De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Welkom bij de dialoogbijeenkomst

Verwante presentaties


Presentatie over: "Welkom bij de dialoogbijeenkomst"— Transcript van de presentatie:

1 Welkom bij de dialoogbijeenkomst
Grondslagen en wensen Gastvrij in de zorg

2 Doelen van deze bijeenkomst
Nabespreken van: e-module en de huiswerkopdracht. Theorie verdiepen: De dialoog Routine en routine doorbreken Wensen vervullen Grondslagen Doorvragen De gastvrijheidskabouter. Oefenen: (keuze uit de oefeningen). Actieplanning: het afdelingsplan.

3 Startvragen Grondslagen en wensen vervullen. 1. Zijn er vragen die je bijgebleven zijn? 2. Zijn er gebeurtenissen van de afgelopen tijd op het gebied van gastvrijheid die je bijgebleven zijn?

4 Resultaten module Zet hier de vragen die je gekozen hebt.

5 Routine Routine is nuttig en gevaarlijk.
Het is nuttig als in een team dingen opgeschreven worden, op lijsten genoteerd, zodat alle medewerkers gelijk weten wat ze moeten doen. Je kunt niet zonder. Iedere dag alles helemaal opnieuw bedenken kan eenvoudigweg niet. In de laatste module zullen we nog zien dat bepaalde routines of SOP’s Standard Operating procedures (b.v. hoe neem ik de telefoon op) heel erg belangrijk zijn om mensen in te werken, zoeken te verminderen en vorm te geven aan de gastvrijheid die een organisatie wil uitstralen. Routine en afspraken ontslaan medewerkers niet van de plicht om te blijven afstemmen met een bewoner, ieder dag weer. Voor bewoners is kunnen kiezen heel belangrijk. Het gaat om menswaardigheid. Om regie hebben over je eigen leven. Als mensen geen keuzes meer hoeven maken, neem je hen een stuk van hun waardigheid af. Eenmaal iets gekozen wil niet zeggen dat de keuze altijd hetzelfde blijft. Denk aan het voorbeeld van de jam in de module, een keer Jam gekozen is niet altijd Jam gekozen. Dit geldt natuurlijk ook voor familie. Als een familielid ooit van klaverjassen hield, moet deze persoon dan altijd klaverjassen? Het kan zijn met ouderdom dat voorkeuren, smaken en gewoonten veranderen. Soms at iemand thuis nooit Pindakaas. Maar blijkt zij in het verpleeghuis te smullen van een boterham met pindakaas. Dat kan, dat gebeurd. Er bestaan klassieke studies naar het ontstaan van routine. Elisabeth Menzies Lith, een Engelse Psychoanalytica, onderzocht in de jaren 50 in Engeland hoe routines ontstaan in ziekenhuizen zodat het "voelen" van de pijn en het ongemak van patiënten, door verpleegkundigen verdrongen wordt. Als verpleegkundigen geconfronteerd worden met gevoelens van patiënten en er door de omgeving geen ruimte geboden wordt voor deze gevoelens (stel je niet aan, doorwerken, het moet hier schoon zijn, etc) dan is het handiger om veel wisseldiensten te draaien, maar niet echt te vragen hoe een patient zich voelt, etc. Want dan zijn dat dingen waar je toch geen weg mee kan. Zo ontstaan routines om “voelen” te vermijden. Sindsdien is er gelukkig veel verbeterd in ziekenhuizen en is kleinschaligheid en persoonlijk contact veel belangrijker geworden. Maar... routine als verdediging tegen pijn en ongemak, blijft een belangrijk mechanisme om voor te waken.

6 Huiswerk opdracht: 3 x doorvragen
Stap 1 - Ervaringen? Stap 2- Oefenen in doorvragen (vermijd de oplossing!) Het familielid zegt: Er is hier wat veel lawaai. Ik voel me wat wiebelig. De koffie smaakt niet zo best.

7 Wat is echt belangrijk: je grondslag
Laat de groep andere woorden bedenken voor grondslag. Suggesties: vertrekpunt, wortel, uitganspunt, logica, drijfveer, regel, onderwerp, ondergrond, kiem, fundament, beginsel, basis idee, waarde, hoe je opgevoed bent, etc. Grondslagen zijn belangrijk om te herkennen omdat ze de basis zijn van waaruit mensen handelen. Zo is een medewerker gevormd door zijn opleiding, en handelt familie vanuit andere ideeën. Je hebt professionele ideeën over wat goed is voor iemand, en familie- ideeen. Als je elkaars onderliggende logica kunt herkennen, kan je erover praten en voorkom je misverstanden. In de module: Fadima met de broodkar wil graag dat mensen zelf kiezen en routine doorbreken. Inge wil graag steeds nieuwe wensen vervullen, zij wil dat geen vraag te bijzonder is.  Ina wil tijdens de Bijzondere Wensen Dienst wensen vervullen. De gastvrouw wil mevrouw Ning-A-Tan lekker verzorgen. De makers van het In voor Zorg filmpje willen dat medewerkers met bewoners meedenken, en de bewoners zelf op pad gaan om hun zorg vorm te geven. Zo spreekt de medewerkster af dat mevrouw zelf naar de receptie gaat om afspraken te maken met de vrijwilligers coördinator.

8 Oefening: jouw grondslagen
Vertel vijf minuten over wat voor jou echt belangrijk is Hulpvragen medewerkers: waarom ben je in de zorg gaan werken? wanneer heb je een goede dag en ga je tevreden naar huis? leuke of zinvolle gebeurtenis. Hulpvragen familie/ leden cliëntenraad: waarom ben je in de cliëntenraad gegaan? hoe is het om de zorg te moeten delen met verzorgenden? wanneer geniet je van het bezoek aan je verwant? De anderen tekenen.

9 Wensen vervullen

10 Oefening: creatief worden (want er is bijzondere wensendienst)
Schrijf op een kaart: één bijzondere vraag of wens - die je bent tegengekomen, of - die je vermoedt het mag iets uit het verleden zijn of iets recents. Schrijf leesbaar (groot).

11 De Dialoog Doe hem allemaal samen. Met de vingers erbij

12 Wat kan je de volgende keer verwachten?
Invullen

13 Afronding en evaluatie
Het afdelingsactieplan Slot: Heb je antwoord op je vragen gekregen? Wat doen we de volgende keer hetzelfde, wat mag een volgende keer anders? Wat is je persoonlijk voornemen, wat ga je doen?

14 Bedankt voor je aandacht en
veel succes met Gastvrijheid in de zorg


Download ppt "Welkom bij de dialoogbijeenkomst"

Verwante presentaties


Ads door Google