De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Driss Kaamouchi en Astrid Sterk Jeugdnet

Verwante presentaties


Presentatie over: "Driss Kaamouchi en Astrid Sterk Jeugdnet"— Transcript van de presentatie:

1 Driss Kaamouchi en Astrid Sterk Jeugdnet
Gamen en internet Driss Kaamouchi en Astrid Sterk Jeugdnet Wanneer moet je je zorgen moet maken welke rol de ouders kunnen hebben en wat mee speelt bij gedragsverandering Verwijzers krijgen informatie over het preventie aanbod

2 Programma: Kennismaken Kennistestje Filmpje over gamen Info games
Fimpje internetgebruik Fases van gebruik Filmpje over Sam Motivatie cirkel Tips en handvatten Interessante links \

3 Waar of niet waar World of Warcraft is een offline game
Gamen wordt gebruikt als afleiding tijdens de pijnlijke behandeling van brandwonden Aan gamen kun je zowel geestelijk als lichamelijk verslaafd raken 5% van de jongeren zijn verslaafd aan gamen Jongens gamen vaker dan meisjes De meeste online games zijn gratis De gameindustrie is groter dan de filmindustrie Niet waar Waar Waar: per jaar sterven er mensen aan de gevolgen van roken

4 Filmpje gamen http://www.youtube.com/watch?v=vTqqX3vga2g
Ter introductie

5 Type spellen Offline games
Meest basale en bekende type game. Speler speelt zonder internet (offline) op een computer of console (spelcomputer aangesloten op tv). Meestal single player. Bijvoorbeeld Super mario, Zelda, PacMan en Streetfighter. Browser games Laagdrempelige en gratis spelletjes op websites: zoals freecell of solitude Multiplayer Onlinegames (MMORPG:Massively Multiplayer Online role Playing Game), Spellen waarin je online -dus over het internet- met (anonieme) anderen samen speelt. Voorbeelden: Runescape, World of Warcraft, Counterstrike en Darkorbit. Offlinegames en browsergames worden het meest gespeeld. Maar onlinegames zijn het meest verslavend vanwege de vele ………

6 Tijdsbesteding per speltype
Percentage gebruik Uren per week Online games 34,5% 11.9 Browsergames 55,2% 2,7 Offline games 54,5% 6,3

7 Gamen Meeste gamers Spelen met plezier en zonder problemen
Toegepast voor therapie, rehabilitatie en leerondersteuning Gamen (denk en puzzelwerk) goed voor stijging IQ, geheugen, taal ontwikkeling,ruimtelijk inzicht Voor een kleine groep is gamen niet zonder risico’s CHAREEN Er zijn verschillende soorten spellen.

8 Wat zijn motieven van jongeren om te gamen of te internetten
gezelligheid erkenning acceptatie contact is makkelijker online minder geremd en verlegen meer lef, duidelijkere mening kick en winnen gezamenlijke onderneming erbij horen nieuwe relaties zelfexpressie ontspannen vrije tijdsbesteding opheffen verveling alledaagse problemen vergeten afstand van de werkelijkheid vaardigheden veilig binnen Je lekker voelen mede door dopamine verhoging en adrenaline

9 Filmpje internet Wat speelt hij? Hoelang speelt hij? Maken jullie je zorgen of niet?

10

11 Signalen van overmatig gamen
Controleverlies: Langer spelen dan gepland Moeilijk kunnen stoppen Preoccupatie: Steeds aan het spel denken Tolerantie Steeds langer gaan spelen Ontwenning Chagrijnig, geïrriteerd Problemen op meerdere leefgebieden - Klaarblijkelijk zijn er mensen die dermate door bepaalde toepassingen van internet gegrepen worden dat zij tot monomaan gedrag vervallen en daardoor belangrijke andere activiteiten verwaarlozen en problemen ontwikkelen op het persoonlijke, relationele en/of maatschappelijke/professionele vlak, dan wel dat zij op een inadequate wijze met bestaande problemen omgaan door te vluchten in een virtuele werkelijkheid. Prevalentie: paar procent Tolerantie? Wel inhoudelijk

12 Risicogroep? Verminderde copingsstrategieen
Weinig zelfvertrouwen, negatief zelfbeeld Somberheid Minder sociaal vaardig, sociale angst, eenzaamheid Verminderde copingsstrategieen Emotionele, affectieve of fysieke verwaarlozing Vermijdende of passieve copingsmechanismes Vroeger gepest zijn Autisme Het blijft balanceren het aanleren van nieuwe vaardigheden die juist buiten je comfortzone liggen. Computeren en vaardigheden die je daar leert liggen grotendeels binnen je comfortzone. Je frustraties die je in het leven van alledag groot brengen, geven ook kansen om te leren. Hoe lukt het ouders om de juiste balans te vinden tussen de rust en plezier en uitdagingen en andere leermomenten. Jongeren met autisme hebben daar meer tijd voor nodig. Van welke games kun je leren! Ouders zien buiten spelen als het ultieme moment om te leren omgaan met anderen. Maar deze kinderen die daar wat gespannener in staan hebben vaak al voldoende aan die momenten waarop dat leermoment ook wordt aangesproken, in de bus, op school, in de winke. Kinderen met autisme hebben een dieet nodig op dat gebied.

13 Filmpje Sam Wat speelt hij? Hoelang speelt hij?
Maken jullie je zorgen of niet?

14 Stadia van gedragsverandering Prochaska & DiClemente
- - - - - - + - - + + + Uitvoeren Voorstadium + + Permanente uitgang Volhouden Terugvallen + Start + - - + - - + + - + - - - Introduceer de cirkel en leg uit dat het motiveren om te veranderen gepaard gaat met fases. Voorstadium: In dit stadium ervaart een leerling niet dat hij een probleem met genotmiddelen of gokken heeft, hij is zich er niet van bewust. Hij heeft daarom nog niet serieus nagedacht over gedragsverandering. De leerling is er van overtuigd dat hij geen persoonlijk probleem heeft, terwijl een ander, bijvoorbeeld een leerkracht, vriend of ouder vermoedt dat er wel een probleem is en willen dat er verandering optreedt. Overwegen: In dit stadium realiseert een leerling zich dat hij mogelijk persoonlijke problemen heeft. Hij begint last te krijgen van de nadelen van het gebruik van genotmiddelen of gokken. Het kan hem af en toe echt bezig houden. De leerling begint te denken over manieren om deze problemen kwijt te raken, maar hij heeft nog geen besluit genomen om te veranderen. Het denken is te vergelijken met een weegschaal. De voor- en nadelen hebben in dit stadium afwisselend de overhand. Aan de ene kant beseft de persoon dat hij dingen doet die niet okee zijn, maar tegelijk weet hij dat hijzelf wel okee is. Beslissen: De leerling besluit om iets aan het probleem te gaan doen. Dit is eigenlijk geen afzonderlijk stadium, maar een overgang van overpeinzing naar actieve verandering. De leerling zal deze beslissing zelf moeten nemen en geloven dat verandering mogelijk is.Het is ook mogelijk dat iemand besluit om niet te veranderen. De leerling verlaat dan de cirkel van het model. Dit kan tijdelijk zijn. Bijvoorbeeld als iemand zich later op grond van nieuwe informatie of gebeurtenissen toch gaat realiseren dat er problemen zijn, kan hij opnieuw de afweging maken. Volgende dia> Overwegen Voordelen van gebruik Nadelen van gebruik Beslissen + + + - - - + + - - - - - - Tussentijdse uitgang

15

16 Richtlijnen Altijd in gesprek gaan met het kind
Wat voor spel speel je? Wat vindt je er leuk aan? Wat voor klachten heb je? Wanneer zou het niet meer leuk zijn Heb je afspraken met je zelf? Wat vindt je nog meer belangrijk? Wie kan je helpen? Hoe zou dat moeten?

17 Tips voor opvoeders Geef informatie/zoek samen informatie: doe samen een kennistestje of ga samen naar informatieve sites Wees geïnformeerd Wees niet overbezorgd, maar wel alert Ga eens naast uw kind zitten als hij gamet Game zelf ook eens! Maak afspraken met uw kind over gamen en internetgebruik: bijvoorbeeld niet elke dag. Maximaal 2 uur per keer etc. (ook afhankelijk hoe oud uw kind is). Laat uw kind voor zichzelf een gebruikerstest doen, als ie regelmatig gamet en laat hem/ haar de gamefolder lezen Als u zich zorgen gemaakt over het gamen of internetgebruik van uw zoon of dochter: kan u bellen met Jellinek Jeugdnet: of Astrid Sterk:

18 Mogelijkheden vergroten en oplossingsvaardigheden
Activiteiten, vrije tijds vaardigheden Ondersteuning in risicomomenten van gebruik Samen alternatieven bedenken Oplossingen afspraken SAMEN maken Geduld

19 Vragen Niet allemaal te gelijk….

20 Stelling De risico’s van gamen en internetten zijn zwaar overdreven?
Eens of oneens? Groene of rode kaart.

21 Opvoedpunt Oost: Dynamo
Jellinek Jeugdnet Voor advies, informatie en consultatie bij vragen over: het gebruik van alcohol en of drugs door uw kind: Jeugdkliniek Aanmelding voor behandeling: ambulante gesprekken: Opvoedpunt Oost: Dynamo Voor al uw opvoedvragen en of opvoedproblemen, bel: (10)Leg uit wat Jellinek Jeugdnet doet en hoe de aanmelding werkt. Volgde dia>

22 Links www.mediaopvoeding.nl www.oudersonline.nl www.mijnkindonline


Download ppt "Driss Kaamouchi en Astrid Sterk Jeugdnet"

Verwante presentaties


Ads door Google