De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

A digital toolkit for patients with COPD

Verwante presentaties


Presentatie over: "A digital toolkit for patients with COPD"— Transcript van de presentatie:

1 A digital toolkit for patients with COPD
Telekit A digital toolkit for patients with COPD Max Wieselmann KITTZ KITTZ KwaliteitsInstituut voor Toegepaste ThuisZorgvernieuwing

2 KITTZ and me Institute for Quality and Applied Home Care Innovation
KITTZ and me: active in telecare Me active in care projects: ICT and medical/technical aids/devices KITTZ KwaliteitsInstituut voor Toegepaste ThuisZorgvernieuwing

3 To day The Telekit: what is it? The pilot we did
The results and its follow up The relevance for telecare projects KITTZ KwaliteitsInstituut voor Toegepaste ThuisZorgvernieuwing

4 What is it? It has something to do with COPD It is a concept
It is a simple PC It is a kit of facilities and services KITTZ KwaliteitsInstituut voor Toegepaste ThuisZorgvernieuwing

5 Question: how to cope with?
COPD Chronic disease Growing number of patients Isolation Example of a vulnerable group Addictive behaviour Question: how to cope with? KITTZ KwaliteitsInstituut voor Toegepaste ThuisZorgvernieuwing

6 The concept The COPD patient: the problem of the revolving door
The idea of a digital umbilical cord A mix of care, after care and self management: the cockpit A toolkit: take what you need KITTZ KwaliteitsInstituut voor Toegepaste ThuisZorgvernieuwing

7 PC Standard machine Webcam Internet
KITTZ KwaliteitsInstituut voor Toegepaste ThuisZorgvernieuwing

8 Facilities & services Patient↔health professional: info, guidance, monitoring, (video)communication Patient↔patient: info, (video)communication Patient↔the world: info, contact KITTZ KwaliteitsInstituut voor Toegepaste ThuisZorgvernieuwing

9 From idea to reality: a long way!
Feasibility study Searching for money A small pilot A bigger project Implementation KITTZ KwaliteitsInstituut voor Toegepaste ThuisZorgvernieuwing

10 The pilot Money from ZonMw
Astmacentrum Heideheuvel in Hilversum in the Netherlands A small group of outdoor patients KITTZ and me for projectmanagement and expertise on self management KITTZ KwaliteitsInstituut voor Toegepaste ThuisZorgvernieuwing

11 Scope of the pilot Testing the technical infrastructure, the acceptance, the feasibility, the possibilities for implementation No conclusions yet possible on health or medical effect, efficiency and effectiveness or prevention KITTZ KwaliteitsInstituut voor Toegepaste ThuisZorgvernieuwing

12 Videospreekuur KITTZ KwaliteitsInstituut voor Toegepaste ThuisZorgvernieuwing

13 Opstartbijeenkomst: later ook: bent u nog niet aangekleed mevr. Jansen?!
KITTZ KwaliteitsInstituut voor Toegepaste ThuisZorgvernieuwing

14 KITTZ KwaliteitsInstituut voor Toegepaste ThuisZorgvernieuwing

15 Result: the content Video ‘home visit’
Start of the day meeting with video-contact Contact with fellow patients General information Specific info for the patient Video’s for excersises ‘The window to the world’ Videohuisbezoek: een op een op afgesproken tijden, opstartbijeenkomst: collectief, Lotgenotencontact: onderling. Algemeen medische info, patiëntgebonden info: digitale versie van wat patiënten al naar huis meekregen bij ontslag, oefeningen e.d. Videomateriaal op site, venster op de wereld: andere pc functies (belangrijk voor deze groep!) KITTZ KwaliteitsInstituut voor Toegepaste ThuisZorgvernieuwing

16 Result: the technics New pc’s for the participants (Apple)
Website: (open and closed part) Videoconferencing software (I Chat en camera I sight) Connection to the internet (ADSL) Connection to the infrastructure of Heideheuvel (Lotus Notes) Bleek al gauw dat ivm onderhoud & installatietijd we moesten uitwijken naar nieuwe pc’s, waarvan we er wel een aantal hadden, maar die waren aanvankelijk bedoeld als aanvulling op verouderde apparatuur of voor mensen die niets hadden, kom hier later nog even op terug Website: openbaar en besloten gedeelte Videoconferencing: I Chat en camera I sight Aansluiting via ADSL, soms via router om Telekit niet te laten interfereren met eigen pc gebruik Aansluiting op infrastructuur van Heideheuvel: cms, fire-wall etc. KITTZ KwaliteitsInstituut voor Toegepaste ThuisZorgvernieuwing

17 KITTZ KwaliteitsInstituut voor Toegepaste ThuisZorgvernieuwing

18 Result: the organisation
Project management Digitalizing protocols, forms etc. Instruction of patients and professional workers Creating video working places KITTZ KwaliteitsInstituut voor Toegepaste ThuisZorgvernieuwing

19 Evaluation: the content
More info, interactivity and links needed Videocontact: very useful and effective Videocontact with fellow patients: quite an experience! Start of the day (video)meeting: top of the bill! Info and personal dossier: not yet very useful because of lack of content and data KITTZ KwaliteitsInstituut voor Toegepaste ThuisZorgvernieuwing

20 KITTZ KwaliteitsInstituut voor Toegepaste ThuisZorgvernieuwing

21 Evaluation: the technics
Installation and maintenance a problem The Telekit as a medical device? Compatibility, what standards to chose? Website: standard solutions not welcome Installation of ADSL: takes time For some people a pc is still a strange thing Small technical problems, big impacts Nieuwe pc’s dus kosten maar Telekit eigenlijk medisch hulpmiddel Keuzes van cms e.d. kost tijd maar oplosbaar Realisatie van site lastiger, moeilijk over te brengen wat je wilt en vaak heeft de leverancier toch standaardoplossingen zeker binnen een beperkt budget. Wachttijden: je kan hier bijna niet vooruit werken, bovendien nog problemen bij provider KITTZ KwaliteitsInstituut voor Toegepaste ThuisZorgvernieuwing

22 Evaluation: the organisation
To combine content, technics and organisation: complex To ‘translate paper’ into the screen of a PC: difficult Internal support for innovation: hard to reach Better to start with the Telekit earlier The Telekit should be part of the program, not on top of it Inhoud en techniek bij elkaar brengen, verschillende competenties en redelijk complex Wordt al gauw digitaal papier, bovendien nieuwe discussie over formats Conflicterende eisen: gebruiksgemak, technische uitvoerbaarheid, formats en leesbaarheid Concept in hoofden van weinigen, uitvoering door velen, bovendien traject zo lang, dat we de zaak opnieuw moesten oppeppen en je moet eigenlijk deel van de organisatie opnieuw inrichten KITTZ KwaliteitsInstituut voor Toegepaste ThuisZorgvernieuwing

23 The success The concept ‘works’
The concept is feasible (in terms of content, technics and organisation) A first impression of costs and ‘savings’ One knows the nuts that are the hardest to crack! There is a start! KITTZ KwaliteitsInstituut voor Toegepaste ThuisZorgvernieuwing

24 The follow up For Heideheuvel: a bigger pilot, more content
Integration of the Telekit in the Heideheuvel program Try out with children with obesitas Study of the ‘clinical’ effectiveness National cooperation of COPD centres on content and facilities A ‘regional’ pilot Verbreding en verdieping: meer patiënten, meer inhoud Reguliere behandeling: overleg met verzekeraars en die zaten al in klankbordgroep van project Obesitas: ook verslavingsgedrag en leefwereld van kinderen sluit natuurlijk aan bij Telekit, een keer minder naar kliniek en contact via Telekit Klinisch effect: zijn Telekitpatiënten echt beter straks, lange termijn, vergelijkingsgroepen KITTZ KwaliteitsInstituut voor Toegepaste ThuisZorgvernieuwing

25 Telecare: what is needed to start?
A clear concept A specific customer Insight in the feasibility: technics, content, organisation Some indication of costs and savings Build a prototype and start a pilot A long breath! Concept: dus niet uitgaan van leuk apparaat Gebruiker: vaak te globaal, de oudere en wat zou die gebruiker kunnen bewegen Inzicht: vooral organisatorisch vermogen, technische hobbels (en die zijn er) Kosten en opbrengsten: hoeft nog niet meteen te worden doorgerekend Prototype en pilot: niet alleen ervaring, maar je hebt wat te laten zien aan geïnteresseerde partijen Lange adem: niet alleen in geld KITTZ KwaliteitsInstituut voor Toegepaste ThuisZorgvernieuwing

26 Telecare: the hardest nuts
Technics: not user friendly, not reliable No clear concept, too much focus on high technology Not to make it too complex An organisation that does not think in terms of logistics, does not know how to cope with the digital customer Lack of innovation in the minds of people Lack of information and consultation KITTZ KwaliteitsInstituut voor Toegepaste ThuisZorgvernieuwing


Download ppt "A digital toolkit for patients with COPD"

Verwante presentaties


Ads door Google