De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

communicatiestijlen & denkpatronen

Verwante presentaties


Presentatie over: "communicatiestijlen & denkpatronen"— Transcript van de presentatie:

1 communicatiestijlen & denkpatronen
Ericka Kuyters 7 oktober 2015 ICF België

2 communicatiestijl, wat is dat
communicatiestijl, wat is dat? jouw vanzelfsprekende manier van communiceren

3 ontstaan communicatiestijlen
Onderzoek naar de eigenschappen van goede leidinggevenden / managers door Merrill en Read in de jaren ‘70

4 ontstaan communicatiestijlen
Uitkomst: Er zijn geen eigenschappen vast te stellen; leidinggeven kan op vele manieren Bijproduct: Er zijn 4 verschillende stijlen in communicatie / sociaal gedrag te onderscheiden

5 meer lezen?

6 verdere uitwerking Het werk van Merril en Reid is verder uitgewerkt in de praktijk door vragen te stellen Hoe word je het liefste aangesproken? Hoe kan je het beste luisteren? Wat vind jij normaal in communicatie?

7 komen in dezelfde verhouding terug
4 stijlen komen in dezelfde verhouding terug In alle culturen en talen Bij alle leeftijden Onafhankelijk van geslacht en zijn Onafhankelijk van functie

8 Communicatiestijlen zeggen NIETS over WAT iemand kan maar over HOE hij/zij communiceert

9 communicatiestijlen zijn
een automatische voorkeur voor je manier van communiceren taalgebruik stemvolume en –melodie lichaamshouding gezichtsuitdrukking ordening van gesprek / gedachten

10 communicatiestijlen zijn een taal
talen kan je leren!

11 uitgangspunt goede communicatie
herken begrijp spreek de taal van de ander wanneer je de beste samenwerking wil

12 Vier stijlen

13

14 Promotorstijl – Erica Terpstra

15 Controler stijl – Severn Suzuki

16 Supporterstijl – Kofi Anan
ww.youtube.com/watch?v=9DgivC6G-HM

17 Analyzeerstijl - Eckhart Tolle

18 denkpatronen De manier waarop je het gesprek naar buiten ordent, is de ordening in het gesprek met jezelf Promotorstijl: associatief, enthousiast Controlerstijl: logisch geordend op hoofdlijnen Supporterstijl: hoe voelt het voor mij/mijn omgeving? Analyserstijl: Logisch geordend in feitelijke details

19 Welke gedacht komt het eerst naar boven?

20 Wat ziet de stijl voor zich? Wat vraagt de stijl zich als eerste af?

21 Wat kan een coach met communicatiestijlen ?
Afstemmen op de stijl van haar coachee Met de coachee onderzoeken hoe zij communicatie /samenwerking kan verbeteren Met de coachee onderzoeken van welke vanzelfsprekendheden zij uitgaat in denken en gedrag De “gebruiksaanwijzing” van haar stijl en die van een ander onderzoeken De sterke punten en valkuilen van de stijl van de coachee De coachee laten zien hoe verantwoordelijkheid te nemen voor communicatie en samenwerking ……………..

22 en natuurlijk: op verzoek in Belgie
Veel plezier! Mogelijkheid voor een dag training communicatiestijlen in de komende tijd: 5 -11-‘15 The Coaching Square NL, Spijk info via ’15 in Diemen Info via RINO Amsterdam Info en natuurlijk: op verzoek in Belgie


Download ppt "communicatiestijlen & denkpatronen"

Verwante presentaties


Ads door Google