De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

informatiemanagement

Verwante presentaties


Presentatie over: "informatiemanagement"— Transcript van de presentatie:

1 informatiemanagement
Michiel van Geloven november 2002

2 wat is informatie kennis informatie gegevens (data)

3 wat is informatiemanagement
kennis informatie gegevens (data)

4 Informatie in kaart brengen
beschouw je eigen organisatie (afdeling) welke informatie gaat daar ‘rond’ welke informatie is er (belangrijkste clusters) wat zijn de bronnen hoe komt het binnen wie doet er iets mee waarvoor heb je de informatie nodig

5 Hoe verwerk je informatie
welke actoren welke systemen systeemintegratie problemen...

6 Informatiesystemen kopen? maatconfectie? zelf bouwen? laten bouwen?

7 Informatiemanagement 2 & 3
Michiel van Geloven Janari 2003

8 De taal van ICT (-ers) Drie artikelen/teksten
Individueel: lees en markeer de ICT-termen In groepjes: zet alle termen op een flap Plenair: korte nabespreking plus aanvullingen

9 Het ICT-traject ervaringen? Idee / initiatief Opdrachtformulering
Aanbesteding (evt. Europees) Gunning Projectuitvoering Oplevering en acceptatie Beheer

10 Het aanbestedingstraject
Hoe preciezer de opdracht… Alleen op prijs letten? Wat is er klaar als het klaar is Fixed of nacalculatie Wat moet je zelf allemaal doen? De ‘klik’ met de projectleider

11 Casus “Fysiofarm” Een fysiotherapeut wil een bedrijfje opzetten dat voor een grote groep praktijken het volledige factureringsproces overneemt De IA is inmiddels gereed. Nu komt de projectleider langs om het Plan van Aanpak op te stellen.

12 Projectuitvoering ICT: (Informatieanalyse) Functioneel ontwerp
Technisch ontwerp Bouw Testen Opleveren Implementeren! Je eigen organisatie:

13 Kritische succesfactoren
Wat vind jij – opdrachtgever – het allerbelangrijkste bij de uitvoering van dit project? benoem en geef aan waarom!

14 Oplevering / acceptatietest
Vergelijk wat je van te voren had afgesproken met het geleverde resultaat Resultaat is (doorgaans) een ‘to do’ lijst van nog te verhelpen gebreken Als deze naar tevredenheid is afgewerkt, kan het product in beheer gaan

15 Beheer Laat zoveel mogelijk vooraf calculeren wat het beheer gaat kosten! (want dat blijf je ‘eeuwig’ betalen) En wie gaat het doen? Beheer bestaat (meestal) uit Serverbeheer (OS, backups, security, …) Technisch en functioneel onderhoud Support (helpdesk)

16 Implementeren Gebruikers opleiden Software installeren
Gebruikerstests in productieomgeving Formulieren maken … en intussen moet het bedrijf meestal gewoon doordraaien!

17 Gegevensbeveiliging: kosten/baten
Mensen en machines… De meeste diefstallen… Hack attack! Brand! Wat zijn de gevolgen Welke preventie Consequenties van maatregelen

18 Risicoinventarisatie
Maatregel Consequentie Schijfcrash Backups maken Kost veel geld Hack attack Firewall

19 Managementinformatiemanagement
instrument voor sturing en beheersing van de organisatie grondstof voor besluitvorming

20 Managementinformatie
Vraagzijde: informatiebehoefte bepalen Aanbodkant: systemen, processen, instructies Vraag moet aanbod leiden

21 Wat is de informatiebehoefte
Vele factoren bepalen De wereld wordt steeds complexer en dynamischer Een hulp kan zijn: het tolmodel

22 Bovenkant: harde factoren
Structuur en processen Onderkant: zachte factoren

23 Contingentiebenadering
Bepaal van elke factor de specifieke verschijningsvorm in de organisatie Maak een longlist van managementinformatie Bespreek de longlist naar een shortlist Shortlist is basis voor het nieuwe systeem Flexibiliteit is een must (want je ‘blijft’ veranderen)

24 Typologiebenadering Bepaal het meest relevante toltype
Kies op basis daarvan de bijbehorende managementinformatiebehoefte Welk procestype? Vul informatiebehoefte uit toltypologie aan vanuit de functionele processen Perfectioneer op basis van afwijkingen van het toltype Minder werk, sneller toepasbaar

25


Download ppt "informatiemanagement"

Verwante presentaties


Ads door Google