De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Een voorbereidende doe-les voor groep 8

Verwante presentaties


Presentatie over: "Een voorbereidende doe-les voor groep 8"— Transcript van de presentatie:

1 Een voorbereidende doe-les voor groep 8
Elektriciteit Een voorbereidende doe-les voor groep 8 Techniek

2 Even voorstellen … Eric de Geus Vroeger: Timmerman Nu: Leraar Techniek op het Drechtsteden College
Vroeger heb ik in de bouw gewerkt als timmerman waar ik ook altijd al leerlingen bij me had om te begeleiden. Nu, als leraar Bouwtechniek probeer ik jonge jongens en meiden zoals jullie, de mooie kanten van een technisch beroep te laten zien. Nog steeds ben ik trots op de bouw, kijk eens naar het filmpje Jong Bouwend Nederland, Bob de Bouwer 01:58 Techniek

3 Wat gaan we doen. Vandaag: Gastles met een opdracht Over ca
Wat gaan we doen? Vandaag: Gastles met een opdracht Over ca. 2 weken: Praktijkles op het Eén week dáárna: Afsluitende les op jouw school We zien elkaar drie keer: Techniek

4 Techniek Doel van deze les: Talent? of toch niet?
In deze en volgende lessen ga jij kijken of je talent hebt voor Techniek. Denk je dat je dat hebt, dan is misschien een technische school wel iets voor jou. En hoe ga jij nu kijken of je ‘talent’ hebt voor Techniek??? Techniek

5 Techniek Wat doen we deze les? Techniek om ons heen Elektriciteit
Opdracht voor de volgende keer Door in deze doe-les aan de gang te gaan met ‘techniek om je heen’. We gaan daarbij vooral kijken naar elektriciteit en de gereedschappen en materialen die daarbij horen. Daarbij werken we met de lesbrief die voor je ligt. Waarom? Omdat we in deze les alvast gaan voorbereiden op een praktijkopdracht die je op het Drechtsteden College gaat maken. Die opdracht heeft nl. heel veel te maken met elektriciteit. Om de opdrachten die jij in deze les gaat maken, goed te kunnen uitvoeren, krijg je eerst uitleg van de leerkracht, soms d.m.v. korte filmpjes. Aan het einde van de les krijg je een opdracht die je op school zal moeten maken ter voorbereiding op de praktijklessen op het Drechtsteden College. Veel plezier in deze les! Techniek

6 Techniek 1. Techniek om ons heen Opdrachtje. Schrijf op:
5 technische voorwerpen thuis 5 technische voorwerpen in het lokaal Een kleine opdracht: Maak in drie minuten deze 3 opdrachten. Schrijf op het bord de voorwerpen Zet nu eens een sterretje achter de dingen waar elektriciteit in zit. Techniek

7 Techniek 1. Techniek om ons heen Opdrachtje. Schrijf op:
5 gebruiksvoorwerpen die niets te maken hebben gehad met techniek Nog een kleine opdracht: Maak in twee minuten deze opdracht. Bedenk 5 dingen die je gebruikt, die gemaakt zijn zonder dat er ‘techniek’ aan te pas is gekomen… Dus die er ‘zomaar’ opeens zijn. Schrijf op het bord de voorwerpen Moeilijk, he? Wat dus als er geen techniek zou zijn? Wat dan?? Geen medische zorg, geen mobieltjes en computers, geen auto’s, geen wegen, geen kleding, brood, enz…… Kijk eens naar dit filmpje wat er zou gebeuren als ‘er geen techniek zou zijn’. Waar zouden we zijn zonder techniek, 02:20 Techniek

8 Techniek 2. Elektriciteit “De elektrische stroom als energiedrager”
Als je goed hebt opgelet, weet je nu uit de vorige opdrachtjes dat elektriciteit in heel veel voorwerpen zit. Om jou voor te bereiden op het kunnen maken van het spel, krijg je uitleg over elektriciteit. Wat is elektriciteit eigenlijk? Wie kan dat omschrijven? In de elektrotechniek kan je dat als volgt zeggen: “De elektrische stroom als energiedrager” of ook wel “Elektriciteit wordt vaak kortweg ‘stroom’ genoemd. Dat komt omdat elektronen door een elektrische draad heen ‘stromen’, net zoals water door een tuinslang stroom.” Techniek

9 Techniek 2. Elektriciteit Hoe wordt het eigenlijk gemaakt?
     Waar wordt elektriciteit opgewekt ? In een energiecentrale De stroom hier op school komt natuurlijk niet uit een enorme batterij. Of dat de stroom komt van een gigantische dynamo. Weet iemand hoe stroom eigenlijk gemaakt wordt. Of zit het gewoon in de lucht of in de aarde? Opdrachtje: Probeer eens te bedenken waar en hoe elektriciteit wordt opgewekt en schrijf dit op in twee minuten. Kijk eens naar dit filmpje Zo maak je stroom, door Essent 01:22 En, klopte jouw antwoord een beetje? En hoe gaat dat: 1. Water wordt verhit 2. Er ontstaat stoom met grote druk Techniek 3. ‘Schoepen’ gaan hierdoor draaien 4. Een ‘dynamo’ geeft stroom

10 2. Elektriciteit Stroomkring Een stroomkring
     We komen nu bij een moeilijk stukje uitleg over elektriciteit: nl. de Stroomkring. Wie weet wat een stroomkring is? Kijk eens naar het volgende korte filmpje Wat is elektriciteit (schooltv)? 01:40 Een stroomkring bestaat uit een aantal onderdelen die er samen voor zorgen dat de elektrische stroom kan rondstromen. Je kan de elektrische stroomkring misschien wel goed vergelijken met een ‘waterkring’. Op het bord zie je een ‘waterkring’ met daarin een pomp, waterleiding en waterrad. Door het stromen van het water wordt het rad in beweging gezet. Als er in de waterleiding ook nog een klep zou zitten om de waterstroom te stoppen, zou je dat kunnen vergelijken met een aan- en uitschakelaar. Een stroomkring bestaat uit een aantal onderdelen die er samen voor zorgen dat de elektrische stroom kan rondstromen.

11 Elektriciteits-draad
Tekenopdracht      Je weet nu de belangrijkste onderdelen van een stroomkring. Je weet ook hoe een stroomkring werkt. Opdracht: Vul de tabel in met de onderdelen van de stroomkring. Teken nu een stroomkring, waarin je alle vier de symbolen uit je lesbrief gebruikt. Je krijgt hiervoor 4 minuten. Loop rond en stuur aan en complimenteer. Als het goed is, hebben jullie nu een tekening die lijkt op deze: Accu of batterij Techniek Lamp Elektriciteits-draad (Licht-) schakelaar

12 Techniek Opdracht voor de volgende keer
Volgende les praktijkles op het Maken van een Electrospel Kies een onderwerp Kies plaatjes bij de vragen Maak het spelveld Materialen en gereedschappen De volgende les vindt plaats op het Drechtsteden College. Maken van een Electrospel Daar ga je een Electrospel maken. Een electrospel is een vraag- en antwoordspel, waar elektriciteit belangrijk bij is. Het spel bestaat uit een soort bord, waarop links allerlei vragen staan en rechts de antwoorden. De antwoorden staan niet op de juiste plaats, jij moet zoeken naar het juiste antwoord. Onder iedere vraag en onder ieder antwoord is een rondje (gaatje) gemaakt. Kies een onderwerp Overleg met de juf of meester of je zelf een onderwerp mag kiezen of dat je een onderwerp van hem/haar krijgt. Let op dat er bij iedere vraag maar één goed antwoord mogelijk mag zijn!!! Kies plaatjes bij de vragen Zoek plaatjes of foto’s bij de vragen of nog leuker, laat het plaatje de vraag zijn, bijv. een soort bloem of sport. Probeer het antwoord zo kort mogelijk te schrijven of ook een plaatje te laten zijn. Maak het spelveld Plak de vragen zo netjes mogelijk op het spelveld en zet de antwoorden bij het juiste nummer. Het is belangrijk dat vraag en antwoord hetzelfde nummer hebben! Let goed op de nummers op het spelveld! Bijv. bij vraag nr. 6 hoort ook antwoord nr. 6. Materialen en gereedschappen Om het spel te kunnen maken, heb je natuurlijk materialen en gereedschappen nodig. Op blz. 7 in je lesbrief zie je twee tabellen, één voor materialen en één voor gereedschappen. Op het plaatje zie je hoe het er uit ziet; zoek zelf de naam van het materiaal of gereedschap er bij. Zet er ook bij waarvoor het dient of wat de werking is. Techniek

13 Techniek VRAGEN??? Wat vond je van deze les?
Tot de volgende keer!!!!!!! Deze les heb je heel veel informatie verzameld en opgeschreven in deze lesbrief. Ook weet je de opdrachten die je gemaakt moet hebben vóór je naar het Drechtsteden College komt om de praktijkles te volgen. Jouw juf of meester weet wanneer je naar het Drechtsteden College komt en zal ook in de gaten houden dat jij je opdrachten af hebt. Heb jullie nog vragen? Als laatste wil ik je nog vragen, nl. wat je van deze les vond. Vraag 1 Wat vond je van de vragen die ik je gesteld heb? Waren de vragen niet te moeilijk of juist te gemakkelijk? Vraag 2 Duurde mijn verhaal niet te lang? Vraag 3 Waren de opdrachten te moeilijk, te gemakkelijk of precies goed? Vraag 4 Had je voldoende tijd op de opdrachten te maken? Vraag 5 Vond je het een leuke les? Vraag 6 Heb je nog tips om de les (nog) leuker te maken? Tot de volgende keer! Techniek


Download ppt "Een voorbereidende doe-les voor groep 8"

Verwante presentaties


Ads door Google