De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Interne coaches Vlaamse overheid

Verwante presentaties


Presentatie over: "Interne coaches Vlaamse overheid"— Transcript van de presentatie:

1 Interne coaches Vlaamse overheid
MARKTPLAATS Guy Geerens Myriam Peeters Leen Van Aerschot Jessy Van Dousselaere Interne coaches Vlaamse overheid 2 april 2015

2 Stelling 1 Het doel van feedback is om mensen bij te sturen.
Positioneer je op een lijn van 1 (helemaal niet akkoord) tot 5 (helemaal akkoord) Het doel van feedback is om mensen bij te sturen.

3 Feedback geven Wat is feedback? feedback = terugkoppelen - terugvoeden
mensen inlichten over het effect van hun gedrag doel? = ontwikkeling, leren, bijsturen, inzicht, actie stoppen, goed gevoel, welzijn, stimuleren, relatie verbeteren, … is een geschenk

4 Feedback geven Bewustwording als basis voor gedragsverandering (ontwikkelingsfasen van G. Bateson) en Johari venster Voorbeeld: je vindt een medewerker te directief maar zegt daar niets van. Die persoon is zich daarvan niet bewust en kan er niets aan doen. Als je persoon feedback daarover geeft en wat het effect is van dat gedrag wordt de persoon zich ervan bewust. Op basis van je feedback kan hij/zij gaan nadenken hoe hij zijn gedrag kan aanpassen om minder directief over te komen. Dit dan in de praktijk omzetten zodat het een automatisme wordt. FEEDBACK IS THE BREAKFAST OF A CHAMPION

5 Feedback geven Criteria feedback: onmiddellijk, concreet en direct
in kleine, te behappen porties eerlijk – authentiek moet de ontvanger in staat stellen iets met de informatie te doen waargenomen en aanwijsbaar gedrag van de ander, niet op de persoon beschrijvend en niet beoordelend of vergelijkend veelvuldig geformuleerd op een manier die uitnodigt om te reageren Begrippen positieve en negatieve feedback zitten ons dwars. Beter spreken we van bevestigend of corrigerend/bijsturend. Feedback komt uit de stuurkunde waar beide soorten feedback nodig zijn (zowel bevestigend als corrigerend). Voorbeeld: fiets op jaagpad: bevestigend ik fiets door; ribbelstrook = corrigerend ik moet bijsturen. Destructief gevolg van het niet geven van positieve feedback (verslag wordt minder goed, verslag wordt uitgebreider, ontevredenheid LG, …) Wat niet gezegd wordt zoekt toch een uitweg soms tegen iemand anders.

6 Feedback geven en vragen
Balans tussen Waarderen en bekrachtigen en 2. Betrokken confronteren Uit zorg voor de relatie houden we ons in om zaken te zeggen. Van je beste vrienden aanvaard je toch ook dat ze je confronteren. Een oplossing hiervoor is om een én-én boodschap te geven waarbij je én met de kritiek komt én je zorg formuleert Voorbeeld: Ik vind het heel goed dat je zo enthousiast bent en ik hoop dat je dat niet verliest maar ik twijfel of het idee in zijn huidige vorm een kans maakt. Hoe zou je de slaagkans kunnen vergroten? Ook feedback vragen en ontvangen : waardering droogt uit als het niet ontvangen wordt

7 Stelling 3 EEN FEEDBACKCULTUUR KOMT VANZELF

8 Feedback omgeving Criteria: leidinggevende maakt tijd voor feedback
verduidelijkt verwachtingen is op de hoogte van prestaties legt nadruk op ontwikkeling blijft niet stilstaan bij negatieve punten geeft voortdurend feedback bevordert 2-richtingsverkeer Organisaties rekenen vooral op jaarlijkse of halfjaarlijkse evaluatie- en functioneringsgesprekken als instrument om feedback te geven = zwart schaap van HRM en 90 % is onsuccesvol. Wat zijn de kenmerken van een feedbackomgeving en wat is de rol van de leidinggevende hierin? Omgeving waarin MW en LG zich goed voelen bij het dagdagelijks zoeken en krijgen van constructieve feedback. Formele prestatiebeoordeling naast informele feedbackomgeving laten bestaan.

9 Feedback omgeving Resultaten ? (evidence based onderzoek)
betere relatie tussen LG en medewerker meer jobtevredenheid bij medewerkers en extrarol gedrag Bron:

10 TIJD VOOR ACTIE

11 INTERVISIEOEFENING Ga in groepjes van 3 zitten.
Overdenk een recente situatie: Waarbij je een kans op het geven van feedback hebt verkeken Waarbij je het moeilijk vond om feedback te geven Opdracht: bevraag elkaar wat een betere manier zou zijn om feedback te geven in beide situaties

12 AFSLUITER Wat is jullie winst uit de intervisie?
Welke tip hebben jullie om feedbackcultuur te stimuleren? Iedereen kleeft een post-it op de feedbackmuur Opdracht:


Download ppt "Interne coaches Vlaamse overheid"

Verwante presentaties


Ads door Google