De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Arsenal Ultimate frisbee.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Arsenal Ultimate frisbee."— Transcript van de presentatie:

1 Arsenal Ultimate frisbee

2 2 Voorwoord Ambassadeur Olympic Moves: Epke Zonderland
Gefeliciteerd finalisten en begeleiders! Tijdens Olympic Moves The School Final in het Olympisch Stadion in Amsterdam op 5 juni a.s. strijden jullie tegen andere teams voor het nationale kampioenschap voor scholen! Door het hele land werden de afgelopen maanden regionale finales van Olympic Moves georganiseerd en jullie zijn de winnaars die zich hebben gekwalificeerd voor deze landelijke finale. Naast de strijd om de nationale titel in verschillende sporten kunnen jullie die dag genieten van een geweldige openingsshow en slotact met bekende topsporters en artiesten. We wensen jullie veel succes en plezier bij Olympic Moves The School Final op 5 juni a.s.! Ambassadeur Olympic Moves: Epke Zonderland “Geweldig dat je meedoet met Olympic Moves, de grootste schoolsportcompetitie van Nederland. Als ambassadeur ben ik nauw bij Olympic Moves betrokken. Ik was in 2013 en 2013 bij de opening van Olympic Moves The School Final in Amsterdam. Het is zo’n geweldige ervaring om te zien hoe duizenden scholieren tijdens deze spectaculaire finale uit hun dak gaan en met zoveel inzet en enthousiasme strijden om het Nationale kampioenschap voor scholen in hun sport. Ik vind het gaaf dat Olympic Moves het sporten bij zoveel jongeren stimuleert en plezier geeft. Heel veel succes en plezier op ‘The School Final’ Met sportieve groet, Epke Zonderland 2

3 Samen sporten met Olympic Moves
Sporten is goed voor je gezondheid en het geeft een hoop plezier. Om meer middelbare scholieren samen (meer) te laten sporten, zijn NOC*NSF, de Koninklijke Vereniging voor Lichamelijke Opvoeding (KVLO) en Coca-Cola in 2003 ‘Olympic Moves’ gestart. Tijdens de Olympische Spelen van London 2012 hebben NOC*NSF en Coca-Cola bekend gemaakt de al 10 jaar durende samenwerking opnieuw met vier jaar te verlengen tot en met Daarnaast is ook Achmea per 2013 voor minimaal vier jaar partner van Olympic Moves geworden. Grootste schoolsportcompetitie Olympic Moves is sinds 2003 uitgegroeid tot de grootste schoolsportcompetitie van Nederland! Het is een jaarlijkse competitie tussen scholen uit het voortgezet onderwijs, waarbij jongeren elkaar eerst regionaal en daarna nationaal uitdagen om het nationale kampioenschap voor scholen. Amsterdam is Hosting City van Olympic Moves The School Final en ontvangt de ­finalisten in en rondom het Olympisch Stadion. Het doel van Olympic Moves is om jongeren tussen de 12 en 19 jaar binnen de schoolomgeving kennis te laten maken met diverse vormen van sport en het plezier van samen sporten te laten beleven. Via selectieprocedures op middelbare scholen en de regionale kampioenschappen nemen circa leerlingen van 300 middelbare scholen, dit is bijna de helft van de scholen, deel aan Olympic Moves. 3

4 Belangrijke informatie
Adresgegevens Ultimate Frisbee vindt plaats op ASV Arsenal, IJsbaanpad 50 te Amsterdam. Programma 08: :30: Aankomst bij Olympisch Stadion 08: :30: Activiteiten op het voorplein van het Olympisch Stadion 09: :20: Openingsshow in het Olympisch Stadion 10: :00: Naar de sportlocatie 11: :00 Wedstrijdprogramma 16: :30: Afronding en prijsuitreiking 17: :45: Sluitingsshow in het Olympisch Stadion 17:45: Scholen vertrekken richting huis Contactlijst Wedstrijdleiding: Jasper Koopmans en Wouter Dogger Voor inhoudelijke vragen over het wedstrijdgedeelte. Kleedkamerindeling Indien van toepassing. 4

5 Spelregels Algemeen: Het toernooi wordt gespeeld volgens de bijgevoegde regels van Olympic Moves. In alle gevallen waarin het reglement niet voorziet, beslist de wedstrijdleiding. Indien een probleem onoplosbaar is dan beslist, na het horen van alle partijen, de afdeling schoolsport van de KVLO. Protesten zijn niet mogelijk. De begeleidende docent dient tijdens de wedstrijddag ter controle de klassenlijst van de deelnemende teams te kunnen overhandigen aan de organisatie. Bij twijfel dient elke speler zich te kunnen legitimeren via een officieel legitimatiebewijs, een kopie van een officieel legitimatiebewijs of met een schoolpas. Per school dient minimaal één begeleidende docent de hele dag aanwezig te zijn. Zonder begeleidende docent kan deelname geweigerd worden. Het geniet de voorkeur dat elk team een eigen begeleider heeft. Bij aankomst altijd eerst melden bij de wedstrijdleiding. De teams dienen 5 minuten voor aanvang van hun wedstrijd op het veld aanwezig te zijn. De toernooileiding is in handen van Daan Remmers en de leiding van de wedstrijden is in handen van Wouter Dogger en Jasper Koopmans Er wordt op 3 velden gespeeld, de velden zijn genummerd. De kantine is gedurende de dag geopend. De organisatie van het toernooi, evenals de hierbij betrokken scholen, gemeente en sportverenigingen kunnen niet aansprakelijk worden gesteld voor diefstal, vermissing of aangebracht letsel. Mocht er schade geconstateerd worden in de kleedkamers, die door de school is veroorzaakt en dit door de organisatie of de locatiebeheerder is geconstateerd, dan wordt de school aansprakelijk gesteld. Let op je waardevolle spullen of laat deze thuis. Houdt de kleedkamers schoon en deponeer je afval in de daarvoor aanwezige afvalbakken. Er is EHBO aanwezig. 6

6 Reglement Ultimate frisbee
De teams: Er wordt gewerkt in twee categorieën: Klas 1-3 Schoolteam Er wordt gemengd(!) gespeeld. Een team bestaat uit maximaal acht spelers. Een speler mag maar voor één team uitkomen. De teams spelen vijf tegen vijf waarbij er steeds minimaal 1 meisje in het veld moet staan! De spelregels: Er wordt gespeeld volgens de officiële regels van de Nederlandse Frisbee bond geldend voor Ultimate Frisbee, met inachtneming van de volgende regels: De wedstrijden kunnen worden gespeeld in een sporthal op een veld ter grootte van een handbalveld. De beginworp: Aan het begin van de wedstrijd en na elk gescoord punt gaan beide teams op de voorste lijn van hun doelgebied staan. Het team dat het laatste punt gescoord heeft, werpt de schijf zo ver mogelijk naar voren. Dit gebeurt pas nadat de speler met de schijf deze omhoog heeft gestoken ten teken dat zijn team klaar staat en nadat de tegenpartij hun handen omhoog hebben gestoken ten teken dat ook zij klaar staan. Het ontvangende team moet de schijf vangen of zonder aan te raken laten vallen. Het ontvangende team krijgt nu schijfbezit en mag gaan aanvallen. Scoren: Een punt wordt gescoord wanneer het aanvallende team de schijf vangt binnen het doelgebied van het verdedigende team. Na het scoren van een punt neemt het scorende team de beginworp op de voorste lijn van het doelgebied waar zij zojuist hebben gescoord. Het andere team stelt zich op aan de overkant, op de voorste lijn van het doelgebied. 7

7 In en uit: Een schijf is in, als hij binnen het veld wordt gevangen. Evenzo moet een aanvaller de schijf binnen het doelgebied vangen om te scoren. Alle lijnen zijn uit, dus als iemand met zijn voet op een lijn staat en de schijf vangt, is hij “ UIT”. De schijf mag buiten het veld zweven maar moet altijd binnen de lijnen gevangen worden! Bij het werpen van de schijf moet de speler minstens 1 voet op of binnen de lijnen van het veld hebben staan. Met beide voeten buiten de lijnen is de worp ongeldig, en kan de tegenstander de schijf terugzenden, zodat de werper het opnieuw mag proberen Het spelen van de schijf : Met de schijf in de hand mag niet worden gelopen. Wel mag je pivoteren net als bij basketbal. Voor een rechtshandige speler geldt de linkervoet als pivotvoet. In bezit van de schijf moet de speler deze voet vast op de grond laten staan. Een aanvaller moet de schijf binnen tien seconden doorspelen; een verdediger gaat bij de speler met de schijf staan en telt hardop tot tien. Zonder een tellende tegenstander treden de 10 seconden niet in werking. Dit gebeurt pas zodra er geteld wordt! Wisseling van schijfbezit: Wanneer een aanval wordt onderbroken krijgt het verdedigende team de schijf en mag gaan aanvallen. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer: de schijf op de grond komt de schijf onderschept wordt door een tegenstander de schijfbezitter “ uitgeteld”(10!) wordt de schijf iets raakt buiten het veld de schijf op de grond komt of iets raakt buiten de lijnen door toedoen van een tegenstander. Non-contact sport: Lichamelijk contact is niet toegestaan! Overtredingen: Wanneer er een overtreding wordt gemaakt, roept één van de tegenstanders “FOUT”. Bij voorkeur is dat de speler op wie de overtreding werd begaan. Alle spelers staan meteen stil en het spel wordt onderbroken. Het uitgangspunt van de spelregels is dat het spel zo verder gaat, als zou zijn gebeurd wanneer de overtreding niet was gemaakt. Als de spelers het niet eens worden, gaat de schijf terug naar de vorige werper en wordt vanuit die spelsituatie verder gespeeld 8

8 Geen scheidsrechter: Sportiviteit en fair play zijn essentiële elementen in de frisbeesport. De spelers zijn zelf verantwoordelijk voor het verloop van de wedstrijd. Beslissingen worden genomen in de geest van het spel (spirit of the game). Het is erg belangrijk dat spelers fouten roepen op hun tegenstander, en leren om hierop op een normale manier te reageren. Agressie in het maken van deze ‘calls’ of agressie in de reactie moet worden voorkomen. Coaches wordt aangeraden om hun team daarop voor te bereiden. Fanatiek sporten hoeft niet samen te gaan met unfair spel. Voor informatie daarover wordt verwezen naar een document dat daartoe voor handen is. Bij minder dan vijf minuten te laat verschijnen op het speelveld start de wedstrijd met een 1-0 stand in het nadeel van het team dat te laat verscheen. Bij meer dan vijf minuten te laat verschijnen wordt de wedstrijd met 3-0 verloren verklaard. Het alsnog spelen van de wedstrijd heeft geen invloed op deze beslissing. De wedstrijd is afgelopen bij het eindsignaal. Een schijf die dan al gegooid is mag nog worden gevangen en kan dus nog een punt opleveren! Daarom wordt door de wedstrijdleiding een signaal “nog 3 minuten” en het signaal “Nog 1 minuut” gegeven. Bij gelijke stand tijdens een beslissende wedstrijd(halve-/kruis-/finale) wordt een beslissend punt gespeeld om tot een winnaar te komen! Puntentelling: Bij winst scoort het team drie wedstrijdpunten, bij gelijkspel één wedstrijdpunt en bij verlies nul wedstrijdpunten. Het team met de meeste wedstrijdpunten is de winnaar in de poule Bij gelijk eindigen in de poule telt eerst het onderling resultaat, indien dit gelijk is telt het doelsaldo. Mocht er dan nog geen winnaar zijn dan telt het aantal gescoorde punten De winnende teams uit de voorronden, mits deze gespeeld worden, gaan door naar de finale van Mission Olympic. Het team dat in de finale wint wordt in die categorie Nederlands kampioen schoolfrisbee. In gevallen waarin dit reglement niet voorziet beslist de wedstrijdleiding eventueel na contact met de afdeling schoolsport van de KVLO 9

9 Spirit of the Game : Elke wedstrijd duurt 20 minuten. Na elke wedstrijd wordt 5 minuten gereserveerd voor het wisselen van teams. Na de wedstrijd wordt een spirit line up gehouden, met beide teams voltallig bij elkaar. Teams worden daarbij aangemoedigd iets ludieks te doen samen met de tegenstanders. Bespreek de wedstrijd samen na. Meer informatie hierover is te vinden in het voorhanden zijnde document. Tijdens de wedstrijd zijn spelers zelf verantwoordelijk voor het verloop van de wedstrijd. Samen kom je er uit. Zo niet, dan gaat de frisbee een stap terug in het spel, en wordt het spel harvat met een ‘check’. De teams vullen beide na de wedstrijd een spirit formulier in, waarvan een opmaak van de Nederlandse Frisbee Bond voorhanden is. Het team dat aan het eind van de dag de meeste punten heeft, is winnaar van de spirit prijs. 10

10 Heb je nog vragen?


Download ppt "Arsenal Ultimate frisbee."

Verwante presentaties


Ads door Google