De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

© GfK 2015 | Supermarktkengetallen | april 2015

Verwante presentaties


Presentatie over: "© GfK 2015 | Supermarktkengetallen | april 2015"— Transcript van de presentatie:

1 © GfK 2015 | Supermarktkengetallen | april 2015

2 Lichte omzetgroei supermarkten in april 2015.
In april is de supermarktomzet met 0,5% gestegen van € 3,21 miljard naar € 3,23 miljard. Per kassabon werd er in april 0,7% meer afgerekend, namelijk € 22,25 (april 2015) t.o.v. € 22,08 (april 2014). In de eerste 4 maanden van 2015 steeg de omzet met 1,3% van € 11,4 miljard (t/m april 2014) naar € 11,6 miljard. 2 2 2

3 Grote supermarktketens worden steeds groter
Grote supermarktketens worden steeds groter. Speciaalzaak trekt minder klanten en vergrijst. Er zijn steeds minder supermarkt formules die wel steeds meer klanten trekken. Vooral de grote formules groeien qua klantenkring. Jumbo groeit fors in klantenkring door overname C1000, maar ook Albert Heijn, Lidl, Aldi en Plus weten in 2014 meer klanten te trekken dan in Consument bezocht op jaarbasis 4,6 verschillende supermarktformules. Na Albert Heijn (1) hebben Lidl (2), Jumbo (3), Aldi (4) en C1000 (5) de meeste huishoudens als klant in 2014. De speciaalzaken verliezen terrein in 2014 t.o.v. 2012, met uitzondering van de reformzaken. Maar ook de markt, warenhuizen en groothandel worden door minder klanten bezocht. De speciaalzaken behalen een groot gedeelte van hun omzet bij de ouderen. C.q. het klantenprofiel vergrijst. De gezinnen kopen in vergelijking met de supermarkt weinig bij de speciaalzaken. De reformzaken, kaasspeciaalzaken, drogisterijen en groothandel behalen meer omzet bij jongeren dan de supermarkten. 3 3 3

4 GfK Supermarktkengetallen

5 ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’
Onderwerpen ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’ 5 5 5

6 GfK Kengetallen Supermarktomzet Weekbasis 2014 - 2015
In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit ConsumerScan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen). Opmerking: de schuingedrukte (blauwe) getallen betreffen voorlopige cijfers.

7 Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis
Historie Supermarktomzetten (€) * 31.7 +0.2% +3.9% +4.0% +6.2% +3.4% +1.2% +2.6% +1.1% +2.3% -0.1% * +5.4% Historie bedrag per kassabon (€) * € 21.91 Korte termijn ontwikkeling? Via Supermarktkengetallen +0.2% +4.3% +2.7% +4.4% +0.2% +1.0% +0.2% -1.2% +1.6% -0.3% * +0.3% * 2009 o.b.v. 53 weken 7

8 GfK Supermarktkengetallen Maandbasis 2014 - 2015

9 GfK Supermarktkengetallen Omzet per week (totaal assortiment)
Groei ten opzichte van dezelfde week in 2014

10 GfK Supermarktkengetallen Aantal kassabonnen per week
Groei ten opzichte van dezelfde week in 2014

11 GfK Supermarktkengetallen Omzet per kassabon per week
Groei ten opzichte van dezelfde week in 2014

12 Er zijn steeds minder supermarkt formules die wel steeds meer klanten trekken. Vooral de grote formules groeien qua klantenkring. Jumbo groeit fors in klantenkring door overname C1000, maar ook Albert Heijn, Lidl, Aldi en Plus weten in 2014 meer klanten te trekken dan in Consument bezocht op jaarbasis 4,6 verschillende supermarktformules. Na Albert Heijn (1) hebben Lidl (2), Jumbo (3), Aldi (4) en C1000 (5) de meeste huishoudens als klant in 2014.

13 De speciaalzaken verliezen terrein, met uitzondering van de reformzaken, in 2014 t.o.v Maar ook de markt, warenhuizen en groothandel worden door minder klanten bezocht.

14 Omschrijving GfK Life Cycle Profielen
Jonge Alleenstaande Eenpersoons huishouden Geen kinderen Jonger dan 40 jaar Tweeverdieners Tweepersoons huishouden Geen kinderen Beiden werken fulltime ( 25 uur per week) HH met kinderen, laag inkomen  2 personen in huishouden Huishouden met kinderen (incl. 18+) Netto Inkomen < €2300,- HH met kinderen, hoog inkomen  2 personen in huishouden Huishouden met kinderen (incl. 18+) Netto Inkomen > €2300,- Alleenstaande (40-65 jaar) Eenpersoons huishouden Geen kinderen 40 tot 65 jaar Kostwinner (2p) 2 persoons huishouden Geen kinderen Max. 1 persoon werkt fulltime Gepensioneerden, laag inkomen 1 of 2 personen in huishouden Hoofdkostwinner gepensioneerd/VUT Netto inkomen < €1700,- Gepensioneerden, hoog inkomen 1 of 2 personen in huishouden Hoofdkostwinner gepensioneerd /VUT Netto inkomen > €1700,-

15 Jonge huishoudens zonder kinderen Oudere huishoudens zonder kinderen
De speciaalzaken behalen een groot gedeelte van hun omzet bij de ouderen. C.q. het klantenprofiel vergrijst. De gezinnen kopen in vergelijking met de supermarkt weinig bij de speciaalzaken. De reformzaken, kaasspeciaalzaken, drogisterijen en groothandel behalen meer omzet bij jongeren dan de supermarkten. o.b.v. bestedingen (%), jaar 2014 NL Jonge huishoudens zonder kinderen Huishoudens met kinderen Oudere huishoudens zonder kinderen Supermarkten 100 12.5 42.0 45.5 Drogisterijen Warenhuizen Op de markt Bakker Slager Groentewinkel Slijterijen Tuincentra Bloemenwinkel Boer/ kweker/ teler Viswinkel Groothandel Kaasspeciaalzaak Reformzaken

16 Meer informatie? Joop Holla vindt u op: op gfkconnect
Research Director


Download ppt "© GfK 2015 | Supermarktkengetallen | april 2015"

Verwante presentaties


Ads door Google