De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kennisdelen over klanten, voor schouwburgen én gezelschappen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kennisdelen over klanten, voor schouwburgen én gezelschappen"— Transcript van de presentatie:

1 Kennisdelen over klanten, voor schouwburgen én gezelschappen
Even voorstellen… Elly Jonker, hoofd marketing, ticketing & service De Oosterpoort & de Stadsschouwburg Groningen STICHTING PUBLIEK NL Kennisdelen over klanten, voor schouwburgen én gezelschappen

2 Stichting Publiek NL Vergelijkbare klantprofielen voor alle theaters en gezelschappen
schouwburgen gezelschappen

3 Even terugkijken… 6 jaar geleden:
Klantdata niet gemakkelijk beschikbaar Discussies programmeur –marketeer: emotie in plaats van feiten Kijken naar feiten strafwerk in plaats van onderdeel dagelijks werk BEHOEFTE AAN TOEGANKELIJKE DATA VOOR DE HELE ORGANISATIE: WELKE GEGEVENS WILLEN WE ALTIJD & SNEL BESCHIKBAAR HEBBEN?

4 Voorbeeld rapportages: Het Nationale Toneel
Marketingrapportage: Overlapanalyse:

5 Kennis delen In de organisatie met programmering, horeca, directie, marketing, planning In de stad en regio met andere culturele instellingen Met andere theaters in het land Met gezelschappen, impresariaten, producenten

6 Meten is weten: marketingmodule klantprofielen
Met één druk op de knop: Actuele verkoopstanden (dagelijks ververst, ook historie) Verloop kaartverkoop Bezoekersprofielen oa. bezoekfrequentie Overlap analyses klanten die A kochten, kochten ook… Inzet + effect marketingacties Privacy Geen individuele klantgegevens Wél kengetallen Delen mag, maar hoeft niet

7 Publiek NL: het plan Eén centraal systeem, gevoed door modules per theater Producenten Publiek NL Centraal Podia Mijn Theater Mijn Theater Mijn Theater Mijn Theater Stap 1: intern Meten is weten Stap 2: in de stad: hoe gedraagt het cultureel geïnteresseerde publiek zich in Groningen Stap 3: Kennis delen met gezelschappen, producenten, impressariaten Stap 4: In het land, tussen podia: samen nadenken over publiek, welke functionaliteiten zijn interessant om verder te ontwikkelen? Wat werkt waar? Waarom? Ticket Systeem A Ticket Systeem B Ticket Systeem C Ticket Systeem D

8 Publiek NL voor Theaters…
Geven toestemming hun ticket systeem te koppelen Ondersteunen bij de implementatie Krijgen de beschikking over de marketing rapporten van hun voorstellingen Betalen een vast bedrag per jaar Uitbreiding mogelijk met alerts, nieuwsbrieven: klantbenadering Stap 1: intern Meten is weten Stap 2: in de stad: hoe gedraagt het cultureel geïnteresseerde publiek zich in Groningen Stap 3: Kennis delen met gezelschappen, producenten, impressariaten Stap 4: In het land, tussen podia: samen nadenken over publiek, welke functionaliteiten zijn interessant om verder te ontwikkelen? Wat werkt waar? Waarom?

9 Publiek NL voor Gezelschappen…
Krijgen een inlog op het centrale systeem Bundelen de voorstellingen in series Beschikken over analyses per voorstelling en per serie Betalen een vast bedrag per jaar of een bedrag per voorstelling Stap 1: intern Meten is weten Stap 2: in de stad: hoe gedraagt het cultureel geïnteresseerde publiek zich in Groningen Stap 3: Kennis delen met gezelschappen, producenten, impressariaten Stap 4: In het land, tussen podia: samen nadenken over publiek, welke functionaliteiten zijn interessant om verder te ontwikkelen? Wat werkt waar? Waarom?

10 Stichting Publiek NL… Beheert de centrale database
Beheert de autorisaties voor theaters en gezelschappen Ondersteunt bij gebruik Organiseert interactie Geeft advies Stap 1: intern Meten is weten Stap 2: in de stad: hoe gedraagt het cultureel geïnteresseerde publiek zich in Groningen Stap 3: Kennis delen met gezelschappen, producenten, impressariaten Stap 4: In het land, tussen podia: samen nadenken over publiek, welke functionaliteiten zijn interessant om verder te ontwikkelen? Wat werkt waar? Waarom?

11 Voorbeeld rapportage: Het Nationale Toneel
Amsterdam Groningen

12 Voorbeeld rapportage: Toneelgroep Amsterdam
Groningen

13 Voorbeeld rapportage: Noord Nederlands Toneel
Amsterdam Groningen

14 Voorbeeld rapportage: overlap analyse
(Klanten die naar A gaan, gaan ook naar …)

15 Hoe ver zijn we technisch?
Koppeling ticket systemen: Tickets.com Ticketmaster Ticketmatic Itix (binnenkort) SRO (binnenkort) Theaters met Mijn Theater Module De Oosterpoort en de Stadsschouwburg Groningen Stadsschouwburg Amsterdam Koninklijke Schouwburg Den Haag Toneelschuur Gesprekken met diverse andere grote theaters en podia lopen nu Volgende technische stap Inrichten centraal systeem Aansluiten andere ticket systemen

16 Hoe ver zijn we organisatorisch?
Publiek NL In oprichting: Stichting Publiek NL Bestuur: Elly Jonker, OPSB; Elke Smelt, KS Den Haag; Marlene Keuning Toneelgroep Amsterdam; Theaters en (pop)podia Deelnemend: De Oosterpoort & de Stadsschouwburg, Stadsschouwburg Amsterdam, Koninklijke schouwburg Den Haag, Toneelschuur Haarlem, de Melkweg Amsterdam, Paradiso, de Nieuw Kolk. Overwegend: Tivoli Vredenburg, Musis Sacrum Stadsschouwburg Gezelschappen Deelnemend: Noord Nederlands Toneel, Noord Nederlands Orkest, Toneelgroep Amsterdam Overwegend: Nationale Toneel, Utrechtse Spelen

17 De volgende stappen Voor 31 december 2015 Aansluiten minimaal 6 grote theaters voor 31 dec 2015 Opzetten centraal systeem voor Gezelschappen Eerste kwartaal 2016 Pilot met minimaal 3 grote gezelschappen Enthousiasmeren andere theaters en gezelschappen Vanaf tweede kwartaal 2016 Uitrol naar meer theaters Uitrol naar meer gezelschappen Hoe meer schouwburgen aanhaken, hoe meer kennis er beschikbaar komt over theaterbezoek in Nederland!

18 Nog meer werk???? We hebben het al zo druk…
Implementatie ONafhankelijk van: Ticketsysteem Website Nieuwsbrievenmodule Planningsysteem Het werk gaat gewoon door! Alle rapportages SNEL beschikbaar met één druk op de knop: Dat scheelt tijd, eindeloze discussies, gissen


Download ppt "Kennisdelen over klanten, voor schouwburgen én gezelschappen"

Verwante presentaties


Ads door Google