Zodra iedereen aangeeft dat hij dit gelezen heeft, gaat de quiz beginnen. Zijn we allemaal klaar? Dan begint bij de volgende dia de tijd te lopen.

3 50 Vraag 1 seconden Op je antwoordenblad staat het volgende: = Zet twee plustekens, één minteken en één keerteken op handige plaatsen tussen de getallen, zodat het antwoord zo groot mogelijk wordt. Schrijf ook het antwoord op x

4 120 Vraag 2 seconden Bijna dezelfde vraag…..op je antwoordenblad staat weer het volgende: = Weer zet je twee plustekens, één minteken en één keerteken op handige plaatsen tussen de getallen, je mag nu ook haakjes gebruiken, zo veel je wilt. Nu moet je ervoor zorgen dat het antwoord zo dicht mogelijk bij 0 (nul) komt. Schrijf ook het antwoord op x ( )

5 25 Vraag 3 seconden Twee dagen vóór eergisteren was het dinsdag. Welke dag is het de dag vóór overmorgen?

6 Voorbereiding op vraag 4, eindelijk mogen we rustig lezen...
Er wordt gezegd dat mensapen sneller hun omgeving kunnen bekijken (en dus sneller gevaar signaleren) dan mensen. We gaan een proefje doen. Zo meteen krijgen jullie gedurende vijf seconden alle getallen van 1 tot 20 te zien, behalve één. Na die vijf seconden flitst de boel weg en mag je opschrijven welk getal ontbrak. Komt-ie……

7 5 Vraag 4 seconden

8 10 Vraag 4 Even 10 seconden de tijd om het antwoord op te schrijven

9 15 Vraag 5 seconden Nee maar, nou hadden we toch per ongeluk één getal twee keer op die dia gezet. Heb je gezien welke het was?

10 30 Vraag 6 In deze serie kaarten ontbreekt er één.
seconden In deze serie kaarten ontbreekt er één. Teken op je antwoordblad de kaart die ontbreekt.

11 Voorbereiding vraag 7 Een dingbat is een woordgrapje, een lettertekening met een verborgen betekenis. Zo staat hier het woord “ring”. Zie je dat de R in de G staat? R in G.... dat is het woord “ring”! Je krijgt zo meteen drie dingbats te zien, probeer te achterhalen wat hun betekenis is. Als iedereen deze voorbereiding gelezen heeft gaan we door.

12 60 Vraag 7 seconden

13 40 Vraag 8 seconden Een jongen en een meisje praten met elkaar. Één van hen is blond, de ander heeft donker haar. “Ik ben blond”, zegt de één. “Jij bent een jongen”, zegt de ander. Slechts één van de twee spreekt de waarheid. Welke kleur haar heeft de jongen?

14 Voorbereiding vraag 9 In de woordpiramide hiernaast wordt telkens per regel één nieuwe letter toegevoegd. Zo gaan we van het woord “as” naar het woord “plaats”. Je gaat zo meteen hetzelfde doen, maar je begint met een ander woord en je mag zelf weten welke letter je telkens toevoegt....als de woorden die je maakt maar echt kloppen. Als iedereen deze instructie gelezen heeft gaan we door.

15 90 Vraag 9 seconden Doe je best:

16 60 Vraag 10 Ik heb met klem om melk gevraagd.
seconden Ik heb met klem om melk gevraagd. Deze zit bevat twee woorden waarvan het ene het omgekeerde is van het andere. Verzin zelf een zin waarin twee “omgekeerde woorden” staan. Onderstreep de woorden.

17 20 Vraag 11 seconden Deze bol zit klemvast in de kubus. Op hoeveel punten raken ze elkaar?

18 20 Vraag 12 seconden Nu doen we het andersom: een kubus in een bol, klemvast. Op hoeveel punten raken ze elkaar?

19 120 Vraag 13 seconden Op hoeveel verschillende manieren kun je een vermenigvuldiging maken met drie gehele getallen waar 12 uit komt? voorbeeld: 12 x 1 x 1 = 12 (dat is er al 1) 3 x 4 x 1 = 12 (en dat is 2) fout: 1 x 12 x 1 = 12 dit is hetzelfde als (1) dus die telt niet mee.

20 60 Vraag 14 seconden Schrijf een zo lang mogelijk woord op waarin de letters op alfabetische volgorde staan. Dubbele letters toegestaan. ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ Voorbeelden: ALS BOT

21 120 Vraag 15 seconden Het hart van Peter pompt bloed rond in zijn lichaam. Peters longen halen zuurstof uit de lucht en stoppen dat in het bloed. De voeten van Peter halen zuurstof uit het bloed. Dit gebruiken de voeten om te lopen. Hiernaast is (vereenvoudigd) Peters bloedsomloop getekend. Kleur met rood welk deel van het bloed zuurstofrijk is (veel zuurstof bevat) en met blauw welk deel zuurstofarm is(weinig zuurstof bevat).

22 120 Vraag 16 seconden Als je deze kubus in elkaar wilt zetten, zal je plakrandjes moeten toevoegen. We hebben er al één getekend. Teken alle plakrandjes die nodig zijn. Er mogen geen openstaande kieren ontstaan of plakrandjes tegen andere plakrandjes komen.

23 60 Vraag 17 seconden Berkenspanners zijn kleine vlindertjes die zowel zwart als wit kunnen zijn. Berkenspanners zitten op bomen. In het jaar 1750 kwamen er vooral witte berkenspanners voor en bijna geen zwarte. In 1950 kwamen er vooral zwarte berkenspanners voor en bijna geen witte. Leg uit hoe dat zou kunnen komen.

24 Voorbereiding vraag 18 Hier is een filmpje over hoe je met stoepkrijt en touw een mooie mandala tekent op het schoolplein. Het gaat nu vooral om die eerste actie: een grote cirkel tekenen. Kijk goed hoe dat gebeurt! Als iedereen de film heeft gezien, kunnen we verder.

25 20 Vraag 18 seconden Deze mooie tekening is ook gemaakt met stoepkrijt en touw. De rode cirkel is getekend met een touw van 2 meter. Hoe lang was het touw bij het tekenen van van de zwarte cirkels?

26 30 Vraag 19 seconden Barend gebruikt zijn ene been als middelpunt van de cirkel. Hij houdt zijn benen bij elkaar terwijl Simon met een gespannen touw drie keer rond om hem heen tekent. Welke figuur ontstaat er?

27 Voorbereiding vraag 20 Hier is een filmpje over hoe je een ellips tekent. Als iedereen de film heeft gezien, kunnen we verder.

28 60 Vraag 20 seconden Hier is een ellips met zijn twee “brandpunten” (dat is waar de prikkers zaten). Weet je nog dat het touw er met een lus omheen zat? Je mag een liniaal gebruiken; ga na hoe lang de lus was.

29 30 Vraag 21 seconden Dezelfde ellips weer: Als de prikkers (brandpunten) op dezelfde plaats blijven, maar de lus wordt iets kleiner, hoe ziet dan de nieuwe ellips eruit? Teken het resultaat uit de hand op je antwoordenblad door de tekening heen.

30 30 Vraag 22, laatste vraag! seconden Weer dezelfde ellips: Wat gebeurt er als je juist de lus even lang houdt, maar de prikkers (brandpunten) dichter bij elkaar zet? Teken het resultaat uit de hand op je antwoordenblad door de tekening heen

31 Einde! Dank je wel voor het meedoen. Leg je spullen neer op tafel en lever de quiz in bij je leerkracht. We hopen dat je de vragen leuk vond. Jullie leerkracht vertelt nu wat er verder gebeurt.


Download ppt "Mensa SlimmerIQuiz oktober 2015"

Verwante presentaties


Ads door Google